Jag har inget emot att ha en reserv med kontanter, har ju redan några hundra euro liggande.
Men vill inte hantera dem i det dagliga livet.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men vill inte hantera dem i det dagliga livet.
Du slipper, reserven ligger bra där den ligger och blir det riktigt kris tror jag inte handlare och andra bryr sej så mycket om skatteverkets och bankernas regler utan stoppar pengarna direkt i fickan.
Ligger laddapparna, swish och kortbetalningarna nere är en hundra euro sedel lämpligt både om du ska få tanka från farmartanken, köpa ett släpkärrelass potatis eller ved

Redigerat:
Alfredo Alfredo skrev:
De kostnader jag syftar på vid kontant betalning jämfört med kreditkort är sådana som förlorade ränteintäkter, försämrat konsumentskydd och utebliven kickback från kreditkortsutgivaren.
Ja där har vi uppenbarligen lite olika syn på saken.

Bankränta är inget jag ens tänker på att det finns. Tror inte jag har någon på kontot, borde märkt det när jag deklarerade.

Kickback på kreditkortet har jag inte heller. Hade det varit förr hade jag gissat att du körde American Express, men de går väl knappt att använda i vanliga affärer idag då de har för höga avgifter för att kunna finansiera sin kickback.

Det bättre konsumentskyddet är väl mest för resor och liknande, inget som jag normalt skulle betala med kontanter. När du handlar din mat så lär du inte ha något extra konsumentskydd, eller har jag missat något där?

Själv går jag väl miste om lite ICA-bonus när jag betalar kontant i kassan. Är man riktigt snål kan man ju dra ICA-kortet även då. Själv använder jag oftast kontanter vid mindre belopp (< 100 kr) annars blir det oftast kort.

L lbgu skrev:
Hade det varit förr hade jag gissat att du körde American Express, men de går väl knappt att använda i vanliga affärer idag
Här har du helt fel. Det funkar utmärkt på alla Coop, de flesta ICA jag testat, City Gross, Lidl, Systembolaget, IKEA, Biltema, Rusta, Jula, Classe, ÖoB, de apotek jag testat och många andra vanliga affärer. Det finns undantag där kortet inte accepteras men det är som sagt undantag och då finns det andra kort med kickback.

L lbgu skrev:
Det bättre konsumentskyddet är väl mest för resor och liknande,
Nej det är tillämpligt vid alla köp. Lite förenklat ger konsumentkreditlagen dig rätt att ställa samma krav på kreditgivaren som du kan ställa mot säljaren. Så ja du har missat den kanske viktigaste fördelen med kreditköp.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Här har du helt fel. Det funkar utmärkt på alla Coop, de flesta ICA jag testat, City Gross, Lidl, Systembolaget, IKEA, Biltema, Rusta, Jula, Classe, ÖoB, de apotek jag testat och många andra vanliga affärer. Det finns undantag där kortet inte accepteras men det är som sagt undantag och då finns det andra kort med kickback.

Nej det är tillämpligt vid alla köp. Lite förenklat ger konsumentkreditlagen dig rätt att ställa samma krav på kreditgivaren som du kan ställa mot säljaren. Så ja du har missat den kanske viktigaste fördelen med kreditköp.
Men hur är det relevant i den här tråden?

Frerider Frerider skrev:
Varför ska man fråga om något så fundamentalt enkelt som att betala med kontanter ett fullt lagligt betalmedel.
Kontanter må vara lagligt betalningsmedel men när inte ens myndigheter accepterar betalning kontant så ..

Man kan inte betala skatt eller avgifter med kontanter hos Skatteverket.

Inte heller avgifter eller skatter hos Transportstyrelsen, Domstolsverket, csn eller i princip överallt.

Hos kronofogden kan du betala med kontanter på ett kontor men du måste boka tid i förväg och max ett halvt prisbasbelopp och ha ett giltigt id kort.

Detta trots att JO beslutat om att dom måste!

Det är märkligt att myndigheterna utan påföljder kan ignorera lagen.

Men hos polisen kan du betala avgifter ( typ pass, id kort) med kontanter eller kort, men inte med Swish!

Citat:
Enligt riksbankslagen är myndigheter i princip skyldiga att ta emot kontanter som betalning av en avgift”, konstaterar chefs-JO Erik Nymansson i ett pressmeddelande.

På sin webbplats skriver Skatteverket att det enda möjliga sättet att betala avgift för att byta förnamn är via Swish eller bankgiro. Det faktum att det är möjligt att besöka en bank och via bankgiro betala med kontanter innebär enligt JOs beslut inte att Skatteverket har levt upp till sin skyldighet.

”Sveriges riksbank ger ut sedlar och mynt som lagligt betalningsmedel. Samtidigt tar en av våra största myndigheter inte emot dem om någon vill betala avgiften. Detta är anmärkningsvärt, förvånande och lagstridigt”, understryker Erik Nymansson i pressmeddelandet.

JO framhåller i sitt beslut att de uttalanden som görs när det gäller Skatteverket också gäller för alla andra typer av offentligrättsliga avgifter.

”Alla i samhället behöver kunna göra betalningar, även de som inte kan eller inte vill göra detta elektroniskt”, slår Erik Nymansson fast i pressmeddelandet, och fortsätter: ”Jag rädd för att många myndigheter inte har klart för sig vilken långtgående skyldighet de har att ta emot kontanter som betalning.”

Redigerat:
  • Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du slipper, reserven ligger bra där den ligger och blir det riktigt kris tror jag inte handlare och andra bryr sej så mycket om skatteverkets och bankernas regler utan stoppar pengarna direkt i fickan.
Ligger laddapparna, swish och kortbetalningarna nere är en hundra euro sedel lämpligt både om du ska få tanka från farmartanken, köpa ett släpkärrelass potatis eller ved
Kan du kanske beskriva vad du menar med kris och riktig kris? Ja andra här också som så ofta i denna typ trådar kommer in på dessa ideer.

Och varför denna motvallsinställning från en i verkligheten säkert helt övervägande minoritet kring att köra med kontanter i de dagliga transaktionerna. Själv vet jag inte heller hur senaste utgåvan sedlar, mynt ser ut inget jag sörjer sen decennier tillbaks. Likväl ser jag mig inte som helt bortkommen generellt men här finn då enligt vissa stora brister. :)

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Kontanter må vara lagligt betalningsmedel men när inte ens myndigheter accepterar betalning kontant så ..

Man kan inte betala skatt eller avgifter med kontanter hos Skatteverket.

Inte heller avgifter eller skatter hos Transportstyrelsen, Domstolsverket, csn eller i princip överallt.

Hos kronofogden kan du betala med kontanter på ett kontor men du måste boka tid i förväg och max ett halvt prisbasbelopp och ha ett giltigt id kort.

Detta trots att JO beslutat om att dom måste!

Det är märkligt att myndigheterna utan påföljder kan ignorera lagen.

Citat:
Enligt riksbankslagen är myndigheter i princip skyldiga att ta emot kontanter som betalning av en avgift”, konstaterar chefs-JO Erik Nymansson i ett pressmeddelande.

På sin webbplats skriver Skatteverket att det enda möjliga sättet att betala avgift för att byta förnamn är via Swish eller bankgiro. Det faktum att det är möjligt att besöka en bank och via bankgiro betala med kontanter innebär enligt JOs beslut inte att Skatteverket har levt upp till sin skyldighet.

”Sveriges riksbank ger ut sedlar och mynt som lagligt betalningsmedel. Samtidigt tar en av våra största myndigheter inte emot dem om någon vill betala avgiften. Detta är anmärkningsvärt, förvånande och lagstridigt”, understryker Erik Nymansson i pressmeddelandet.

JO framhåller i sitt beslut att de uttalanden som görs när det gäller Skatteverket också gäller för alla andra typer av offentligrättsliga avgifter.

”Alla i samhället behöver kunna göra betalningar, även de som inte kan eller inte vill göra detta elektroniskt”, slår Erik Nymansson fast i pressmeddelandet, och fortsätter: ”Jag rädd för att många myndigheter inte har klart för sig vilken långtgående skyldighet de har att ta emot kontanter som betalning.”
Vet detta och detta är typiskt svenskt att ha lagar som strider mot andra lagar och sunt förnuft, det kommer att bli ett H””vete om krisen kommer för kontanterna kommer inte att räcka länge ett par veckor på sin höjd..

• Gilla
Intet
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Kan du kanske beskriva vad du menar med kris och riktig kris?
Jag tänker tex krig, långa "stora" strömavbrott ( över en vecka, i hela kommuner) om internet slås ut veckovis eller om två eller flera storbanker blir utslagna samtidigt veckovis.

GK100 GK100 skrev:
Kan du kanske beskriva vad du menar med kris och riktig kris? Ja andra här också som så ofta i denna typ trådar kommer in på dessa ideer.
Med lite fantasi borde du väl kunna tänka dig vad som skulle hända om internet (och med det alla elektroniska betalsystem) inte fungerade under säg en månad, lägg till enorma problem med elförsörjning samtidigt. Krig är väl ett scenario där det skulle kunna hända.

Med den beredskap vi har i samhället idag är jag rätt säker på att det skulle leda till fullständigt kaos med plundringar och annat otrevligt som sker när folk plötsligt upptäcker att de hotas av svält ifall de inte lyckas tillskansa sig förnödenheter.

Inse att vårt moderna samhälle är enormt sårbart.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Skulle bli en sådan kris får man väl pallra sig till banken och ta ut cash

• Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Tror du verkligen att banken kan lämna ut cash om internet och/eller elförsörjning saknas?

• Gilla
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Tror du ens det finns cash på normala bankkontor?

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du ens det finns cash på normala bankkontor?
Finns det ens normala bankkontor med cash?

• Haha
AndersS
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Finns det ens normala bankkontor med cash?
Nej
IMG_20260727_174651.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.