21 055 läst ·
483 svar
21k läst
483 svar
Hur sjutton betalar man kontant?
Det kanske man borde men jag skulle nog inte reagera om jag exempelvis fick en tvåhundring i fel färg. En aktuell tusenlapp tror jag aldrig jag sett i verkligheten.F fribygg skrev:
Nu när jag skriver inlägget var jag faktiskt tvungen att dubbelkolla att vi har tvåhundrakronorssedlar då jag hade för mig det men inte var helt säker.
Jag försöker undvika sånt med "ingett" i texten..Frerider skrev:
Nä, men det är ju möjligt att sälja flera fordon om man inte kan göra 50 upp på alla.Alfredo skrev:
Det ÄR väldigt bekvämt att betala med kort, och kreditkort HAR fördelar framför debitkort och kontanter.Alfredo skrev:
Det kanske man borde men jag skulle nog inte reagera om jag exempelvis fick en tvåhundring i fel färg. En aktuell tusenlapp tror jag aldrig jag sett i verkligheten.
Nu när jag skriver inlägget var jag faktiskt tvungen att dubbelkolla att vi har tvåhundrakronorssedlar då jag hade för mig det men inte var helt säker.
Likafullt bör man känna igen våra svenska sedlar.
Jag ser det generellt utifrån alla köp som görs i samhället dagligen utan att gå in på unika köpområden.L lbgu skrev:Nu tror jag betydligt fler än 1 på 100 000 bilaffärer mellan privatpersoner betalas kontant. Själv vet jag en som för ca. 2 år sen åkte långt upp i Norrland och köpte en gammal lastbil för 120k har jag för mig.
Var fick du siffran ifrån? För den låter helt världsfrånvänd för mig. Sen verkar även du gått på propagandan att man är kriminell om man använder kontanter.
Och det generella betalningsdelen blir det som kommer att påverka framtida utveckling, inte det historiska.
Så om t.ex. begagnade bilar köps i affär mellan privatpersoner kommer det att ha minimal påverkan , det får säljare och köpare lösa utifrån hur större belopp ska hanteras med kontanter, lättare eller svårare vet vi idag inte. Däremot vet vi att det idag är krångligare idag med det än för bara tjugo år tillbaka.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 855 inlägg
Ofta finns det andra köpare med. Men det beror ju på prylen.Intet skrev:
Men vill du verkligen ha prylen så kanske man får rätta sig efter säljarens önskemål.
Som köpare brukar jag rätta mig efter säljarens önskemål och betala med swish, vilket de i nästan alla fall vill ha. Någon gång satt jag på en hög kontanter och frågade om det funkade, så blev jag av med dem.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 855 inlägg
Fast nu var det säljaren som ville ha betalt med Swish och inte kontanter.Frerider skrev:
Många som är oroliga för att ta emot Swish ifall man säljer mycket saker under en begränsad tid, det har varit många som har blivit avstängda av bankerna för mottagande av Swish ifrån okända händer titt som tätt enligt olika nyhetskällor.
Men en enstaka försäljning med kvitton och identifiering av köpare så borde det vara riskfritt, men vem vet🤷