20 483 läst ·
456 svar
20k läst
456 svar
Hur sjutton betalar man kontant?
Ukraina har varit i fullskaligt krig i över fyra år och betalningssystemen fungerar fortfarande.L lbgu skrev:Med lite fantasi borde du väl kunna tänka dig vad som skulle hända om internet (och med det alla elektroniska betalsystem) inte fungerade under säg en månad, lägg till enorma problem med elförsörjning samtidigt. Krig är väl ett scenario där det skulle kunna hända.
Med den beredskap vi har i samhället idag är jag rätt säker på att det skulle leda till fullständigt kaos med plundringar och annat otrevligt som sker när folk plötsligt upptäcker att de hotas av svält ifall de inte lyckas tillskansa sig förnödenheter.
Inse att vårt moderna samhälle är enormt sårbart.
Det är en sanning med modifikation utan Starlink så skulle det se illa ut.E Eld skrev:
Ukraina är ett stort land till yta och dom som bor nära dom stridande gränserna har nog ingett internet att tala om där är den mesta infrastrukturen förstörd..
Men i Kiev och dom västra delarna fungerar det lite bättre, kan tänka mig att det är stora/långa avbrott ganska frekvent när dom ryska bomberna slår ut kraftstationer och liknande ström aggregat.
Snälla nån. Gå inte på SVT-retoriken. Det är naturligtvis inget fullskaligt krig. Hade det varit det skulle betalsystemet varit utslaget för länge sedan.E Eld skrev:
Såvida inte ukrainska datornätverk och all annan infrastruktur som möjliggör digital betalning är nersprängd djupt ner i berget. Sedan finns det kanske helt enkelt inte något behov av att slå ut e-betalningarna heller och då är det inte så konstigt att det fungerar.
Hur som helst är det flera som inbillar sig att det är svårt att konsumera upp kontanter. Det är helt enkelt inte sant. Senast idag brände jag upp ett antal tusen på den lokala brädgården. Dagen före, gick lika mycket till mataffären. På helgens krogsväng förväntas ytterligare kontanter byta ägare.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 160 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 160 inlägg
Hur definierar du ett "fullskaligt" krig?Intet skrev:
Snälla nån. Gå inte på SVT-retoriken. Det är naturligtvis inget fullskaligt krig. Hade det varit det skulle betalsystemet varit utslaget för länge sedan.
Såvida inte ukrainska datornätverk och all annan infrastruktur som möjliggör digital betalning är nersprängd djupt ner i berget. Sedan finns det kanske helt enkelt inte något behov av att slå ut e-betalningarna heller och då är det inte så konstigt att det fungerar.
Hur som helst är det flera som inbillar sig att det är svårt att konsumera upp kontanter. Det är helt enkelt inte sant. Senast idag brände jag upp ett antal tusen på den lokala brädgården. Dagen före, gick lika mycket till mataffären. På helgens krogsväng förväntas ytterligare kontanter byta ägare.
Långt över en miljon skadade och dödade... inte fullskaligt krig?Intet skrev:
Snälla nån. Gå inte på SVT-retoriken. Det är naturligtvis inget fullskaligt krig. Hade det varit det skulle betalsystemet varit utslaget för länge sedan.
Felet är att svensk media har använt fullskalig allt för mycket så det har tappat sin innerbörd, det är för brett använt i dagens media.
https://www.gp.se/debatt/fullskalig-betydelseminskning.0234c5a2-12d0-4073-a443-cf1fd84fecfc
https://www.gp.se/debatt/fullskalig-betydelseminskning.0234c5a2-12d0-4073-a443-cf1fd84fecfc
Redigerat:
Precis som det låter. Full skala. Dvs. I princip allt som kan användas, används.Düsseldorff skrev:
Eftersom det endast är yrkesmilitärer och ingen av de 20.000.000 reservisterna/värnpliktiga. Lite osäker på såväl antal som titlar men det förändrar inte faktumet att långtifrån alla resurser används. Alltså ett delskaligt krig.
Naturligtvis inte. Det som avgör är de militära resurserna. Inte antalet döda.E Eld skrev:
Jag betalar fullskaligt med kontanter. Det betyder att alla mina köp görs med kontanter. Summan är oväsentlig.
Nu är det inte riktigt sant, då jag för någon månad sedan betalade med kort och nyss med banköverföring vid ett internetköp. Så mina kontantköp borde snarare betecknas som storskaliga😀 då åtminstone 80% av alla transaktioner görs via sedlar och mynt.
Ahaa, nu förstår jag mer varför du har dina åsikter om kontanter. Allting klarnade nu 🤡Intet skrev:
Naturligtvis inte. Det som avgör är de militära resurserna. Inte antalet döda.
Jag betalar fullskaligt med kontanter. Det betyder att alla mina köp görs med kontanter. Summan är oväsentlig.
Nu är det inte riktigt sant, då jag för någon månad sedan betalade med kort och nyss med banköverföring vid ett internetköp. Så mina kontantköp borde snarare betecknas som storskaliga😀 då åtminstone 80% av alla transaktioner görs via sedlar och mynt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 355 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 355 inlägg
Men den betydelsen avviker från den gängse som Svenska Akademien håller koll på. Där definieras fullskalig som "ofta bildligt stor och intensiv", förutom den konkreta betydelsen. Den bildliga betydelsen har använts sen 1958 eller tidigare.Intet skrev:
Precis som det låter. Full skala. Dvs. I princip allt som kan användas, används.
Eftersom det endast är yrkesmilitärer och ingen av de 20.000.000 reservisterna/värnpliktiga. Lite osäker på såväl antal som titlar men det förändrar inte faktumet att långtifrån alla resurser används. Alltså ett delskaligt krig.
https://svenska.se/?q=fullskalig
Du får därför finna dig i att andra använder den etablerade betydelsen och det är meningslöst att du klagar när den etablerade betydelsen används.
En till som har missat att Ryssland invaderade Ukraina 2014 också, och då i betydligt mindre skala. Fullskalig används alltså för att det inte ska bli missförstånd om vilken invasion som avses.Frerider skrev:
Läste du länken jag hade lagt till?BirgitS skrev:
Men den betydelsen avviker från den gängse som Svenska Akademien håller koll på. Där definieras fullskalig som "ofta bildligt stor och intensiv", förutom den konkreta betydelsen. Den bildliga betydelsen har använts sen 1958 eller tidigare.
[länk]
Du får därför finna dig i att andra använder den etablerade betydelsen och det är meningslöst att du klagar när den etablerade betydelsen används.
En till som har missat att Ryssland invaderade Ukraina 2014 också, och då i betydligt mindre skala. Fullskalig används alltså för att det inte ska bli missförstånd om vilken invasion som avses.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 160 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 160 inlägg
Det stämmer inte. Ryssland har använt såväl reservister som värnpliktiga, tvångsrekryterade och soldater som köpts från andra länder.Intet skrev:
Precis som det låter. Full skala. Dvs. I princip allt som kan användas, används.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 355 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 355 inlägg
Naturligtvis, det är en enskild pensionärs inställning uttryckt i en debattartikel. Att han har forskat i något språkrelaterat (syntax, semantik, sociolingvistik och afrikanska språk, göteborgsdialekt och språkattityder) räcker inte för att han ska trumfa Svenska Akademiens samlade kunskap om det svenska språket.Frerider skrev: