Nåt man inte ska glömma i den här diskussionen är att man som skogsägare behöver underhålla sin skog. Det kan vara röjning,gallring eller t ex diken som behöver huggas ur. Om man skall leja för det kan man gå back på affären (om det inte är mycket skog det rör sig om), eller så bli av med virket för 'köpt insats'. Då kan det vara bättre att själv göra jobbet och elda upp virket? Det kanske någon kan räkna på, jag är så dålig på matte.

Nimajneb skrev:
Lika roligt varje gång jag deltar i denna typ av diskussion. Reaktionen brukar alltid bli densamma initialt, att så kan man ju inte räkna..
Efter lite fortsatt resonemang så brukar folk acceptera alternativintäktsmodellen och då brukar andra argument dyka upp, framförallt emotionella och inte rationella. Det blir lite samma sak som jägaren eller fiskaren som vill käka upp sin egen fångst för det smakar ju bäst.

Även om världsbilden totalt raseras pga av ovanstående resonemang finns det ingen anledning att bli upprörd, ingenting i vardagen har ju förändrats:)
Anledningen till att du tycker det är roligt är att du slänger dig med termer på ett felaktigt sätt och ingen reagerar på det. Då blir diskussionen tjafsig runt ditt inlägg.

Är min anskaffningskostnad noll (+bensin, sågkedja etc) eller marknadsvärdet för veden jag hämtat hos grannen som fällt ett träd?

Ursprungsfrågan tycker jag besvaras utmärkt utan ordbajs i #3 - vad kostar ved jämfört med andra energikällor för att erhålla 1 kWh, i syfte att jämföra. Detta förutsatt att husen är lika välisolerade så att de kräver lika mycket energi per m² att värma upp.

Vill man sedan tillverka sin egen energi är det bra om den kostnaden i tid (som hade kunnat säljas), ryggvärk och maskiner hamnar under marknadspriset. Huset ska ju värmas, till något pris. Så det faktiska priset för en specifik gård och ägare är en helt annan sak.

Om jag har en energikälla som jag varken kan eller vill använda själv så säljer jag naturligtvis den, och köper den energiform jag vill ha. (Om jag enbart säljer all min ved blir ju huset kallt!) Det blir samma svar på ursprungsfrågan, men den faktiska kostnaden skiljer sig.

Till sist ska väl kostnaden för uppvärmningssystemet tas med, oberoende av om den är köpt med lottopengar, kalleankapengar är surt förvärvade pengar.

MathiasS skrev:
Anledningen till att du tycker det är roligt är att du slänger dig med termer på ett felaktigt sätt och ingen reagerar på det. Då blir diskussionen tjafsig runt ditt inlägg.

Är min anskaffningskostnad noll (+bensin, sågkedja etc) eller marknadsvärdet för veden jag hämtat hos grannen som fällt ett träd?
Det är väl bara du som tjafsar runt detta...;)

Antingen vill eller kan du inte förstå resonemanget, upp till dig att stryka vilket påstående som gäller för just dig.
Det är inte likt dig att bli så stängd i ditt tänkande.

Ditt exempel med att grannen ger dig en gåva i form av ett träd är ju fullständigt irrelevant, han kunde ju lika gärna gett dig en näve med tjugor. Tyvärr så är det nog inget man kan förlita sig på att man kan leva på allmosor långsiktigt.
Svagheten med alternativ resonemang är ju om alternativet inte existerar i praktiken.. Det finns ingen som vill köpa din ved alt du kan inte hitta ett extraknäck för att tjäna extra pengar för att köpa energi för.

Mikael_L
Jannez69 skrev:
...På värmepumpsidan däremot tror jag verkningsgraden och effektiviteten ökat rejält om 10 år eller så...
Det tror inte jag. Termodynamikens lagar dikterar villkoren i allmänhet.
Och carnot-cykelns villkor i synnerhet.

Om vi börjar borra borrhål som är tusentalet meter djupa kan vi däremot få upp jordvärme av så hög temp att VP inte alls behövs. Det skulle vara grejer det. :)

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Det tror inte jag. Termodynamikens lagar dikterar villkoren i allmänhet.
Och carnot-cykelns villkor i synnerhet.

Om vi börjar borra borrhål som är tusentalet meter djupa kan vi däremot få upp jordvärme av så hög temp att VP inte alls behövs. Det skulle vara grejer det. :)
Ska man tro på forskare o tillverkare så öker COP i snitt med 1-2% per år så lite finns nog även att hämta i framtiden.

Mikael_L
Lite mer effektiva kan säkert VP bli, men jag misstänker att det börjar vara på marginalen numera.
Jag ska erkänna att jag inte har räknat på teoretisk max verkningsgrad eller letat efter någon sådan uppgift.
Men ett teoretiskt max finns givetvis, och frågan är bara hur nära det vi kan komma.

Med lite högre verkningsgrad i själva elmotorn eller lite mindre friktionsförluster i kompressordelen är ju saker som kan finputsa systemet totala verkningsgrad utan att komma i konflikt med själva termodynamiken i processen.

För min del skulle jag vara gladare ifall tillverkarna istället kunde putsa till 2%/år bättre livslängd för värmepumpen, än som idag när det verkar gå åt andra hållet. :mad:

Redigerat:
Ursprungliga frågan verkar sedan länge vara lämnad. Just den maximala värmefaktorn enligt Carnot är ju ganska enkel att räkna ut. De enda variablerna är två temperaturer. Om man skall vara extrem så tittar man på inomhustemperaturen 20 grader och temperatur i borrhålet 4 grader. Då säger Carnot att vi omöjligen kan få en värmefaktor överstigande 18. Lite till kan man nog finputsa utan att bryta mot några naturlagar.

Mikael_L
Avemo skrev:
Ursprungliga frågan verkar sedan länge vara lämnad. Just den maximala värmefaktorn enligt Carnot är ju ganska enkel att räkna ut. De enda variablerna är två temperaturer. Om man skall vara extrem så tittar man på inomhustemperaturen 20 grader och temperatur i borrhålet 4 grader. Då säger Carnot att vi omöjligen kan få en värmefaktor överstigande 18. Lite till kan man nog finputsa utan att bryta mot några naturlagar.
Ja det var tur att jag la till brasklappen om att jag inte räknat eller kollat. ;)

Och dina siffor ska kanske putsas av lite så det ser ut som verkligheten också.
Säg att det behövs 30° i framledningstemp och borrhålet ger runt 0° där i januari/feb.
Så blir det 303/30 = 10.

Men jag hittade denna:
http://www.iva.se/PageFiles/11931/Jan-Erik Nowacki KTH Hur bra kan en värmepump bli 100414.pdf
Som förvisso antagligen är föreläsningsbilder, så all förklaring finns ej på bilderna. Men mycket är ju ändå lätt att förstå.

Det gäller att hitta ett termodynamiskt arbetsvilligt medie för pumpen också samt utan för svåra sidokonsekvenser och lättåtkomligt osv. Där kommer fortfarande naturlagarna i form av vårt begränsade antal grndämnen in. Realistiskt tekniskt ligger vi nog ganska nära praktiskt max för COP, men som ekonomist får man kanske söka alternativanvändning för sin lilla träklubba (stödeldning?), bara man behåller sitt gröna yttre. :-)

Tror nog det finns mer att hämta från VP -> Husvärme genom mjukvaran och korrekt satta inställningar än att börja fibbla med naturlagarna.

Mikael_L
Ja min irriterar mig storligen ibland, då jag upptäcker att elpatronen står och drar ström men kompressorn står still !!! :eek:
Varför då, kan ju verkligen undra ... :x

Yrrol, du får säga till om du tycker vi sabbar din tråd med OffTopic.
Jag vet inte om du tycker du fått de önskade svaren redan eller om du önskar att vi går On topic istället.

Mikael_L skrev:
Ja min irriterar mig storligen ibland, då jag upptäcker att elpatronen står och drar ström men kompressorn står still !!! :eek:
Varför då, kan ju verkligen undra ... :x
Själv brukar jag stänga av elspetsen på sommaren samt sätta den på bara 1,5kW på vintern alt stänga av även då.
Även om CTC i mitt fall säger ajabaja så ser jag inget fel i det.

Mikael_L
Jag gör på samma vis.
Just nu får den bara köra max 500W elpatron iom att det är ganska blitt väder ute.
Men kryper det nedåt 10 minus måste jag komma ihåg att höja ...

Men precis som du antydde i förra inlägget.
Det där borde inte vi behöva mixtra med själva, det borde vara programmerat.

Och så riktigt off topic. Jag läste en fråga i Ny Teknik om ett borrhål kunde vara självförsörjande och driva kompressorn med energi ur hålet och lämna överskott till värme. Svaret var ja i teorin men nej med den teknik vi har idag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.