Hej,

Jag har råkat lägga ut presenning och lagt ved på infiltrationsbädden (se bild) idag. Insåg det när jag kom hem igen. Hur allvarligt är det, behöver jag flytta högen snarast? Bredvid högen ses luftningsrören. Veden som är i högen är ganska tung då den är blöt.

Det är halvt tjäle och fuktig mark där.
Vedhög placerad på en presenning ovanpå infiltrationsbädd med luftningsrör i bakgrunden. Skogsmiljö med snöfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för alla svar!

Hej

Svårt att se hur den där lilla mängden ved skulle påverka marken mer än några cm ned.

Är det en nygjord infiltration eller en äldre?

• Gilla
Kenber177 och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Tack för svar! Infiltrationsbädden är en äldre.

• Gilla
Vändskivan
  • Laddar…
Jag ska åka iväg om några dagar och kommer inte tillbaka på typ 3 veckor. Tror du högen behövs flyttas inom några veckor?

Bästa svaret

Då har marken redan tryckts ihop så det lilla tryck veden bidrar mer kan knappast skada infiltrationen.

• Gilla
Leif So och 5 till
  • Laddar…
Tusen tack för svar! Då kan jag vara lugn.

Blev lite orolig när jag sökte runt om det. Stod att den här tiden på året också är värst när det är tjäle som går över till fuktigt typ. Och att presenningen i sig gör att marken inte kan andas.

Jag håller tummarna att inget händer på de här veckorna så får jag flytta den när jag är tillbaka igen :)

• Gilla
Elvist
  • Laddar…
Ah, det var fukt under presseningen du var orolig över.
Ja, lite mer fukt kommer det säkert bli under den. Men fukten kommer jämna ut sig mot marken utanför presseningen. Plus att ingen är väl i huset under de kommande veckorna så inget vatten tillförs till infiltrationen.

• Gilla
Elvist och 2 till
  • Laddar…
Ja, eller mer att marken under presenningen inte kan andas som det behöver kunna göra ovanför infiltrationsbädden. Var mest nojig att systemet skulle paja i sig och att vi behöver byta ut då det är ett jäkla projekt och kostnad.

Högen i sig väger nog mer än 500 kg då det är mellan typ 1-2 kubik blöt ved.

Man märker när man går på marken där att den är mycket mer "lös" och luftig jämfört med resten av tomten.

Robin Järvi Robin Järvi skrev:
Jag ska åka iväg om några dagar och kommer inte tillbaka på typ 3 veckor. Tror du högen behövs flyttas inom några veckor?
Jag tror veden behöver komma under tak innan midsommar om du ska få den eldningstorr i år.
För infiltrationen har det nog ingen betydelse om veden ligger kvar tills den återgår till mull..

• Gilla
Humi och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar! Då känner jag mig lugn.

Haha ja precis, vi har precis tömt vedskjulet då vi ska flytta på det för att sen fylla på igen. Det var därför jag la all ved temporärt på presenning som jag också täckte med en annan presenning. Men tänkte inte på att det var rakt över infiltrationsbädden :)

Men det lassas in igen så fort vi har skjulet på rätt plats.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Har du lagt en pressening över veden bör du ta bort den genast för då torkar veden dåligt det gör inget om det skulle regna på den för den torkar allra bäst om den får ligga öppet så vind kommer åt den.

• Gilla
errim och 2 till
  • Laddar…
L Lycke3 skrev:
Har du lagt en pressening över veden bör du ta bort den genast för då torkar veden dåligt det gör inget om det skulle regna på den för den torkar allra bäst om den får ligga öppet så vind kommer åt den.
Är det dåligt att TS tillfälligt lagt en press över den ved som tagits ut UR vedskjulet?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tror i praktiken inte att det spelar någon roll men presenningen försämrar markens tillgång till syre vilket i teorin inte är bra för bädden. Men högst hypotetiskt om den faktiskt gör det i praktiken.

• Gilla
Göran Tivenius
  • Laddar…
Suvi5700
Den lilla mängd ved är inte tyngre än vad du själv väger.

Det verkar vara lite olika svar här om infiltrationsbädd och ved. Man tror i första inlägget som skapats att rå och otorkad ved tillfälligt lagts på bädden, och min första tanke var att den borde ju få ligga över sommaren och torka innan man tar in den under tak. Men då borde platsen varit lite på sidan om.
Men nu var det visst tillfällig förvaring av torr ved från vedboden och då kan den ju ligga ett tag tills den sen tas in i den nya. Då är väl inte helt fel att ha den täckt som skydd mot nederbörd.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.