Cervus Elaphus
Har ett schema som ja använder lite oregelbundet o grannen är sotare men ja eldar mycket för uppvärmning i båda rummen. Är det fler som eldar mycket om i såna fall hur ofta rensar ni storsten?

• Gammaldags sotare i klassisk utstyrsel sitter på en korg med sotarverktyg, relaterat till diskussion om vedeldning och sotning.
Vi eldar i vår kamin från sen höst till sen vår. Alltså blir det ca 6 månader vi eldar varje dag. Vi sotar en gång om året.

• Gilla
Cervus Elaphus
  • Laddar…

Bästa svaret

Två gånger sotar vi, eldar 4-5 månader/år

• Gilla
Cervus Elaphus
  • Laddar…
Mellan -94 och 98 sotade sotaren min murade skorsten.
98 murade jag om övre delen av skorsten.
Eldade 98-10. Sotade själv en gång med en 5liters plastdunk i ett rep. Dunken kom ner och lite torrt sot skrapades ihop. Jag nöjde mig med det. Köpte en viska men provade den aldrig.
Sotaren hade jag inte sett sen 98....
-10 rev jag nedre delen av skorsten och murade om den. Noterade att stenarna var svarta, knappt mer än så.
Under dessa 16 år eldade vi heltid för husets
uppvärmning i denna skorsten.
10- idag har jag eldat i garaget med stålskorsten. Aldrig sotat. Tittat i skorsten men aldrig sotat.
Och det beror inte på slarv.
Jag vet exakt vad som finns i mina rökrör.

R
Sotar vart annat år, eldar bara torr björk, insatskaminen gör jag rent själv då och då.

Cervus Elaphus
P Pagno skrev:
Två gånger sotar vi, eldar 4-5 månader/år
Det blir dryga 2 gånger hos oss var 4 månad beroende på årstid

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Kör med liten effektiv pelletskamin i vardagsrummet. Nu i november eldar jag 12 timmar dygnet; december-februari dygnet runt. Sotar 2 ggr/per eldningssäsong.

Cervus Elaphus
Det stämmer med mitt eget bruk och sotningen tack för svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.