pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Det är detta du skrev ,som jag antar att du inte får lön för eller ?
Jag får/begär lön från när jag kommer till firman eller grossist/leverantör, eller om jag åker direkt till kund hemifrån och jag är vid kund kl 7.
Jag bokför inte tid från hemmet till firman, åker jag först till grossist/leverantör som ligger närmare än firman bokför jag tid från när jag kommer dit.
Att kunden ska betala min restid i bilen från mitt hem till firman är närmast bedrägligt i mina ögon, men nu tillhör jag en generation som ser saker på ett annat sätt...

Jag tvingades anlita en hantverkare för kakel och klinker för ett par månader sedan för min tvättstuga då mitt ena knä gav upp tillfälligt.
Hade inga problem med att hans fakturerade timmar översteg tiden han tillbringade hos mig med 40% då jag vet att han naturligtvis tog betalt för tiden till och från mig, till och från hans leverantör av material osv.
Jag vet att det ofta funkar så om du tillbringar en kortare tid varje dag på en plats pga torktider bl.a.

Han var hos mig vid 5 tillfällen och den längsta tiden sammanhängande var kanske 5 timmar.
Inga raster, en snabb kopp kaffe med mig vid ett tillfälle då jag närmast tvingade honom till en paus.
Effektiv och värd sina pengar för ett effektivt och bra utfört arbete.
Nu vet jag att mitt onda knä kostade ca 18 000 efter ROT+ materiel.

Mimlan Mimlan skrev:
Som jag skrev så ligger företaget 10 minuter ifrån min bostad och jag bor på landet så det behövs inte parkeras på några tvärgator. Sen skrev jag också att företaget gjort många arbeten tidigare ( för runda slängar en mille) under 15 år och att vid dessa tillfällen har det varit ägarna själva som utfört arbetena. Nu var det inhyrda snickare och därav min fundering hur man räknar ut arbetstiden och gav exempel på tiderna de varit på plats .
Självklart kommer jag att ha en dialog med ägarna när fakturan kommer om jag tycker arbetstiden är oskälig.
Men jag vände mig till detta forum då jag antog att det finns yrkesfolk som kan upplysa hur man räknar arbetstiden inom snickeribranchen.
Som svar på ursprungsfrågan:

Jag ger ett timpris i förväg, räknar all tid som jag lägger på kunden inklusive resor T/R. Ofta även många timmar på kontoret i förväg med planering, inköp, ritningar m.m.

Men jag skulle aldrig ta betalt när jag inte jobbar, det vill säga i princip toalettbesök, lunch, fika, skitsnack med kunden, telefonsamtal som inte görs för uppdragets räkning och så vidare. Vid dagens slut skriver jag upp när jag åkte och kom tillbaka, samt drar av nån timme för lunch och andra småsaker, eller mer om det är en dag när det varit mycket som stört.
Sen är det inte svart och vitt, och man får ge och ta lite. En smörgås som intas på fem minuter samtidigt som jag står och tittar på nåt moment och funderar på smarta lösningar räknas som jobb. Men 30 min gofika med kollegan samtidigt som vi snackar skit är en helt annan fråga.

Å att det blir en del inköpsresor är naturligt. Det är alltid en fråga om hur många planeringstimmar med excelark jag ska lägga i förväg, kontra att det ngn gång sker ett misstag. Men det är alltid projektets/kundens bästa man har i åtanke, att det ska gå så snabbt och effektivt som möjligt när man jobbar inklusive ett toppresultat i slutändan.

• Gilla
Mimlan och 5 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Du kan inte jämföra äpplen och päron på det viset.

Man har sitt tjänsteställe där man utgår ifrån. Vissa har det på ett kontor en verkstad eller liknande, kan även vara hos en kund om det är stadigvarande dvs under flera månader vilket jag vill minnas är 6 månader.

En kontorsanställd åker med sin privata bil till kontoret där han stämplar in och påbörjar sitt arbete.

En vvs'are åker med sin privata eller sin av företaget utsedda servicebil till tjänstestället som kan vara en verkstad eller ett kontor då är det en privatkörning och sker på fritiden och det tas ut en förmån på detta. Det betalar inte kunderna.

Men 07:00 sätter han sig i bilen och är i tjänst då debiteras restiden precis som den kontorsanställde som utför arbete. Då det faktiskt är ett arbete som utförs för kundens räkning även om det bara är en ren transport det handlar om.

Sen kan man vara anställd i hemmet, dvs ens tjänsteställe är hemma och då utgår man hemifrån så direkt man sätter sig i bilen utförs ett arbete som debiteras kunden. Sen kan det vara sagt att man skall vara 07:00 hos dagens första kund och då precis som tidigare börjar dagen direkt man sätter sig i bilen.

Det är inte alls konstigt, att jämföra med en som har ett fast tjänsteställe går inte då det är två helt skilda världar.

Så rent kraft är det så att all transport till en tjänsteställe är en privatkörning oavsett om det är en firmabil eller den egna privata bilen men allt utöver det är i tjänst, även resan från kund till sitt tjänsteställe är arbete som skall debiteras kund. Men direkt man har kommit till sitt tjänsteställe så övergår resan från kund till arbetstagaren och är privatkörning om inte hemmet är tjänstestället.

Jag har själv jobbat med båda uppläggen där jag utgår hemifrån och debiterar kund från det att jag sätter mig i bilen på gårdsplanen 07:00.

Även där jag gjort privatkörning från hemmet till verkstad och bytt om för att sedan 07:00 sätta mig i firmabilen och köra till kund.
Kunden betalar aldrig den privata resan men däremot den som utförs i tjänst.
Fortfarande är det skillnad på entreprenad Och service. På entreprenad utgår du kl7.00 på den arbetsplatsen du är placerad som ett bygge. Likställt med ett kontor. Du är på samma ställe. På ett bygge är du kanske i ett år. Man betala själv resorna och har ett eget ansvar hur du kommer till din arbetsplats i tid. När man jobbar på service. I mitt fall utgår jag i från mitt kontor. Där ska jag vara 7.00. Byter bil till min jobb bil. Efter det betalar kunden transport och arbetstid tills klockan är 16.00 då jag byter bil till min privata och åker hem för egna pengar. Solklar eller? Lite nyfiken är jag på de som inte vill betala restid i någon form. Då får de ge oss hantverkare en teleporteringsmaskin. Då går det fort. De sekunder det tar kan jag bjuda på. Annars måste pengarna in.

• Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Styrtekniker skrev:
I mitt fall utgår jag i från mitt kontor. Där ska jag vara 7.00. Byter bil till min jobb bil. Efter det betalar kunden transport och arbetstid tills klockan är 16.00 då jag byter bil till min privata och åker hem för egna pengar.
Det beror på vilken affärsmodell man väljer att köra på.
Det kan lika gärna vara så att man debiterar arbetstid endast för tid där arbete utförs på plats.
Men företaget måste ju självklart betala ut lön för restiden, så då kommer den antingen bakas in i timpenningen eller så blir det ett separat resetilägg, som ibland heter något med "***bil" eller startavgift etc.

Hur man än väljer att göra så är det nog bäst att avtala om det med kunden, eller åtminstone informera.
Det är bara ifall man har höjd timpenning (som blivit kommunicerad) som man inte alls behöver nämna något mer, för då tillkommer det helt enkelt inget mer.
Många företag är inte alls tydliga med detta, och riskerar därför kunder som "trilskas" med betalningen, rättsprocesser samt dåliga omdömen och rykte.
S Styrtekniker skrev:
Lite nyfiken är jag på de som inte vill betala restid i någon form. Då får de ge oss hantverkare en teleporteringsmaskin. Då går det fort. De sekunder det tar kan jag bjuda på. Annars måste pengarna in.
Nu är du bara löjlig, kostnaden måste ju tas in på intäktssidan såklart.
Men hur man gör kan variera. Men transparens mot kunden är nog väldigt bra, att antingen meddela (och helst avtala skriftligt) att man kommer ta betalt för tid man inte utför arbete (för det är det enda som helt solklart går att debitera), eller att man tar ut någon annan slags avgift som täcker resor och annat sånt.

Själv har jag hela tiden, fram tills nu, kört på att min arbetstid räknas från att jag kommer till kund och slutar när jag lämnar kund (med lite få undantag, som då meddelats innan), och att jag inte har haft något start eller bilavgift.
Jag är dock precis i färd med att ändra på denna affärsmodell lite, jag kommer fortfarande debitera arbetstimmar för tid på plats, men dock införa en startavgift, som dessutom kommer vara högre och differentierad för jobb inne i Uppsala centrala delar, där differentieringen kommer bestå i både hur mitt i centrum uppdraget är och ifall kunden ordnar en parkering eller inte.
Denna förändring beror på två saker, dels att jag skaffat en betydligt dyrare bil, som alltså kostar mig mer i reda pengar, dels för att ekonomiskt motverka det att det bli alltmer bilfientligt inne i Uppsala.

Anställd hemifrån, kontoret ligger 50 mil bort.
Arbetstiden börjar när jag sätter mig i bilen och slutar när jag kommer hem av den anledningen att jag inte får åka med firmabilen utanför arbetstid, då blir den en förmån som jag inte vill betala för.
Restiden ska redovisas, skatteverket vill tex inte betala ROT för restid.
Jobbar i hela Sverige, kunden får betala min resa dit o hem, timpengen för restid är betydligt lägre än timpengen för arbete.
Jag gissar att 90-95% av firmabilarna körs utanför skatteverkets regler, vi hade revision av skatteverket för ett 10 tal år sen, efter det kör vi enligt reglerna.
Men jag är inte hantverkare som jobbar hemma hos folk, utan jobbar bara åt företag.

S Styrtekniker skrev:
Fortfarande är det skillnad på entreprenad Och service. På entreprenad utgår du kl7.00 på den arbetsplatsen du är placerad som ett bygge. Likställt med ett kontor. Du är på samma ställe. På ett bygge är du kanske i ett år.
Behöver inte vara så, har varit i byggsvängen som stålmontör/byggnadssmed på olika stora byggen och det har varit lite blandat med upplägget hos samma arbetsgivare.
Däremot är det i regel så för snickare/målare osv att dom blir placerade på ett bygge och där ska dom vara tills det är klart och får ta sig dit för egen maskin.
S Styrtekniker skrev:
Man betala själv resorna och har ett eget ansvar hur du kommer till din arbetsplats i tid. När man jobbar på service. I mitt fall utgår jag i från mitt kontor. Där ska jag vara 7.00. Byter bil till min jobb bil. Efter det betalar kunden transport och arbetstid tills klockan är 16.00 då jag byter bil till min privata och åker hem för egna pengar. Solklar eller? Lite nyfiken är jag på de som inte vill betala restid i någon form. Då får de ge oss hantverkare en teleporteringsmaskin. Då går det fort. De sekunder det tar kan jag bjuda på. Annars måste pengarna in.
Tror många blandar ihop debiterad restid med hantverkaren privata resa och tycker det är piss för dom får inte minsann betalt då dom rattar bilen till Coop eller vart som nu jobbar.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det beror på vilken affärsmodell man väljer att köra på.
Det kan lika gärna vara så att man debiterar arbetstid endast för tid där arbete utförs på plats.
Men företaget måste ju självklart betala ut lön för restiden, så då kommer den antingen bakas in i timpenningen eller så blir det ett separat resetilägg, som ibland heter något med "***bil" eller startavgift etc.

Hur man än väljer att göra så är det nog bäst att avtala om det med kunden, eller åtminstone informera.
Det är bara ifall man har höjd timpenning (som blivit kommunicerad) som man inte alls behöver nämna något mer, för då tillkommer det helt enkelt inget mer.
Många företag är inte alls tydliga med detta, och riskerar därför kunder som "trilskas" med betalningen, rättsprocesser samt dåliga omdömen och rykte.

Nu är du bara löjlig, kostnaden måste ju tas in på intäktssidan såklart.
Men hur man gör kan variera. Men transparens mot kunden är nog väldigt bra, att antingen meddela (och helst avtala skriftligt) att man kommer ta betalt för tid man inte utför arbete (för det är det enda som helt solklart går att debitera), eller att man tar ut någon annan slags avgift som täcker resor och annat sånt.

Själv har jag hela tiden, fram tills nu, kört på att min arbetstid räknas från att jag kommer till kund och slutar när jag lämnar kund (med lite få undantag, som då meddelats innan), och att jag inte har haft något start eller bilavgift.
Jag är dock precis i färd med att ändra på denna affärsmodell lite, jag kommer fortfarande debitera arbetstimmar för tid på plats, men dock införa en startavgift, som dessutom kommer vara högre och differentierad för jobb inne i Uppsala centrala delar, där differentieringen kommer bestå i både hur mitt i centrum uppdraget är och ifall kunden ordnar en parkering eller inte.
Denna förändring beror på två saker, dels att jag skaffat en betydligt dyrare bil, som alltså kostar mig mer i reda pengar, dels för att ekonomiskt motverka det att det bli alltmer bilfientligt inne i Uppsala.
Jag märker tydligt att här på forumet att arbetet är det man får betalt för. Inte att köpa material eller den tid man sitter i bilen.

Mikael_L
S Styrtekniker skrev:
Jag märker tydligt att här på forumet att arbetet är det man får betalt för. Inte att köpa material eller den tid man sitter i bilen.
Man ska ju ha lön för det, såklart.
Det är en fråga mellan företaget och den anställde.

Sen finns det ett till partsförhållande, det mellan företaget och kunden, där behöver inte kostnad för resa eller att handla material vara med.
Lika lite som att man behöver lägga till kostnad för bokföring, städande av förrådet, tid och kostnad för att ta bilen till verkstan osv.

Men det går ju förstås att göra tvärtom ifall man absolut vill.
På kundens faktura finns arbetstid, restid, tid på grossen, tiden för att städa bilen på fredag em (uppdelat i antal uppdrag under veckan), tiden att skriva fakturan, tiden att sätta på frimärket, bokföringskostnaden för verifikaten för både materialinköp och kundens fakturor, en liten del av kostnaden för att städa kontoret, en lite del av kostnaden för plåsterautomaten.

Det är bara att välja affärsmodell!
Själv har jag valt att ha ett så rent upplägg som möjligt, inga alls klagar på detta förutom andra hantverkare som jag inte ens vet vad de heter.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Det är också intressant att fundera över vad som är "kytym" inom olika branscher. Många hantverkare förväntar sig att restid debiteras, anlitar man en städfirma för hemstädning debiterar de tex tiden på plats och brukar pussla ihop sina kunder så att de får effektiva resor.

Sotaren tar några 100 för sotning, även det bygger på effektiv reseplanering.

En snickare vi anlitade en del bodde rätt långt bort, han tog inte betalt för restid eller mil (lite olika beroende på) för att han sa att han dels väljer kunder efter avstånd men också att han inte kan ta betalt av kunden för att han valt att bosätta sig nära havet men "långt bort".
En annan snickare jag surrade med tog inga innerstadsjobb (endast Stockholm närförort norrort) för att han tyckte att omkostnaderna inte stod i proportion till utfört arbete.

Ibland känns det som att det från kunden finns en förväntan att hantverkaren ska effektivisera sin verksamhet medan hantverkaren tycker kunden ska betala, oavsett hur ineffektiv den är.

För dem som inte får betalt för någon restid alls är tex incitamentet stort att lägga mycket mer pengar på bostaden eftersom all restid är en förlust.
Skulle jag ha ett jobb där jag vore stationerad i hemmet skulle jag kanske lagt hälften på bostaden och haft en större tomt för att "någon annan" tar kostnaden för att bostaden ligger opraktiskt i förhållande till kundunderlaget.

I Stockholm är det ju inte ovanligt att vara hemifrån 11 timmar för en 8 timmars arbetsdag (knappt en timmes restid före och efter jobbet och lite marginal för att vara i tid innan arbetsdagens början samt en timmes lunch) Lönen baserar sig då givetvis på 8 timmar.

Jag kan dock tillägga att min erfarenhet av de hantverkare jag anlitat med få undantag inte motsvarar de tråkigare exemplen som ges här.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
N nb. skrev:
Det är också intressant att fundera över vad som är "kytym" inom olika branscher. Många hantverkare förväntar sig att restid debiteras, anlitar man en städfirma för hemstädning debiterar de tex tiden på plats och brukar pussla ihop sina kunder så att de får effektiva resor.

Sotaren tar några 100 för sotning, även det bygger på effektiv reseplanering.

En snickare vi anlitade en del bodde rätt långt bort, han tog inte betalt för restid eller mil (lite olika beroende på) för att han sa att han dels väljer kunder efter avstånd men också att han inte kan ta betalt av kunden för att han valt att bosätta sig nära havet men "långt bort".
En annan snickare jag surrade med tog inga innerstadsjobb (endast Stockholm närförort norrort) för att han tyckte att omkostnaderna inte stod i proportion till utfört arbete.

Ibland känns det som att det från kunden finns en förväntan att hantverkaren ska effektivisera sin verksamhet medan hantverkaren tycker kunden ska betala, oavsett hur ineffektiv den är.

För dem som inte får betalt för någon restid alls är tex incitamentet stort att lägga mycket mer pengar på bostaden eftersom all restid är en förlust.
Skulle jag ha ett jobb där jag vore stationerad i hemmet skulle jag kanske lagt hälften på bostaden och haft en större tomt för att "någon annan" tar kostnaden för att bostaden ligger opraktiskt i förhållande till kundunderlaget.

I Stockholm är det ju inte ovanligt att vara hemifrån 11 timmar för en 8 timmars arbetsdag (knappt en timmes restid före och efter jobbet och lite marginal för att vara i tid innan arbetsdagens början samt en timmes lunch) Lönen baserar sig då givetvis på 8 timmar.

Jag kan dock tillägga att min erfarenhet av de hantverkare jag anlitat med få undantag inte motsvarar de tråkigare exemplen som ges här.
Jag vet hur företaget jag jobbar på vill ha det. Vi knegare på vårt företag skriver tiden själv. Det innebär att vi ska få jobb bilen finansierad av kunden varje dag och våra 8 timmar varje dag. Då är min arbetsledare glad.

Mikael_L
S Styrtekniker skrev:
Jag vet hur företaget jag jobbar på vill ha det. Vi knegare på vårt företag skriver tiden själv. Det innebär att vi ska få jobb bilen finansierad av kunden varje dag och våra 8 timmar varje dag. Då är min arbetsledare glad.
Jodå, det är inte alls något ovanligt upplägg.
Men om ditt företag inte är tydlig med upplägget gentemot kunderna så kanske de då och då får ta en bajsmacka i form av jobbiga diskussioner med kunder som inte håller med om den debiterade tiden.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jodå, det är inte alls något ovanligt upplägg.
Men om ditt företag inte är tydlig med upplägget gentemot kunderna så kanske de då och då får ta en bajsmacka i form av jobbiga diskussioner med kunder som inte håller med om den debiterade tiden.
Om vi inte har gjort något direkt fel. Så oftast får vi inte reda på något. Företaget förväntas sig att vi har koll pengarna så det inte drar i väg om det strular utan att informera kunden.

S
E Sören Carlsson skrev:
Tänk efter, ifall du har två timmars körning från din verkstad till kund. Då säger du att kunden får betala arbetstid för plåtslagaren förutom ersättning för bilen. Det innebär att kunden får betala 8 timmars arbete, men får 4 timmars arbete utfört. Man måste fråga sig, varför använder kunder ditt företag? Hos alla andra hantverksföretag som jag känner till inom dessa branscher betalas det för tiden som man är hos kund. Hantverkaren får naturligtvis resa på sin fritid för resor mellan arbetsplats och sitt hem. Att plåtslagaren får/ skall förbereda sitt arbete med eventuellt göra skorsten osv på verkstaden är ju något helt annat. Det är ju verkstadsarbete och inte restid för att komma till arbetet. Det ät inte konstigare än om du arbetar på ett kontor, tror du att företaget betalar betald restid för den anställde när den reser till sitt arbete? Har själv arbetat som divisionschef på ett globalt företag med kontor o lager på andra platser och det har aldrig hänt på något annat företag utom möjligtvis hos dig.

Om det är 3 timmar enkel resa till kund så får kunden 2 timmars arbete utfört och får betala för 8. Då kan det vara läge att förklara för kunden att det kan vara en bra idé att göra övertid.

Dvs. 6 timmar resa och 6 timmar jobb blir då 8 timmar + 4 övertidstimmar. Det här kan omöjligt vara så svårt att förstå som du vill ge sken av.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det enda som är helt odiskutabelt är tiden då man faktiskt arbetar. Alltså inte ens tiden om man går på toa eller går undan för att röka en cigg.
(Den tiden är däremot ett rättsligt förhållande mellan den anställde hantverkaren och dess företag, den som arbetar har rätt till en del korta pauser, det brukar schabloniseras till 5 min / timme).

Allt utöver detta börjar röra sig i gråskalan. Det är bättre att tydligt avtala om vad som gäller för resor och bil osv, och sen hålla arbetstiden "ren". Då sitter man i stensäker sits såsom hantverkare.
Är man hos kund 07,30 för att man på firman lastade först. Lastning och resa borde ju kunna faktureras som ren tid men i egen post då detta inte finns rotavdrag på. Sedan jobbar man till 9 har rast till halv tio. Jobbar sedan till 13 och har rast till 13,30 och jobbar sedan till 15,30 då man åker till firman igen.

Sedan fakturerar man:

8 timmar & 40 min arbetstid
1 timme restid

Att det blir 40 minuter extratid på en dag är ju för att man är ickerökare och avstår de 5 min i rökpaus i timmen😂

• Älska
Fotografen
  • Laddar…
E Sören Carlsson skrev:
Tänk efter, ifall du har två timmars körning från din verkstad till kund. Då säger du att kunden får betala arbetstid för plåtslagaren förutom ersättning för bilen. Det innebär att kunden får betala 8 timmars arbete, men får 4 timmars arbete utfört. Man måste fråga sig, varför använder kunder ditt företag? Hos alla andra hantverksföretag som jag känner till inom dessa branscher betalas det för tiden som man är hos kund. Hantverkaren får naturligtvis resa på sin fritid för resor mellan arbetsplats och sitt hem. Att plåtslagaren får/ skall förbereda sitt arbete med eventuellt göra skorsten osv på verkstaden är ju något helt annat. Det är ju verkstadsarbete och inte restid för att komma till arbetet. Det ät inte konstigare än om du arbetar på ett kontor, tror du att företaget betalar betald restid för den anställde när den reser till sitt arbete? Har själv arbetat som divisionschef på ett globalt företag med kontor o lager på andra platser och det har aldrig hänt på något annat företag utom möjligtvis hos dig.
Som kund hoppas jag verkligen att de tänker på restiden. När de ska anlita hantverkare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.