H heimlaga skrev:
För att en del av oss har sett vänner oh bekanta vars besparingar har gått upp i rök över en natt.
Tyvärr , så är det i kapitalismen
Man måste väga riskerna i helst inte satsa all på ett kort
Hoppas att det löste sig till slut för dina bekanta/vänner

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Folk är inte passiva. De gör andra prioriteringar.
Jag till exempel, lägger väldigt mycket tid på att lösa mekaniska problem. Tillräckligt ofta leder det till inkomster och det är mycket som tyder på att det, över en längre tid, leder till större välstånd, för mig, än om jag istället lagt ansträngningen på börsen eller någon annan metaverksamhet.

Angående buffert så är jag korrumperad av livslångt enmansföretagande. Jag driver omkring i ett hav av pengar som inte är mina egna. Summan är ointressant efterssom allt är rörelsekapital. Jag har varit lite slö med fakturering nu under sommaren. Tre månader ungefär. Under den tiden har jag bytt bil och slantat upp en förhöjd förstahyra på 60 papp. Omsatt i vanlig löntagarverklighet så blir det som om jag haft tre månadslöner gånger två ca plus de 60 tusen till bilen när perioden började plus pengar till alla företagets periodiska utgifter för att inte vara pank nu. Skulle klara någon eller några månader till men kan just nu inte haka på ett jobberbjudande som skulle innefatta att jag ligger ute med en massa materialpengar.

Rent företagsekonomiskt så har jag kundfordringar stället för kontanter på kontot. I en balansräkning är det ingen skillnad förutsatt att klienterna är säkra betalare.

Mvh Findus

• Gilla
Tsdoesds
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Exakt, skippa bankkontot annat än för den dagliga driften, förstår inte att folk är så passiva?
Har man varit med om några lågkonjunkturer och sett vänner bli av med jobb villa etc så har man en buffert, det händer inte så ofta, men det sker med regelbundet var 10e 15e år.

Med en buffert/sparat kapital då, kan man dessutom göra riktigt bra affärer.

• Gilla
Jasmin9371
  • Laddar…
Sen vi flyttade in i vårat nya hus har vi ingen budget alla ( mer än kanske 10-30k som används till olika saker). Dock är eu ju fortfarande garanti på allt samt huset! 2 löner på cirka 60k innan skatt.

TorpAnders TorpAnders skrev:
Exakt, skippa bankkontot annat än för den dagliga driften, förstår inte att folk är så passiva?
Jag vet absolut inget om aktier och fonder och är inte intresserad heller.
Dessutom har jag en kompis som hade vansinnigt mycket pengar på ett vanligt bankkonto, vi pratar flera miljoner, och banken ringde och sa att så där kan du inte ha det, vi hjälper dig att placera! Sen kom nån av dessa finanskriser och nu har han inte ett öre kvar av de pengarna.
Jag kommer aldrig att investera nåt i aktier som jag inte har råd att bli av med. Skulle jag vinna hiskeligt mycket pengar skulle jag sätta dem på ett sparkonto också.

Liknande hände min morbror, hade väldigt mycket pengar ett tag i aktier, sen försvann det, nu lever han på pension och bidrag.

T
K Kirre2 skrev:
Dessutom har jag en kompis som hade vansinnigt mycket pengar på ett vanligt bankkonto, vi pratar flera miljoner, och banken ringde och sa att så där kan du inte ha det, vi hjälper dig att placera! Sen kom nån av dessa finanskriser och nu har han inte ett öre kvar av de pengarna.
Jag kommer aldrig att investera nåt i aktier som jag inte har råd att bli av med. Skulle jag vinna hiskeligt mycket pengar skulle jag sätta dem på ett sparkonto också.
Men om du vinner hiskeligt mycket pengar har du väl råd att bli av med en del? F ö är jag lite nyfiken på hur alla de här anekdotiska före-detta-mångmiljonärer-numera-fattiglappar har betett sig för att bli av med sina pengar, det är ju inte som att börsen gått ner 100% under någon kris...

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
P
K Kirre2 skrev:
Din kompis lät banken välja åt honom?
Hur fick han ens miljoner från början om han går på den nitlotten och låter en annan människa leka med pengarna.
Låt mig gissa, det var swedbank med.

Själv har jag sedan denna krisen gått upp på 40% snittvinst på aktier och 20% på fonder. Men jag väljer själv med.
Tyvärr så köpte jag inte samma som jag köper till sonen varav hans ligger på 50%. Det är fint det. Självklart har man ett konto för nödfall.

T tanaris skrev:
Men om du vinner hiskeligt mycket pengar har du väl råd att bli av med en del? F ö är jag lite nyfiken på hur alla de här anekdotiska före-detta-mångmiljonärer-numera-fattiglappar har betett sig för att bli av med sina pengar, det är ju inte som att börsen gått ner 100% under någon kris...
Jo, men då skulle jag nog bli snål också!

Rkarlsson skrev:
Din kompis lät banken välja åt honom?
Hur fick han ens miljoner från början om han går på den nitlotten och låter en annan människa leka med pengarna.
Låt mig gissa, det var swedbank med.

Själv har jag sedan denna krisen gått upp på 40% snittvinst på aktier och 20% på fonder. Men jag väljer själv med.
Tyvärr så köpte jag inte samma som jag köper till sonen varav hans ligger på 50%. Det är fint det. Självklart har man ett konto för nödfall.
Han är lika okunnig och ointresserad som jag, så han lät banken välja. Pengarna fick han från aktier i ett företag han blev delägare i, eftersom han jobbade där, om jag minns rätt. Dataföretag som gick som tåget tills kraschen kom.

T
K Kirre2 skrev:
Han är lika okunnig och ointresserad som jag, så han lät banken välja. Pengarna fick han från aktier i ett företag han blev delägare i, eftersom han jobbade där, om jag minns rätt. Dataföretag som gick som tåget tills kraschen kom.
Låter märkligt, bankerna brukar vara noga med att låta kunden välja risknivå. Men är man inte mer intresserad än så kan jag nog tycka att det är rätt åt honom.

T tanaris skrev:
Låter märkligt, bankerna brukar vara noga med att låta kunden välja risknivå. Men är man inte mer intresserad än så kan jag nog tycka att det är rätt åt honom.
Det var ju rätt länge sen. Bankerna kan ju ha ändrat sig sen dess.
Jag tycker att det är rätt hårt att säga att han får skylla sig själv. Tycker att man borde kunna anlita på en bankman utan att bli utfattig. Alla är inte duktiga på allt.
Lyckligtvis ser han det som lätt fånget, lätt förgånget.

• Gilla
sinclairhacker och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
Anna_H Anna_H skrev:
Lönekontot ligger just nu på ca 90 000, dock väntar en kvarskatt på 126 000 pga vinstskatt på fonderna.
Du borde flytta dina fonder till en ISK så slipper du betala reavinstskatt.

Stickan

T
K Kirre2 skrev:
Det var ju rätt länge sen. Bankerna kan ju ha ändrat sig sen dess.
Jag tycker att det är rätt hårt att säga att han får skylla sig själv. Tycker att man borde kunna anlita på en bankman utan att bli utfattig. Alla är inte duktiga på allt.
Lyckligtvis ser han det som lätt fånget, lätt förgånget.
Möjligt att det skiljer mellan banker, men jag vet att jag irriterade mig redan i slutet på 90-talet på att alla jag pratade med som ville hjälpa mig att investera ville att jag skulle fatta de avgörande besluten, det var ju det jag tänkte att jag ville ha hjälp med. Sen läste jag på lite och insåg att det inte var särskilt svårt att göra allt själv.

T tanaris skrev:
För att jag inte vet hur jag ska investera dem till låg risk. Jo, jag har förstås både aktier och fonder, men det är ju en annan risknivå. Och att öka exponeringen som börserna ser ut nu känns inte helt rätt.
de finns hjälp att få överallt, men de krävs lite egen intresse, finns massor att investera i förutom börsen, vilket jag rekommenderar på lång sikt

några exempel
ädelmetaller, ex fysiskt guld, silver, platina etc
Konst
Tomter
Antikt
Fastigheter Och stugor (uthyrning)
dropshipping företag (krävs minimala insatser)

etc etc

visst är de bra med en kontantbuffert på ett sparkonto, men mer än kanske 50 k känns bara dumt. Sen är de skillnad om man sparar till något speciellt såklart.
Menar hur ofta i livet har du behövt mer än 50k på stående fot? Som du inte kan vänta på säg Max 3 dagar ?

sen anser jag att sparandet bör ses över med åldern, betydligt aggressivare placeringar ju yngre du är, och med tiden så placerar man om

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.