Fairlane
L lbgu skrev:
Fast rånaren har ju inte en aning om ifall julgransförsäljaren har några kontanter alls. Alla kunder kan ju ha betalat med Swish vilket antagligen är rätt vanligt idag. Eller tror du på allvar att rånaren övervakar säljaren i någon timme och räknar kontantbetalningar?
Och om säljaren inte godtar Swish?
L lbgu skrev:
Läser man vad du skriver så är det rätt uppenbart att du anser att spårbarheten är positiv när det gäller Swish kontra kontanter.
Ja, om man saknar läsförståelse stämmer det.
Jag skriver att det är lättare att spåra pengar om köp görs med kort eller Swish, än om de görs med kontanter, inget annat.

Läser man vad du skriver så är det rätt uppenbart att du gillar att fuska. Då syftar jag inte på att du betalar med kontanter, det gör jag också, utan på att du lägger privata utgifter i företaget.
L lbgu skrev:
Själv tycker jag att det är katastrof att kontanthandel motarbetas och att man istället vill ha ett system som gör att det blir katastrof den dag då internet inte fungerar några dagar. Korkat att skapa ett så sårbart samhälle. Vi skulle klara oss alldeles utmärkt utan Swish, men inte utan möjlighet till kontantbetalning.
Jag håller med och kan inte påminna mig om att jag har skrivit något annat.
Kontanter har fördelar, liksom Swish och kort.
L lbgu skrev:
Jag föredrar ett system där man inte övervakas. Ett sådant system gör det givetvis enklare att fuska. Men bara för att någon fuskar vill jag inte att det ska användas som ursäkt för att jag ska övervakas.
Så tänker jag också.
L lbgu skrev:
Du verkar åtminstone vara mer positiv till övervakning om man läser det du skriver. Möjligt att jag missförstått dig, men det beror nog i så fall på sättet du skriver.
Eller på att du tolkar alla som förklarar hur det fungerar som att de automatiskt stödjer det.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Och om säljaren inte godtar Swish?
En som sysslar med julgransförsäljning i lite större omfattning lär garanterat godta Swish. Verkar otroligt korkat att inte göra det. Det enda jag påstått är att det kan vara mer lönsamt att få betalt kontant. Men att strunta att sälja en gran för 500 för att man ska spara 5 kronor i Swishavgift lär ingen normal företagare göra. Någon som säljer ett fåtal granar hemma på gården kan säkert göra det, men då är samtidigt rånrisken minimal.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag skriver att det är lättare att spåra pengar om köp görs med kort eller Swish, än om de görs med kontanter, inget annat.
Tycker du det är en fördel eller nackdel med Swish? Svara på den frågan så blir det lite klarare vad du tycker. För när du hela tiden tar upp det så får jag i alla fall intrycket att du ser det som en fördel, men jag kan givetvis ha missförstått dig.

Fairlane Fairlane skrev:
Läser man vad du skriver så är det rätt uppenbart att du gillar att fuska. Då syftar jag inte på att du betalar med kontanter, det gör jag också, utan på att du lägger privata utgifter i företaget.
Skattemyndigheterna tycker inte det är fusk ifall en lantbrukare drar av t.ex.verktyg som givetvis både kan användas i bostadshuset och i ekonomibyggnader . Du verkar dock ha problem med det. Eller vad är det som jag skrivit på företaget som du anser vara fusk. Om du ska moralisera så här så hoppas jag att du aldrig kör för fort. Konsekvensen av en fortkörning kan givetvis vara otroligt mycket värre än om jag drar av en hammare som enbart använts i bostadshuset. Så är du ett moraliskt föredöme?

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
En som sysslar med julgransförsäljning i lite större omfattning lär garanterat godta Swish. Verkar otroligt korkat att inte göra det. Det enda jag påstått är att det kan vara mer lönsamt att få betalt kontant. Men att strunta att sälja en gran för 500 för att man ska spara 5 kronor i Swishavgift lär ingen normal företagare göra. Någon som säljer ett fåtal granar hemma på gården kan säkert göra det, men då är samtidigt rånrisken minimal.
Så då blir det alltså upp till kunden och hela tanken med att vara acceptera kontanter för att spara pengar på att slippa transaktionsavgifter försvinner
L lbgu skrev:
Tycker du det är en fördel eller nackdel med Swish? Svara på den frågan så blir det lite klarare vad du tycker. För när du hela tiden tar upp det så får jag i alla fall intrycket att du ser det som en fördel, men jag kan givetvis ha missförstått dig.
Det är en fördel för banken och staten, men inte för den enskilde individen. Swish har andra fördelar för individen jämfört med exempelvis kontanter.
L lbgu skrev:
Skattemyndigheterna tycker inte det är fusk ifall en lantbrukare drar av t.ex.verktyg som givetvis både kan användas i bostadshuset och i ekonomibyggnader . Du verkar dock ha problem med det. Eller vad är det som jag skrivit på företaget som du anser vara fusk. Om du ska moralisera så här så hoppas jag att du aldrig kör för fort. Konsekvensen av en fortkörning kan givetvis vara otroligt mycket värre än om jag drar av en hammare som enbart använts i bostadshuset. Så är du ett moraliskt föredöme?
Jag kör för fort ibland och är verkligen inget moraliskt föredöme, men nu var det väl min rätt att dra slutsatser från vad du skrev, och få brodera ut och ge dig fler åsikter än du framfört? Eller är det bara en rätt du har?

Alternativt så skippar vi att tolka in saker som inte skrivs... Jag tycker det är bättre. Fråga hellre, som du gjorde här ovan, att att dra egna (felaktiga) slutsatser.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Eller så drar man inte saker till en ytterlighet som inte påverkar 99,99% av oss som handlar/köper.😂

Fairlane Fairlane skrev:
Så då blir det alltså upp till kunden och hela tanken med att vara acceptera kontanter för att spara pengar på att slippa transaktionsavgifter försvinner
Det är något du hittat på. Jag har aldrig påstått att man ska vägra annat än kontanter. Enda jag påstått är att kontantbetalning kan vara lönsammare för säljaren.
När du handlar i mataffären kan du ofta betala med kontanter eller med en massa olika kort. Antagligen är det något av korten som är lönsammast för butiken. Men det innebär ju inte att de vägrar de mindre lönsamma varianterna.

Fairlane Fairlane skrev:
Det är en fördel för banken och staten, men inte för den enskilde individen. Swish har andra fördelar för individen jämfört med exempelvis kontanter.
Så värnar man sin personliga integritet så bör man givetvis undvika t.ex. Swish. Har svårt att se de fördelar som innebär att jag anser det vara värt att jag ska bli övervakad så därför har jag inte Swish.

Fairlane Fairlane skrev:
Alternativt så skippar vi att tolka in saker som inte skrivs... Jag tycker det är bättre. Fråga hellre, som du gjorde här ovan, att att dra egna (felaktiga) slutsatser.
Hela den här diskussionen uppkom ju enbart för att du inte läste vad jag skrev ;)

Jag skrev att det kunde vara lönsamt för folk som inte hade kostnad för kontanthantering.

Och på det svarade du att det inte var lönsamt eftersom kontanthanteringen kostade.

L lbgu skrev:
Tycker du det är en fördel eller nackdel med Swish?
Dåligt formulerad fråga. Jag tycker det är en fördel om en säljare lägger till Swish som en betalningsmetod och därmed erbjuder flera betalningsmetoder.

Om en säljare ersätter exempelvis möjligheten till kontant betalning med Swish beror det på. Här kan jag inte svara generellt om det är en fördel eller en nackdel.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
Det är något du hittat på. Jag har aldrig påstått att man ska vägra annat än kontanter. Enda jag påstått är att kontantbetalning kan vara lönsammare för säljaren.
Nej det är inget jag har hittat på och jag har förklarat en gång tidigare att det var ett inlägg, #100 om jag inte minns fel, för det skrevs att det var billigare att köpa en gran kontant. Jag har inte någonstans påstått att du skrivit det. Det jag däremot påstått att det inte finns någon logik i att graven skulle bli billigare om man betalade den kontant, bortsett så ifrån om man vill göra svarta pengar på den försäljningen.
Jag har sett samma sak med Swish för övrigt om det glädjer sig. Ett pris om jag swishade företagets nummer, ett annat om jag swishade till en privatperson. Jag tolkar det som att det blev svarta pengar i det senare fallet.
L lbgu skrev:
När du handlar i mataffären kan du ofta betala med kontanter eller med en massa olika kort. Antagligen är det något av korten som är lönsammast för butiken. Men det innebär ju inte att de vägrar de mindre lönsamma varianterna.
Vilket jag inte heller har påstått, så jag förstår inte varför du talar om det för mig.
L lbgu skrev:
Så värnar man sin personliga integritet så bör man givetvis undvika t.ex. Swish. Har svårt att se de fördelar som innebär att jag anser det vara värt att jag ska bli övervakad så därför har jag inte Swish.
Jag kan ge några exempel när det är en fördel. Jag kan snabbt swisha min dotter när hon står i affären.
Jag kan swisha till en kollega 25 mil bort etc.

Jag tvingar ingen att använda Swish, eller kort, eller kontanter. Själv ser jag fördelar och nackdelar med alla varianter och använder alla.
L lbgu skrev:
Hela den här diskussionen uppkom ju enbart för att du inte läste vad jag skrev ;)

Jag skrev att det kunde vara lönsamt för folk som inte hade kostnad för kontanthantering.
Du svarade då på ett inlägg där jag kommenterat att det inte fanns någon logik i att graven skulle bli billigare för att man betalade med kontanter.
L lbgu skrev:
Och på det svarade du att det inte var lönsamt eftersom kontanthanteringen kostade.
Vilket det givetvis gör, antingen i pengar eller i tid.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
@Fairlane Autocorrect säger graven när det ska vara granen...att betala sin grav kontant känns lite udda.

• Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Enda jag påstått är att kontantbetalning kan vara lönsammare för säljaren.
Ja, om man lurar staten på skatt. Annars kostar det nästan alltid mer än det smakar. Tex att vid varje tillfälle ha en växelkassa på några tusen kr som inkluderar ett antal klingande mynt. För du kan ju inte säga till kund nr 5 på rad som vill betala en vara för 290kr med en 500kr sedel att ”jag har gått tom för växel så bara jämna pengar tack”…

Räkna timpenning på att hantera fysisk valuta så ser du ganska snabbt att det kostar…
D Dilato skrev:
@Fairlane Autocorrect säger graven när det ska vara granen...att betala sin grav kontant känns lite udda.
Säger kanske lite om vilka forum IBGU är aktiv i när autospell ÄNDRAR det vanliga svenska ordet ”Granen” till det för IBGU mycket vanligare ordet ”Graven”🤣

20260618_161324.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är det kö till Bankomaten. Kan bero på att det är i ett område där folk har erfarenhet av vad en överambitiös regering kan ställa till med när möjligheten finns.

• Gilla
Incinerator och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ja, om man lurar staten på skatt. Annars kostar det nästan alltid mer än det smakar. Tex att vid varje tillfälle ha en växelkassa på några tusen kr som inkluderar ett antal klingande mynt. För du kan ju inte säga till kund nr 5 på rad som vill betala en vara för 290kr med en 500kr sedel att ”jag har gått tom för växel så bara jämna pengar tack”…
Hur svårt och dyrt är det?
Z Zodde skrev:
Räkna timpenning på att hantera fysisk valuta så ser du ganska snabbt att det kostar…
Som bankanställd kan du väl ändå räkna ihop en dagskassa utan att få det till ett Herkuliskt arbete?
Z Zodde skrev:
Säger kanske lite om vilka forum IBGU är aktiv i när autospell ÄNDRAR det vanliga svenska ordet ”Granen” till det för IBGU mycket vanligare ordet ”Graven”🤣
😀😀😀😀😀😀😀😀

Intet Intet skrev:
Som bankanställd kan du väl ändå räkna ihop en dagskassa utan att få det till ett Herkuliskt arbete?
Banker har mynt/sedelräknare. Det har mig veterligen inga andra butiker.
Räkna upp en kontant dagskassa kan lätt ta tid. Särskilt som den ofta diffar mot summan på kassaapparaten , ett problem som de som kör kontantfritt slipper.
. Som regel tappar du också minst en valutadag
då kontanter måste räknas, stängas i dagsavslut, förvaras säkert och fysiskt sättas in på banken för att bli räntebärande och fullt tillgängliga, vilket skapar ett tidsmässigt och administrativt glapp.

Sannolikt också , att försäkringspremien blir lägre om du har card only.

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Banker har mynt/sedelräknare. Det har mig veterligen inga andra butiker.
De kostar inte många tusen styck, och kan inte svara på alla butiker men nog har många Cashguard = räkas "digitalt" i realtid

1784964174402.png
Skapa konto

1784964209222.png
Skapa konto

Men gummitopp är ju billigare

1784964266373.png
Skapa konto

Cashguard system
1784964430273.png
Skapa konto

• Gilla
Incinerator och 4 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Vilken skada skapar de menar du? Vad är kontrollsamhälle?
När kontakterna är borta kan alla köp övervakas och därmed kan staten så smått börja styra vår konsumtion i önskad riktning. Till exempel minskning av inköp av sötsaker och alkohol, Till en början med för att se hur folk reagerar.
Sedan kan pengar i en lågkonjunktur bli en färskvara för att "stimulera" konsumtionen. Till slut är det bara fantasin som sätter gränser.

Bankerna kan ha uppfattningar om din konsumtion ifall du vill ta ett lån etc etc.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
De kostar inte många tusen styck, och kan inte svara på alla butiker men nog har många Cashguard = räkas "digitalt" i realtid

[
Cashguard är det väl bara större varuhus och matbutiker som har…?
Dessa lär vara de sista som går kontantfritt…

Exemplen som angavs var av lite mindre storlek…

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.