Nyfiken på hur mkt folk ha som buffert på banken? svenska äö lite rädda om prata om pengar och vi nyligen köpt hus så undra va folk har i sina buffertar om når större gå sönder eller om man lita på man få låna på banken?

Vi ä 2 st men normala inkomster runt 60000 netto i månaden med 2 små barn.
Vi ligger runt 120000:- sparat som vi kan ta av om nåt större/ dyrare gå sönder eller vill göras. SÅ vi sagt alltid ligga runt 100000:- men vissa säger räcker ligga med 30000-40000 på banken.

Nyfiken :)

Har i princip ingen buffert, kan kanske få ihop 50.000 om jag tömmer spargrisen, men har 2st jänkebilar med ett värde på kanske 250-350.000:- utan lån , den lägre siffran kan jag sälja dom för på en dag den högre vid rätt tillfälle.

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
tommib
Beror på var vi ligger i renoveringscykeln. Vi har någonstans mellan 20k-200k lätt tillgängliga beroende på om vi håller på och renoverar eller om vi planerar/sparar. Då har vi iofs också en låg belåningsgrad på huset, strax under 50%. Vi har också sparande till barnen som är tillgängligt om det verkligen krisar sig. Minsta buffert som vi har är kring 20k, då klarar vi utan problem en månad utan någon som helst inkomst. Normalt har vi mer.

För övrigt så är inkomster på 60kkr netto (för två personer) inte särskilt normalt. Den genomsnittliga månadslönen 2016 (enl SCB) är 32800 brutto. Så ni kan vara glada för era löner.

• Gilla
Patrik_Swe och 3 till
  • Laddar…
60' netto, så tycker jag sparandet låter litet, alt hög boende/levnadskostnad.

Vi har ca 2.5milj i lån, driftkostnad noll, med solceller, samt att huset idag är värt 4milj, vi har ca 40' netto i lön, tillsammans, men lägger undan mycket varje månad, och ny bil köpt kontant, samt stor pott på banken, vi köper det vi vill ha, men lever sparsamt.

Vi har igentligen inga dyra utgifter som kan dyka upp, men har man äldre hus så kanske större riskpott.

• Gilla
kidet
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Beror på var vi ligger i renoveringscykeln. Vi har någonstans mellan 20k-200k lätt tillgängliga beroende på om vi håller på och renoverar eller om vi planerar/sparar. Då har vi iofs också en låg belåningsgrad på huset, strax under 50%. Vi har också sparande till barnen som är tillgängligt om det verkligen krisar sig. Minsta buffert som vi har är kring 20k, då klarar vi utan problem en månad utan någon som helst inkomst. Normalt har vi mer.

För övrigt så är inkomster på 60kkr netto (för två personer) inte särskilt normalt. Den genomsnittliga månadslönen 2016 (enl SCB) är 32800 brutto. Så ni kan vara glada för era löner.
I SCB är väll även timanställda, Deltidsarbetare m.m med så den brukar vara låg. Fanns någonstans man kunde sortera på heltidsanställda samt ålder och sektor, tyvärr hittar jag ej den sidan

Vi har tre buffert
Hushållsbuffert: typ sånt som kan gå sönder, vitvaror, etc, övriga inköp
30-50, lägger undan 2500

Renoveringsbuffert: jobb på hus som ska göras närmaste tiden
200k
När denna är tömd vet vi inte hur mycket vi ska lägga undan

Bilbuffert: ja ni förstår
10k just nu, lägger undan 1000 kr per bil

Det med längre horisont än 5-10 år läggs på börsen i olika former, långsiktigt allmänt, egna pensionsspar, barnen osv

Vi får se hur det blir framöver med hus.

Vi har haft bostadsrätt innan och haft 30k på en buffert och det har funkat bra.

• Gilla
rebban_5
  • Laddar…
Vår buffert svänger kraftigt, vilket till stor del beror på att vi bara har ca 35 000 kvar i huslån.
Vi har diverse "bortglömda" fonder och så, som nog ligger på ett par hundra tusen, men de räknar vi inte till huskontot. Jag har också enskild egendom i form av just nu ca 800 000 i fonder, men att lägga dem på huset blir så himla krångligt, för då äger jag plötsligt mer av huset, på grund av hur farmors testamente var formulerat. De pengarna tänker jag därför ge till mina barn som startkapital för första bostaden. Givetvis med ett gåvobrev som gör pengarna till enskild egendom i händelse av att de gifter sig.
Så det är i praktiken lönekontot som är bufferten. I våras låg den på ca 175 000, plus 55 000 som låg och skvimpade på banken där vi har huslånen, efter lite optionsaffärer via gamla jobbet. Men så bytte vi tak, vilket kostade ca 250 000, så i samband med junilönen var kontot ganska exakt noll, plus min skatteåterbäring på 8 000.
Men vi hoppade över utlandsresa och andra kostsamma köp, så nu är det redan 30 000 när juliräkningarna (inklusive månadens hushållskostnader) är betalda.
Högavlönade? Nej, inte särskilt, jag brukar få ut 17 000, maken ca 27 000.
Låga kostnader, billiga vanor.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Off topic men vad var det för tak som kostade 250 tusen :-)

S johd01 skrev:
Off topic men vad var det för tak som kostade 250 tusen :)
150 kvm Planja Trend, inklusive nytt förråd (det gamla var ruttet), nya panel på garaget, tre nya fönster, nytt takfönster,bjälklag till ett nytt trädäck, fastsatt i urberget, och allt arbete.

Målat panelen har jag gjort själv och maken har skruvat trallen på trädäcket, plus att vi själva körde bort att skräp, annars hade det kostat 10 000 till.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Flyttade till hus för ganska exakt 5 år sedan... Läste mycket om vad man "borde" ha i buffert då... blev inte klokare alls!

Alla tjänar ju olika mycket och kan avvara olika mycket till buffert...

Jag funderade på vad som kostade mest att åtgärda på ett hus om det blev akut (vårt är från -72) och bestämde mig för att spara ihop till 150.000 i buffert.
Vet inte om det är för mycket eller för lite... men jag sover gott om nätterna nu ;)

• Gilla
rebban_5
  • Laddar…
Har precis betalt av sista på lånen och har drygt 400 000 i buffert för oväntade utgifter. Har jobbat dubbla jobb i 10 år för att få lugn och ro.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
C CarlMagnus skrev:
Har precis betalt av sista på lånen och har drygt 400 000 i buffert för oväntade utgifter. Har jobbat dubbla jobb i 10 år för att få lugn och ro.
Ja, dubbla jobb låter som ett bra recept för lugn och ro. ;)

Angående buffert, alldeles för lite. Skyller på renoveringar.

• Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Men vi hoppade över utlandsresa
Är det alltså nåt som anses normalt att man åker utomlands varje år eftersom du skriver att du hoppade detta? Knappt nån jag känner ,förutom några där resor är deras största intresse, åker utomlands oftare än vart 4:e-5:e år.
Som svar på frågan har jag väl ca 500 000 i buffert, har tidigare varit egenföretagare med sporadisk lön och vill gärna kunna klara mig typ 2 år utan inkomst.

Det svänger så klart. Men just nu är läget runt 550' i likvida medel för renoveringar, bilköp etc. Därutöver kanske lika mycket men bundet i värdepapper som vi kan ta av om det behövs, annars står de där och växer.

Är väl lite som Anna_H ovan. Tjänar ok, men inte överdrivet mycket. Dock inte några utlandsresor och inte utsvävningar i övrigt. Vi köper det vi vill, men överdriver inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.