C ClaesMalmö skrev:
Datum då vi innledde relationen blir plötsligt viktig och gör att situationen med min br (betald innan det datumet) är utom all tvivel.
Nej det är inte viktigt, eller ens på minsta sätt relevant, om ni avtalar bort sambolagens regler om bodelning.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
C ClaesMalmö skrev:
Korrekt. Lägenheten hade jag innan vi träffades och den var avbetalt klart.

Vad jag menar är att idag har vi inget dokument som styrker när vi träffades.
På vilket sätt ska du utforma detta dokument?

A A-Man_08 skrev:
På vilket sätt ska du utforma detta dokument?
Det är exakt det jag försöker utröna med den här tråden.

Vet inte om det är vanligt att det blir konflikt av typen "var vi sambo eller inte". Har inte hört talas om den nivån av konflikt. Typ att något "one night stand" kräver halva lägenheten?

Om du står som ägare på en bostadsrätt, och ett ex. vill hävda rätt till den i en bodelning, så inbillar jag mig (rätt / fel) att bevisbördan måste ligga på exet. Alltså att den är inskaffad för ert gemensamma boende.

• Gilla
A-Man_08 och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ni är ju inte sambos alls utan bara "friends with benefits" så varför skriva papper alls?
Ni har varsitt boende, separata ekonomier, inget gemensamt ägt, låter som två singlar som "umgås ibland" ;)
För att om myndigheterna anser att man "tillbringar sin huvudsakliga nattvila" på en annan adress än den man är folkbokförd på, så är det den adressen som gäller. Och då blir man sambo vare sig man vill elelr inte.

Det kan förresten inträffa ändå, en bekant som fick ALS blev dömd som sambo och fick därmed inte bostadsbidrag när hon blev sjukskriven, trots att både grannar, kollegor och släktingar kunde intyga att de bara träffades på helger och inte ens varenda helg. Orsaken var att särbon skulle förväntas vara på plats mer nu när hon var sjuk, som vårdare. Att vara vårdare är ju inte samma sak som att vara sambo, men det struntade FK i. Så han fick betala för att hjälpa sin partner genom sin sista tid i livet.

Det är definitionen för var man ska vara folkbokförd. Det kan inte översättas rakt av till om man är sambo eller inte.

Anna_H Anna_H skrev:
Orsaken var att särbon skulle förväntas vara på plats mer nu när hon var sjuk, som vårdare.
Sambos har ju inte underhållsskyldighet mot varandra så det kan inte vara sant.
Sambo kan man ju dessutom enkelt avsluta...

D Daniel 109 skrev:
Det är definitionen för var man ska vara folkbokförd. Det kan inte översättas rakt av till om man är sambo eller inte.
Du får gäna förtydliga. I praxis har flera gett exempel på att kan kan komma att anses vara sambos.
Även om man är mantalskriven på olika adresser. Flera ex i tråden samt min advokat har bekräftat.

C ClaesMalmö skrev:
Du får gärna förtydliga. I praxis har flera gett exempel på att kan kan komma att anses vara sambos.
Om man bedöms vara sambos eller inte handlar om hur man faktiskt agerar och har inget med var man är folkbokförd att göra.

Folkbokföringslagen handlar om att en person ska folkbokföras på den fastighet och i den kommun där han eller hon är att anse som bosatt.

Att någon struntar i folkbokföringslagen, och på ett brottsligt sätt är folkbokförd på fel plats, påverkar egentligen inte alls bedömningen av om denne är sambo eller ej. Det som påverkar den bedömningen är om två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.

• Gilla
ClaesMalmö
  • Laddar…
Och då är de viktiga punkterna de sista. Inte att man till största delen sover under samma tak. Tex en veckopendlare som bor på arbetsorten 5 av 7 dagar i veckan kan absolut räknas som sambo även om denne helt korrekt är folkbokförd på arbetsorten.

Det är parförhållande och gemensamt hushåll som är det avgörande. Inte folkbokföring och de regler som gäller runt det.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Och då är de viktiga punkterna de sista. Inte att man till största delen sover under samma tak. Tex en veckopendlare som bor på arbetsorten 5 av 7 dagar i veckan kan absolut räknas som sambo även om denne helt korrekt är folkbokförd på arbetsorten.

Det är parförhållande och gemensamt hushåll som är det avgörande. Inte folkbokföring och de regler som gäller runt det.
Hade varit intressant att se protokollen från några prejudikat eller tidigare domar, beslut eller utslag..

D Daniel 109 skrev:
Korrekt, men den används så.

D Dilato skrev:
Sambos har ju inte underhållsskyldighet mot varandra så det kan inte vara sant.
Sambo kan man ju dessutom enkelt avsluta...
Det har sambos visst. Tex när du ansöker om bostadsbidrag eller försörjningsstöd från socialen räknas sambos inkomst in.

Anna_H Anna_H skrev:
Det har sambos visst. Tex när du ansöker om bostadsbidrag eller försörjningsstöd från socialen räknas sambos inkomst in.
Nej, man har faktiskt ingen skyldighet mot sin sambo enligt lagen. Så de kommer verkligen i kläm om de inte har någon inkomst och du vägrar ge dem pengar. Deras bästa alternativ då är att häva samboförhållandet och gå till socialen...

Anna_H Anna_H skrev:
Korrekt, men den används så.
Har du något/några exempel på när "den använd så"? Ditt inlägg blir lite "oanvändbart" annars. Fristående säger inlägget inte så mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.