I Incinerator skrev:
Jag har ett kort och det kostar 35:-/månad men då ingår en kredit kopplad till kortet och ingen avgift för internetbanken och möjligheten att betala räkningar, min lokala bank som jag håller på att avvecklat tog en halvårsavgift som var alldeles för hög i förhållande till den usla funktionen på deras(Swedbanks) internetbank.
Har också kredit kopplad till kort.
Men totalt för samlade banktjänster, konton, värdepapper, osv, är det på marginalen försumbar kostnad bara det fungerar och är enkelt för oss. Kostnader för kapital/värdepapper och avkastning är det jag fokuserar på för här finns kostnader som verkligen påverkar.

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Men jag skulle väl rekommendera att komma överrens om betalningsmetod innan man ses för eventuell affär.
Om säljaren har så kraftiga preferenser på betalningsmetod så går det ju utmärkt att skriva det i annonsen. Som köpare förutsätter man antagligen att säljaren vill sälja så man tänker antagligen inte ens tanken på att han skulle vägra ta emot pengar.. Att vägra sälja en vara man uppenbarligen vill sälja bara för att köparen betalar kontant tyder ju snarare på någon diagnos. Bacillskräck känns väl som den troligaste.

• Haha
Intet
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Lite bök? En utdragen process över flera månader med bulvaner och flera banker inblandade är i min värld jättebökig…
Tanken med bulvanerna var att det inte behövde ta månader då. Som jag sa är det extremt sällan man får så stora summor kontanter att det blir ett verkligt problem. Se det som att du bekämpar systemet så känns det kanske lite bättre. För du måste väl ändå hålla med om att det är sjukt att ha beloppsgränser för hur mycket pengar man får sätta in i månaden.

Alfredo Alfredo skrev:
Som jag har skrivit är det alldeles för kostsamt att betala vanliga inköp med kontanter istället för med kreditkort.
Vanliga inköp i de flesta affärer kan göras med kontanter utan att betala någon extra kostnad. Jag menade inte att du skulle betala hyran eller bankräntan med kontanter ifall du trodde det.

Frerider Frerider skrev:
Har du inte läst mina inlägg sedan några dagar många som inte känner igen dom sven
L lbgu skrev:
Om säljaren har så kraftiga preferenser på betalningsmetod så går det ju utmärkt att skriva det i annonsen. Som köpare förutsätter man antagligen att säljaren vill sälja så man tänker antagligen inte ens tanken på att han skulle vägra ta emot pengar.. Att vägra sälja en vara man uppenbarligen vill sälja bara för att köparen betalar kontant tyder ju snarare på någon diagnos. Bacillskräck känns väl som den troligaste.
Eller att man helt enkelt inte vill hålla på med böket och omaket med kontanter......
Så enkelt det måsta vara att beskylla alla med avvikande åsikt att ha en diagnos.

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Säljaren väljer betalningsmetod och köparen får acceptera eller avstå köp. Svårare än så är det inte.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Säljaren väljer betalningsmetod och köparen får acceptera eller avstå köp. Svårare än så är det inte.
Fast om säljaren är väldigt kräsen med betalningsmetod så bör säljaren ange det i annonsen. Det är rätt fräckt att vägra ta emot vanliga pengar när en köpare antagligen gjort sig en del besvär och tagit sig till säljaren. Har man udda krav så bör man vara öppen med dessa och inte kasta fram dem i sista ögonblicket.

Jag vill påstå att det idag är den som envisas med att betala med kontanter som är den besvärliga.

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Eller att man helt enkelt inte vill hålla på med böket och omaket med kontanter......
Så enkelt det måsta vara att beskylla alla med avvikande åsikt att ha en diagnos.
Eller så är man inte allmänbildad, det finns alltid dom som är lata i nuet och tar den enklaste vägen ingett nytt i det.
Vid en allvarligare kris med internet så kommer ni gråta och skylla på allt och alla för att ni inte kan handla basvaror mm.
Men var och en gör sina val men det anses som basläggande kunskap att kunna våran valuta och användandet av det.

L lbgu skrev:
Fast om säljaren är väldigt kräsen med betalningsmetod så bör säljaren ange det i annonsen. Det är rätt fräckt att vägra ta emot vanliga pengar när en köpare antagligen gjort sig en del besvär och tagit sig till säljaren. Har man udda krav så bör man vara öppen med dessa och inte kasta fram dem i sista ögonblicket.
Det frågar man väl om innan man åker till säljaren när man ska köpa något.
Säljaren kan ju säga att endast kontanter accepteras, "tänkte kanske inte på dä".😂

A AndersS skrev:
Det frågar man väl om innan man åker till säljaren när man ska köpa något.
Säljaren kan ju säga att endast kontanter accepteras.😂
Varför ska man fråga om något så fundamentalt enkelt som att betala med kontanter ett fullt lagligt betalmedel.

Farstatjej90
L lbgu skrev:
Alltså jag har sålt ett par grejer för kontanter men har upplevt att det är svårt att bli av med /använda så de få gånger jag säljer nåt nu mer skriver jag endast Swish

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Varför ska man fråga om något så fundamentalt enkelt som att betala med kontanter ett fullt lagligt betalmedel.
Därför att en privatperson som säljer inte vill hantera det.
Och kan även vara en person som inte har swish i det omvända fallet där swish också är "legalt betalmedel".
Och kollar man inte, tja då har man blivit en erfarenhet rikare.😂
Så tänk på det innan ni åker.

A AndersS skrev:
Därför att en privatperson som säljer inte vill hantera det.
Enligt dig ja, vad jag kan se i tråden så är det ganska lika mellan vilka som använder och inte använder kontanter.
A AndersS skrev:
Och kan även vara en person som inte har swish i det omvända fallet.
Och kollar man inte, tja då har man blivit en erfarenhet rikare.😂
Ja det finns en mängd personer som inte har eller använder Swish ingett konstigt med det😉

Farstatjej90
En annan grej som talar för Swish i mitt fall är att jag inte längre vet hur kontanter ser ut, så mig hade man typ kunnat ge Monopol-pengar...

Frerider Frerider skrev:
Eller så är man inte allmänbildad, det finns alltid dom som är lata i nuet och tar den enklaste vägen ingett nytt i det.
Vid en allvarligare kris med internet så kommer ni gråta och skylla på allt och alla för att ni inte kan handla basvaror mm.
Men var och en gör sina val men det anses som basläggande kunskap att kunna våran valuta och användandet av det.
Jag har inga problem med att använda/betala med kontanter, så det har du fabulerat ihop.
Däremot tycker jag att det är opraktiskt.
Dessutom så missade du nog inlägget där jag skrev att jag har nödkontanter hemma

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.