21 055 läst ·
483 svar
21k läst
483 svar
Hur sjutton betalar man kontant?
Visst. Samma gäller för säljaren. För mig är det helt obegripligt att en säljare inte vill sälja trots att köparen vill betala.13th Marine skrev:
Du ser. Så konstigt är det inte.13th Marine skrev:
Ingen aning. Men det normala är att det är säljaren som är mest intresserad av affär och därför inte borde ställa konstiga ultimatum för att genomföra affären.13th Marine skrev:
Det blir ofta mycket smidigare att betala kontant. Den ena parten lämnar över ägarhandlingarna och bilnyckeln och den andra parten lämnar över pengarna. Kan knappast misslyckas.
Blandar man in en bank så kan man ge sig på att det blir något strul. Beloppet är plötsligt för högt och banken godkänner inte överföringen. Eller plötsligt är t.ex. Swedbank nere några timmar (händer titt som tätt). Eller så har du inte mobiltäckning på platsen där affären ska genomföras. Tre hade visst inte så bra mobiltäckning i inre Norrland eller var nu affären sker. Massor med extra saker som kan strula. Har du åkt säg 60 mil för att köpa en bil vill du inte råka ut för en massa oförutsedda grejer.
Dock förväntar man väl sig inte att säljaren totalvägrar när man räcker fram sedelbunten. Men det verkar ju vara en uppenbar risk om man ska tro folk i denna tråd.
Hur gör man då rent praktiskt för att sätta in en lite större summa i kontanter? Många bankkontor hanterar ej kontanter och insättningsgränserna i bankomat är ganska låga.L lbgu skrev:
Det är snudd på omöjligt...Alfredo skrev:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oEE40a/arvde-en-miljon-far-inte-ett-ore
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 855 inlägg
Om man envisas med att kräva att få betala med sedlar kanske man inte var så intresserad av att köpa ändå.Intet skrev:
Kontanterna var present och julklappspengar samlade över något år. Men nu har farfar 91 kommit fram till det är enklare med överföringar.
Varför sätta in kontanterna, har man lyckats sälja tex en beg bil vill man väl förmodligen handla nått annat för pengarna, ofta ett nyare eller dyrare fordon.Alfredo skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 855 inlägg
Om man inte använder kontanter till vardags så är det kanske inte så intressant att själv hålla på med åbäket att sätta in dem på banken.L lbgu skrev:Ingen aning. Men det normala är att det är säljaren som är mest intresserad av affär och därför inte borde ställa konstiga ultimatum för att genomföra affären.
Det blir ofta mycket smidigare att betala kontant. Den ena parten lämnar över ägarhandlingarna och bilnyckeln och den andra parten lämnar över pengarna. Kan knappast misslyckas.
Blandar man in en bank så kan man ge sig på att det blir något strul. Beloppet är plötsligt för högt och banken godkänner inte överföringen. Eller plötsligt är t.ex. Swedbank nere några timmar (händer titt som tätt). Eller så har du inte mobiltäckning på platsen där affären ska genomföras. Tre hade visst inte så bra mobiltäckning i inre Norrland eller var nu affären sker. Massor med extra saker som kan strula. Har du åkt säg 60 mil för att köpa en bil vill du inte råka ut för en massa oförutsedda grejer.
Dock förväntar man väl sig inte att säljaren totalvägrar när man räcker fram sedelbunten. Men det verkar ju vara en uppenbar risk om man ska tro folk i denna tråd.
Men jag skulle väl rekommendera att komma överrens om betalningsmetod innan man ses för eventuell affär.
Det kan du inte säga generellt. De flesta bilaffärer jag gjort har varit "byten" hos bilhandlare men de gånger jag sålt en bil privat har jag alltid köpt den nya först. Jag ser det absolut inte som självklart, eller ens speciellt sannolikt, att man i närtid tänker handla för de pengar man får om man säljer något med skapligt värde.F fribygg skrev:
Men även om det är som du antar verkar det inte vara så enkelt att betala en bil med kontanter hos flera stora bilhandlare.
Det tror jag med men då måste man ju först sätta in pengarna och du ifrågasatte ju varför man skulle göra det.F fribygg skrev:
F fribygg skrev:
Ja, faktiskt skulle jag det idag.L lbgu skrev:
Sålde en båt för drygt 5 år och fick kontanter och det gick inte att bara knalla till banken och sätta in dom på kontot, man behövde boka tid för att de skulle ta emot dom.
Lösningen blev att en gång i veckan sätta in 10tkr via en insättnings automat, jäkla jobb att behöva åka x antal ggr för det..
Då och då tager jag mig en krogrunda och då har jag bara med mig kontanter, ifall jag skulle bli rånad kan de små skitungarna inte sno mer än vad har har på mig.J Jocke Best skrev:
Nu bor jag utanför Göteborg och åker därför dit när strupen känns torr. Vanligtvis börjar kvällen på Ölhallen 7:an men skulle de plötsligt inte längre ta kontanter finns det ett flertal andra att välja på. Men har man lindrat törsten visar det sig alltid att de kontantfria plötsligt inte längre är så fria. Cash is king, som det heter på utrikiska.
Men, visst. Kontakterna är på väg ut och de sociala poängen är på väg in.
När vi väl sitter i klistret kan jag med gott samvete säga -"Skyll inte på mig"!