21 930 läst ·
523 svar
22k läst
523 svar
Hur sjutton betalar man kontant?
Billigast är å ta ut resevaluta på resemålet.Alfredo skrev:
Har aldrig förstått dom som tar ut resevaluta i Sverige, ens på flygplatsen.
Bästa kurs får du på kortet. När du tar ut på resemålet. Om du nu behöver cash. I England använder jag fortfarande cash till viss del. Mycket pga gammal vana i taxis etc.
Bankanställda hade tidigare god rabatt på resevaluta så då var det enkelt att välja. Inte samma idag…
Säger mest att du antagligen inte är så högt upp i hierarkin på din arbetsplats. Dina chefer kanske några nivåer upp lär ha koll på att det finns beredskapsplaner för hur bankerna ska agera i ett allvarligt krisläge. Säg att man gör bedömningen att elektroniska betalmedel inte kommer att fungera under åtminstone en månad.Z Zodde skrev:
I ett sådant läge kommer givetvis alla arbetare på banken som idag sitter och trycker på tangentbordet hela dagarna få andra arbetsuppgifter. En inte helt osannolik syssla är att du med någon beväpnad vakt får åka ut till olika samhällen och distribuera/samla in pengar (läs sedlar och mynt). Om du är representativ för bankarbetarna så lär det behövas någon snabbutbildning så det inte lär bli totalt kaos när folk börjar lämna in diverse konstiga papper som ser ut som sedlar. Förfalskarna lär ha goda dagar.
Kul att du tar upp femteklassare. Jag tar för givet att mellanstadiebarn har fått lära sig hur våra sedlar och mynt ser ut. Förväntar man sig att en femteklassare vet det så förväntar jag mig att en bankarbetare också vet det.Z Zodde skrev:
Jag tar för givet att SvFF inte är arbetsgivare åt några forbollspelare. Varför skulle de vara det?Z Zodde skrev:
Vill du diskutera det så förslår jag att du besvarar ett av mina inlägg i tråden där vi pratade tullar. Min uppfattning har inte ändrats, men ta diskussionen där ifall du vill. Att hålla på att tjata om detta i alla andra trådar där du stöter på mig visar bara en sak och det är att du är väldigt långsint.Z Zodde skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 404 inlägg
För tio år sedan var det billigaste sättet att köpa baht att ta med svenska kontanter och växla på plats. Enda nackdelen var att det var lite olustigt att ha med sig alltför stora mängder kontanter.Z Zodde skrev:
Idag är ATM med Northmill det bästa sättet jag känner till. Vet du en billigare metod är jag idel öra.
Det är väl bara ta ut kontanter och betala med på dem ställena som accepterar det.
Jag personligen har inget emot att det kan betalas med kontanter men har som dom flesta gått över till kort en gång i tiden och sen blir det mindre och mindre kontant av ren smidighet man slipper få kontanter tillbaka, mynt var ju besvärligt.
Förstår inte hur folk orkar stå å köa i olika köer bara för att prompt betala kontant.
Jag personligen har inget emot att det kan betalas med kontanter men har som dom flesta gått över till kort en gång i tiden och sen blir det mindre och mindre kontant av ren smidighet man slipper få kontanter tillbaka, mynt var ju besvärligt.
Förstår inte hur folk orkar stå å köa i olika köer bara för att prompt betala kontant.
Onekligen. Hade jag haft motsvarande kunskapslucka inom mitt jobb så hade jag nog hållit käft om det. Antar att han vill verka modern/trendig, det funkar kanske på vissa medan det på andra bara blir pannkaka.Intet skrev: