21 202 läst ·
487 svar
21k läst
487 svar
Hur sjutton betalar man kontant?
För det första så förutsätter jag att en åtminstone normalbegåvad svensk medborgare kan identifiera giltiga sedlar och mynt. Det borde vara i allas intresse att kunna göra det. Om inte annat så anser till och med myndigheter att man bör ha kontanter hemma för att klara en krissituation. Då är det nog underförstått att man kan känna igen pengarna.Alfredo skrev:
Sen ifall man har ett jobb där man aldrig behöver känna igen pengar så påverkar det givetvis inte ens förmåga att utföra det jobbet så du är säkert tillräckligt kompetent för ditt jobb. Däremot anser jag att bankanställda bör kunna känna igen giltiga betalningsmedel väldigt bra då de i krissituationer lär få hantera dessa oavsett deras nutida arbetsuppgifter.
Om det inte skulle leda till så mycket elände så skulle det vara intressant ifall internet (och alla elektroniska betalningar med det) gick ned en längre tid och att då studera hur samhället skulle fungera. Möjligen skulle en sådan händelse i fredstid kanske vara nyttig eftersom det förhoppningsvis ledde till att samhället blev starkare och anpassade sig till att klara sådana kriser.
Om jag skulle anställa någon och jag på något sätt kom till insikt att denna person inte kände igen t.ex. en hundralapp så skulle jag nog aldrig anställt denna person. Då hade jag nog tagit för givet att det saknades mycket annat med.
Vad har det med begåvning att göra? Efter det senaste "sedelbytet" har jag i princip inte hanterat svenska kontanter och jag kan erkänna att om jag fick en hundralapp som borde vara grön men var röd (eller vad det nu är för färg som gäller) hade jag inte haft en aning om att det var tokfel om den känns riktig i övrigt. Detta trots att jag kanske har ett par tusen i plånboken som ren reserv.L lbgu skrev:
Fattar inte ens att vissa bemödar sig att ta sig till en bankomat och ta ut kontanter för att sedan ta sig till en affär/butik men det kanske är en hobby för vissa..
Att sedan slippa alla dessa mynt i småvalörer att bära runt på är ju gött.
Att sedan slippa alla dessa mynt i småvalörer att bära runt på är ju gött.
Vi har olika uppfattningar i frågan. Ungefär som jag anser att en normalbegåvad person med fungerande fysik bör klara av att knyta ett par skosnören. Sen finns det kanske någon som inte har en aning för att han alltid använt kardborrebindning. Den personen får tyvärr stå ut med att jag kanske anser honom lite bakomAlfredo skrev:
Vad har det med begåvning att göra? Efter det senaste "sedelbytet" har jag i princip inte hanterat svenska kontanter och jag kan erkänna att om jag fick en hundralapp som borde vara grön men var röd (eller vad det nu är för färg som gäller) hade jag inte haft en aning om att det var tokfel om den känns riktig i övrigt. Detta trots att jag kanske har ett par tusen i plånboken som ren reserv.
Tvärtom. Det är de utan högskolepoäng som hamnar på cashavdelningar. Återigen visar du hur lite du förstår…L lbgu skrev:
Nej, funkar öht inte så, du fantiserar vilt men jag har inte nån möjlighet att berätta hur det egentligen ligger till.L lbgu skrev:I ett sådant läge kommer givetvis alla arbetare på banken som idag sitter och trycker på tangentbordet hela dagarna få andra arbetsuppgifter. En inte helt osannolik syssla är att du med någon beväpnad vakt får åka ut till olika samhällen och distribuera/samla in pengar (läs sedlar och mynt). Om du är representativ för bankarbetarna så lär det behövas någon snabbutbildning så det inte lär bli totalt kaos när folk börjar lämna in diverse konstiga papper som ser ut som sedlar. Förfalskarna lär ha goda dagar.
Varför skulle en bankanställd på Markets, CorpFinance, Asset management, Private Banking eller HR för den delen ha större kännedom om sedlar å mynt än vilken som helst annan tjänst på vilket som helst annat företag?L lbgu skrev:
Kom in i verkligheten.
Tror du tjänstemän på ekonomiavdelningen på Volvo kan meka med bilar bättre än sin motsvarighet på STORA..? som i sin tur är bättre på att fälla träd🤣
Baht har jag inte koll på. Jag borde kanske sagt att jag menade fullt konvertibla valutor, dvs valutor som handlas utan nån som helst form för restriktionerAlfredo skrev:
För tio år sedan var det billigaste sättet att köpa baht att ta med svenska kontanter och växla på plats. Enda nackdelen var att det var lite olustigt att ha med sig alltför stora mängder kontanter.
Idag är ATM med Northmill det bästa sättet jag känner till. Vet du en billigare metod är jag idel öra.
Men ATM på resemålet rekar jag absolut
Medlem
· Blekinge
· 12 337 inlägg
Högskolepoäng? Du skojar, idag anställs väl i princip inga på banken som inte har högskolepoäng. Förutsätter att allt typ vaktmästeri och städning utförs av externa företag. Högskolepoäng är så vanligt idag att dess värde är extremt devalverat.Z Zodde skrev:
Grejen är att när banken plötsligt behöver an massa folk som ska hantera kontanter och samtidigt har en massa anställda som p.g.a. yttre faktorer inte kan utföra sitt vanliga jobb så kommer de givetvis att ta dessa sysslolösa kontorsarbetare till att sköta kontanthantering. Vilka andra ska de ta? Om kontorsarbetarna har högskolepoäng eller inte lär vara helt egalt, men det är antagligen en fördel ifall de kan identifiera sedlar så du kanske slipper, finns säkert någon malajtjänst de kan klara av där du slipper kontakt med sedlar.
Som jag skrev i något annat inlägg så anser jag att varje normalbegåvad person borde känna igen sitt lands legala betalmedel. Det inbegriper givetvis även bankarbetare. Lite extra viktigt för dessa då de i en krissituation kan förväntas få syssla en hel del med kontanter. De flesta av de avdelningar du nämner lär ju gå på rejäl sparlåga i en situation där de enda fungerande betalningsmedlen är kontanter.Z Zodde skrev:
Så vill man inte komma i samma kategori som de som inte kan knyta skorna så kan det vara dags att börja studera hur hundralappen ser ut
En viss korrelation kan jag nog tänka mig att det finns. En person intresserad av skogsbruk är nog mer benägen att söka anställning på¨ett skogsbolag. På samma sätt tycker säkert en bilintresserad ekonom att Volvo låter roligare att jobba på än STORA. Att folk gärna jobbar på ett företag vars verksamhet intresserar dem tycker jag låter rätt självklart. Men du tror väl tvärtom antar jagZ Zodde skrev:
Kan skriva under på det med. Ingen jag känner i min ålder, runt 50 och neråt har en aning om hur svenska sedlar ser ut. Det är mycket större chans att man känner igen t ex en 50 euro, som faktiskt liknar den gamla femtiolappen. Om jag får skryta så tillhör vi inte bottenskrapet i vare sig begåvning eller tillgångar.Alfredo skrev:
Vad har det med begåvning att göra? Efter det senaste "sedelbytet" har jag i princip inte hanterat svenska kontanter och jag kan erkänna att om jag fick en hundralapp som borde vara grön men var röd (eller vad det nu är för färg som gäller) hade jag inte haft en aning om att det var tokfel om den känns riktig i övrigt. Detta trots att jag kanske har ett par tusen i plånboken som ren reserv.