16 329 läst ·
151 svar
16k läst
151 svar
Hur ordna 100% tätt samboavtal med "sambo"
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Och om ni går så behöver det inte vara en advokat.
En jurist med familjejuridik som specialitet är tillräckligt
En advokat är just en jurist men ofta med tingsmeritering samt medlem i advokatsamfundet.
Så egentligen bara en dyrare jurist....
Bara så du vet
En jurist med familjejuridik som specialitet är tillräckligt
En advokat är just en jurist men ofta med tingsmeritering samt medlem i advokatsamfundet.
Så egentligen bara en dyrare jurist....
Bara så du vet
Ja. Eftersom de uppenbarligen ofta bor på samma adress, så kan de definieras som sambos. Är rätt luddigt, det där.SågspånPappspikEternit skrev:
Du sätter fingret på en viktig punkt. Om man inte är mantalskriven på samma adress men ändå kan betraktas som sambo, vad indikerar startdato för samboförhållandet?S Stefan1972 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Det blir knepig bevisfråga.
Jag tycker det är solklart lagen stipulerar ett gemensamt hushåll krävs för man ska vara sambo. De har inte ett gemensamt hushåll eftersom de har två lägenheter på olika adresser där respektive person skriven på.Anna_H skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 648 inlägg
Om du läser sambolagen, tycker du att era levnadsförhållanden stämmer överens med lagens definition av sambo?C ClaesMalmö skrev:
Själv kan en betrakta sin parrelation som vad en vill; kulbo, delsbo, särbo...men vad gäller sambo finns lagens definition, som är tydlig. Ni kan kalla er sambo, men rent juridiskt sett är det ytterst tveksamt om ni kan anses vara det.
Jag frågar igen, vad vill ni uppnå genom att skriva avtal?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Fast det går inte att tolka det så hur långt som helst. Det är inget ovanligt upplägg att behålla varsin bostad men ändå bara bo i en för då får båda kanske bostadsbidrag. Skriver de sig i samma så utgår bägges bidrag.Excel skrev:
S Stefan1972 skrev:
Vilka räknas som sambor?
Med sambor avses två personer som bor tillsammans i ett parförhållande. Det spelar ingen roll om samborna är av motsatt kön eller av samma kön. För att räknas som sambo ska man uppfylla tre kriterier:
• Man ska bo tillsammans med sin partner stadig- varande. Det ska alltså vara fråga om en inte alltför kort förbindelse.
Uppfyllt
• Man ska bo tillsammans med sin partner i ett parförhållande. Det innebär att parterna ska bo tillsammans i ett förhållande där ett sexuellt samliv vanligen ingår.
Oklart
• Man ska ha gemensamt hushåll med sin partner, vilket innebär att man delar på sysslor och utgifter.
Ej uppfyllt
TS skriver inte att partnern tex betalar halva hyran och övriga utgifter.
Källa
https://www.regeringen.se/4a601d/co...b9a0053c69c2bd37aea526ed3b9afb4e7d210716a7136
Case Closed.
Tycker inte alls det är så självklart som du anser. Om de är halva tiden hos TS och halva hos "sambon" men i princip sover gemensamt varje natt men på olika platser? Eller om de sover på samma plats i 70% av nätterna? Eller om TS är resemontör och sover 5 nätter i veckan borta men resten av nätterna gemensamt i en eller den andre lägenheten?Excel skrev:
Vilka räknas som sambor?
Med sambor avses två personer som bor tillsammans i ett parförhållande. Det spelar ingen roll om samborna är av motsatt kön eller av samma kön. För att räknas som sambo ska man uppfylla tre kriterier:
• Man ska bo tillsammans med sin partner stadig- varande. Det ska alltså vara fråga om en inte alltför kort förbindelse.
Uppfyllt
• Man ska bo tillsammans med sin partner i ett parförhållande. Det innebär att parterna ska bo tillsammans i ett förhållande där ett sexuellt samliv vanligen ingår.
Oklart
• Man ska ha gemensamt hushåll med sin partner, vilket innebär att man delar på sysslor och utgifter.
Ej uppfyllt
Källa
[länk]
Case Closed.
Gemensamt hushåll, räknas då ENBART hyran i din mening? (Eller avgiften.) Om de nu betalar varsin avgift och sen köper exempelvis mat gemensamt, men kanske kläder och prylar separat så anser jag ändå att de har gemensamt hushåll. Det finns MÄNGDER med fast sammanboende och även gifta där det enda som betalas gemensamt är maten, resten betalar man var för sig. (Knepigt i min värld men många, framförallt gruppen män där jag själv tillhör, drar in mer kosing och vill behålla pengarna och makten)
Så jag skulle nog säga som TS själv att de är sambos. De bor tillsammans merparten av tiden, är ett etablerat parförhållande osv. Att de dessutom redan skrivit samboavtal tror jag väger ganska tungt i rätten om det skulle dras till sin spets, att man (åtminstone vid signerandet) varit överens om att man ÄR sambos tyder ju faktiskt på att man ÄR sambos.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
jag vet inte var allt detta kom in i bilden och mig behöver du inte övertyga om nåt när det gäller ts. Jag belyste bara det du skrev. Endera myndighet kan hävda att man är sambo fast man har egna bostäder och är skrivna där. Kan de bevisa att man bara bor i en så anses man som sambo trots allt men huruvida den tolkningen är applicerbar i nån tvist om egendom ska jag låta vara osagd.Excel skrev:
Vilka räknas som sambor?
Uppfyllt
Oklart
Ej uppfyllt
Källa
[länk]
Case Closed.
Det är fritt att tycka och anse saker som du gör samt lägga till alternativ fakta som procentsatser.Tomtom79 skrev:
Tycker inte alls det är så självklart som du anser. Om de är halva tiden hos TS och halva hos "sambon" men i princip sover gemensamt varje natt men på olika platser? Eller om de sover på samma plats i 70% av nätterna? Eller om TS är resemontör och sover 5 nätter i veckan borta men resten av nätterna gemensamt i en eller den andre lägenheten?
Gemensamt hushåll, räknas då ENBART hyran i din mening? (Eller avgiften.) Om de nu betalar varsin avgift och sen köper exempelvis mat gemensamt, men kanske kläder och prylar separat så anser jag ändå att de har gemensamt hushåll. Det finns MÄNGDER med fast sammanboende och även gifta där det enda som betalas gemensamt är maten, resten betalar man var för sig. (Knepigt i min värld men många, framförallt gruppen män där jag själv tillhör, drar in mer kosing och vill behålla pengarna och makten)
Så jag skulle nog säga som TS själv att de är sambos. De bor tillsammans merparten av tiden, är ett etablerat parförhållande osv. Att de dessutom redan skrivit samboavtal tror jag väger ganska tungt i rätten om det skulle dras till sin spets, att man (åtminstone vid signerandet) varit överens om att man ÄR sambos tyder ju faktiskt på att man ÄR sambos.
Lagen är tydlig, de är inte sambos eftersom de i lagens mening inte har ett gemensamt hushåll.
Jag har inte lagt till några alternativa fakta utan resonerar och spekulerar vad som kan vara att anses som samboskap. Lagen är inte alls svart-vit och den bergsäkra tolkning du gör angående deras delning av sysslor och utgifter.Excel skrev:
HD har tagit upp frågan och kommit fram till att det är väldigt vanligt att man behåller sin gamla lägenhet i fall där man lämnar ungdomen eller inleder förhållande efter skilsmässor mm. Ett exempel på när man inte ansågs vara sambos var om man enbart besökta varandra, oavsett besöksfrekvens.
MEN, som sagt om de bor gemensamt, delar på sysslor (som att städa, laga mat mm) och delar på utgifter (exempelvis för mat, nya lakan, resor ) så kan man betraktas som sambo. Att spissäkert påstå motsatsen är inget bra råd till TS, om man (trots att man skrivit samboavtal) försöker hävda att man INTE är det vid en eventuell tvist så lär nog domstolen ha svårt att gå på dina säkra utsagor.
Du kan läsa det här exempelvis:Excel skrev:
https://www.lansforsakringar.se/sto...omitips/samboekonomi/sa-kan-samboskap-tolkas/
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Om du avser ts så vet väl inte du hur mycket de bor på vardera ställe eller har du fått nå mer information på annat sätt?Excel skrev: