Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Så du har t.o.m. rabatt på spotpriset och betalar inga påslag eller andra avgifter heller?
Amazing...
Med Vattenfall är vissa månader lägre än spotpriset (då de bland annat ger en fast rabatt). Men det beror på när man bytte leverantör vad man får för villkor.

Det enda som är helt klart är att om man stannar i 13 månader förlorar man massor av pengar...

S sjoelund skrev:
Med Vattenfall är vissa månader lägre än spotpriset (då de bland annat ger en fast rabatt). Men det beror på när man bytte leverantör vad man får för villkor.

Det enda som är helt klart är att om man stannar i 13 månader förlorar man massor av pengar...
Jag har också Vattenfall just nu. I snitt ligger jag rätt exakt på spotpriset (sist jag kollade i alla fall). Men man får inte stanna för länge som sagt...

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har också Vattenfall just nu. I snitt ligger jag rätt exakt på spotpriset (sist jag kollade i alla fall). Men man får inte stanna för länge som sagt...
Hur lång tid tar det dig varje år att leta och omförhandla? Får man byta innan 12 månader eller måste man byta vid exakt rätt tider?

redarn redarn skrev:
Hur lång tid tar det dig varje år att leta och omförhandla? Får man byta innan 12 månader eller måste man byta vid exakt rätt tider?
Det brukar ta tio-femton minuter att byta. Jag har rabatten i 12 månader och kan oftast byta innan dess (ibland är det bindningstid också), men det orkar jag inte. Jag har ett larm varje dag i kalendern 1,5 månader innan det är dags.

• Gilla
AluHud
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det brukar ta tio-femton minuter att byta. Jag har rabatten i 12 månader och kan oftast byta innan dess (ibland är det bindningstid också), men det orkar jag inte. Jag har ett larm varje dag i kalendern 1,5 månader innan det är dags.
Menar inte just tiden att byta utan hur mycket tid du lägger på att jaga och förhandla en bra affär, är det bara 15 minuter/år?

redarn redarn skrev:
Menar inte just tiden att byta utan hur mycket tid du lägger på att jaga och förhandla en bra affär, är det bara 15 minuter/år?
Ja, 10-15 minuter per år. Jag går in på Elskling om jag inte hört ryktesvägen om en bra deal och sedan byter jag till det bästa erbjudandet från ett vettigt bolag. Än så länge har jag missat att komma ned på spotpris en gång. Då var det Telge Energi som hade lyckats med någon formulering som lurade mig (och Elsklings jämförelsesida också). Jag hade fortfarande ett väldigt bra pris, men inte så bra som jag trodde.

• Gilla
redarn
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, 10-15 minuter per år. Jag går in på Elskling om jag inte hört ryktesvägen om en bra deal och sedan byter jag till det bästa erbjudandet från ett vettigt bolag. Än så länge har jag missat att komma ned på spotpris en gång. Då var det Telge Energi som hade lyckats med någon formulering som lurade mig (och Elsklings jämförelsesida också). Jag hade fortfarande ett väldigt bra pris, men inte så bra som jag trodde.
OK, testar.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Är det någon som vet vilken kundgrupp profilen beräknas på? Är det hela elområdet, lokala nätet, elhandlarens alla kunder eller något annat?
Jag har inte hittat någon aktuell eller komplett information varken hos EI eller hos någon leverantör. Innan elpriskrisen och förr med låg prisvolatilitet var belastningsprofilen inte så intressant.

Innan timmätning infördes var det bara nätägaren som kunde samla in datat. De skulle meddela elhandelsbolagen.

Nu med tim/kvartsmätningar som rapporteras till elhandelsbolagen skulle de kunna räkna egna profiler.
Är dock lite tveksam om de gör det, vill eller ens får det.

Men man kan ju roa sig med att leta upp månadspriser för en viss månad och jämföra olika elhandlares priser.

Jag har hittat skillnader innom samma elområde (SE3) men inte provat deras avtal och utfall.

Mindre elhandelsbolag verksamma i hela Sverige använder nog schabloner eller något snitt för område eller typ av hus/lgh.

• Gilla
redarn
  • Laddar…
C
redarn redarn skrev:
Är det någon som vet vilken kundgrupp profilen beräknas på? Är det hela elområdet, lokala nätet, elhandlarens alla kunder eller något annat?
Enligt Svensk Elmarknadshandbok:

7.1.4 Beräkna förbrukningsprofil
Det är elnätsföretaget som tar fram förbrukningsprofilen för ett nätavräkningsområde.
Om det i ett nätavräkningsområde finns elanvändare som ska månadsavräknas måste
nätavräkningsområdet ha anmälts till Svenska kraftnät för månadsavräkning. Ett sådant
nätavräkningsområde får enbart bestå av lokalnät.
Förbrukningsprofilen består av den förbrukning som ska månadsavräknas samt den
förbrukning som ingår i nätförlusterna. Varje balansansvarig och elhandelsföretag som
månadsavräknas i nätavräkningsområdet har en andel av förbrukningsprofilen i
nätavräkningsområdet. Det är elnätsföretagets uppgift att räkna ut denna andel och
informera den balansansvarige, elhandelsföretaget samt eSett om respektive aktörs
andelstal. Mer detaljer om förbrukningsprofilen finns i mätföreskriften (4 kap. 6 §) samt i
begreppslistan i kapitel 11.

https://www.elmarknadshandboken.se/Dokumentation/Texter/NEMHB.pdf

https://www.natomraden.se/om

• Gilla
redarn
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Oftast är det 0-1 månaders uppsägningstid. Man kan också schemalägga bytet flera månader i förväg och låsa in en bra rabatt.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Rörligt medelspotpris i december 32,07 öre
Rörlig kostnad 5,10 öre
Fast kostnad 31,20 kr/månad
Elområde 2

Alla ni som betalar dyrt kan tänka på de politiska partier som har drivit fram obalansen i Sverige genom att stänga både Barsebäck och Ringhals utan att ersätta med motsvarande elproduktion i södra Sverige. Som man bäddar får man ligga.

blackarrow blackarrow skrev:
@tnt Har man rörigt elpris och diskuterar påslag så måste man ha koll på vad profilkostnad är för något. Tyvärr redovisas det sällan.

Har man tim/kvarts-pris kan spotpriset på fakturan vara det faktiska månads medelpriset isf nordpools oviktade månads medel. Annars stämmer inte (månadsmedel)pris x förbrukning på månadsfakturan).

Vill man ha "sin egen" profilkostnad väljer man tim/kvarts-pris

Följde länken. Godels påslag just nu 0 öre/kWh, men "det totala påslaget" slutar ändå på drygt 12 öre/kWh (SE3).
Tabeller går tyvärr inte att fota i mobilen. :-(
Läst Not 3 står det i tabellen är.

""

Not 3 Profilkostnad

Profilkostnaden är en extra kostnad som gäller för kunder med rörligt elpris. Den uppstår eftersom elpriset varierar kvart för kvart på elbörsen Nord Pool, och våra kunders genomsnittliga inköpspris ofta blir högre än det genomsnittliga spotpriset. Det beror på att många använder mer el när den är dyr (till exempel på morgonen och kvällen) och mindre när den är billig (på natten och mitt på dagen). Tabellen nedan visar den genomsnittliga profilkostnaden för våra kunder med rörligt elpris under föregående månad (öre/kWh). Notera att GodEls profilkostnad följer marknadens profilkostnad (källa eSett. eSett är ett företag som hanterar balansavräkningen för elmarknaderna i Norden). Att det blir högre profilkostnader i södra Sverige beror på ett betydligt högre och mer volatilt elpris där. Vad gäller för kunder med kvartspris? Om du har ett kvartsprisavtal betalar du inte någon gemensam profilkostnad. Med ett kvartsprisavtal betalar du det faktiska priset för varje kvart du förbrukar el. Det passar dig som kan och vill påverka din elförbrukning och använda elen när den är som billigast – och avstå vid pristopparna.

SE1SE2SE3SE4
Medel7,396,669,309,23

"

Jag inser att jag som har kvartspris får mitt eget medelspotpris och 0 på profilkostnaden.
Men nu har GodEl uppdaterat sina tabeller till December så vi kan jämföra mot trådstarten:
Tabell som jämför elpriser från Eon och GodEl, inklusive medelspotpris, rörligt pris, påslag och avgift, utan moms, för 12700 kWh per år.

Så GodEl har ändå lägre rörliga kostnader.
Jag la in den fasta avgiften från GodEl, men utslaget på årsbasis för min förbrukning. Kunde inte se om Eon har motsvarande.

Jag har Bixia och kvartsavtal i SE4. För december:
Medelspotpris 55,315 öre
Rörliga kostnader 4,889 öre
Påslag 0 öre
Månadsavgift 23,2 kr

Priser utan moms.

Min valfrihet är lite begränsad då batteriet är kopplat till Checkwatt och inte alla elleverantörer stöder detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.