16 329 läst ·
151 svar
16k läst
151 svar
Hur ordna 100% tätt samboavtal med "sambo"
Vi kan skattemyndigheten anse att man är sambo, och man kan mucket väl vata sambos.
Men det betyder inte att bostaden automatiskt blir samboegendom och blir föremål för en bodelning.
Införskaffades dom inte för gemensamt bruk så är det inte föremål för en bodelning.
Har ni skrivit bort lagen dvs att sambolagens regler om bodelning ej ska vara föremål för en bodelning så har ni gjort rätt, den paragrafen brukar stå med i de flesta mallar.
Det är viktigt att man skriver bort lagen och inte bara "vi sambos behåller x och y vid en separation"
Ägde ni bostäderna sedan innan så kan inte sambolagen appliceras som grund vid en separation då det ej är samboegendom trots att ni är sambos.
Men det betyder inte att bostaden automatiskt blir samboegendom och blir föremål för en bodelning.
Införskaffades dom inte för gemensamt bruk så är det inte föremål för en bodelning.
Har ni skrivit bort lagen dvs att sambolagens regler om bodelning ej ska vara föremål för en bodelning så har ni gjort rätt, den paragrafen brukar stå med i de flesta mallar.
Det är viktigt att man skriver bort lagen och inte bara "vi sambos behåller x och y vid en separation"
Ägde ni bostäderna sedan innan så kan inte sambolagen appliceras som grund vid en separation då det ej är samboegendom trots att ni är sambos.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 251 inlägg
Äh, frågan är ju trivial. Eftersom att båda äger sin respektive bostad sen innan förhållandet är det bara egendom som köps efter att de nu blivit ett par som kan bli gemensam.Hemmakatten skrev:
Så så länge som inte den ena ska köpa in sig i den andras lägenhet eller det ska köpas en ny bostad eller en dyrare bil exempelvis finns inget skäl att oroa sig.
Att det sen finns en enstaka tyckare som fastnat i vinkelvolten om vad ett hushåll är kan nog de flesta bortse ifrån på ett sånt här forum.
Sysslor delar vi till en del kanske, jag hjälper till i hennes lägenhet och hon ställer disk i diskmaskinen hos mig men kostnaderna tar vi hand om i var sin lägenhet så ingen gemensam ekonomi.S sjoelund skrev:
Vad jag tycker att jag behöver avtal för är att om förhållandet skulle upphöra kan hon kräva del av min BRF som jag betalade klart innan vi träffades. Men eftersom vi inte är mantalskrivna på samma adress, hur definierar man förhållandets början? den delen ser jag som luddigS sjoelund skrev:
Excel skrev:
Stort tack! Det känns som ett bra alternativ, hos jurist men med virtuell signering via BankID. Najs.Excel skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 648 inlägg
På vilken grund skulle hon kräva att bli utköpt från din brf-lägenhet? Sambolagen talar om "gemensam bostad", men i det här fallet finns ingen sådan, ni har varsin bostad.C ClaesMalmö skrev:
Bara för att det är en kärleksrelation (utan äktenskap eller samboende) finns ingen rätt att börja kräva sin andel av av den andra partens egendom, om relationen skulle ta slut.
Så länge ni inte är skrivna på samma adress är ni inte sambo, och ingen kan kräva bodelning om relationen tar slut.
Inte ens om din partner skulle flytta in i din lägenhet kommer du behöva oroa dig för att partnern ska roffa åt sig, eftersom lägenheten inte är inköpt för "gemensamt bruk". Lägenheten är inte samboegendom, varken din eller din partners lägenhet.
Vill uppnå att det ska vara solklart.SågspånPappspikEternit skrev:
Många inlägg nämner "införskaffades bostaden innan samboförhållandet inleddes ... ?"
När man aldrig varit mantalskriven på samma adress blir ovanstående fråga svår att avgöra.
Sambolagen skyddar ju dig för just detta. Det är ju bara om ni skaffat lägenheten tillsammans för gemensamt boende som den skall delas (oavsett vem som betalat, där kanske man behöver avtal). Du kommer att få behålla din lägenhet. Varför skall du skriva bort sambolagen som skyddar dig och sen skriva ett liknande avtal och betala för det? Vad vill du ha med i avtalet som inte finns i sambolagen. För 3:e gången, det spelar ingen roll var du är skriven.C ClaesMalmö skrev:Sysslor delar vi till en del kanske, jag hjälper till i hennes lägenhet och hon ställer disk i diskmaskinen hos mig men kostnaderna tar vi hand om i var sin lägenhet så ingen gemensam ekonomi.
Vad jag tycker att jag behöver avtal för är att om förhållandet skulle upphöra kan hon kräva del av min BRF som jag betalade klart innan vi träffades. Men eftersom vi inte är mantalskrivna på samma adress, hur definierar man förhållandets början? den delen ser jag som luddig
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 648 inlägg
Imho är det redan solklart, oavsett var ni har era tandborstar och vad grannarna tycker, samboförhållandet börjar den dag paret i fråga flyttar ihop. (Själva kärleksrelationen kan förstås ha inletts flera år tidigare, men det har ingen juridisk betydelse.)C ClaesMalmö skrev:
Även om ni tillbringar mycket tid tillsammans har ni inte en gemensam bostad där ni båda bor, och därmed gäller inte sambolagen.
Eftersom ni inte är sambo kan inte din partner kräva bodelning och del av din lägenhet om förhållandet tar slut! Det är solklart och du kan sitta tryggt i din bostad.
Lycka till med kärleken!
Tomtom79 skrev:
Det är en mycket intressant vinkel du tar upp, och jag håller med.Tomtom79 skrev:
Det skulle innebära att man inte får gardera sig med ett avtal ifall man skulle komma att anses som sambo, för i själva signerandet av ett samboavtal ingår erkännandet att paret anser sig själva som sambos.
Då skulle man behöva förtydliga "vi anser inte oss själva som sambos men signerar detta fall i fall ... "
Jag bara tänker högt, vi ska inte göra det, men det är en intressant vinkel du tar fram, hade inte tänkt på det.
Och även om dom blir sambos i hans bostad och bo där nu och i 10 år , så kan partnern inte inte begära bodelning enligt sambolagens.SågspånPappspikEternit skrev:
Imho är det redan solklart, oavsett var ni har era tandborstar och vad grannarna tycker, samboförhållandet börjar den dag paret i fråga flyttar ihop. (Själva kärleksrelationen kan förstås ha inletts flera år tidigare, men det har ingen juridisk betydelse.)
Även om ni tillbringar mycket tid tillsammans har ni inte en gemensam bostad där ni båda bor, och därmed gäller inte sambolagen.
Eftersom ni inte är sambo kan inte din partner kräva bodelning och del av din lägenhet om förhållandet tar slut! Det är solklart och du kan sitta tryggt i din bostad.
Lycka till med kärleken!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 251 inlägg
Köptes lägenheterna innan ni träffades?C ClaesMalmö skrev:
I så fall är de inte samboegendom.
Köptes någon av lägenheterna efter att ni träffades men innan ni hade ett förhållande (kan vara svårt att avgöra)?
Köptes någon av lägenheterna efter att ni inlett ett förhållande men utan avsikt att båda skulle bo där (igen, knepigt med bevisläget)?
Men sambolagen är ju dispositiv, så även om lägenheten ni bor i nominellt skulle betraktas som samboegendom är det ju bara att ni bestämmer att den inte är det.
Ett avtal av typen ”Om AA och BB i lagens mening är att betraktas som sambos så ska inte sambolagens 9 § inte gälla bostaden X, utan den tillhör i sin helhet AA.”
Har ni ett sådant avtal enligt någon form av malldokument kommer det att hålla.
Viktigast är nästan att uppdatera ett sådant dokument om den ena köper in sig i den andras bostad. Annars kan det bli så att den som ursprungligen ägde hela bostaden säljer halva, men får behålla halva den halvan vid en bodelning, då den köptes som gemensam bostad. Ursprungsboende får då alltså 75 %, och den som köpte in sig bara 25 % om man inte avtalar rätt i en sådan situation.
Men det är en annan fråga. Nuvarande situation förefaller lätt och oproblematisk och något ni borde klara av att avtala om utan biträde. Sen kanske ni vill träffa en jurist ändå, för att prata arvsfrågor och annat, men bara för det här? Näe.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Jag tror att jag kanske förstår frågeställningen. Antag att någon köpte en bostad 2018. Sedan träffar man någon 2019, det blir någon form av ”halvt sambo/särbo” förhållande.
Antag att man sedan ”separerar” 2022. Och att det sker ”dåligt”, fullt krig.
Om då en part skaffar sig en duktig jurist som dels ”gör klart” att det var ett fullt samboförhållande. Dels att det faktiskt påbörjades redan 2018 när andra parten köpte deras gemensamma bostad.
Det är troligen fullt möjligt med några bekanta som vittnar osv.
Antag att man sedan ”separerar” 2022. Och att det sker ”dåligt”, fullt krig.
Om då en part skaffar sig en duktig jurist som dels ”gör klart” att det var ett fullt samboförhållande. Dels att det faktiskt påbörjades redan 2018 när andra parten köpte deras gemensamma bostad.
Det är troligen fullt möjligt med några bekanta som vittnar osv.