Intet Intet skrev:
Ja. Så kan det vara. Eller inte. Jag brukar köpa grönsaker där så nästa gång skall jag spionera lite och se vilka valutor de hämtar ut.
Du behöver inte ta med utländsk valuta till utlandet. Det går fint å smuggla svenska sedlar också å göra växlingen i Långtbortistan.

Z Zodde skrev:
Det går fint å smuggla svenska sedlar också å göra växlingen i Långtbortistan.
För tio år sedan var det det billigaste sättet att köpa thailändska baht. Idag går det i praktiken inte då kursen som erbjuds är ett skämt, om svensk valuta ens köps.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du behöver inte ta med utländsk valuta till utlandet. Det går fint å smuggla svenska sedlar också å göra växlingen i Långtbortistan.
Till extremt dålig växelkurs och ibland inte alls.
Screenshot_2026-07-25-14-25-31-393_com.android.chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Screenshot_2026-07-25-14-28-28-081_com.android.chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För tio år sedan var det det billigaste sättet att köpa thailändska baht. Idag går det i praktiken inte då kursen som erbjuds är ett skämt, om svensk valuta ens köps.
Billigast är å ta ut resevaluta på resemålet.
Har aldrig förstått dom som tar ut resevaluta i Sverige, ens på flygplatsen.

Bästa kurs får du på kortet. När du tar ut på resemålet. Om du nu behöver cash. I England använder jag fortfarande cash till viss del. Mycket pga gammal vana i taxis etc.

Bankanställda hade tidigare god rabatt på resevaluta så då var det enkelt att välja. Inte samma idag…

D Dilato skrev:
Till extremt dålig växelkurs och ibland inte alls.
[bild]
[bild]
Så e det nog.
De som smugglar svenska sedlar ut av landet är nog i stort sett svarta pengar. Då accepteras sämre kurs

Z Zodde skrev:
Säger väl mer om dig som tror att alla bankanställda sysslar med cash🤣
Säger mest att du antagligen inte är så högt upp i hierarkin på din arbetsplats. Dina chefer kanske några nivåer upp lär ha koll på att det finns beredskapsplaner för hur bankerna ska agera i ett allvarligt krisläge. Säg att man gör bedömningen att elektroniska betalmedel inte kommer att fungera under åtminstone en månad.

I ett sådant läge kommer givetvis alla arbetare på banken som idag sitter och trycker på tangentbordet hela dagarna få andra arbetsuppgifter. En inte helt osannolik syssla är att du med någon beväpnad vakt får åka ut till olika samhällen och distribuera/samla in pengar (läs sedlar och mynt). Om du är representativ för bankarbetarna så lär det behövas någon snabbutbildning så det inte lär bli totalt kaos när folk börjar lämna in diverse konstiga papper som ser ut som sedlar. Förfalskarna lär ha goda dagar.

Z Zodde skrev:
Inte ens en 5e klassare tror bankanställdas kompetens mäts i om de känner igen mynt å sedlar så du har dessvärre verkligen mycket kvar att lära.
Kul att du tar upp femteklassare. Jag tar för givet att mellanstadiebarn har fått lära sig hur våra sedlar och mynt ser ut. Förväntar man sig att en femteklassare vet det så förväntar jag mig att en bankarbetare också vet det.

Z Zodde skrev:
Men du kanske tror att alla anställda på Svenska Fotbollförbundet är fotbollspelare också..?
Jag tar för givet att SvFF inte är arbetsgivare åt några forbollspelare. Varför skulle de vara det?

Z Zodde skrev:
För övrigt är Trump på gång med tullar igen, vi får hoppas att du tills idag har lärt dig att det är amerikanarna som betalar sina egna importtullar å inte svenska exportörer…
Vill du diskutera det så förslår jag att du besvarar ett av mina inlägg i tråden där vi pratade tullar. Min uppfattning har inte ändrats, men ta diskussionen där ifall du vill. Att hålla på att tjata om detta i alla andra trådar där du stöter på mig visar bara en sak och det är att du är väldigt långsint.

Intet Intet skrev:
[bild]

Här är det kö till Bankomaten. Kan bero på att det är i ett område där folk har erfarenhet av vad en överambitiös regering kan ställa till med när möjligheten finns.
Gissar på Väsby Centrum?

L lbgu skrev:
Jag tar för givet att mellanstadiebarn har fått lära sig hur våra sedlar och mynt ser ut
Det är ingenting du ska ta för givet. Frågade mina barn (börjar 8:an samt första året på gymnasiet) och de har inte fått lära sig det

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Billigast är å ta ut resevaluta på resemålet.
För tio år sedan var det billigaste sättet att köpa baht att ta med svenska kontanter och växla på plats. Enda nackdelen var att det var lite olustigt att ha med sig alltför stora mängder kontanter.

Idag är ATM med Northmill det bästa sättet jag känner till. Vet du en billigare metod är jag idel öra.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
De som smugglar svenska sedlar ut av landet är nog i stort sett svarta pengar. Då accepteras sämre kurs
Pratar vi thailändsk valuta i Thailand är det typ halva kursen man får, om man ens kan växla och det tror jag väldigt få accepterar.

A A-Man_08 skrev:
Gissar på Väsby Centrum?
Angered 😀

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har också väldigt dålig koll på hur svenska kontanter ser ut. Drar du utifrån detta även slutsatser om hur kompetent jag är på jobbet?
Om du förväntar dig att jag ska svara på det måste du givetvis berätta vad du jobbar som.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Det är väl bara ta ut kontanter och betala med på dem ställena som accepterar det.

Jag personligen har inget emot att det kan betalas med kontanter men har som dom flesta gått över till kort en gång i tiden och sen blir det mindre och mindre kontant av ren smidighet man slipper få kontanter tillbaka, mynt var ju besvärligt.

Förstår inte hur folk orkar stå å köa i olika köer bara för att prompt betala kontant.

L lbgu skrev:
Om du förväntar dig att jag ska svara på det måste du givetvis berätta vad du jobbar som.
Det är ju inte bara lite kul att en bankman inte vet hur pengar ser ut. Att han dessutom briljerar med det, gör det än roligare.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det är ju inte bara lite kul att en bankman inte vet hur pengar ser ut. Att han dessutom briljerar med det, gör det än roligare.
Onekligen. Hade jag haft motsvarande kunskapslucka inom mitt jobb så hade jag nog hållit käft om det. Antar att han vill verka modern/trendig, det funkar kanske på vissa medan det på andra bara blir pannkaka.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.