Marike
MathiasS MathiasS skrev:
Du har fått väldigt exakta svar på din fråga. "Vad produceras NU?"

Hur många gånger ska någon behöva svara att det inte produceras mer el än några enstaka kwh under en vecka på vintern i Sverige? Dvs, när du tycker att elräkningen är jobbig har du ingen nytta av solpaneler.
Var det här ett känsligt ämne?
Tre stycken vänliga medlemmar har berättat, alla i mellersta Sverige, väldigt exakt säger du, hade det gällt någon annan fråga hade du med säkerhet skrivit att underlaget är för knappt.
Elräkningen? Vi har fast avtal som gäller ett år till.
Är det orimligt att man vill veta om en så stor invertering är rimlig. Jag vill inte investera för att kunna sälja billig el till bottenpriser på sommaren för att sedan köpa dyrt på vintern.
Om du nu tycker att det tjatas om samma sak i denna tråd föreslår jag att du slutar läsa och lägga dig i.

Marike
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns också ett tusental trådar under ämnet solceller m.m. Ett och annat svar finns nog redan där om man vill ha exempel från verkligheten som är bredare än just nu.

Det korta svaret är dock att solceller givet bidragsnivåerna lönar sig privatekonomiskt för nästan alla med normala tak.
Har läst igenom, tyvärr fick jag inget svar den vägen.

Marike
Då en del hänger upp sig på " nu", låt mig formulera om frågan, " Hur många kwh gav era solceller i December? "

Marike Marike skrev:
Tre stycken vänliga medlemmar har berättat, alla i mellersta Sverige, väldigt exakt säger du, hade det gällt någon annan fråga hade du med säkerhet skrivit att underlaget är för knappt.
Är det orimligt att man vill veta om en så stor invertering är rimlig. Jag vill inte investera för att kunna sälja billig el till bottenpriser på sommaren för att sedan köpa dyrt på vintern.
Om du nu tycker att det tjatas om samma sak i denna tråd föreslår jag att du slutar läsa och lägga dig i.
din fråga var tydlig och relevant och du har fått tydliga svar (”det produceras ingenting just nu i december”) och ändå är du inte nöjd med svaren?

svaret på din fråga om december är fortfarande NOLL. Under November till Mars kan du räkna med att det handlar om enstaka kWh per månad.

på årsbasis kan du räkna med att få en avkastning motsvarande 8-10% av investeringen. Produktionen sker i huvudsak under sommarmånaderna.

Marike Marike skrev:
Du krånglar till det gå bara till en seriös firma så räknar dom ut det till dig

Jag fick kalkyl på 12 000 kwh/år och det blev 12 600 och då kopplade jag in dom 23/2 dvs inte ett fullt år. Så det stämmer nog ganska bra det du får i en offert. Ingen vet hur mycket solen lyser, men dom kör på statistik nov-jan ger i stort sett inget. Med en offert (du får det gratis via nätet) så får du nog det svar du vill ha, dom räknar ut ifrån estimerad årsförbrukning som du ger dom. Nedan ser du min verklighet Lycka till

Skärmklipp av offert för solcellsanläggning med pris, montering och beräknad produktion.

Stapeldiagram som visar månatlig produktion av solenergi i kWh under 2021, med högst produktion under sommarmånaderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmklipp av offert för solcellsanläggning med pris, montering och beräknad produktion.
Marike Marike skrev:

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Marike
MathiasS MathiasS skrev:
din fråga var tydlig och relevant och du har fått tydliga svar (”det produceras ingenting just nu i december”) och ändå är du inte nöjd med svaren?

svaret på din fråga om december är fortfarande NOLL. Under November till Mars kan du räkna med att det handlar om enstaka kWh per månad.

på årsbasis kan du räkna med att få en avkastning motsvarande 8-10% av investeringen. Produktionen sker i huvudsak under sommarmånaderna.
Det är inte sant. https://blogg.sundhult.com/2021/01/01/rapport-over-solelsproduktion-december-2020/
https://bengtsvillablogg.info/2017/01/09/55-kwh-solel-under-december/
Just den typen av sajter jag sökte, tyvärr har jag ännu inte hittat storlek på anläggningarna.
Sedan kan sajter som denna ge dig rätt, https://www.wettersol.se/nyheter/elproduktion-fran-solceller-i-sverige-en-manadsoversikt/
Som jag ser det är det geografiska läget, riktning och lutning avgörande för om man ska få el när den behövs som mest.

Marike Marike skrev:
Då en del hänger upp sig på " nu", låt mig formulera om frågan, " Hur många kwh gav era solceller i December? "
Jag fick 20, eller 75, eller 58, eller 46 (beroende på vilket år jag kollar), anläggningen är på drygt 8 kWp.
Men det vi försöker förklara för dig är att dessa siffror är komplett irrelevanta för en kalkyl, december står för mindre än en procent av produktionen. Är ditt mål att inte köpa el under vintern kan du glömma solel.

• Gilla
Batte_ och 3 till
  • Laddar…
Marike
A alfista skrev:
Jag fick 20, eller 75, eller 58, eller 46 (beroende på vilket år jag kollar), anläggningen är på drygt 8 kWp.
Men det vi försöker förklara för dig är att dessa siffror är komplett irrelevanta för en kalkyl, december står för mindre än en procent av produktionen. Är ditt mål att inte köpa el under vintern kan du glömma solel.
Jag hade idag en uppskattad elförbrukning på 44kWh, oavsett antal paneler tycker du jag ska glömma självförsörjning av el vintertid?

Marike Marike skrev:
Jag hade idag en uppskattad elförbrukning på 44kWh, oavsett antal paneler tycker du jag ska glömma självförsörjning av el vintertid?
Vet inte om du är ett troll? Men om du har 44 kWh i förbrukning idag och du har fått till svar att det i runda slängar blir någon enstaka kWh i dessa dagar via solpaneler så är det väl uppenbart att du inte kan få det du önskar via solpaneler om ditt mål är att bli självförsörjande under vintern. Men på sommaren går du plusmed råge, .

Marike Marike skrev:
oavsett antal paneler tycker du jag ska glömma självförsörjning av el vintertid?
Jag har 55 m2 paneler en bit söder om Göteborg, rakt i söder med gynnsam taklutning. Dagsproduktionen under december har pendlat mellan något tiotal Wh till i bästa fall 2,5 kWh, snittet låg ju på under en kWh så ett snabbt överslag ger väl att du behöver drygt 3000 m2 solpaneler samt en rejäl lagringskapacitet för att hantera nätter och solfattiga perioder.
Vad tror du själv om den kalkylen?

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Med en anläggning på ca 300 kvm eller ca 60 kw kan du få kanske 5 kWh per timme en solig dag i södra Sverige NÄR SOLEN ÄR UPPE, dvs ca mellan kl 09.00 och 15.00 = 6h. Resterande 18h är naturligtvis ”produktionen” noll (0).

Om du har ett jättetak av den storleken som rymmer en anläggning i den storleken får du en mycket hög överproduktion sommartid.

En anläggning enligt ovan kostar ca 600 - 700 tkr i investeringskostnad.

Marike
H Husgubbe skrev:
Vet inte om du är ett troll? Men om du har 44 kWh i förbrukning idag och du har fått till svar att det i runda slängar blir någon enstaka kWh i dessa dagar via solpaneler så är det väl uppenbart att du inte kan få det du önskar via solpaneler om ditt mål är att bli självförsörjande under vintern. Men på sommaren går du plusmed råge, .
Barnbarnen tycker jag liknar ett troll, men tror inte de menar nättroll. :rofl:

Marike
Nu fattas bara att någon i skåne lägger fram siffrorna och talar om hur korkad jag är. ;)

Marike Marike skrev:
Det är inte sant. [länk]
[länk]
Just den typen av sajter jag sökte, tyvärr har jag ännu inte hittat storlek på anläggningarna.
Sedan kan sajter som denna ge dig rätt, [länk]
Som jag ser det är det geografiska läget, riktning och lutning avgörande för om man ska få el när den behövs som mest.
Det handlar inte om rätt och fel utan om att du behöver förstå det som skrivs. Det verkar som att du inte förstår storleksordningen på produktion vs ditt behov. Du har ju själv visat statistik som stämmer med vad jag och alla andra säger (inget eller enstaka kwh producerat) och sedan konstaterar du att du behöver 44kwh idag. Säg att ett normalt villatak gav 2kwh idag, då behöver du solpaneler på hela tomten för att producera det du behöver - förstår du att proportionerna är helt orimliga? Du behöver dessutom beakta att det mesta av din förbrukning idag skedde när solpanelerna inte gav något alls så du behöver dessutom ett batteri av ansenlig storlek om avsikten var att bli självförsörjande

Marike
B Boende45 skrev:
Med en anläggning på ca 300 kvm eller ca 60 kw kan du få kanske 5 kWh per timme en solig dag i södra Sverige NÄR SOLEN ÄR UPPE, dvs ca mellan kl 09.00 och 15.00 = 6h. Resterande 18h är naturligtvis ”produktionen” noll (0).

Om du har ett jättetak av den storleken som rymmer en anläggning i den storleken får du en mycket hög överproduktion sommartid.

En anläggning enligt ovan kostar ca 600 - 700 tkr i investeringskostnad.
Vi har störst förbrukning mellan 09-20, ca 24 kWh. Så möjligen skulle man kunna halvera kostnaden. :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.