112 002 läst ·
284 svar
112k läst
284 svar
Hur räknas arbetstiden för en hantverkare?
Medlem
· Stockholm
· 98 inlägg
Ja, med det svaret kan vi ju faktiskt stänga tråden.
De redovisar vad de gjort, kunden kollar om det harmoniserar någorlunda med verkligheten och betalar eller opponerar sig. Någon timme hit eller dit skulle jag själv uppskatta om man kunde bjussa på då man som företagare själv kan göra bort sig ibland och tappar tid på projektet. Snickare är duktiga yrkesmän, inga kvacksalvare. Det finns klåpare naturligtvis men det gör det bland läkare, ekonomer, advokater etc.
Är man juste så brukar man få bra service. Satsar vi alla på att vara lite medgörliga så blir det roligare att gå till jobbet på måndagar...
De redovisar vad de gjort, kunden kollar om det harmoniserar någorlunda med verkligheten och betalar eller opponerar sig. Någon timme hit eller dit skulle jag själv uppskatta om man kunde bjussa på då man som företagare själv kan göra bort sig ibland och tappar tid på projektet. Snickare är duktiga yrkesmän, inga kvacksalvare. Det finns klåpare naturligtvis men det gör det bland läkare, ekonomer, advokater etc.
Är man juste så brukar man få bra service. Satsar vi alla på att vara lite medgörliga så blir det roligare att gå till jobbet på måndagar...
Skillnaden mellan folk som jobbar inom IT t.ex. är att det oftast finns en produkt eller tjänst som de kan ta betalt för. Inom vården är det skattepengar och det är ju "bara en kostnad". Ingen vinst så att säga, att kunna lägga på högre löner.S SueCia skrev:
Spiken i kistan skrev:
Om man som företagare inte kan hålla koll på tiden bättre än att det harmoniserar någorlunda med verkligheten, så är det nog bättre att företagaren drar av ett par timmar så att det säkert hamnar på rätt sida. För några timmar borde de väl kunna bjussa på.Spiken i kistan skrev:
Medlem
· Stockholm
· 98 inlägg
Som sagt, testa att vara medgörlig.M Mortsken skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Du gjorde helt rätt tycker jag! Det är därför professionella använder Bluetoothkåpor så en slipper sluta jobba om en måste prataMimlan skrev:
Tack för ditt svar!
Vill förtydliga att det inte var svårt att bryta loss läkten, kollegan bröt loss mååååånga meter under tiden som gubbe 2 stod och pratade i telefon. Jag råkade se hur det gick till eftersom jag själv satt i telefon och tittade ut genom fönstret. Därav ringde jag upp hans chef och frågade om gubbe 2 ( som aldrig varit hos oss vid tidigare jobb) var anställd med lönebidrag.
Fick då veta att han var inhyrd på firman med full lön.
Sa då åt chefen/ ägaren till firman att jag betalar ingenting för en snickare som står och pratar i telefon istället för att arbeta med det han har fått i uppdrag att göra.
Redigerat:
Nja, om vi räknar med att en hantverkare har 40.000kr/mån då kostar denna 40.000x1,32x1,128x11x1,05=688.000 kr/år.N Nisken skrev:Nu vet jag inte hur du tänker? 625 - moms = 500 Yes, minus max 25% i overhead = kvar 375 - 31,7% = 250:- minus ca 23% i nettoskatt (kommunalskatt - jobbskatteavdrag - skattereduktion + publserviceavgift) vid en beläggning på 85% av 46 veckor = 390.000:- i årslön ger ca 25.000:-/mån kvar efter skatt. Vid 85% arbetad tid i veckan blir det 175:-/tim. EFTER moms, overhead, arbgivavg och inkomst skatt. Rätt långt från dina 30:- men rätt nära de ca 150:-/tim som är gängse timpeng netto för skickliga svartjobbare från öststaterna. Fast de har ju inga pensionsavsättningar förstås....
arbetstiden är cirka 1750h/år, räkna bort 15% i frånvaro samt ej debiterbar tid. Det ger cirka 1500 timmar.
688.000/1.500=460kr/h bara för att gå +/- 0. Sen finns såklart overheadkostnader och det ska bli lite vinst också.
Exakt. Overhead, vinst och inte minst 25% moms skall läggas på
J Johan456 skrev:Nja, om vi räknar med att en hantverkare har 40.000kr/mån då kostar denna 40.000x1,32x1,128x11x1,05=688.000 kr/år.
arbetstiden är cirka 1750h/år, räkna bort 15% i frånvaro samt ej debiterbar tid. Det ger cirka 1500 timmar.
688.000/1.500=460kr/h bara för att gå +/- 0. Sen finns såklart overheadkostnader och det ska bli lite vinst också.
Jag tycker du gör helt rätt i att du reagerar på deras i ditt tycke brist på tidsmoral och vill veta vad som räknas som normalt i branchen. Och där har du också fått ett par riktigt bra svar, du skulle ha nöjt dig med det och lämnat tråden för sedan spårar du faktiskt ur...Mimlan skrev:
Exemplet på arbetstiden de var här gällde bara första dagen. Så arbetet var inte avslutat.
Övriga dagar kom de 7:40 och drog kl 14, respektive 13:40!
Jag tillhandahåller rastutrymme åt dem coronasäkrat med tillgång till både micro och kyl samt nybryggt kaffe med hembakta bullar.
Så kommer man bara ihåg sin matlåda när man åker hemifrån så behöver man inte åka iväg och äta under arbetstiden.
Istället för att skriva ett inlägg här och förutsätta redan första dan att så här får det minsan inte gå till kanske du borde ringt chefen och frågat hur jobbet är tänkt att utföras gällande tider mm.
Om du inte avtalat med företaget i fråga om arbetstider så skall du fullständigt strunta i när dem kommer och när dem går, det enda du ska hålla reda på och skriva upp är tiderna utan att upplysa någon om detta för att senare ha en korrekt beskrivning på när dem faktisk varit där om fakturan inte stämmer.
Att ha synpunkter på att hantverkaren skall ha med sig matlåda har väl inte du det minsta med att göra?
Vad de anställda har för avtal med företaget angående luncher har du inte heller med att göra.
Dem kanske har rätt till 1 timmes lunch och om det då är 30 minuters väg till lunchen så är dem borta 2 timmar. Dessa 2 timmar skall du naturligtvis inte debiteras.