Intet Intet skrev:
Ja men dåså. Då kan du vara lugn😁.

Du tror inte att företagen vältrar över kostnaden på dig?
Tja, det har inte skett än. Och den dagen det skulle ske kan jag sluta använda tjänsten.

Klart de gör, de vältrar även över kostnaderna för kontanthantering och för kortbetalning. Vilka vad jag förstått är ännu dyrare.

13th Marine 13th Marine skrev:
Tja, det har inte skett än. Och den dagen det skulle ske kan jag sluta använda tjänsten.
Nej. Det kan du inte, för då är alla liknande tjänster lika dyra. Förstår du inte det?
Klart de gör, de vältrar även över kostnaderna för kontanthantering och för kortbetalning. Vilka vad jag förstått är ännu dyrare.
Kontanthanteringen är dyr eftersom det är så få som nyttjar den. Hade affärerna satt upp skyltar -" betala gärna med kontanter" istället för att slentrianmässigt sträcka fram dosan, skulle transaktionskostnarderna minska till allas vårt fromma.

• Gilla
Frerider och 1 till
  • Laddar…
I
Frerider Frerider skrev:
ett fysiskt körkort är ett ska krav om du framför ett fordon som kräver behörighet😉
Är du säker på detta?
Med tanke på LPR och att man kan legitimera sej så ser polisen i sitt system att du har både körkort och YKB.

I Incinerator skrev:
Nu har jag inget bevis men nog förbjöd väl EU uttagsavgifter för kanske 10 år sedan?
Avsåg inte förbudet avgifter vid kortbetalning?
För kontantuttag debiterar Kontanten 15, 20 eller 25 kronor per uttag beroende på uttagets storlek.
Bankomaterna är än så länge avgiftsfria och företaget som äger dessa säger sig inte planera att införa uttagsavgifter.
Här får man vara en medveten konsument och inte utnyttja Kontantens tjänster när avgiftsfria alternativ finns.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
C
I Incinerator skrev:
Nu har jag inget bevis men nog förbjöd väl EU uttagsavgifter för kanske 10 år sedan?
Om man tar ut euro, ja.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Det var billigt, vilken bank är det? Jag blir bestulen på 35:-/månad av min bank men då är det med en kredit också.
Jag har nästan slutat att gå ut på lokal.
Har två kort och de kostar tillsamman 350kr/år.
Betalar även för Internetbanken 200kr/år.

Redigerat:
Fairlane
Intet Intet skrev:
Kontanthanteringen är dyr eftersom det är så få som nyttjar den. Hade affärerna satt upp skyltar -" betala gärna med kontanter" istället för att slentrianmässigt sträcka fram dosan, skulle transaktionskostnarderna minska till allas vårt fromma.
Förr när kontanter var det vanligaste betalningsmedlet så var kontanthanteringen också dyr, så logiken haltar. Kontanthantering innebär från affärens sida att någon/några kommer spendera tid på att räkna pengar, och tro det eller ej, de personerna vill ha lön. Sen ska pengar fraktas till banken med värdetransportbilar, vilket även det kostar. Märkligt nog minskade antal värdetransportrån när fler gick över till kort...

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Förr när kontanter var det vanligaste betalningsmedlet så var kontanthanteringen också dyr, så logiken haltar. Kontanthantering innebär från affärens sida att någon/några kommer spendera tid på att räkna pengar, och tro det eller ej, de personerna vill ha lön. Sen ska pengar fraktas till banken med värdetransportbilar, vilket även det kostar. Märkligt nog minskade antal värdetransportrån när fler gick över till kort...
Förr gick/åkte väl många butiker och stoppa i dagskassan i bankernas Servicebox, drog ut låda och släppte i pengarna, när bankkontoren nu försvinner så är väl den möjligheten borta idag.

Fairlane
A AndersS skrev:
Förr gick/åkte väl många butiker och stoppa i dagskassan i bankernas "värdeskåp", drog ut låda och släppte i pengarna, när bankkontoren nu försvinner så är väl den möjligheten borta idag.
Så var det också och även den hanteringen kostade pengar. Dessutom var risken för rån inte obefintlig heller. Än idag så rånad ju mindre butiker, bensinstationer etc rätt ofta, vilket är en anledning till att en del av dem valt att inte acceptera kontanter. Personligen tycker jag det är en faktor att räkna med, att personer får sina liv förstörda efter att hotats med vapen av diverse slag.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Nej. Det kan du inte, för då är alla liknande tjänster lika dyra. Förstår du inte det?
Jasså, varför skulle de det?

Intet Intet skrev:
Jasså?
Har du någon källa på att det skulle vara så?
Eller är det bara önsketänkande från din sida?

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Jasså, varför skulle de det?
Jösses. Därför att när alternativen försvunnit höjs priset. Det är väl ingen nyhet?
Jasså?
Har du någon källa på att det skulle vara så?
Eller är det bara önsketänkande från din sida?
De fasta kostnaderna sprids ut på fler betalningar.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så var det också och även den hanteringen kostade pengar. Dessutom var risken för rån inte obefintlig heller. Än idag så rånad ju mindre butiker, bensinstationer etc rätt ofta, vilket är en anledning till att en del av dem valt att inte acceptera kontanter. Personligen tycker jag det är en faktor att räkna med, att personer får sina liv förstörda efter att hotats med vapen av diverse slag.
Man sprängde eller försökte dra loss serviceboxar. Finns en gammal historia om att en av ortens "drickare" låg på en parksoffa sovande när man sprängde serviceboxen och yrvaken höll på att bli överkörd. Vid polisförhör ska han sagt "jag såg inte vilka det var, men det ska jag säga er att det var en jä... smäll".

Intet Intet skrev:
Jösses. Därför att när alternativen försvunnit höjs priset. Det är väl ingen nyhet?
Höjs priset finns ju en marknad för konkurrenter att slå sig in på.
Intet Intet skrev:
De fasta kostnaderna sprids ut på fler betalningar.
De rörliga kostnaderna för kontanthantering lär vara betydligt större än för digitala betalningar.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
I
B Bitterhetsakademin skrev:
Avsåg inte förbudet avgifter vid kortbetalning?
För kontantuttag debiterar Kontanten 15, 20 eller 25 kronor per uttag beroende på uttagets storlek.
Bankomaterna är än så länge avgiftsfria och företaget som äger dessa säger sig inte planera att införa uttagsavgifter.
Här får man vara en medveten konsument och inte utnyttja Kontantens tjänster när avgiftsfria alternativ finns.
Jag vet inte men min bank tar någon växlingsavgift vid uttag utomlands, även EU.
Talar Kontantens ATM om att man kommer att åka på en uttagsavgift när man stoppar in kortet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.