Alfredo Alfredo skrev:
Du lämnar alltså mobil och plånbok/kort hemma och har enbart kontanter med dig?
Ja. Eftersom jag är uppvuxen med bakelittelefoner känner jag mig inte naken utan "mobben". Bra karl, reder sig själv.
Är det verkligen något som förvånar dig?

J
Frerider Frerider skrev:
Kul att bli av med armarna, jag ger hellre min lilla bunt med sedlar vid rån😉
Fråga Nissens, han använder sin som pubisring 🙉

• Haha
Intet
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Bild bevis fodras om vi ska tro på på det påståendet..

J Jocke Best skrev:
Är det din fru? Eller hur vet du annars det🤓

I
B Bitterhetsakademin skrev:
Dessutom har Kontanten numera uttagsavgift i sina automater och Bankomat lär väl gå samma väg
Nu har jag inget bevis men nog förbjöd väl EU uttagsavgifter för kanske 10 år sedan?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Är det verkligen något som förvånar dig?
Inte alls. Man gör naturligtvis som man själv vill. Själv har jag dock med mig både mobil och kreditkort när jag går på krogen då jag är för snål för att betala på annat sätt och har nytta av mobilen. Gissar att de flesta gör som jag.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
Säger du verkligen nej till en som erbjuder 150k kontant om nästa budgivare bjuder 140k med Swish? Inte många med lite affärssinne tackar nej till den skillnaden för att betalningssättet är lite krångligt.
Vi har väl lika dåligt affärssinne så?
Du tackar väl nej till 150k med Swish även om den med kontanter bara vill betala 140k? 😉

Jag har aldrig varit i situationen att jag har det valet.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
En bank, det står inte vilken förbjuder en man att ta ut sina pengar som han har där i samband med att han ska flytta från Sverige.
"Samtidigt låter inte banken honom ta ut hela beloppet kontant."

[länk]
Ja banker är skurkar.

I
L lbgu skrev:
Företag får betala någon kostnad per transaktion. Så har man ingen kostnad för kontanthanteringen så finns det en poäng med kontanter för företaget. Att bankerna gillar swish är givetvis för att de drar in en massa pengar på det.
När swish blivit lite mera etablerat så kommer det att bli avgifter även för privatpersoner precis som bet blev när bankerna ville att folket skulle använda bankomatkort istället för checkar som då blev belagda med avgifter och när bankkorten blivit var mans egendom då kommer den månatliga avgiften, frågan är bara om det dröjer ett eller 2-3år innan swish har avgift.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det är långtifrån säkert.
Sedan beror det ju på vad "stora summor" är. 100.000 kr kan iallafall jag, spendera på ett halvår, utan problem.
Och lite kapital är det klokt att ha lättillgänglig hur som helst.
Jag får säga att det är ett djäkla gnäll över väldigt lite jobb.
Var väl 100tkr lite drygt, fick hela summan i 500 lappar… jäkla sätt!

Risken på börsen tar jag alla gånger än att ha dessa hemma, ogillar kontanter.

Prova att gå in på ditt bank kontor med 100tkr och försök sätta in dom.

Gnäll, anser att det är mycket smidigare att sköta affärer digitalt än att hålla på att åka och hämta ut kontanter, dessutom om man ska ta ut stora summor måste man kontakta banken i förväg och boka tid.

Nä, jag är inte bakåtsträvare som en del andra även om merpart av befolkningen välkomnar det digitala

Krilleman
I Incinerator skrev:
bankomatkort istället för checkar som då blev belagda med avgifter och när bankkorten blivit var mans egendom då kommer den månatliga avgiften, frågan är bara om det dröjer ett eller 2-3år innan swish har avgift.
Jag betalar den hutlösa summan 74:-/halvår för mitt betalkort.
Dras med automatik.

Skulle samma avgift läggas på Swish så skulle det inte vara någon större post i hushållsekonomin. Allt blir dyrare, oavsett vara.

Ta bara den subtila utgiften dricka (alkohol eller inte) på uteställe.
Hur mycket betalar gemena man där årligen?

Från sällanbesökarna till veckoanhängarna.
Där har du en post som kan strypas men enkelhet.
Fast det ser ju inte så bra ut i det digitala flödet...

Själv handlar jag sällan mat/dryck ute.
Men jag har fast kostnad på 74:- per halvår i ett kort hos en bank.

I
Krilleman Krilleman skrev:
Jag betalar den hutlösa summan 74:-/halvår för mitt betalkort.
Dras med automatik.

Skulle samma avgift läggas på Swish så skulle det inte vara någon större post i hushållsekonomin. Allt blir dyrare, oavsett vara.

Ta bara den subtila utgiften dricka (alkohol eller inte) på uteställe.
Hur mycket betalar gemena man där årligen?

Från sällanbesökarna till veckoanhängarna.
Där har du en post som kan strypas men enkelhet.
Fast det ser ju inte så bra ut i det digitala flödet...

Själv handlar jag sällan mat/dryck ute.
Men jag har fast kostnad på 74:- per halvår i ett kort hos en bank.
Det var billigt, vilken bank är det? Jag blir bestulen på 35:-/månad av min bank men då är det med en kredit också.
Jag har nästan slutat att gå ut på lokal.

I Incinerator skrev:
När swish blivit lite mera etablerat så kommer det att bli avgifter även för privatpersoner precis som bet blev när bankerna ville att folket skulle använda bankomatkort istället för checkar som då blev belagda med avgifter och när bankkorten blivit var mans egendom då kommer den månatliga avgiften, frågan är bara om det dröjer ett eller 2-3år innan swish har avgift.
Det var Swishs uttalande mål när de började för en massa år sedan, då vägrade jag swish. Nu har de sagt att det inte kommer ske.

För företag kostar dock transaktionen, föreningen jag är kassör för får betala 1.5kr per transaktion.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det var Swishs uttalande mål när de började för en massa år sedan, då vägrade jag swish. Nu har de sagt att det inte kommer ske.
Ja men dåså. Då kan du vara lugn😁.
13th Marine 13th Marine skrev:
För företag kostar dock transaktionen, föreningen jag är kassör för får betala 1.5kr per transaktion.
Du tror inte att företagen vältrar över kostnaden på dig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.