Hej,
Vi är inne i sluttampen för att köpa ett hus byggt tidigt 1900-tal. Huset blir isåfall vårt första hus, vårt största orosmoment är det vi inte riktigt känner att vi har någon koll på, källaren. Källaren är på ca 100kvm och består av fyra "rum". Den är helt ren och hela källaren ser mer eller mindre ut som bilderna nedan. Den har bara använts som tvättstuga och luktar något källare (såklart). Enligt tidigare ägare så hade man ett företag där inför anläggning av trädgården för några år sedan som då sa att källaren inte var i behov av dränering, så jag får anta att någon sådan inte finns det senaste.

Det vi vill veta från er är generella renoveringstips, men också lite olika nivåer på vad man kan förvänta sig (för budget på t.ex 30tkr, 100tkr, 400tkr) och vad man kan och inte kan göra. Gärna också vad man kan göra själv (om man är någorlunda händig), inte bör göra själv och var man kan spara pengar.

Är nedan tankar vettiga?

- Ventilation till och frånluft för att få runt luften och bort lite fukt?
- Avfuktare?
- Putsa väggar och måla med silikatfärg?
- Flyta golvet och lägga klinkers.

Det ska såklart besiktigas, antar de tar fuktvärden då. Hur mycket fukt är rimligt?

Isolering är uteslutet utan att bila upp golvet som jag förstått det? Det kostar väl flera hundratusen?
Bör man dränera trots allt runt om? Antar det också går på några hundra tusen?
Jag förmodar att golvvärme är uteslutet eftersom det kommer gå rätt ner i grunden utan isolering?

Detta är helt avgörande för hur mycket vi är beredda att lägga på huset, så vi är väldigt tacksamma för era svar!

• Källare med betonggolv, synliga rör, fönster och oputsade väggar. Golvet har en brunn och något sliten yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarutrymme med omålade väggar och fönster, delvis fuktiga golv och sliten yta. Betonggolv mörkfärgade av fukt och slitage.
    Skapa konto
C
A Auxilium skrev:
Det ska såklart besiktigas, antar de tar fuktvärden då. Hur mycket fukt är rimligt?
Är det oisolerat, vilket man får anta, är det konstant i det närmaste 100% fuktkvot. Dräneringens jobb är att se till att det inte tränger in fritt vatten. Spontant ser jag ingen uppvärmning på bilderna. Är det helt ouppvärmt? Det gör en hel del för "klimatet" i källaren, även om det naturligtvis inte är så effektivt när det saknas isolering.

Gräva ur och isolera med tex isodrän kan ni göra själv, sen ta in någon som flytspacklar.
Slitigt som fan, men ingen raketforskning direkt.

Det syns inga stora putssläpp på väggarna, så det kan stämma att det inte är så stort behov av dränering. Pordrän/isodrän på utsidan skulle dock kunna minska fukten i väggarna och isolera lite, så man kan gräva ut av den anledningen och dränera om när man ändå håller på.

Precis som cpalm här ovan undrar jag om det finns någon uppvärmning, för det syns ingen på bilderna. Det behöver ni i så fall ordna om ni ska få bättre klimat i källaren. Det gör skillnad även om det är oisolerat utanför väggarna.

Går avloppen under källargolvet? Eller är det avloppsstammen som sitter framför fönstret i första bilden?

Att bila upp och isolera golven är inte det första jag skulle göra, om det inte är så att det går avloppsstammar i gjutjärn där under och de behöver bytas. I så fall kan det vara bekvämt att faktiskt göra det först, innan man flyttar in och fyller källaren med grejer. Om inte annat så dammar det nåt infernaliskt och dammet har en förmåga att leta sig in överallt i huset.

• Gilla
rogra96 och 1 till
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Det syns inga stora putssläpp på väggarna, så det kan stämma att det inte är så stort behov av dränering. Pordrän/isodrän på utsidan skulle dock kunna minska fukten i väggarna och isolera lite, så man kan gräva ut av den anledningen och dränera om när man ändå håller på.

Precis som cpalm här ovan undrar jag om det finns någon uppvärmning, för det syns ingen på bilderna. Det behöver ni i så fall ordna om ni ska få bättre klimat i källaren. Det gör skillnad även om det är oisolerat utanför väggarna.

Går avloppen under källargolvet? Eller är det avloppsstammen som sitter framför fönstret i första bilden?

Att bila upp och isolera golven är inte det första jag skulle göra, om det inte är så att det går avloppsstammar i gjutjärn där under och de behöver bytas. I så fall kan det vara bekvämt att faktiskt göra det först, innan man flyttar in och fyller källaren med grejer. Om inte annat så dammar det nåt infernaliskt och dammet har en förmåga att leta sig in överallt i huset.
Det finns I dagsläget ingen uppvärmning. Värmepanna sitter där nere så resten av huset har vattenburen värme, antar det enklaste och billigaste är att sätta upp Vattenelement i rummen.

Tack för frågan om avloppet, jag har frågat mäklaren. Det är ju ett avlopp I golvet dit tvättmaskinsröret går, men det kanske inte säger någonting?

Kan/vill man isolera väggarna? Behöver jag isåfall dränera innan?

Här kommer lite fler bilder. Det verkar som källargolvet är i två nivåer.

• Källargolv med nivåskillnader, rör på vägg med blommig tapet, person i korridor, tvättmaskin till vänster.
    Skapa konto
  • Tvättmaskin och torktumlare i ett slitet källarutrymme med ojämnt golv och kablar liggande på marken. Rör synliga på väggen.
    Skapa konto
  • Rustik källarvägg med ett portabelt värmeelement placerat på golvet; synligt fönster och elkabel hänger från ett uttag.
    Skapa konto
  • Öppen spis i källare med tegelväggar och ett pingisbord i förgrunden. Ojämnt betonggolv syns.
    Skapa konto
M Mortsken skrev:
Gräva ur och isolera med tex isodrän kan ni göra själv, sen ta in någon som flytspacklar.
Slitigt som fan, men ingen raketforskning direkt.
Ja, det kanske går att göra själv, inte grävt i det något djupare än (höhö). Det som gör att jag drar mig för det är att trädgården är nyanlagd och allt är väldigt fint runt om huset.

A Auxilium skrev:
Ja, det kanske går att göra själv, inte grävt i det något djupare än (höhö). Det som gör att jag drar mig för det är att trädgården är nyanlagd och allt är väldigt fint runt om huset.
Jag menade alltså gräva ur och isolera golven, inte att dränera runt om huset.

M Mortsken skrev:
Jag menade alltså gräva ur och isolera golven, inte att dränera runt om huset.
Dvs bila bort golvet och gjuta ny platta? Är det inte ett väldigt stort ingrepp för en att göra själv? Tänker på bärighet osv.

En källare som klarat sig i 100år har bra förutsättningar för att funka bra.

Just nu är vi i den fuktigaste perioden så jag hade börjat med att kolla fuktkvot just nu, den ligger nog högt säkert kring 80, för att senare sjunka.

Att bara slipa av och måla allt gör ju ganska mycket för kännslan och med rätt färg sabbar du inget. Men gör det på vintern när färgen kan torka.

Det behövs rätt lite värme, vår källare på 112m2 har bara 3 element. Men värms upp ändå.

En luftavfuktare är en bra investering, inte minst för att torka tvätt. Hänger du upp den i en källare med 80% rf så tar det en vecka att torka :)

Då kan man också köra den i den värsta perioden på sensommar/höst om det blir för hög fuktighet.

Bo ett tag innan ni bestämmer er om ni vill isolera om inget akut uppkommer, det beror ju helt på hur den ska användas och är oftast inget måste.

• Gilla
Dublin och 6 till
  • Laddar…
Jag isolerade mina väggar med multipor. Skivor som limmas på väagrgna, sen nätas/putsas och sen måals med silicatfärg. BLivit väldigt bra komofort https://www.xella.se/sv_SE/multipor-isolerplatta-invändig
Utsidan tillägsisolerade vi med isodrän i samband med dränering. V

i har en helt oisolerad platta. Tvättstuga och badrum lade vi klinkers, badrumemt även lågbygagnde roth vattenburen golvvärme. Det går väl mot sunt förnuft, med tanke på fuktvandring. emn det ahr funakt fint i 20 år:) Tvättstugan emd klinker blir ju isakllt på vintern, så mattor på golvet där. Resten av kälalren lade vi ett mekaniskt ventilerat "typ platon golv" från fuktspärrsteknik och flytande laminatgolv istället. Blir inte lika kallt, och vi får ventilering mellan golv och platta. Man akn lägga både laminat och trägolv i kälalren emd denna metod.

ett tips när golven är lättilgängliga. BYT AVLOPPEN. Nu är det en ahnterbar ksoatand att såga/bila upp golven. Vårt hus från 1945 hade betongrör med en del gjutjärn i brunanr mm. Bara en tidsfråga innan det "skiter sig" . Så om du inte vet att att avlopp är bytta till plast så hade jag inte tvekat på den insatsen.

Inga av ovan åtgärder är superdyrt vad gäller material. Så kostnad beror helt på egen insats. Själv stod jag en höst med avloppsbytet, med allt från bilning till att gjuta igen. Då extremt oerfaren och använde fel maskiner mm. Så gick åt extremt mycket tid. Men sparade säkert 50000:- på arbetskostnader. Hitta vad du kan göra själv, och lägg pengar på det du inte kan klara själv. Jag har tex lärt mig att lägga golv fixar jag bra, men kakel och klinker har jag provat med mediokert resultat.p. Går ju inte att snygga till i efterhand, så här hyr jag hellre in hjälp. Gjorde dock alla underarbeten sist vi renoverade badrum. Så sparar man ytterliagre 40-50000:-

• Gilla
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
A Auxilium skrev:
Dvs bila bort golvet och gjuta ny platta? Är det inte ett väldigt stort ingrepp för en att göra själv? Tänker på bärighet osv.
Ja det är en riktigt stor insats som första projekt.

M mojjen skrev:
Jag isolerade mina väggar med multipor. Skivor som limmas på väagrgna, sen nätas/putsas och sen måals med silicatfärg. BLivit väldigt bra komofort [länk]

i har en helt oisolerad platta. Tvättstuga och badrum lade vi klinkers, badrumemt även lågbygagnde roth vattenburen golvvärme. Det går väl mot sunt förnuft, med tanke på fuktvandring. emn det ahr funakt fint i 20 år:) Tvättstugan emd klinker blir ju isakllt på vintern, så mattor på golvet där. Resten av kälalren lade vi ett mekaniskt ventilerat "typ platon golv" från fuktspärrsteknik och flytande laminatgolv istället. Blir inte lika kallt, och vi får ventilering mellan golv och platta. Man akn lägga både laminat och trägolv i kälalren emd denna metod.

ett tips när golven är lättilgängliga. BYT AVLOPPEN. Nu är det en ahnterbar ksoatand att såga/bila upp golven. Vårt hus från 1945 hade betongrör med en del gjutjärn i brunanr mm. Bara en tidsfråga innan det "skiter sig" . Så om du inte vet att att avlopp är bytta till plast så hade jag inte tvekat på den insatsen.

Inga av ovan åtgärder är superdyrt vad gäller material. Så kostnad beror helt på egen insats. Själv stod jag en höst med avloppsbytet, med allt från bilning till att gjuta igen. Då extremt oerfaren och använde fel maskiner mm. Så gick åt extremt mycket tid. Men sparade säkert 50000:- på arbetskostnader. Hitta vad du kan göra själv, och lägg pengar på det du inte kan klara själv. Jag har tex lärt mig att lägga golv fixar jag bra, men kakel och klinker har jag provat med mediokert resultat.p. Går ju inte att snygga till i efterhand, så här hyr jag hellre in hjälp. Gjorde dock alla underarbeten sist vi renoverade badrum. Så sparar man ytterliagre 40-50000:-
Supertack för ditt svar! Okej, så det är alltså inga problem att isolera insidan även om det inte är dränage, trodde man inte ville det just iom fukten.

mrsnhp mrsnhp skrev:

Nu har mäklaren svarat att sammarna ut till gatan går under källaren men rören uppifrån entréplan och ovanvåningen är synliga i källaren. Vad innebär det för mig?

M mojjen skrev:
Jag isolerade mina väggar med multipor. Skivor som limmas på väagrgna, sen nätas/putsas och sen måals med silicatfärg. BLivit väldigt bra komofort [länk]

Hur funkar det isåfall? Tänker att det är rören som går under golvet som är aktuella då. Byter man dem fram till väggen så att säga? Eller ännu längre? Hur vet man var rören går?

Vad vill ni använda källaren till?

• Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.