16 329 läst ·
151 svar
16k läst
151 svar
Hur ordna 100% tätt samboavtal med "sambo"
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Vet inte om det är vanligt att det blir konflikt av typen "var vi sambo eller inte". Har inte hört talas om den nivån av konflikt. Typ att något "one night stand" kräver halva lägenheten?
Om du står som ägare på en bostadsrätt, och ett ex. vill hävda rätt till den i en bodelning, så inbillar jag mig (rätt / fel) att bevisbördan måste ligga på exet. Alltså att den är inskaffad för ert gemensamma boende.
Om du står som ägare på en bostadsrätt, och ett ex. vill hävda rätt till den i en bodelning, så inbillar jag mig (rätt / fel) att bevisbördan måste ligga på exet. Alltså att den är inskaffad för ert gemensamma boende.
För att om myndigheterna anser att man "tillbringar sin huvudsakliga nattvila" på en annan adress än den man är folkbokförd på, så är det den adressen som gäller. Och då blir man sambo vare sig man vill elelr inte.D Dilato skrev:
Det kan förresten inträffa ändå, en bekant som fick ALS blev dömd som sambo och fick därmed inte bostadsbidrag när hon blev sjukskriven, trots att både grannar, kollegor och släktingar kunde intyga att de bara träffades på helger och inte ens varenda helg. Orsaken var att särbon skulle förväntas vara på plats mer nu när hon var sjuk, som vårdare. Att vara vårdare är ju inte samma sak som att vara sambo, men det struntade FK i. Så han fick betala för att hjälpa sin partner genom sin sista tid i livet.
Det är definitionen för var man ska vara folkbokförd. Det kan inte översättas rakt av till om man är sambo eller inte.
Du får gäna förtydliga. I praxis har flera gett exempel på att kan kan komma att anses vara sambos.D Daniel 109 skrev:
Även om man är mantalskriven på olika adresser. Flera ex i tråden samt min advokat har bekräftat.
Om man bedöms vara sambos eller inte handlar om hur man faktiskt agerar och har inget med var man är folkbokförd att göra.C ClaesMalmö skrev:
Folkbokföringslagen handlar om att en person ska folkbokföras på den fastighet och i den kommun där han eller hon är att anse som bosatt.
Att någon struntar i folkbokföringslagen, och på ett brottsligt sätt är folkbokförd på fel plats, påverkar egentligen inte alls bedömningen av om denne är sambo eller ej. Det som påverkar den bedömningen är om två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.
Och då är de viktiga punkterna de sista. Inte att man till största delen sover under samma tak. Tex en veckopendlare som bor på arbetsorten 5 av 7 dagar i veckan kan absolut räknas som sambo även om denne helt korrekt är folkbokförd på arbetsorten.
Det är parförhållande och gemensamt hushåll som är det avgörande. Inte folkbokföring och de regler som gäller runt det.
Det är parförhållande och gemensamt hushåll som är det avgörande. Inte folkbokföring och de regler som gäller runt det.
Hade varit intressant att se protokollen från några prejudikat eller tidigare domar, beslut eller utslag..D Daniel 109 skrev:Och då är de viktiga punkterna de sista. Inte att man till största delen sover under samma tak. Tex en veckopendlare som bor på arbetsorten 5 av 7 dagar i veckan kan absolut räknas som sambo även om denne helt korrekt är folkbokförd på arbetsorten.
Nej, man har faktiskt ingen skyldighet mot sin sambo enligt lagen. Så de kommer verkligen i kläm om de inte har någon inkomst och du vägrar ge dem pengar. Deras bästa alternativ då är att häva samboförhållandet och gå till socialen...Anna_H skrev: