Putsad murstock och runt vedspis (se bilder) - måla med traditionell kalkfärg v, silikatfärg eller matt väggfärg?
Blir rådvill då jag får olika besked beroende vem jag frågar. För- och nackdelar? Har läst att väggfärg kan gulna/flagna och har begränsad andningsförmåga, silikatfärg lättare att torka av och att kalkfärg kräver mer underhåll och svårt att hålla rent.
Vill gärna ha tips på bra märken också på det ni rekommenderar.
Blir rådvill då jag får olika besked beroende vem jag frågar. För- och nackdelar? Har läst att väggfärg kan gulna/flagna och har begränsad andningsförmåga, silikatfärg lättare att torka av och att kalkfärg kräver mer underhåll och svårt att hålla rent.
Vill gärna ha tips på bra märken också på det ni rekommenderar.
Jag målade med linoljefärg och funkar perfekt, håller borta smuts och dylikt plus att du behåller putsens fina textur. Blanda ut färgen med rå linolja och balsamterpentin för första varvet bara och se till att putsen torkat nog länge för att vara någorlunda PH neutral först. Följde ottosons linoljefärgs råd om puts målning.
Produkter som diskuteras: "rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
120 kr inkl moms
Läs mer
Jag har provat både silikat och ”vanlig” vattenbaserad målarfärg genom åren. Märkte ingen större skillnad 😇
Kan bara instämma med AdriftSC. Vi målade vår putsade murstock med linoljefärg och det blev väldigt bra. Torrfäller inget som till exempel kalkslammning gör och lätt att torka av.A AdriftSC skrev:Jag målade med linoljefärg och funkar perfekt, håller borta smuts och dylikt plus att du behåller putsens fina textur. Blanda ut färgen med rå linolja och balsamterpentin för första varvet bara och se till att putsen torkat nog länge för att vara någorlunda PH neutral först. Följde ottosons linoljefärgs råd om puts målning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden