21 026 läst ·
482 svar
21k läst
482 svar
Hur sjutton betalar man kontant?
Jag har ett kort och det kostar 35:-/månad men då ingår en kredit kopplad till kortet och ingen avgift för internetbanken och möjligheten att betala räkningar, min lokala bank som jag håller på att avvecklat tog en halvårsavgift som var alldeles för hög i förhållande till den usla funktionen på deras(Swedbanks) internetbank.A AndersS skrev:
Använder inte själv Kontanten men enligt vad tidningarna skriver så informeras kunden innan uttaget om avgiften.I Incinerator skrev:
Standardursäkt för att "slippa" betala biljett på stadsbussarna jag kör, de tittar lite konstigt på mej när jag påpekar att om det kommer en kontrollant så räknas det som saknad biljett och då får man dels betala en biljett och dels en kontrollavgift på 1500:-.Frerider skrev:
Tänk på att om du ska betala en företagare med swish så ska det vara ett företagsnummer, annars så är det kanske svarta pengar du betalar....Fairlane skrev:
Säljer man julgranar billigare om folk betalar kontant än om de betalar med Swish så är det rimligt att anta att det är för att man vill hantera pengarna svart. Visst kan man skylla på att. Swish-transaktionen kostar pengar, men den kostnaden är så låg så det nästan är försumbart. Ok, säljer man gran för 300 kr kontant och 305 kr med Swish så kanske, men är det 300 kr / 400 kr, så är det svårt att skylla på transaktionskostnader .
Det börjar inte på 07 utan jag har för mej 123, det har varit om detta i media angående de svarta jordgubbsförsäljarna som blockerar parkeringsplatser längs vägarna.Alfredo skrev:
Du ska väl dessutom kunna se vem mottagaren av pengarna är när du gör en swish, jag har ingen för jag gillar kontanter.
Borde det inte vara någon form av tjänstefel av chauffören att släppa på folk som de vet inte betalt biljett.I Incinerator skrev:
Ett företagsnummer för Swish börjar alltid på 123....I Incinerator skrev:
Men sen finns det ju gränsfallet när man kör enskild firma som bolagsform. Då finns det ingen direkt skillnad mellan dig som företagare och privatperson.
Fairlane skrev:
Det lär inte bli någon affär eftersom swish har beloppsgränser som omöjliggör betalning vid högre belopp.L lbgu skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Varför skulle det vara det?L lbgu skrev:
Vi är anställda som bussförare och inte biljettkontrollanter, det är en annan yrkeskategori.
Skulle vi genomföra biljettkontroller och avvisa personer från bussarna så glöm bort tidtabellerna, vi har bussar med 4 dörrar och som förare ser jag bara de som kommer in genom framdörren, nu håller man på att sätta stopp för påstigning genom bakdörrarna på de flesta linjerna i staden som jag extraknäcker i.
Ifall man inte vill boka möte på något bankkontor som kan göra det så är väl det normala att använda insättningsautomater som väl finns i de flesta städer. Swedbank tillåter 15000 i månaden har jag för mig.Alfredo skrev:
Har man konton på flera banker kan man ju utnyttja det. Sen är det väl bara att utnyttja familj/vänner som bulvaner ifall man är desperat att få in pengarna i banksystemet.
Som boende på landet kan jag rekommendera ICA-banken då det innebär att alla ICA-butiker får lite bankfunktioner.Är väl en av få banker som har kontantkassor idag. Går att sätta in pengar på bankkontot, tror dock att insättningsgränserna är lite lägre än de 15000 på Swedbank. Men många bäckar små.
Visst det blir lite bök, men samtidigt lär det inte vara särskilt ofta man får så mycket kontanter att de inte duger för vanlig hushållskassa någon/några månader. Själv har jag aldrig haft lyxproblemet att ha mer kontanter än jag känt mig bekväm att ha hemma