Bowman Bowman skrev:
Tom biltema har fungerande och billig rengöring.
Funkar bra.
Japp, rekommenderas.

Ljummet vatten, aska och hushållspapper brukar fungera för mig.
Sedan får man tvätta med rent vatten.

Biltemas fungera mycket bra.

Som många andra i tråden kör jag blött papper med aska. För att göra det lite lättare tar jag luddfritt torkpapper, en sak jag inte fattar att jag tidigare inte haft hemma! Så mycket som blir så mycket bättre med det (torka riktigt skitiga ytor, olja gjutjärnspannor etc).

Kan för övrigt rekommendera vatten + aska för glasrengöring överhuvudtaget. Först läste jag här på forumet att det kan användas till kaminen, provade och blev imponerad. Sedan provade jag på duschkabinen i glas. Här ska tilläggas att jag har egen brunn med tyska hårdhetsgrader 18 om jag minns rätt. Det vill säga rejält hårt vatten. Efter att tidigare stått och skrubbat i evigheter med olika medel (och det sett lika illa ut två veckor senare) häpnade jag över hur rent det blev snabbt med bara aska, vatten och diskborste. Utan större ansträngning fick jag det så rent att vattnet inte ens fäste på glaset längre.

Så nuförtiden är två saker självklarheter i min städskrubb: luddfritt papper, och en liten plasthink (sån till turkisk yoghurt) med ren aska från kaminen.

När "städaskan" (ja det heter så i vårt hushåll nu) börjar ta slut tar jag bara en finmaskig nätsil från köket och skopar upp en rejäl mängd aska och siktar ned i plasthinken (så det inte finns någon liten bit kol med, den skulle nog bara förstöra).

D Diamant skrev:
Inga repor efter ett antal år.
Inga SYNLIGA repor.......är nog mer riktigt.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ugnsrengöring funkar sjukt bra. Sprayar på och låter sitta någon minut, sedan är det bara att ta en bit papper så följer allt med

• Gilla
ratax
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Inga SYNLIGA repor.......är nog mer riktigt.
D.v.s. inga repor. Tittar normalt inte på mina blanka ytor i hemmet i elektronmikroskop.

P pki1980 skrev:
Papper, aska samt lite vätska. Tunna märken och fläckar blir det ibland och man rengör någon gång i månaden beroende på hur mycket kaminen används men om det är som tjocka avlagringar är rengöringen av glaset ett mindre problem än att hitta orsaken till varför dessa uppstår. För lite tilluft? blöt ved? annat än ved som eldas? Vid korrekt eldning och kontinuerlig rengöring ska det inte se ut sådär på glaset.(för du har väl dessutom rengjort så gott det gick på bilden som det ser ut?)
Möjligen för lite tilluft att man eldar när det är för dåligt drag. Sett ut sådär bränt sedan vi flyttade in för 2 år sedan. Här aldrig tagit itu med att få bort det som är ordentligt fastbränt. Eller jag har ju gjort försök men låtit det vara, när det vägrat släppa, och bara tagit den lösa smutsen på glaset. Men det där i hörnen sitter alltid kvar. Så gissar att det sett ut sådär även innan vi flyttade in.

D Diamant skrev:
D.v.s. inga repor. Tittar normalt inte på mina blanka ytor i hemmet i elektronmikroskop.
Naturligtvis inte, men även när det finns " mycket små repor" ( =atomnivå ), så fastnar sot mycket bättre än om det är en glatt yta. Mycket små repor syns då inte, men de underlättar för sotet att fastna, så man måste rengöra oftare och oftare med tiden. Alltså är det bättre att INTE använda medel, som riskerar repor. P.S. finns det någon som törs använda stålull för rengöring av sina glasögon? D.S.

Redigerat:
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Naturligtvis inte, men även när det finns " mycket små repor" ( =atomnivå ), så fastnar stort mycket bättre än om det är en glatt yta. Mycket små repor syns då inte, men de underlättar för sotet att fastna, så man måste rengöra oftare och oftare med tiden. Alltså är det bättre att INTE använda medel, som riskerar repor. P.S. finns det någon som törs använda stålull för rengöring av sina glasögon? D.S.
Det vi kallar en perfekt repfri yta har alltid mycket små repor, defekter på atomnivå. Så Svinto rätt använd skadar inte det är bara vad du tror.

D Diamant skrev:
Det vi kallar en perfekt repfri yta har alltid mycket små repor, defekter på atomnivå. Så Svinto rätt använd skadar inte det är bara vad du tror.
Ett nytt glas har inga repor alls - det ser ytspänningen till !

Tack så jättemycket för alla kloka svar!

torparavgrund torparavgrund skrev:
Kan för övrigt rekommendera vatten + aska för glasrengöring överhuvudtaget. Först läste jag här på forumet att det kan användas till kaminen, provade och blev imponerad. Sedan provade jag på duschkabinen i glas. Här ska tilläggas att jag har egen brunn med tyska hårdhetsgrader 18 om jag minns rätt. Det vill säga rejält hårt vatten. - - - Utan större ansträngning fick jag det så rent att vattnet inte ens fäste på glaset längre.
Intressant ide! Bra ide! Ska testa! Jag har lika hårt vatten men tvättar duschväggarna dagligen med ättika/diskmedel då jag är allergisk mot smutsigt glad. Mitt kaminglas rengörs dagligen med aska. Tar 10 sekunder.

yonna yonna skrev:
Intressant ide! Bra ide! Ska testa! Jag har lika hårt vatten men tvättar duschväggarna dagligen med ättika/diskmedel då jag är allergisk mot smutsigt glad. Mitt kaminglas rengörs dagligen med aska. Tar 10 sekunder.
Hoppas det går lika bra för dig! Jag gör såhär: jag blöter ned alla ytor jag ska göra med duschmunstycket, sedan tar jag en blöt diskborste och doppar i askan och sprider över glaset genom att dutta eller stryka mot - får man tillräckligt med aska på borsten sprider den sig lätt. Jag jobbar uppifrån och ned, och när jag satt aska över hela ytan börjar jag rengöra från botten och upp. Jag sätter ett stadigt tryck på borsten och gnor i cirkelrörelser, ungefär en kvadratdecimeter åt gången, extra noggrant läng listerna av metall. När jag gnuggat hela ytan spolar jag av med duschen och ser hur det blev. Första gången fick jag göra det två gånger efter varandra, nu gör jag det kanske en gång i månaden.

Var beredd på att det är rejält grisigt och söligt när du håller på med det, brunt askigt vatten överallt. Det är bara att spola bort när du är klar, och askan i sig är ju i princip steril (består av icke-organiskt material och har bokstavligt talat renats med eld).

• Gilla
yonna
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Hoppas det går lika bra för dig! Jag gör såhär: jag blöter ned alla ytor jag ska göra med duschmunstycket, sedan tar jag en blöt diskborste och doppar i askan och sprider över glaset genom att dutta eller stryka mot - får man tillräckligt med aska på borsten sprider den sig lätt. Jag jobbar uppifrån och ned, och när jag satt aska över hela ytan börjar jag rengöra från botten och upp. Jag sätter ett stadigt tryck på borsten och gnor i cirkelrörelser, ungefär en kvadratdecimeter åt gången, extra noggrant läng listerna av metall. När jag gnuggat hela ytan spolar jag av med duschen och ser hur det blev. Första gången fick jag göra det två gånger efter varandra, nu gör jag det kanske en gång i månaden.

Var beredd på att det är rejält grisigt och söligt när du håller på med det, brunt askigt vatten överallt. Det är bara att spola bort när du är klar, och askan i sig är ju i princip steril (består av icke-organiskt material och har bokstavligt talat renats med eld).
Skulle det gå att tvätta vanliga fönster med aska och vatten också? :) Vad är det i askan som gör att det blir rent?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.