23 512 läst ·
27 svar
24k läst
27 svar
Råkat lägga presenning och ved på infiltrationsbädden
Hej,
Jag har råkat lägga ut presenning och lagt ved på infiltrationsbädden (se bild) idag. Insåg det när jag kom hem igen. Hur allvarligt är det, behöver jag flytta högen snarast? Bredvid högen ses luftningsrören. Veden som är i högen är ganska tung då den är blöt.
Det är halvt tjäle och fuktig mark där.
Tacksam för alla svar!
Jag har råkat lägga ut presenning och lagt ved på infiltrationsbädden (se bild) idag. Insåg det när jag kom hem igen. Hur allvarligt är det, behöver jag flytta högen snarast? Bredvid högen ses luftningsrören. Veden som är i högen är ganska tung då den är blöt.
Det är halvt tjäle och fuktig mark där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för alla svar!
Hej,
Tack för svar! Infiltrationsbädden är en äldre.
Tack för svar! Infiltrationsbädden är en äldre.
Jag ska åka iväg om några dagar och kommer inte tillbaka på typ 3 veckor. Tror du högen behövs flyttas inom några veckor?
Tusen tack för svar! Då kan jag vara lugn.
Blev lite orolig när jag sökte runt om det. Stod att den här tiden på året också är värst när det är tjäle som går över till fuktigt typ. Och att presenningen i sig gör att marken inte kan andas.
Jag håller tummarna att inget händer på de här veckorna så får jag flytta den när jag är tillbaka igen
Blev lite orolig när jag sökte runt om det. Stod att den här tiden på året också är värst när det är tjäle som går över till fuktigt typ. Och att presenningen i sig gör att marken inte kan andas.
Jag håller tummarna att inget händer på de här veckorna så får jag flytta den när jag är tillbaka igen
Ah, det var fukt under presseningen du var orolig över.
Ja, lite mer fukt kommer det säkert bli under den. Men fukten kommer jämna ut sig mot marken utanför presseningen. Plus att ingen är väl i huset under de kommande veckorna så inget vatten tillförs till infiltrationen.
Ja, lite mer fukt kommer det säkert bli under den. Men fukten kommer jämna ut sig mot marken utanför presseningen. Plus att ingen är väl i huset under de kommande veckorna så inget vatten tillförs till infiltrationen.
Ja, eller mer att marken under presenningen inte kan andas som det behöver kunna göra ovanför infiltrationsbädden. Var mest nojig att systemet skulle paja i sig och att vi behöver byta ut då det är ett jäkla projekt och kostnad.
Högen i sig väger nog mer än 500 kg då det är mellan typ 1-2 kubik blöt ved.
Man märker när man går på marken där att den är mycket mer "lös" och luftig jämfört med resten av tomten.
Högen i sig väger nog mer än 500 kg då det är mellan typ 1-2 kubik blöt ved.
Man märker när man går på marken där att den är mycket mer "lös" och luftig jämfört med resten av tomten.
Jag tror veden behöver komma under tak innan midsommar om du ska få den eldningstorr i år.Robin Järvi skrev:
För infiltrationen har det nog ingen betydelse om veden ligger kvar tills den återgår till mull..
Tack för svar! Då känner jag mig lugn.
Haha ja precis, vi har precis tömt vedskjulet då vi ska flytta på det för att sen fylla på igen. Det var därför jag la all ved temporärt på presenning som jag också täckte med en annan presenning. Men tänkte inte på att det var rakt över infiltrationsbädden
Men det lassas in igen så fort vi har skjulet på rätt plats.
Haha ja precis, vi har precis tömt vedskjulet då vi ska flytta på det för att sen fylla på igen. Det var därför jag la all ved temporärt på presenning som jag också täckte med en annan presenning. Men tänkte inte på att det var rakt över infiltrationsbädden
Men det lassas in igen så fort vi har skjulet på rätt plats.
Är det dåligt att TS tillfälligt lagt en press över den ved som tagits ut UR vedskjulet?L Lycke3 skrev:
Det verkar vara lite olika svar här om infiltrationsbädd och ved. Man tror i första inlägget som skapats att rå och otorkad ved tillfälligt lagts på bädden, och min första tanke var att den borde ju få ligga över sommaren och torka innan man tar in den under tak. Men då borde platsen varit lite på sidan om.
Men nu var det visst tillfällig förvaring av torr ved från vedboden och då kan den ju ligga ett tag tills den sen tas in i den nya. Då är väl inte helt fel att ha den täckt som skydd mot nederbörd.
Men nu var det visst tillfällig förvaring av torr ved från vedboden och då kan den ju ligga ett tag tills den sen tas in i den nya. Då är väl inte helt fel att ha den täckt som skydd mot nederbörd.