I
A AndersS skrev:
Har två kort och de kostar tillsamman 350kr/år.
Betalar även för Internetbanken 200kr/år.
Jag har ett kort och det kostar 35:-/månad men då ingår en kredit kopplad till kortet och ingen avgift för internetbanken och möjligheten att betala räkningar, min lokala bank som jag håller på att avvecklat tog en halvårsavgift som var alldeles för hög i förhållande till den usla funktionen på deras(Swedbanks) internetbank.

I Incinerator skrev:
Jag vet inte men min bank tar någon växlingsavgift vid uttag utomlands, även EU.
Talar Kontantens ATM om att man kommer att åka på en uttagsavgift när man stoppar in kortet?
Använder inte själv Kontanten men enligt vad tidningarna skriver så informeras kunden innan uttaget om avgiften.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
I
Frerider Frerider skrev:
Problemet blir att folk kommer att lättare komma undan med att telefon är urladdad, ingett nät, glömt att ladda surf,
Standardursäkt för att "slippa" betala biljett på stadsbussarna jag kör, de tittar lite konstigt på mej när jag påpekar att om det kommer en kontrollant så räknas det som saknad biljett och då får man dels betala en biljett och dels en kontrollavgift på 1500:-.

• Wow
Mörner
  • Laddar…
I
Fairlane Fairlane skrev:
Säljer man julgranar billigare om folk betalar kontant än om de betalar med Swish så är det rimligt att anta att det är för att man vill hantera pengarna svart. Visst kan man skylla på att. Swish-transaktionen kostar pengar, men den kostnaden är så låg så det nästan är försumbart. Ok, säljer man gran för 300 kr kontant och 305 kr med Swish så kanske, men är det 300 kr / 400 kr, så är det svårt att skylla på transaktionskostnader .
Tänk på att om du ska betala en företagare med swish så ska det vara ett företagsnummer, annars så är det kanske svarta pengar du betalar....

• Gilla
Mörner
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
så ska det vara ett företagsnummer
Vad är det och hur vet man om det är det?

I
Alfredo Alfredo skrev:
Vad är det och hur vet man om det är det?
Det börjar inte på 07 utan jag har för mej 123, det har varit om detta i media angående de svarta jordgubbsförsäljarna som blockerar parkeringsplatser längs vägarna.
Du ska väl dessutom kunna se vem mottagaren av pengarna är när du gör en swish, jag har ingen för jag gillar kontanter.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Standardursäkt för att "slippa" betala biljett på stadsbussarna jag kör, de tittar lite konstigt på mej när jag påpekar att om det kommer en kontrollant så räknas det som saknad biljett och då får man dels betala en biljett och dels en kontrollavgift på 1500:-.
Borde det inte vara någon form av tjänstefel av chauffören att släppa på folk som de vet inte betalt biljett.

Krilleman
I Incinerator skrev:
Tänk på att om du ska betala en företagare med swish så ska det vara ett företagsnummer, annars så är det kanske svarta pengar du betalar....
Ett företagsnummer för Swish börjar alltid på 123....

Men sen finns det ju gränsfallet när man kör enskild firma som bolagsform. Då finns det ingen direkt skillnad mellan dig som företagare och privatperson.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Ett företagsnummer för Swish börjar alltid på 123....
Om det inte handlar om 90-konton.

I
useless useless skrev:
Så alla ungdomar som studerar eller är arbetslösa har köpt sina BankID på svarta börsen eller?
Det finns de som gör det för att få en högre ålder så att de kommer in på vissa ställen och kan handla vissa saker med ålderskrav.

Fairlane Fairlane skrev:
säljer jag en begagnad bil för 150' kr så tackar jag nej till kontanter.
L lbgu skrev:
Säger du verkligen nej till en som erbjuder 150k kontant om nästa budgivare bjuder 140k med Swish
Det lär inte bli någon affär eftersom swish har beloppsgränser som omöjliggör betalning vid högre belopp.
IMG_20260727_125615.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20260727_125508.jpg
Skapa konto

IMG_20260727_125412.jpg
Skapa konto

IMG_20260727_125330.jpg
Skapa konto

I
L lbgu skrev:
Borde det inte vara någon form av tjänstefel av chauffören att släppa på folk som de vet inte betalt biljett.
Varför skulle det vara det?
Vi är anställda som bussförare och inte biljettkontrollanter, det är en annan yrkeskategori.
Skulle vi genomföra biljettkontroller och avvisa personer från bussarna så glöm bort tidtabellerna, vi har bussar med 4 dörrar och som förare ser jag bara de som kommer in genom framdörren, nu håller man på att sätta stopp för påstigning genom bakdörrarna på de flesta linjerna i staden som jag extraknäcker i.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur gör man då rent praktiskt för att sätta in en lite större summa i kontanter? Många bankkontor hanterar ej kontanter och insättningsgränserna i bankomat är ganska låga.
Ifall man inte vill boka möte på något bankkontor som kan göra det så är väl det normala att använda insättningsautomater som väl finns i de flesta städer. Swedbank tillåter 15000 i månaden har jag för mig.

Har man konton på flera banker kan man ju utnyttja det. Sen är det väl bara att utnyttja familj/vänner som bulvaner ifall man är desperat att få in pengarna i banksystemet.

Som boende på landet kan jag rekommendera ICA-banken då det innebär att alla ICA-butiker får lite bankfunktioner.Är väl en av få banker som har kontantkassor idag. Går att sätta in pengar på bankkontot, tror dock att insättningsgränserna är lite lägre än de 15000 på Swedbank. Men många bäckar små.

Visst det blir lite bök, men samtidigt lär det inte vara särskilt ofta man får så mycket kontanter att de inte duger för vanlig hushållskassa någon/några månader. Själv har jag aldrig haft lyxproblemet att ha mer kontanter än jag känt mig bekväm att ha hemma ;)

L lbgu skrev:
Visst det blir lite bök,
Lite bök? En utdragen process över flera månader med bulvaner och flera banker inblandade är i min värld jättebökig…

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
duger för vanlig hushållskassa någon/några månader.
Som jag har skrivit är det alldeles för kostsamt att betala vanliga inköp med kontanter istället för med kreditkort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.