47 267 läst ·
96 svar
47k läst
96 svar
Hur omvandlar man 1kubik ved till energi/pris värde?
Om jag förstår allt rätt så ska "hobbyn" (tiden) med veden inte räknas som kostnad. Hur ska jag då beräkna min kostnad för VP ström, jag har ju som hobby (kanske lite udda men vi är ju alla olika) att betala räkningar. Jag kan inte se annat än min VP drivs gratis.
Anledningen att jag inte tog med skorstenen är att merparten av dom som byter värmesystem går från något med skorsten och då är den inte en kostnad.
Men lägg på 30000:- för skorsten om det känns som Vp:en är en dålig investering
Men som jag sa redan i inlägg #3 vedeldning/huggning är en livsstil ,gillar man det som syssylsättning kan man värma huset för hälften mot Vp:en .
Men lägg på 30000:- för skorsten om det känns som Vp:en är en dålig investering
Men som jag sa redan i inlägg #3 vedeldning/huggning är en livsstil ,gillar man det som syssylsättning kan man värma huset för hälften mot Vp:en .
Du har uppenbarligen en annan pris och energilista som redovisades ovan http://www.byggahus.se/forum/varme-...ved-till-energi-pris-varde-4.html#post1660627, så för att göra kalkyle rättvisa så får du gärna bifoga denna.larsbj skrev:
Överföringskostnaderna ska naturligtvis ingå, my bad.
Men tråden handlar ju inte om VP vs Ved
Fritid för mig är den tid jag inte aktivt använder till att bidra till hushållets inkomster, är jag i skogen en dag för att få hem ved så är det i mina ögon inte fritid utan ett arbete som genererar en inkomst antingen i form av pengar eller i ved.Elffors skrev:
Visst är det 100gr charmigare att elda med ved, speciellt i en öppen kamin jämfört med el, pellets eller olja.Jannez69 skrev:
Det finns väl inget inlägg här som påstår något annat.
Byt elbolag, bla här kan du söka http://www.elskling.se/ efter något billigare alternativ. Själv betalar jag under 25öre (plus avg).1036 skrev:
Då överföringsavgiften även har en fast komponent så blir den naturligtvis dyrare ju mindre man förbrukar. Dessutom tror jag det finns en extra dyr överföringsavgift både rörlig o fast del om man är en riktig småförbrukare (iaf hos EON)1036 skrev:
Jag tycker fortfarande det skulle vara intressant att höra svaret på frågan ovan Nimajneb. Du frågade vad jag tyckte och jag har svarat, nu är det din tur.MathiasS skrev:Jag förstår resonemanget men tycker inte det är korrekt. Tillgångar man inte vill eller kan realisera har inget monetärt värde. Således kvarstår bara att titta på anskaffningskostnaden och den är i mitt vedfall noll eftersom det alltid finns lata människor som inte orkar ta hand om veden från fällda träd själva. Vilket alternativ som gäller för mig är således klart. Vilket alternativ gäller i din privatekonomi - är anskaffningskostnaden noll eller något annat för ved du hämtar "gratis"?
När ni pratar om överföringsavgift så blir jag lite tveksam vilken ni menar.
Klippte ut mitt aktuella pris på fortum;
Eller menar ni kostnaden för nätet? Den är ju inte rättvis att räkna med för den har man ju till övrig el oavsett hur man värmer huset.
Är det "fast avgift" som är överföringsavgiften?
[TD="class: column-1"]Elpris[/TD]
[TD="class: column-2"]43,53 öre/kWh[/TD]
[TD="class: column-1"]Påslag[/TD]
[TD="class: column-2"]2,9 öre/kWh[/TD]
[TD="class: column-1"] Skatt[/TD]
[TD="class: column-2"]29,30 öre/kWh[/TD]
[TD="class: column-1"]Moms[/TD]
[TD="class: column-2"]18,93 öre/kWh[/TD]
[TD="class: column-1 big"]Totalt elpris[/TD]
[TD="class: column-2 big"]94,66 öre/kWh[/TD]
[TD="class: column-1"] Fast avgift:[/TD]
[TD="class: column-2"] 27,08 kr/mån[/TD]
Eller menar ni kostnaden för nätet? Den är ju inte rättvis att räkna med för den har man ju till övrig el oavsett hur man värmer huset.
Redigerat:
Jo det är på elnätsräkningen det menas ,den består för dom allra flesta av två delar,Yrrol skrev:När ni pratar om överföringsavgift så blir jag lite tveksam vilken ni menar.
Är det "fast avgift" som är överföringsavgiften?
En fast avgift 50-400/månad och med den är det som du säger att den bör inte räknas med i ovanstående fall.
Men det finns också en rörlig avgift ´´överföringsavgift´´som är per kwh och den ska med räknas då den tillkommer på varje förbrukad kwh,brukar ligga mellam 8-40 öre beroende på nätbolag och abonnemangstyp.