7 215 läst ·
57 svar
7k läst
57 svar
Hur mycket tar ert elbolag i påslag?
December SE3 Vattenfall
894 kWh 590.69 kr inkl. moms och spotpris 49.96 öre (timavtal) + moms = 62.45 öre/kWh. Mycket rabatter och annat i listan, så jag räknar påslag som allt utom spotpriset...
558.30 kr = Spotpris inkl. moms => 32.39 kr påslag på 894 kWh = 3.6 öre/kWh
894 kWh 590.69 kr inkl. moms och spotpris 49.96 öre (timavtal) + moms = 62.45 öre/kWh. Mycket rabatter och annat i listan, så jag räknar påslag som allt utom spotpriset...
558.30 kr = Spotpris inkl. moms => 32.39 kr påslag på 894 kWh = 3.6 öre/kWh
Har du rörligt på månadsbasis eller timme? Vilket elområde?pacman42 skrev:
Skulle du kunna dela din info för dec eller nov 2025?
Idealt en faktura, men annars vad de tagit för spotpris samt ev övriga påslag, men du säger ju att det är noll utöver spotpris.
Det är inte omöjligt, de kan sockra erbjudandet bra i 12 månader och lyckas Pacman nosa upp dem och byta så kan han dra vinstlotten, men det vore ju fint att se honom bevisa det så vi kan ta bort risken för ett ev. missförstånd.Nicke Nyfiken skrev:
Jag undrar bara hur han lyckas hitta det ena subventionerade avtalet efter det andra. Jag lyckas inte bättre än att jag får betala inköpspris utan några påslag eller månadsavgifter.Hemingway skrev:
Alltid haft gratis månadskostnad hos eon till nu och då kunde de efter samtal erbjuda lite större avdrag än vad kostnaden var men tyvärr inte pruta på påslaget.Nicke Nyfiken skrev:
Byter nog till de som bjuder på både påslag och månadskostnad.
Absolut. Men nu har jag ju nyss hoppat på Mölndals. Vore ju trevligt om dom kunde ta hand om sina befintliga kunder innan man säger upp. Men så är det tyvärr med allt i de flesta branscher idag.Nicke Nyfiken skrev:
Man gynnar inte sina trogna kunder, utan har istället lockpris för nya.
Det är så det fungerar inom bredband, försäkring, elhandel m.m. Du ger ett mandat till organisationen att förhandla, men när det mandatet är slut så har kundservice inget mer att göra. Det är olika stort till olika kundkategorier. Ny kund har som regel alltid störst mandat för förhandling för man har data på hur länge en genomsnittlig kund stannar så om det är säg 4 år så kan du subventionera första året för att få 3 lönsamma. Men en existerande kund är redan inne och om du varit kund där i 3 år och genomsnittskunden stannar 4 år... ja, du förstår lönsamheten av att subventionera den.Suvi5700 skrev:
Det här var en förenkling men det är lite olika sådana här parametrar som styr och personen i telefonen hos kundservice har tydliga mandat och inte mer, därför kan de ge olika saker till olika kunder beroende på vad som är prio det kvartalet.
Rätt eller fel, men det är en form av masshantering så att det inte blir perfekt i varje enskilt fall är det medvetna om och accepterar. Det går inte med helt unik kundhantering, blir olönsamt.
@tnt Har man rörigt elpris och diskuterar påslag så måste man ha koll på vad profilkostnad är för något. Tyvärr redovisas det sällan.
Har man tim/kvarts-pris kan spotpriset på fakturan vara det faktiska månads medelpriset isf nordpools oviktade månads medel. Annars stämmer inte (månadsmedel)pris x förbrukning på månadsfakturan).
Vill man ha "sin egen" profilkostnad väljer man tim/kvarts-pris
Tabeller går tyvärr inte att fota i mobilen.
Läst Not 3 står det i tabellen är.
""
Har man tim/kvarts-pris kan spotpriset på fakturan vara det faktiska månads medelpriset isf nordpools oviktade månads medel. Annars stämmer inte (månadsmedel)pris x förbrukning på månadsfakturan).
Följde länken. Godels påslag just nu 0 öre/kWh, men "det totala påslaget" slutar ändå på drygt 12 öre/kWh (SE3).13th Marine skrev:
""
Not 3 Profilkostnad
Profilkostnaden är en extra kostnad som gäller för kunder med rörligt elpris. Den uppstår eftersom elpriset varierar kvart för kvart på elbörsen Nord Pool, och våra kunders genomsnittliga inköpspris ofta blir högre än det genomsnittliga spotpriset. Det beror på att många använder mer el när den är dyr (till exempel på morgonen och kvällen) och mindre när den är billig (på natten och mitt på dagen). Tabellen nedan visar den genomsnittliga profilkostnaden för våra kunder med rörligt elpris under föregående månad (öre/kWh). Notera att GodEls profilkostnad följer marknadens profilkostnad (källa eSett. eSett är ett företag som hanterar balansavräkningen för elmarknaderna i Norden). Att det blir högre profilkostnader i södra Sverige beror på ett betydligt högre och mer volatilt elpris där. Vad gäller för kunder med kvartspris? Om du har ett kvartsprisavtal betalar du inte någon gemensam profilkostnad. Med ett kvartsprisavtal betalar du det faktiska priset för varje kvart du förbrukar el. Det passar dig som kan och vill påverka din elförbrukning och använda elen när den är som billigast – och avstå vid pristopparna.| SE1 | SE2 | SE3 | SE4 | |
| Medel | 7,39 | 6,66 | 9,30 | 9,23 |
"
Är det någon som vet vilken kundgrupp profilen beräknas på? Är det hela elområdet, lokala nätet, elhandlarens alla kunder eller något annat?blackarrow skrev:
@tnt Har man rörigt elpris och diskuterar påslag så måste man ha koll på vad profilkostnad är för något. Tyvärr redovisas det sällan.
Följde länken. Godels påslag just nu 0 öre/kWh, men "det totala påslaget" slutar ändå på drygt 12 öre/kWh (SE3).
""
Not 3 Profilkostnad
Profilkostnaden är en extra kostnad som gäller för kunder med rörligt elpris. Den uppstår eftersom elpriset varierar kvart för kvart på elbörsen Nord Pool, och våra kunders genomsnittliga inköpspris ofta blir högre än det genomsnittliga spotpriset. Det beror på att många använder mer el när den är dyr (till exempel på morgonen och kvällen) och mindre när den är billig (på natten och mitt på dagen). Tabellen nedan visar den genomsnittliga profilkostnaden för våra kunder med rörligt elpris under föregående månad (öre/kWh). Notera att GodEls profilkostnad följer marknadens profilkostnad (källa eSett. eSett är ett företag som hanterar balansavräkningen för elmarknaderna i Norden). Att det blir högre profilkostnader i södra Sverige beror på ett betydligt högre och mer volatilt elpris där. Vad gäller för kunder med kvartspris? Om du har ett kvartsprisavtal betalar du inte någon gemensam profilkostnad. Med ett kvartsprisavtal betalar du det faktiska priset för varje kvart du förbrukar el. Det passar dig som kan och vill påverka din elförbrukning och använda elen när den är som billigast – och avstå vid pristopparna.
SE1 SE2 SE3 SE4 Medel 7,39 6,66 9,30 9,23
"
De gör ju driver då man får konstiga förmåner. Hos EON fick jag rabatt så att jag kom ned till noll påslag. Sedan fick jag rabattcheckar som jag kunde lösa ut till 500kr presentkort hos Jula. Sedan fick jag 500kr att handla för i deras egen butik också (jag köpte en trädgårdsbelysning för dessa). Jag förstår inte hur de kan göra så dåliga affärer, men jag tackar och tar emot. Jag antar att de hoppades att jag skulle stanna kvar och betala fullt pris.Nicke Nyfiken skrev:
Så bra affär har jag dock bara lyckats med en gång. Men spotpris utan påslag har jag fått i princip varje gång jag bytt leverantör. Men det har blivit svårare att hitta dessa erbjudanden de två-tre senaste åren. Man måste vara på när de kommer. Men jag har fått tips här i forumet också.