7 852 läst ·
46 svar
8k läst
46 svar
Hur mycket el från solpanel?
Nä men de utelämnar en hel del väsentlig information.Marike skrev:
Tex hur stor anläggningen behöver vara för att det inte ska vara en "bonus" (jmfr med mars-okt)
Eller att om man vill kunna garanterat producera på vintern just då solen skiner behöver man ha enkel och säker tillgång till taket & panelerna för att kunna ta bort snön UTAN att förstöra panelerna.
El från solceller gör sig nog bäst genom försäljning april till sept, för att sedan köpas åter dec till feb. Tittar man på statistik från Nordpols spottpriser så tycker jag inte att det ser ut att vara någon större skillnad på priserna över året. Snarare större skillnad mellan dag och natt. Så anpassar man storleken på sin anläggning utifrån årsförbrukningen så bör det vara rimligt att kunna slippa elräkningen nästan helt och hållet. Så är uppfattningen jag fått av de jag träffat som har haft anläggningar lite längre tid iaf. Själv är jag inne på första månaden. Så ingen egen erfarenhet ännu.
Nej, de ljuger inte per se men de presenterar en väldigt optimistisk bild som kan misstolkas. Läser man lite mer noga så ser man dock verkligheten.Marike skrev:
Citat direkt från vattenfalls sida. Av detta kan man enkelt dra slutsatsen att under 10 % av årsproduktionen sker i november-februari.
"mellan mars och oktober är produktionen som högst, över 90 procent av årsproduktionen."
Titta på hur din förbrukning ser ut, när du förbrukar som mest. Du kommer se att det är just de månaderna.
Att prata om att solceller är effektiva i kyla är trams. Ja, de är mer effektiva som all kiselbaserad elektronik men det spelar ingen roll i praktiken.
Om vi tar det andra du länkade, Bengts villablogg, så anger han en solelproduktion på 55 kWh under december månad (2017 antagligen). Han indexerar det faktiskt också och anger 11,1 kWh/kW (p, får man anta). Det innebär att han har en anläggning på 5 kWp. Om du själv tittar på dessa siffror så inser du att hans anläggning, på förmodade 5 kWp, gav ungefär en dagsförbrukning för dig på hela månaden. Vad tänker du dig händer de andra dagarna?
Om du ska ha en anläggning som klarar av att täcka ditt behov i december så kommer den vara groteskt överdimensionerad på sommaren och du kommer inte att få subventioner som mikroproducent. Detta försämrar drastiskt ekonomin för anläggningen.
Du verkar inte vilja ta till dig det alla i tråden säger, solceller producerar i stort sett ingenting under vintern. Det är en bokföringsteknikalitet att prata om att man köper tillbaka elen man producerade under sommaren, systemet fungerar inte så. Att kalkylen går ihop har att göra med investeringsstöd och skattesubventioner (som borde avvecklas).
Det är ibland svårt med storheter.Marike skrev:
Hälften av 24 kWh är 12 kWh. Kostnaden ett normalår är ca 1,5 kr/kWh, dvs 18 kr i ditt exempel.
Men du har säkert en stor pool som behöver värmas sommartid när solcellerna ger som mest i utbyte. Kanske även 2 elbilar som körs mycket perioden maj-juli? Sedär då har du ju ett lönsamt case!
jag har 90kvm paneler (55st@305W) i ost-sydost och ca 23 graders lutning. Totalt alltså 16775Wp. Det är en skapligt stor anläggningen och jag producerar årligen runt 15000kWh. Mina senaste 7 dagar har jag producerat 6,2kWh. Och i 30 dagars intervall….5Oct-2Nov: 436kWh, 3Nov-3Dec: 122kWh, 4Dec-2Jan: 32kWhMarike skrev:
Var det här ett känsligt ämne?
Tre stycken vänliga medlemmar har berättat, alla i mellersta Sverige, väldigt exakt säger du, hade det gällt någon annan fråga hade du med säkerhet skrivit att underlaget är för knappt.
Elräkningen? Vi har fast avtal som gäller ett år till.
Är det orimligt att man vill veta om en så stor invertering är rimlig. Jag vill inte investera för att kunna sälja billig el till bottenpriser på sommaren för att sedan köpa dyrt på vintern.
Om du nu tycker att det tjatas om samma sak i denna tråd föreslår jag att du slutar läsa och lägga dig i.
Så de som säger att det verkligen inte ger nåt öht just nu (dvs november, december och januari) har väldigt rätt. Både Oktober och Februari är dock generelkt bättre månader än man tror.
Det finns saker man kan göra om man verkligen vill maximera vinterproduktion och det är att verkligen hitta sydläge och ha panelerna så vinkelräta mot en lågt stående sol som möjligt, alltså brant vinkel på panelerna men nån så där påtaglig religös solcellsupplevelse kommer det aldrig att bli.
ingen investerar i solpaneler för att producera på vintern, det finns liksom inte. Däremot så har du rätt fel i att elen går för skitpengar på sommaren, det är ofta bra betalt. Jag kan plocka fram hela mitt underlag för 2021. Exakt vad jag har gjort av med, hur mycket jag har köpt och till vilka priser samt hur mycket jag har sålt och till vilka priser men då får du fråga efter det, det är en del jobb att sammanställa.
Redigerat:
Jag förstår och vet mer än många andra tror, jag ville ha en debatt om solcells Sverige , både för egen och andras del. Ibland måste man provocera för att få veta hur det ligger till.tommib skrev:
Nej, de ljuger inte per se men de presenterar en väldigt optimistisk bild som kan misstolkas. Läser man lite mer noga så ser man dock verkligheten.
Citat direkt från vattenfalls sida. Av detta kan man enkelt dra slutsatsen att under 10 % av årsproduktionen sker i november-februari.
"mellan mars och oktober är produktionen som högst, över 90 procent av årsproduktionen."
Titta på hur din förbrukning ser ut, när du förbrukar som mest. Du kommer se att det är just de månaderna.
Att prata om att solceller är effektiva i kyla är trams. Ja, de är mer effektiva som all kiselbaserad elektronik men det spelar ingen roll i praktiken.
Om vi tar det andra du länkade, Bengts villablogg, så anger han en solelproduktion på 55 kWh under december månad (2017 antagligen). Han indexerar det faktiskt också och anger 11,1 kWh/kW (p, får man anta). Det innebär att han har en anläggning på 5 kWp. Om du själv tittar på dessa siffror så inser du att hans anläggning, på förmodade 5 kWp, gav ungefär en dagsförbrukning för dig på hela månaden. Vad tänker du dig händer de andra dagarna?
Om du ska ha en anläggning som klarar av att täcka ditt behov i december så kommer den vara groteskt överdimensionerad på sommaren och du kommer inte att få subventioner som mikroproducent. Detta försämrar drastiskt ekonomin för anläggningen.
Du verkar inte vilja ta till dig det alla i tråden säger, solceller producerar i stort sett ingenting under vintern. Det är en bokföringsteknikalitet att prata om att man köper tillbaka elen man producerade under sommaren, systemet fungerar inte så. Att kalkylen går ihop har att göra med investeringsstöd och skattesubventioner (som borde avvecklas).
För egen del blir det inga solceller, har bara ideal plats för ca 70 paneler.
Hade jag fått ett dagligt överskott vintertid, att värma en ackumulatortank för nattens behov vore det en annan sak.
Tack alla för er medverkan. Diskutera gärna vidare.
Säg det direkt istället då. Eller titta in i den evighetslånga tråden om elpriser i Sverige där det avhandlas flera gånger.
Min egen inställning är att solceller i Sverige endast ska användas i nischapplikationer där det är svårt att få fram elnätsanslutning och där förbrukningsprofilen kan passa. Att subventionera dem är hål i huvudet dumt. De destabiliserar elmarknaden genom att producera massor av el när vi inte behöver och ingen el när vi verkligen behöver. Att som Vattenfall prata om att vi har lika många soltimmar som södra Tyskland är bara vilseledande och bygger på det klassiska tankefelet effekt vs energi som många gör.
Solceller bör installeras i länder där solen lyser när effektbehovet är som störst. Detta är i huvudsak länder närmare ekvatorn där en stor andel energi går åt till luftkonditionering och där solen lyser mer jämnt över året.
Min egen inställning är att solceller i Sverige endast ska användas i nischapplikationer där det är svårt att få fram elnätsanslutning och där förbrukningsprofilen kan passa. Att subventionera dem är hål i huvudet dumt. De destabiliserar elmarknaden genom att producera massor av el när vi inte behöver och ingen el när vi verkligen behöver. Att som Vattenfall prata om att vi har lika många soltimmar som södra Tyskland är bara vilseledande och bygger på det klassiska tankefelet effekt vs energi som många gör.
Solceller bör installeras i länder där solen lyser när effektbehovet är som störst. Detta är i huvudsak länder närmare ekvatorn där en stor andel energi går åt till luftkonditionering och där solen lyser mer jämnt över året.
Då var du ett nät troll som inte ville/kunde ta till de fakta många gav dig i avsikt att hjälpa dig och svarade på de fakta du frågade om och du enkelt kunnat läsa på nätet om du förstod mer än många trodde.Marike skrev:
Jag förstår och vet mer än många andra tror, jag ville ha en debatt om solcells Sverige , både för egen och andras del. Ibland måste man provocera för att få veta hur det ligger till.
För egen del blir det inga solceller, har bara ideal plats för ca 70 paneler.
Hade jag fått ett dagligt överskott vintertid, att värma en ackumulatortank för nattens behov vore det en annan sak.
Tack alla för er medverkan. Diskutera gärna vidare.![]()
Redigerat:
jag håller med om att solceller har verkligen sina begränsningar under några vintermånader, men jag kan ändå inte låta bli att imponeras av vad solen åstadkommer i så nordliga länder som Sverige och Tyskland, som ju inte ligger särdeles nära ekvatorntommib skrev:
bifogar en graf över solkraftproduktionen i Sverige de senaste 12 månaderna (för vilka det finns officiell statistik från SCB):
en tämligen jämn produktion över fem månader (april-augusti) och betydande bidrag under ytterligare tre månader (mars, september och oktober)
med reservation för att grafen kanske skevar lite då det byggs ut solpaneler med rasande takt – den här perioden genererades 1.1 TWh, den föregående 12-månadersperioden bara 0.8 TWh, och innan dess 0.45 TWh...
den snabba utbyggnaden till trots så bidrar den svenska solen med lite mindre än 1% av Sveriges elförsörjning
...massor av el när vi inte behöver... jo, när det är som allra mörkast och kallast, men...
...solen kompletterar bra en annan [oplanerbar] kraftkälla – vinden – som producerar som allra minst under maj-augusti
...solen bidrar med el under samma perioder som sammanfaller med människans huvudsakliga aktivitetsperiod – alltså dagtid – när de flesta av oss plägar nyttja kollektivtrafik, äta varm mat och dricka varmt kaffe, befolka kontor, skolor och industrier
som redan noterat så har vi lite solel i Sverige, men tittar vi på vårt södra grannland Tyskland så utgör solenergin 9% av landets elförsörjning och kikar man närmare så ser vi att solkraften bidrar väldigt effektivt till att möta effekttopparna på dagen:
grafen visar alltså situationen timme för timme under marsmånaderna 2010 och 2021, man ser tydligt en kraftig variation i elbehovet mellan dag och natt, mellan vardagar och helgdagar
för mars 2021 ser det rent optiskt ut som att solen stiger upp och möter upp med en avsevärd stöttning under energitoppen dagtid (fluktuationen mellan natt och dag) – tidigare hanterade man det med att dra upp farten på kol- och gaspannorna, numera ligger dessa fossila energibärare mera som en låg basgenerator (och dras ner ytterligare när det friskar i och vindkraftverken ökar sin produktion)
så lite glad tycker jag man kan vara för solenergin även här i norra Europa
som teknik – sen kan man ju ifrågasätta subventioner och andra konsekvenser
Min poäng är att det får oacceptabla konsekvenser för systemet som helhet. Om du eller någon annan vill montera solpaneler på huset så gör det, men jag vill inte vara med och betala. Varken i form av direkta stöd/subventioner eller något annat.
I länder som inte har samma årstidsvariation i produktionen så är solceller jättebra. Dygnsvariationen stämmer hyfsat väl överens med förbrukningsvariationen som du beskriver. Problemet är som sagt årstidsvariationen som driver systemet mot kraft som är billig att bygga och dyrare i drift (dvs olja/gas). Eftersom elpriset kan förväntas gå upp under vintern så driver det också mot att värma med annat än el (igen, olja/gas, eller ännu värre kol) vilket skapar ytterligare problem.
Vi, och framför allt resten av europa, behöver gå mot mer elanvändning för uppvärmning, inte mindre. Givetvis via olika värmepumpslösningar i första hand.
I länder som inte har samma årstidsvariation i produktionen så är solceller jättebra. Dygnsvariationen stämmer hyfsat väl överens med förbrukningsvariationen som du beskriver. Problemet är som sagt årstidsvariationen som driver systemet mot kraft som är billig att bygga och dyrare i drift (dvs olja/gas). Eftersom elpriset kan förväntas gå upp under vintern så driver det också mot att värma med annat än el (igen, olja/gas, eller ännu värre kol) vilket skapar ytterligare problem.
Vi, och framför allt resten av europa, behöver gå mot mer elanvändning för uppvärmning, inte mindre. Givetvis via olika värmepumpslösningar i första hand.
Och du blir dessutom tvungen att öka dina mätarsäkringar till vad en mindre fabrik har för att bli av med strömmen och det abonnemanget kommer kosta massor hela året!tommib skrev: