pstrate pstrate skrev:
Alltså Maskintok o Maria01 - ni är ju så dåligt pålästa om verkligheten att man förstår att ni hittar era ”kunskaper” och argument på ”alternativa medier ”. Men det ni diskuterar har väl inget med denna tråd att göra? Om ni inte har nåt vettigt att säga om själva frågan som ställdes kan ni väl sluta kommentera?
nu gör ju du samma sak

• Gilla
1
  • Laddar…
A
pstrate pstrate skrev:
Alltså Maskintok o Maria01 - ni är ju så dåligt pålästa om verkligheten att man förstår att ni hittar era ”kunskaper” och argument på ”alternativa medier ”. Men det ni diskuterar har väl inget med denna tråd att göra? Om ni inte har nåt vettigt att säga om själva frågan som ställdes kan ni väl sluta kommentera?
skapa konto för att kritisera...
Men vilken argumentation..
vilka kraftiga argument..

13th Marine 13th Marine skrev:
Vad var inte sant?
Jag skrev normalt sett, det utesluter ju inte att det finns de som jobbar som utvecklare utan formell utbildning (har en vän som gör det, sjukt duktig och hänger dessutom här på forumet).
Men jag vill påstå att de inte är så vanliga som du menar på, men har du någon fakta att hänvisa till så är jag inte främmande för att ändra min åsikt.

En hantverkare i sverige tjänar generellt sett inte dåligt, inte om man jämför med i USA.

Hmm vad vet du om löner i USA? Har fått mitt första jobb här med grönt kort o får 27.5$/tim som elektriker... men håller med om mycket i tråden...hantverkare måste ta o skärpa till sig när det gäller kunder...

• Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S SueCia skrev:
"har du ett avtal"
Jag får uppfattningen att alla byggahus-riddare tror att det är vanligt med avtal på jobb som är så korta som 8 timmar. Jag talar av erfarenhet när jag säger att 99.9% av jobben på under 9 timmar körs utan avtal.

Kunden ringer och beställer jobbet, får jobbet utfört och betalar fakturan, slår aldrig fel.
Du har rätt, och därför har nästan aldrig företaget något avtal att luta sig mot där det står att företaget kan ta betalt för rasttid, att de kan ta betalt för timmar för att fylla ut dagarna, att de kan ta betalt för restid.

Så vill företaget ha betalt för en sekund mer än den tid som verkligt jobb utförts åt kunden så är det i företagets intresse att skriva avtal. De är annars tokrökta då det blir konsumenttjänstlagen med tolkningsfördel konsument som gäller vid domstolen.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Vi kan ju vända på det. Varför är det så svårt att förstå varför modellen är som den är?

Ska man jobba enligt din modell så måste man höja sitt timpris så att slutsumman blir oförändrad (pengarna måste ändå in oavsett hur du debiterar).

När man då på papperet jämför hantverkare A med normal modell och hantverkare B med Boans modell så kommer Hantverkare B att ha högre timpris och går därför bort till fördel för hantverkare A.
Nu ska jag vara så där otrevligt petig, jag ber om ursäkt för det.

I det händelseförlopp du beskriver finns ett avtal men väl inte ett kontrakt.

Avtalet är muntligt och tolkas till konsumentens fördel.

Förlåt.

Redigerat:
  • Gilla
Mimlan och 1 till
  • Laddar…
Mimlan Mimlan skrev:
Om jag anlitar en byggfirma för att lägga om mitt garagetak, hur räknas då arbetstiden som jag betalar för?

Två man kommer 7:40 ( firman ligger 10min från mitt hem)
Rast 8:45-9:15
Lunch 11:30-12:50
Åker från mig 15:00. ( ena gubben)
15:25 ( andra gubben)

Kan jag förvänta mig en arbetstidsdebitering för 8 timmar/gubbe?

Självklart för mig att betala för restiden från firman och tillbaks vis start och slut då de utgår därifrån.
Min erfarenhet som hantverkare har varit att om det inte finns om offert så skriver jag upp all faktisk tid för dagen. Sen kan en under arbetes gång justera tider beroende på hur mycket som jävlats pga att jag gjort fel och hur mycket nytt som uppkommit under tiden. Tex så visar det sig att det tar 40min att bryta bort 4 läktbitar så kanske jag skriver som notis 5-10min om 40 är helt orimligt med tanke på de specifika förutsättningarna. Sen kan det bara så att någon dag det gått extra bra och vi hunnit ikapp, jobbat över eller struntat i raster så kanske övertiden kompensera för tidigare problem med läkt. Då strycker jag notisen och skriver 8h på båda dagarna. Mest för att slippa skicka min dagliga anteckningar till kund som kanske inte skulle kunna göra kopplingen mellan avdrag på tider osv. Nu vet jag att inte alla gör så, därför begär jag alltid offert av företag jag känner mig osäker på.

G grytlappen skrev:
För att jag vet precis vad det gäller! Det har varit tusen och tusen trådar till med samma rubrik. Vad vet du vad som försiggår efter hantverkarna åkt ifrån dig? Vet du att det ingår i arbetstiden att skriva dokument, så som riskanalyser och checklistor för exempelvis säkra elinstallationer och VVS-arbeten. Att ringa eller besöka grossist för att beställa material eller ta hand om skräp ifrån arbetsplatsen. Lägg ner det där! Du behöver inte tillrätta visa mig. Jag vet anledningen till att varför de allra flesta seriösa hantverkare väljer bort privatpersoner. Du och likasinnade är en av anledningarna!! Klåpa ihop skiten själv och gräv ner huvudet på tomten när villan brunnit ner av taskig elinstallation om du inte tänker respektera hantverkarna och jaga de stackare på 15 minuter hit eller dit. Låt de andas
Nu tror jag nog att det brunnit i ditt huvud!
Har inte skrivit en enda rad om elinstallation.
Tror faktiskt inte att man behöver en sådan när man ska lägga om ett garagetak!
Man tar bort de gamla pannorna &läkt ,pappar om ,spikar på ny läkt och lägger dit nya pannor.
Var kommer elen in????

• Gilla
erik_83 och 10 till
  • Laddar…
S
redarn redarn skrev:
Nu ska jag vara så där otrevligt petig, jag ber om ursäkt för det.

I det händelseförlopp du beskriver finns ett avtal men väl inte ett kontrakt.

Avtalet är muntligt och tolkas till konsumentens fördel.

Förlåt.
Men vad menar du för avtal? Oftast är det enda avtalet som finns, vad ska göras och när ska det göras. Vad finns där att tolka menar du?

Mimlan Mimlan skrev:
Nu tror jag nog att det brunnit i ditt huvud!
Har inte skrivit en enda rad om elinstallation.
Tror faktiskt inte att man behöver en sådan när man ska lägga om ett garagetak!
Man tar bort de gamla pannorna &läkt ,pappar om ,spikar på ny läkt och lägger dit nya pannor.
Var kommer elen in????
elen var som exempel

KimBacktou KimBacktou skrev:
Min erfarenhet som hantverkare har varit att om det inte finns om offert så skriver jag upp all faktisk tid för dagen. Sen kan en under arbetes gång justera tider beroende på hur mycket som jävlats pga att jag gjort fel och hur mycket nytt som uppkommit under tiden. Tex så visar det sig att det tar 40min att bryta bort 4 läktbitar så kanske jag skriver som notis 5-10min om 40 är helt orimligt med tanke på de specifika förutsättningarna. Sen kan det bara så att någon dag det gått extra bra och vi hunnit ikapp, jobbat över eller struntat i raster så kanske övertiden kompensera för tidigare problem med läkt. Då strycker jag notisen och skriver 8h på båda dagarna. Mest för att slippa skicka min dagliga anteckningar till kund som kanske inte skulle kunna göra kopplingen mellan avdrag på tider osv. Nu vet jag att inte alla gör så, därför begär jag alltid offert av företag jag känner mig osäker på.
Tack för ditt svar!
Vill förtydliga att det inte var svårt att bryta loss läkten, kollegan bröt loss mååååånga meter under tiden som gubbe 2 stod och pratade i telefon. Jag råkade se hur det gick till eftersom jag själv satt i telefon och tittade ut genom fönstret. Därav ringde jag upp hans chef och frågade om gubbe 2 ( som aldrig varit hos oss vid tidigare jobb) var anställd med lönebidrag.
Fick då veta att han var inhyrd på firman med full lön.
Sa då åt chefen/ ägaren till firman att jag betalar ingenting för en snickare som står och pratar i telefon istället för att arbeta med det han har fått i uppdrag att göra.

• Gilla
Box of rain och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Men vad menar du för avtal? Oftast är det enda avtalet som finns, vad ska göras och när ska det göras. Vad finns där att tolka menar du?
Ursäkta, jag citerade fel inlägg av dig genom något misstag på min sida.

S SueCia skrev:
"har du ett avtal"
Jag får uppfattningen att alla byggahus-riddare tror att det är vanligt med avtal på jobb som är så korta som 8 timmar. Jag talar av erfarenhet när jag säger att 99.9% av jobben på under 9 timmar körs utan avtal.

Kunden ringer och beställer jobbet, får jobbet utfört och betalar fakturan, slår aldrig fel.
Avtal är överenskommelser som formas genom att ett erbjudande accepteras.

"Kunden ringer och beställer jobbet"

är ett erbjudande från kundens sida, möjligtvis förekommer även en accept i samtalet, men om så inte sker.

"får jobbet utfört"

Så är ett fullgörande av erbjudandet en accept i sig.

Detta är ett fullt format juridiskt bindande avtal mellan parterna. Men de har så klart varit slarviga att inte tydliggöra alla sådana avtalsvillkor som kan behövas om något går fel. De har, till exempel, kanske inte avtalat priset, och om de sedan blir oense och ej kan lösa detta själva får rätten till slut tolka avtalet.

Kontrakt är nedteckningar av och starka bevis för avtal.

Men bara för att du har skrivit under ett kontrakt har du inte ingått ett avtal. Du kan till exempel ha blivit tvingad genom hot eller tillräckligt lurad om innehållet. Den som har skrivit under har dock bevisbördan för detta och detta är mycket svårt.

Återigen ursäkta det felaktiga citatet.

Mimlan Mimlan skrev:
Det återstår att se, jag har nu kontaktat deras chef och lämnat arbetstiderna *
för de dagar de varit här.
* ankomsttid, raster, tid när de lämnat arbetsplatsen
TS har rätt till en tidsnedbruten arbetsbeskrivning för kontroll av faktura , innan dess behöver TS inte
betala faktura och någon dröjsmålsränta .Det skall även framgå vem som utfört arbetet. Begär detta med tillägget att betalning bestrides tills kontroll av faktura kunnat utföras. .

• Gilla
Mimlan
  • Laddar…
A
någon som sett någon faktura ännu?
Om inte varför är ni så upp hetsade för?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S SueCia skrev:
du har valt fel yrke, men det har även hantverkarna gjort.

nog för att hantverkare har både bättre lön och arbetsvillkor än undersköterskor. Båda dessa arbetsgrupper har pisslön och villkor om du jämför med diverse utvecklare och annan programmerande personal.

i min egen bekantskapskrets så erkänner de villigt att de aldrig gör längre än 3 timmars arbetsdagar, jobbar hemifrån och har extremt mycket högre lön än hantverkare.

det blir kul om de som utför riktigt arbete någon gång står upp mot detta och vägrar jobba för 50% av lönen och dubbelt så långa dagar som deras kompisar som valde rätt branch :D
Riktigt arbete. Haha, utan hos ingenjörer skulle du inte ha något internet att sitta och sprida din idioti på ;)

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
S Spikin skrev:
TS har rätt till en tidsnedbruten arbetsbeskrivning för kontroll av faktura , innan dess behöver TS inte
betala faktura och någon dröjsmålsränta .Det skall även framgå vem som utfört arbetet. Begär detta med tillägget att betalning bestrides tills kontroll av faktura kunnat utföras. .
Tusen Tack för svaret Spikin

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.