A andersmc skrev:
Jomen igen: det där är ett avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare. Det är INTE ett avtal mellan slutkunden och personalen som arbetsgivaren har skickat ut för att utföra arbetet.
Avtal mellan Slutkund och Pesonalen?
Du har blandat begreppen.
Ber snällt att inte förvirra och röra upp saker man inte vet.
Det finns inget som heter slutkund, personal och arbetsgivare inom lagen.
Det finns
Konsument (ABS18 som bygger på konsumenttjänstlagen)
Näringsidkare (oxå inom ABS18)

Byggherre och Myndighet och Entreprenör
(PBL, PBF alla BFS samt AB /ABT)

Mimlan Mimlan skrev:
Om jag anlitar en byggfirma för att lägga om mitt garagetak, hur räknas då arbetstiden som jag betalar för?

Två man kommer 7:40 ( firman ligger 10min från mitt hem)
Rast 8:45-9:15
Lunch 11:30-12:50
Åker från mig 15:00. ( ena gubben)
15:25 ( andra gubben)

Kan jag förvänta mig en arbetstidsdebitering för 8 timmar/gubbe?

Självklart för mig att betala för restiden från firman och tillbaks vis start och slut då de utgår därifrån.
har ni fått svar på er fråga eller känner ni att folk prata om allt annat?

ni skrev anlitat ett byggföretag!
Har ni kontrakt?
Är det hantverkare formuläret eller nån annan?
Om ni har en peng och kontrandet så får den Max av vika med 15% enligt konsumenttjänstlagen om ni inte har beställt extra

Om de sen vill debitera extra han ni ingenting med att företaget betalar skatt etc
En företags skyldighet belastar inte en konsument.
Sen är det enbart utfört arbete mellan dig och företaget på plats
Om de har resväg etc ska ingå i företaget pris och inte extra för dig

lycka till
/JT

• Gilla
Spiken i kistan
  • Laddar…
JFT JFT skrev:
Avtal mellan Slutkund och Pesonalen?
Du har blandat begreppen.
Ber snällt att inte förvirra och röra upp saker man inte vet.
Det finns inget som heter slutkund, personal och arbetsgivare inom lagen.
Det finns
Konsument (ABS18 som bygger på konsumenttjänstlagen)
Näringsidkare (oxå inom ABS18)

Byggherre och Myndighet och Entreprenör
(PBL, PBF alla BFS samt AB /ABT)
Jag skriver att det INTE är ett avtal.

Jag är helt säker på att minst 99,999% av de som läser inlägget förstår vad jag menar trots att varje ord inte finns definierat i någon lagtext.

• Gilla
JFT
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Jag skriver att det INTE är ett avtal.

Jag är helt säker på att minst 99,999% av de som läser inlägget förstår vad jag menar trots att varje ord inte finns definierat i någon lagtext.
Sen var det fel att kanske rikta mig som jag gjorde enbart på dig då det fanns minst 100inlägg som inte handlade om just ämnet.
Sorry

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Roblil72 Roblil72 skrev:
Nu förutsätter du att det är företagaren själv som arbetar och att han har kontoret hemma?
Jag räknar på en anställd. Kvittar ju lika om han äger bolaget han arbetar i eller inte, fortfarande 31.7% i arbetsgivaravgifter och sedan samma skatt, mest kommunalskatt.

G grytlappen skrev:
Har inte läst ett inlägg av tråden men blir bara så förbannat trött på folk som ens orkar tänka tanken av att sitta och klocka hantverkare och sedan förvänta sig bara att få betala för den tid de håller i verktygen. Så j-la låg nivå. Klockar ni alla de som sitter på kontor framför datorn också? Arbetar de oavbrutet sina 8 timmar om dagen? Vad försiggår på deras dataskärmar under alla arbetstimmar? Tänker ni argumentera för att dra av en kvart då de googlar middagsrecept istället för arbetsuppgifter? Höj nivån eller klåpa ihop era installationer själva.
Själv tycker jag det är låg nivå på de jobbare som förväntar sig få betalt för tid före ombyte och arbetsstart OM man börjar dagen med att fika och pilla i mobilen. Och tro mig fler än man tror har så dålig arbetsmoral. Det viktiga är ju vad man kommer överens om. En del är ok med att betala från det jobbarna går ur bilen, en del först från när det är klara att börja jobba. Det viktiga är att det är klart och ök INNAN man drar igång ett jobb.

De jag har haft ansvar för på kontor har inte kunnat göra särskilt mycket privatgrejor under arbetstid, brandväggarna har blockerat såsseala medier t.ex. och alla har varit medvetna om att privata grejer INTE är ok under betald arbetstid. Å andra sidan har de haft ordentligt betalt.

R Rullle skrev:
Hej Peter!
Som projektledare så borde du veta att materialet inte beställer sig själv. Det ska räknas på vad man behöver och det skall beställas eller hämtas. Är det lite material tar lika lång tid att sitta i telefon och beställa som att hämta grejorna. Dessutom vill man kolla ibland vad det är för kvalité på materialet man får.. Och det är inte så att bygg materialfirmorna har fri utkörning för småjobb.
Återigen - något man ska komma överens om INNAN man börjar jobbet. Själv brukar jag ordna allt material själv för att helt undvika frågan. Diskussioner om vilket/hur mycket material som behövs tar jag med hantverkarna och betalar deras tid på löpande räkning för det.

kanske är mitt bolag som är dyrt i overhead då det kostar 150:-/tim på 8 gubbar, (inkl min och ekonomitjejens lön, bilar, kontor, telefoner, försäkringar, arbetskläder, friskvård, personalaktiviteter, revisor, datorer etc. Du fattar ), men jag räknar så här:

Gubbarna har ca 220:-/tim
+ 31,7% = 70:-
OH 150:-
Bortfall/störningstid 15% på ovanstående = 66:-
Vinst ca 5% = 25:-

Summa 521:- + moms 25% = ca 650:-

N Nisken skrev:
Jag räknar på en anställd. Kvittar ju lika om han äger bolaget han arbetar i eller inte, fortfarande 31.7% i arbetsgivaravgifter och sedan samma skatt, mest kommunalskatt.
N Nisken skrev:

J Johan456 skrev:
Nja, om vi räknar med att en hantverkare har 40.000kr/mån då kostar denna 40.000x1,32x1,128x11x1,05=688.000 kr/år.

arbetstiden är cirka 1750h/år, räkna bort 15% i frånvaro samt ej debiterbar tid. Det ger cirka 1500 timmar.

688.000/1.500=460kr/h bara för att gå +/- 0. Sen finns såklart overheadkostnader och det ska bli lite vinst också.
HUR räknar DU där? Speca om du vill debattera seriöst!
Min spec är enkel: Timpeng 500:-+moms = 625:-/tim, , overhead är 25% av 500:- arbgivaravgiften är 31,7% av 375:- nettoskatten på 255:-/timmen räknat på 85% debiterbartid och veckoarbetstid = 40 timmar och semester = 5 veckor ger 23% skatt netto kvar i fickan blir då 195:-/timmen en hygglig timpeng efter skatt.

Känner inte att vi debatterar utan räknar bara olika beroende på vilken typ av bolag man menar. Självklart kan OH-kostnaderna variera precis som vilken vinst man vill uppnå på sista raden i bolag av olika typ och storlek

Vi har ett bortfall i debiterbara timmar pga sjukfrånvaro, dåligt väder och övriga odebiterbara timmar, tex när jobbet inte tar 8 tim.

I vårt fall har de anställda en lön på 202,64:-/tim. Har du 255:- är det bara att gratulera.
I ditt fall undrar jag om även bolgets vinst ligger i de 255:- alternativt i de 25% OH-kostnaderna?

Jag gjorde ju en spec i förra inlägget på hur vi räknar så där vet jag inte vad du vill ha mer detaljerat?
I vårt fall blir ju OH-kostnaderna 150:-/tim inkl tjänstemännens löner = 28,8%
Kvar blir ca 5% i vinst på sista raden som skall beskattas med bolagsskatt innan det kan tas ut i eventuell aktieutdelning.

N Nisken skrev:
HUR räknar DU där? Speca om du vill debattera seriöst!
Min spec är enkel: Timpeng 500:-+moms = 625:-/tim, , overhead är 25% av 500:- arbgivaravgiften är 31,7% av 375:- nettoskatten på 255:-/timmen räknat på 85% debiterbartid och veckoarbetstid = 40 timmar och semester = 5 veckor ger 23% skatt netto kvar i fickan blir då 195:-/timmen en hygglig timpeng efter skatt.

T
Mimlan Mimlan skrev:
Nu undrar var du fått uppgiften om att jag inte jobbar??
Har du möjligtvis hört talas om att man kan bedriva arbete i hemmet? .
Arbetet som företaget utför är på löpande räkning!
Sedan när kan en undersköterska jobba hemifrån? Tar du med patienterna/klienterna hem då, eller?

Nej materialet var de iväg en dryg timme för att hämta. Kanske har jag som undersköterska ( som inte ens hinner kissa på arbetstiden) valt fel yrke ?

https://www.byggahus.se/forum/threa...iden-foer-en-hantverkare.436196/#post-4489686

Två snickare som arbetade hos en kund, behövde lite hjälp i badrummet av en rörmokare. Dom bestämde att rörmokaren skulle komma vid åttatiden.
När rörmokaren dök upp vid elva hade snickarna i brist på annat att göra, förberett så mycket dom kunde så rörmokaren var klar före lunch.
På fakturan från rörfirman var det uppsatt åtta timmar. Vid samtal med rörfirman, framkom det att det var synd om rörmokaren för han hade stora problem hemma med sin fru. Firman tyckte att det var rimligt att sänka tiden till fyra timmar efter som det var ett fyratimmars jobb han gjorde på två timmar.

• Haha
  • Wow
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Sedan när kan en undersköterska jobba hemifrån? Tar du med patienterna/klienterna hem då, eller?

Nej materialet var de iväg en dryg timme för att hämta. Kanske har jag som undersköterska ( som inte ens hinner kissa på arbetstiden) valt fel yrke ?

[länk]
Finns gott om USK som jobbar väldigt annorlunda tider än hantverkare brukar arbeta, inget som helt konstigt att de kan vara hemma under dagen och väljer en sådan dag för hantverkaren.

T
redarn redarn skrev:
Finns gott om USK som jobbar väldigt annorlunda tider än hantverkare brukar arbeta, inget som helt konstigt att de kan vara hemma under dagen och väljer en sådan dag för hantverkaren.
Jo, jag är medveten om att USK jobbar andra tider än hantverkare men inte att dom jobbar hemifrån.

Bättre då att skriva att man var ledig under tiden när hantverkarna var där!

T
A azellen skrev:
som en såndär programmerare så får man ta med i tanken när man ser på hur de jobbar, när man skriver ett program på datorn är det inte 100% av tiden man skriver, man klurar på lösningar mm, det kan man antingen stirra på skärmen och göra, ta en promenad medan man tänker, ta en kaffe, diskutera med kollegan mm. Dessa sätt kan vara effektivare än att stirra på skärmen. Så mycket klurande förs på andra ställen och tror att många gör sina 8h arbetsdag med effektivt arbete.
/Anders
Det behövs en hel del klurande som hantverkare också. Nästan allt en service hantverkare gör är att lösa på plats. Skulle vara intressant att se vad det skulle skrivas här på Byggahus ifall snickarn tog en promenad för att grubbla på hur han bäst ska lösa avväxlingen...

• Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.