Vi eldar 2 ggr per dag i pannan som är kopplad till 800 liters acctank, plus att vi eldar i vår täljstenskamin samtidigt.
kaminen gör att acctanken räcker bra mycket längre helt automatiskt, vår termostat funkar helt kanon.

nu när vi har -24 ute så har vi även på elpatronen för att täcka upp de sista timmarna på morgonen...
 
Samma här, elpatron - men den är med tanke på dagens elpriser (och att mitt hus är isolerat med torv....) ställd på 10 grader.

Sambon och barnen brukar vänta någon timme med att kliva upp, låta mig ta smällen så att säga ;-)

mycke_nu - 84 grader ?!? - jag har faktiskt blivit lite orolig, det sitter en asklucka i ett överfullt torrskafferi - tror jag skall ta och kolla med handen hur varm den är....
 
Eldar var annan dag och värmer 100 kvadrat bostadshus som är bitvis mycket dåligt isolerat samt 120 kvadrat verkstad. Jag har 4,5 kubik tankar och Solo Inova 50.

Synd om dom som har gått på vissa rörkrökares råd om att det räcker med 500-800 liter tankar.
 
Vi lägger in en vedträ i spisen varje halvtimme ungefär när vi är vakna....
Eg är det en jordvärmepump som värmer huset, men i köket finns en vedspis Husqvarna 729 (liten svart bxdxh 500x400x300 mm) som vi låter elden spraka i och gör att vi i köket får närmare 30 nu när det är - 24 ute....
 
Eldar ca 1,5 gånger per dygn. 1 m^3 acktank och ett dåligt isolerat hus. Vägrar köra elpatronen, snål som man e, vilket resulterar i en väldigt ojämn innetemp. Allt mellan 12 till 25 grader....
Just nu -10 grader ute.
 
Eldar ungefär 2-3 gånger i en Cronspis sen håller den värmen hela natten, brukar vara kring 35-40 grader på morgonen. Direktel i resten av huset fram till i vår.
 
220kvm just nu utan takisolering. Fyller jag tanken som är på 3m3 på kvällen måste jag elda nästa kväll för att ha duschvatten till morgonen efter. Tycker att det tar slut i tanken lite väl fort....
 
roke skrev:
En gång/ dygn.
Värmer 120m2 bostad och 80m2 fristående garage/pannrum.
Golvvärme i betongplatta.

Hej! Hur hög framledningstemp måste du köra ut på golvet om du ska ha behaglig innomhustemp?:)
 
Majgårdarna
-26 i natt
Eldar 1 gång per dag.Då är toppen på tanken i ca 40 grader.
Botten 25
 
Jag har bara ca 750l acctank.
Räcker inte riktigt med en gång per dygn vid -15..
Nu när man ändå har julledigt så eldar jag morgon och kväll.
Vardagar så eldar jag bara på kvällen.

En jäkla skillnad på -3-5 grader och nu när det är ca -15
Vid bara några minusgrader så räcker det att elda på kvällen upp till ca 80 grader.
När man kommer hem från jobbet vid 1730 så brukar tanken hålla någonstans mellan 50 och 70 grader.
Men nu när det är kallare så står den på 40grader redan mitt på dagen dagen efter..
Elpatronerna är inställda på 40grader i tanken, så lägre än så blir det aldrig.

Tror faktiskt att elpatronerna inte gått igång en enda dag sen jag köpte huset för drygt 3 månader sen...

Ska tillägga att jag har solcellspanel på taket som levererar varmt till acctanken mycket bra.
Dock så levererar den ju bara soliga dagar, och sådana är det ju begränsat av denna årstid...

Längtar till i mars/april då solcellerna tar hand om all värme och varmvatten åt huset...
 
knekten skrev:
Hej! Hur hög framledningstemp måste du köra ut på golvet om du ska ha behaglig innomhustemp?:)
Nu när det är typ -15 ute kör jag ut ungefär 37-38. (har ioförsig ganska varmt inne nu, typ 23-24 gr)
När det inte är så kallt ute kör jag ut kanske 28-33.
Kurvan är ganska flack.
Returen ligger på mellan 24-30 typ.
Jag har maxbegränsat framledningen till 40 så mer än det kör jag aldrig ut.
Cirkpumpen går på lägsta när jag inte eldar.
När jag eldar kör jag cirkpumpen på högsta och öppnar ut till garagegolvet, det förlänger eldningstiden avsevärt samtidigt som jag ackumulerar energi i garageplattan.
Jag måste ta till sådana knep för att få en (för liten) acc att räcka länge.
 
Redigerat:
roke skrev:
En gång/ dygn.
Värmer 120m2 bostad och 80m2 fristående garage/pannrum.
Golvvärme i betongplatta.

1000 liter acc nyttjad till absolut max. (95gr-25gr)
Värmer garage och pannrumsgolven enbart när pannan brinner.
Är golvvärmen till garaget/pannrummet kopplade på pannan??
Du tar då tillvara på all energi då :)
Hur ser innetempen i garaget ut när du gör så o vilken temp håller du i garaget, Funderade bara på om tempen i garaget pendlar mycket el jämnar trögheten i betongen ut det..
 
En skottkärra ved till köksspisen
En skottkärra ved till braskaminen
En eldning i kakelugn
LVPn går på max dygnet runt
Ett halvdussin elraddar står och ångar..

Fjärde vintern i 350 m2 dragig kalkstenkåk, som väl någon gång skall bli tät och få vattenburen ytjordvärme. Slangen ligger i maskinhallen och väntar.. :)
 
roke skrev:
Nu när det är typ -15 ute kör jag ut ungefär 37-38. (har ioförsig ganska varmt inne nu, typ 23-24 gr)
När det inte är så kallt ute kör jag ut kanske 28-33.
Kurvan är ganska flack.
Returen ligger på mellan 24-30 typ.
Jag har maxbegränsat framledningen till 40 så mer än det kör jag aldrig ut.
Cirkpumpen går på lägsta när jag inte eldar.
När jag eldar kör jag cirkpumpen på högsta och öppnar ut till garagegolvet, det förlänger eldningstiden avsevärt samtidigt som jag ackumulerar energi i garageplattan.
Jag måste ta till sådana knep för att få en (för liten) acc att räcka länge.
Tja där ser man! Det där med golvvärme i plattan är en himla bra grej.Min kompis byggde för ett par år sen en 1-plans kåk på ca:175m2.Han har pannan i kåken(tvättstuga) o 1500l ack.Han klarar sig bra med dygnseldning även när det är riktigt kallt.Han har inte "den bästa panna som går att köpa i Sverige"(Värmebaronen).Han gör av med 15m3kubik travad ved.Så det där som vissa påstår att man ska ha så stor ack som möljigt får man nog ta med en"nypa salt":)
 
oj det var väldigt vad det blev fart på denna tråd,intressant o se hur ofta andra eldar,själv gör jag slut på ca 18-22m2 staplad ved per år,vet inte vad motsvarar men kanske runt 30 lösa kubik,så här i efter hand ångrar jag mig att jag inte satte in en 500l tank till,märks att 1500 är lite ibland nu när det är kallt,men det är väl inte försent än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.