Jag har el via Eon (deras nät också) och fick detta i min senaste december räkning
Ditt elpris, rörligt pris 79,34 öre/kWh består av
- Medelspotpris, 1 129 kWh à 64,88 öre 732,50 kr
- Rörliga kostnader, 1 129 kWh à 8,46 öre 95,51 kr
- Fast påslag, 1 129 kWh à 6,00 öre 67,74 kr
Blir påslag på cirka 22% varav endast det fasta är klart definierat i avtalet, rörliga har jag inte förstått hur man skall kunna få reda på eller eventuellt påverka.
Funderar på om andra elleverantörer har liknande eller kanske bättre så man skall byta?
Ditt elpris, rörligt pris 79,34 öre/kWh består av
- Medelspotpris, 1 129 kWh à 64,88 öre 732,50 kr
- Rörliga kostnader, 1 129 kWh à 8,46 öre 95,51 kr
- Fast påslag, 1 129 kWh à 6,00 öre 67,74 kr
Blir påslag på cirka 22% varav endast det fasta är klart definierat i avtalet, rörliga har jag inte förstått hur man skall kunna få reda på eller eventuellt påverka.
Funderar på om andra elleverantörer har liknande eller kanske bättre så man skall byta?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 705 inlägg
Har inte fått fakturan för December än, men för November:
Spotpris: 75,61öre
Rörliga kostnader: 3,2öre
Fast avgift 31,20kr/månad.
Plus moms.
Godel med timpris i SE4, tycker jag ser att Godel verkar lyckas hålla nere de rörliga kostnaderna rätt väl.
De har också en bra nedbrytning av priset här:
https://godel.se/elavtal-priser/forsta-elpriset/#vart-senaste-elpris
Spotpris: 75,61öre
Rörliga kostnader: 3,2öre
Fast avgift 31,20kr/månad.
Plus moms.
Godel med timpris i SE4, tycker jag ser att Godel verkar lyckas hålla nere de rörliga kostnaderna rätt väl.
De har också en bra nedbrytning av priset här:
https://godel.se/elavtal-priser/forsta-elpriset/#vart-senaste-elpris
E.ON's påslag är de 6 öre/kWh. Det är alltså det som de tjänar pengar på och som ska betala deras kostnader för sin egen verksamhet. De rörliga kostnaderna är utgifter som E.ON har för att köpa in din el som följdkostnader för att köpa el på nordpool. Det går att gå ned på djupet om du önskar, men det viktiga att veta är att alla bolag har dessa kostnader och de varierar inte så mycket mellan dem. De går inte att säga på förhand utan de uppstår till viss del i driftstimmen och kan vara klargöras i efterhand.
Det går liksom inte att köpa el på nordpool till spotpris och få de vidare till kund utan att elbolagen i sin tur får rörliga kostnader till externa aktörer som nordpool och Svk. Det är elcertifikat, obalanskostnader och andra sådana saker som tillkommer och är inte en del av deras intäkter som driver deras verksamhet.
Så det rörliga kan du inte direkt påverka, det är de där 6 öre/kWh som du kan påverka genom att ev byta leverantör.
Det går liksom inte att köpa el på nordpool till spotpris och få de vidare till kund utan att elbolagen i sin tur får rörliga kostnader till externa aktörer som nordpool och Svk. Det är elcertifikat, obalanskostnader och andra sådana saker som tillkommer och är inte en del av deras intäkter som driver deras verksamhet.
Så det rörliga kan du inte direkt påverka, det är de där 6 öre/kWh som du kan påverka genom att ev byta leverantör.
Många elbolag har kampanjer som gör att man första året kan få total rabatt mellan 1000-2000kr/år. Det finns alltså incitament som med mycket annat (försäkring, bredband, osv) att vara en rörlig kund.Suvi5700 skrev:
Javisst. Får ha koll på det om ett år igen. Att Eon ska ta ut två fasta avgifter stör mig enormt.Hemingway skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 705 inlägg
Jag vill påstå att man visst kan påverka de rörliga avgifterna genom att byta elbolag.
Tittar vi på GodEls genomgång:
Så beror balanskraftskostnaderna på hur bra de är på att köpa rätt mängd el till sina kunder.
Elcertifikat verkar också kunna handlas och därmed få olika resultat
Elhandelsavgifter är nog samma för alla.
Ursprungsgarantier borde bero på elavtal och det finns säkert olika upplägg.
Övriga kostnader förstår jag inte riktigt hur den uppstår.
Så beror balanskraftskostnaderna på hur bra de är på att köpa rätt mängd el till sina kunder.
Jag tycker God el har en föredömlig redovisning av dessa rörliga kostnader! Cudos till dem.13th Marine skrev:
Jag vill påstå att man visst kan påverka de rörliga avgifterna genom att byta elbolag.
[bild]
Som du ser är balanskraftkostnaden som bolagen till viss del kan påverka inte så stor. Men till viss del kan de ändå inte påverka den, då deras kunder är dem som till stor del påverkar detta. Deras beteende styr förbrukningen men visst kan bolagen vara olika bra i sina gissningar mot framtiden.
Elhandelsavgifter är samma för alla.
Elcertifikat handlar de alla på samma transparenta marknaden och är så lite att den blir trivial.
Ursprungsmärkningen kan man ju komma undan genom att ta ett avtal som inte fokuserar något på att sälja förnybar el.
Så visst, det går att påverka, men det är så lite att den delen blir försumbar i mitt tycke. Att årligen byta bolag slår många gånger större och därmed casha in på nykundsrabatteringen som flera har fina rabatter på första året.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 705 inlägg
Vore intressant att se liknande nedbrytning av EONs priser, nu har jag inte mina för December, men TS kanske har sin för November så går de lättare att jämföra.Hemingway skrev:
Jag tycker God el har en föredömlig redovisning av dessa rörliga kostnader! Cudos till dem.
Som du ser är balanskraftkostnaden som bolagen till viss del kan påverka inte så stor. Men till viss del kan de ändå inte påverka den, då deras kunder är dem som till stor del påverkar detta. Deras beteende styr förbrukningen men visst kan bolagen vara olika bra i sina gissningar mot framtiden.
Elhandelsavgifter är samma för alla.
Elcertifikat handlar de alla på samma transparenta marknaden och är så lite att den blir trivial.
Ursprungsmärkningen kan man ju komma undan genom att ta ett avtal som inte fokuserar något på att sälja förnybar el.
Så visst, det går att påverka, men det är så lite att den delen blir försumbar i mitt tycke. Att årligen byta bolag slår många gånger större och därmed casha in på nykundsrabatteringen som flera har fina rabatter på första året.