C ClaesMalmö skrev:
Exakt, exakt, exakt!. Kan inte säga det för många gånger.

Folk stirrar sig blinda på att man är mantalskriven på olika adresser medan om det dras till sin spets (t ex vid dödsfall eller en bitter separation) kan man komma att bedöma från fall till fall och betrakta paret som sambos.

Och det är det som är essensen i min fråga, hur skriva ett avtal utifrån att man INTE är sambos men med en icke försumbar risk att man kan komma att anses som sambos.

Av den anledning heter tråden: Hur ordna 100% tätt samboavtal med "sambo"

Man kan argumentera att frågan är endast av akademisk intresse, givet att det är svårt att bevisa (t ex krävs vittnesmål från grannar, som har sett oss, etc) att man varit sambos men i alla fall.

Vi är hos varandra mindre än 50% av tiden men grannar kan uppfatta det annorlunda.
Framförallt om det blir en bitter separation där den ena parten plötsligt stödjer teorin om att man visst bott mer än 50% tillsammans...

Det räcker med att det kommer till en ny bitter partner, lite hämndbegär, psykisk sjukdom som förändrar ens personlighet drastiskt osv osv. Det finns ju mängder med fall där man på ålderns höst plötsligt pga sjukdom, stroke eller annat plötsligt är en helt annan och mkt otrevligare person. Kombinera det med en separation och en ny kontrollerande sol-och-vårare som vill pressa ut maximalt med pengar ur exet.

• Gilla
ClaesMalmö
  • Laddar…
C ClaesMalmö skrev:
Och det är det som är essensen i min fråga, hur skriva ett avtal utifrån att man INTE är sambos men med en icke försumbar risk att man kan komma att anses som sambos.
På exakt samma sätt som om man vore "tokriktiga" sambos. Alltså i princip: "Vi avtalar härmed om att reglerna avseende bodelning i sambolagen (2003:376) ej ska gälla för oss".

Vad står det i:
C ClaesMalmö skrev:
Vi har skrivit samboavtal nerladdat från nätet från någon advokatfirma
och varför oroar du dig för att detta inte ska räcka?

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker att du hänger upp dig för mycket på om ni är sambos eller inte.

Sambolagen innehåller tre delar, där bodelningsfrågan (som går att avtala bort) är den i särklass största. I övrigt finns en mindre del om hänsynstagande till varandra under förhållandet och en rätt att i vissa fall (nästan bara om man har minderåriga barn) ta över den andres bostad på marknadsmässiga villkor.

Det finns alltså inte, givet att ni avtalar bort rätten till bodelning av samboegendom, någon egentlig risk med att betraktas som sambos.

• Gilla
ClaesMalmö och 1 till
  • Laddar…
C ClaesMalmö skrev:
Exakt, exakt, exakt!. Kan inte säga det för många gånger.

Folk stirrar sig blinda på att man är mantalskriven på olika adresser medan om det dras till sin spets (t ex vid dödsfall eller en bitter separation) kan man komma att bedöma från fall till fall och betrakta paret som sambos.

Av den anledning heter tråden: Hur ordna 100% tätt samboavtal med "sambo"

Man kan argumentera att frågan är endast av akademisk intresse, givet att det är svårt att bevisa (t ex krävs vittnesmål från grannar, som har sett oss, etc) att man varit sambos men i alla fall.

Vi är hos varandra mindre än 50% av tiden men grannar kan uppfatta det annorlunda.
Är ni med varandra mer än 50% av tiden ?

Alfredo Alfredo skrev:
På exakt samma sätt som om man vore "tokriktiga" sambos. Alltså i princip: "Vi avtalar härmed om att reglerna avseende bodelning i sambolagen (2003:376) ej ska gälla för oss".

Vad står det i:
och varför oroar du dig för att detta inte ska räcka?
Därför att när det dokumentet skrevs hade vi inte köpt hennes br tillsammans, det gjordes efteråt.

Vi dokumenterade inte heller vilket datum vi träffades, har fått rådet att dokumentera det.

Det första skulle skydda hennes br. Det andra skulle skydda min br som var färdigbetalt när vi träffades.

A A-Man_08 skrev:
Är ni med varandra mer än 50% av tiden ?
vi är i den andres br mindre än 50% av tiden, total tidssumman tillsammans > 50%

Men sambolagen kan ju inte appliceras på din bostad den var inte införskaffad för gemensamt bruk?

• Gilla
Frunihuset20 och 3 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Men sambolagen kan ju inte appliceras på din bostad den var inte införskaffad för gemensamt bruk?
Den punkten klargörs när vi undertecknar ett dokument där vi anger när vi träffades. Oklart annars.

Och korrekt, den var inte införskaffad för gemensamt bruk och var färdigt betalt när vi träffades..

C ClaesMalmö skrev:
Den punkten klargörs när vi undertecknar ett dokument där vi anger när vi träffades. Oklart annars.

Och korrekt, den var inte införskaffad för gemensamt bruk och var färdigt betalt när vi träffades..
Men din lägenhet hade du innan ni träffades , antar det efter du skriver att den var betald när ni träffades.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Men din lägenhet hade du innan ni träffades , antar det efter du skriver att den var betald när ni träffades.
Korrekt. Lägenheten hade jag innan vi träffades och den var avbetalt klart.

Vad jag menar är att idag har vi inget dokument som styrker när vi träffades.

C ClaesMalmö skrev:
Korrekt. Lägenheten hade jag innan vi träffades och den var avbetalt klart.

Vad jag menar är att idag har vi inget dokument som styrker när vi träffades.

Jag tror du oroar dig för sådant som aldrig kommer ske.
Att hon skulle ha rätt till den bostaden är skulle jag säga omöjligt.

• Gilla
Frunihuset20 och 3 till
  • Laddar…
När ni träffades är utan intresse.
Skriv ett avtal om att bodelning enligt sambolagen inte ska gälla.
När ni träffades kvittar även om ni i framtiden skulle räknas som sambos.

C ClaesMalmö skrev:
Vad spelar det för roll om det är oklart om ni avtalar bort sambolagens bodelningsregler? Vad spelar det för roll när ni träffades?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad spelar det för roll om det är oklart om ni avtalar bort sambolagens bodelningsregler? Vad spelar det för roll när ni träffades?
Läs #120 noga. Du missar scenario 2.

Scenario 1. Vi undertecknar ett dokument, som isärboende, om att våra respektive br och egendomar vill vi ska vara enskilt egendom. Vi dokumenterar när vår relation började.
Scenario 2. Av någon anledning (många ex har getts tidigare i tråden) blir man ändå betraktat de facto som sambos. Datum då vi innledde relationen blir plötsligt viktig och gör att situationen med min br (betald innan det datumet) är utom all tvivel.

När ni inledde relationen är inte av intresse i något fall. Om ni har ett avtal om att inte tillämpa sambolagen kvittar det även när ni flyttar ihop.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.