F fribygg skrev:
Friska vuxna människor bör ju veta hur våra pengar ser ut.
Det kanske man borde men jag skulle nog inte reagera om jag exempelvis fick en tvåhundring i fel färg. En aktuell tusenlapp tror jag aldrig jag sett i verkligheten.

Nu när jag skriver inlägget var jag faktiskt tvungen att dubbelkolla att vi har tvåhundrakronorssedlar då jag hade för mig det men inte var helt säker.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Har du inte läst mina inlägg sedan några dagar många som inte känner igen dom svenska sedlarna som jag ansåg vara grundläggande allmänbildning.
Jag försöker undvika sånt med "ingett" i texten..
Alfredo Alfredo skrev:
Inte så ofta man säljer en bil för 50 tkr mer än man köpte den för…
Nä, men det är ju möjligt att sälja flera fordon om man inte kan göra 50 upp på alla.

Alfredo Alfredo skrev:
Det kanske man borde men jag skulle nog inte reagera om jag exempelvis fick en tvåhundring i fel färg. En aktuell tusenlapp tror jag aldrig jag sett i verkligheten.

Nu när jag skriver inlägget var jag faktiskt tvungen att dubbelkolla att vi har tvåhundrakronorssedlar då jag hade för mig det men inte var helt säker.
Det ÄR väldigt bekvämt att betala med kort, och kreditkort HAR fördelar framför debitkort och kontanter.
Likafullt bör man känna igen våra svenska sedlar.

F fribygg skrev:
Jag försöker undvika sånt med "ingett" i texten..
Vad menar du?

F fribygg skrev:
Nä, men det är ju möjligt att sälja flera fordon om man inte kan göra 50 upp på alla.
Man kan ju även göra vinster på annan försäljning. Min poäng var bara att för de flesta är nog inte en bilförsäljning något som behöver skattas för.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Nu tror jag betydligt fler än 1 på 100 000 bilaffärer mellan privatpersoner betalas kontant. Själv vet jag en som för ca. 2 år sen åkte långt upp i Norrland och köpte en gammal lastbil för 120k har jag för mig.
Var fick du siffran ifrån? För den låter helt världsfrånvänd för mig. Sen verkar även du gått på propagandan att man är kriminell om man använder kontanter.
Jag ser det generellt utifrån alla köp som görs i samhället dagligen utan att gå in på unika köpområden.
Och det generella betalningsdelen blir det som kommer att påverka framtida utveckling, inte det historiska.
Så om t.ex. begagnade bilar köps i affär mellan privatpersoner kommer det att ha minimal påverkan , det får säljare och köpare lösa utifrån hur större belopp ska hanteras med kontanter, lättare eller svårare vet vi idag inte. Däremot vet vi att det idag är krångligare idag med det än för bara tjugo år tillbaka.

F fribygg skrev:
Likafullt bör man känna igen våra svenska sedlar.
Jag håller egentligen med men erkänner att jag inte alltid gör allt jag borde.

Intet Intet skrev:
De som vill betala med kontanter, för vanligtvis finns det mer än en säljare av en vara. Men det finns bara en köpare som lägger högsta budet och kanske till och med, det enda budet.
Ofta finns det andra köpare med. Men det beror ju på prylen.
Men vill du verkligen ha prylen så kanske man får rätta sig efter säljarens önskemål.

Som köpare brukar jag rätta mig efter säljarens önskemål och betala med swish, vilket de i nästan alla fall vill ha. Någon gång satt jag på en hög kontanter och frågade om det funkade, så blev jag av med dem.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Många som är oroliga för att ta emot Swish ifall man säljer mycket saker under en begränsad tid, det har varit många som har blivit avstängda av bankerna för mottagande av Swish ifrån okända händer titt som tätt enligt olika nyhetskällor.
Men en enstaka försäljning med kvitton och identifiering av köpare så borde det vara riskfritt, men vem vet🤷
Fast nu var det säljaren som ville ha betalt med Swish och inte kontanter.

Alfredo Alfredo skrev:
Min poäng var bara att för de flesta är nog inte en bilförsäljning något som behöver skattas för.
Så är det nog, de flesta förlorar nog pengar på sina bilar.

Verkar farligt med kontanter så jag undviker dem....😎
1785082000972.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1785082067625.png

Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller egentligen med men erkänner att jag inte alltid gör allt jag borde.
Du verkar ju klara dej hyfsat ändå

• Älska
Alfredo
  • Laddar…
Blev lite nostalgisk
Mitt första större köp med kort gjorde jag 1986 och betalade en ny SAAB 9000 med kort. De fick kolla att jag hade kreditnivå för det först då det inte var så vanligt.

Frerider Frerider skrev:
Vad menar du?
"Ingett" får mej att välja bort inlägget

• Ledsen
Frerider
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast nu var det säljaren som ville ha betalt med Swish och inte kontanter.
Ja precis du som säljare och användare av Swish kan bli avstängd om fel person överför pengar.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.