Mitt elbolag har inget påslag alls. Jag förhandlar om varje år och väljer det billigaste bolaget (det jag hade innan matchar sällan priserna). Det brukar sällan vara påslag då.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
För Nov:
Medelspotpris 69,64 öre/kWh
Rörliga kostnader: 14,95 öre/kWh
Fast avgift: 39,20 kr/mån

+ Moms.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Månadsavgift och abonnemang
Månadsavgift och abonnemang? Det låter för mig som samma sak. Kan du visa med länk de du avser?

C cpalm skrev:
Det man kan påverka är ursprungsgarantierna = "miljövalet".
Helt rätt och det skrev jag också i ett annan inlägg: "Ursprungsmärkningen kan man ju komma undan genom att ta ett avtal som inte fokuserar något på att sälja förnybar el."

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Suvi5700
Hemingway Hemingway skrev:
Månadsavgift och abonnemang? Det låter för mig som samma sak. Kan du visa med länk de du avser?
En månadsavgift för elhandel och ett abonnemang för nätet.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
En månadsavgift för elhandel och ett abonnemang för nätet.
Det är två separata saker och två separata tjänster. Så det är inte så konstigt. Elnätet är hårt reglerat och får inte kombineras med elhandel, lagar styr det där. E.ON får inte ge några fördelar till elhandelsbolaget som finns i koncernen så de får på inget sätt baka ihop det till en månadskostnad. Det de får göra är att presentera det på en faktura så länge det är tydligt särskilt vad som går till vad, men det är ungefär så långt de lagligen får gå.

Låt oss försöka att inte blanda ihop elnät och elhandel, det kommer inte hjälpa oss att hålla diskussion fokuserad.

• Gilla
OppfinnarJocke
  • Laddar…
Suvi5700
Det är två separata saker och två separata tjänster. Så det är inte så konstigt. Elnätet är hårt reglerat och får inte kombineras med elhandel, lagar styr det där. E.ON får inte ge några fördelar till elhandelsbolaget som finns i koncernen så de får på inget sätt baka ihop det till en månadskostnad. Det de får göra är att presentera det på en faktura så länge det är tydligt särskilt vad som går till vad, men det är ungefär så långt de lagligen får gå.

Låt oss försöka att inte blanda ihop elnät och elhandel, det kommer inte hjälpa oss att hålla diskussion fokuserad.
Absolut, men det stör mig ändå

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Absolut, men det stör mig ändå
Då är det svensk lag du ska störa dig på, inte E.ON. De följer bara lagen där. 😇

• Gilla
marieed2
  • Laddar…
Suvi5700
Då är det svensk lag du ska störa dig på, inte E.ON. De följer bara lagen där. 😇
Men Mölndals energi kunde plocka bort avgiften. Då borde Eon med. Om viljan funnits.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Men Mölndals energi kunde plocka bort avgiften. Då borde Eon med. Om viljan funnits.
Men det är sannolikt för du blir ny kund hos Mölndal, nästa år om du blir ny kund hos E.ON elhandel kan de sannolikt göra detsamma för dig under 12 månader. Fördelen av att byta.

Nicke Nyfiken
pacman42 pacman42 skrev:
Mitt elbolag har inget påslag alls. Jag förhandlar om varje år och väljer det billigaste bolaget (det jag hade innan matchar sällan priserna). Det brukar sällan vara påslag då.
Nja... vad menar du då?

Får du spotpris?
Knappast eftersom det skulle innebära en förlust för varje kWh de sålde till dig. Inget elbolag säljer till spotpris utan påslag.

Får du inköpspris utan fast påslag?
I så fall är det spotpris + rörligt påslag.
Sedan kan man få det fasta påslaget i rabatt om man förhandlar, men man betalar ändå det rörliga påslaget.

Sedan kan man även få månadsavgiften för elhandel i rabatt om man förhandlar.

• Gilla
OppfinnarJocke
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vore intressant att se liknande nedbrytning av EONs priser, nu har jag inte mina för December, men TS kanske har sin för November så går de lättare att jämföra.
Novembers räkning från Eon (SE4)
Ditt elpris, rörligt pris 100,57 öre/kWh består av
- Medelspotpris, 1 167 kWh à 80,70 öre 941,77 kr
- Rörliga kostnader, 1 167 kWh à 13,87 öre 161,86 kr
- Fast påslag, 1 167 kWh à 6,00 öre 70,02 kr
Elavtal årsavgift, 384 kr, 30 dagar 31,56 kr

Redigerat:
Bra om alla som publicerar priser också skriver vilket elområde de bor inom. SE 1,2,3 eller 4.

• Gilla
Libban och 1 till
  • Laddar…
November, SE3, Rebel

Ex. moms

• Förbrukning 970kWh
• Spotpris 74,07 öre
• Rörliga kostnader 7,31 öre
• Fast påslag 0 öre
• Månadsavgift 54,4 kr

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Nja... vad menar du då?

Får du spotpris?
Knappast eftersom det skulle innebära en förlust för varje kWh de sålde till dig. Inget elbolag säljer till spotpris utan påslag.

Får du inköpspris utan fast påslag?
I så fall är det spotpris + rörligt påslag.
Sedan kan man få det fasta påslaget i rabatt om man förhandlar, men man betalar ändå det rörliga påslaget.

Sedan kan man även få månadsavgiften för elhandel i rabatt om man förhandlar.
De går med förlust på mig, ja. De hoppas att jag skall stanna efter det första året, men det gör jag ju inte...

När jag hade EON häromåret så tjänade jag en tusenlapp på årsbasis jämfört med spotpris enbart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.