A AndersS skrev:
Man kan ju välja att placera olika "buffert", lätt tillgängligt, kortsiktigt och låg risk med små variationer - "sparande", längre perspektiv och högre risk, men värdet varierar mera över tiden.
Finns inget rätt eller fel, man gör på det sätt som passar.
Ja, helt rätt. Men i dagligt tal är väl en ekonomisk buffert "pengar på kontot" och inte "gammelfarmors smycken i bankfacket" eller "veteranbilen jag bara skall polera upp och byta motor på" eller "aktierna som åker upp och ner i värde".

Visserligen kan man se allt det där som någon form av ekonomisk buffert, men åtminstone jag skiljer på "buffert" i form av likvida medel jag kan shoppa loss för nu direkt och "buffert" i form av aktier och andra investeringar som varierar mer i värde, har högre risk och även kräver lite mer för att omsätta till rena pengar.

• Gilla
Loxxx och 1 till
  • Laddar…
En ytterligare aspekt är att inte är alla saker som en buffert används till som behöver betalas här och nu. Kanske om em vitvara typ frysen går sönder vill jag köpa en ny direkt. Men oftast finns alternativ att betala senare, eller avbetalning. Men krediten är ingen vettig buffert, jag bara skjuter lite på att betala. Är det inte helt akut att ha pengarna på bordet kan ju aktier och fonder säljas på en bankdag, även om kursen inte är på topp just den dagen.
Det är väl egentligen bara vid köp från privatpersoner eller vid svartjobb det måste vara kontant vid leverans?

P Pin skrev:
Men oftast finns alternativ att betala senare, eller avbetalning. Men krediten är ingen vettig buffert, jag bara skjuter lite på att betala.
Ett normalt kreditkort ger en helt gratis kredit i runt en månad och det är väl en väldigt vettig buffert om man behöver någon dag på sig för att frigöra kapital från exempelvis aktier eller fonder. Som du säger får du ju pengar på någon bankdag, det vill säga i mycket god tid för att betala kreditkortsräkningen innan den börjar ticka ränta.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Z
P Pin skrev:
Men om du sparar 30 till 40 procent av inkomsten blir det ju fyra månadslöner per år. Då blir bufferten snabbt större än tre månadslöner. Eller har du bara hållt på så i ett års tid?
Bufferten är konstant, sparandet går till renovering osv.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi har den åsikten att man alltid behöver ha minst tre månadslöner på bank. Just nu har vi mer än så men det beror på att vi sparar till egen andel i framtida husköp.
Inga lån och ingenting på avbetalning men faktiskt just nu i dag 340 euro i skuld åt en granne. Ganska mycket skuldfri lösegendom av olika slag och hälftenägande i ett litet skogsskifte ihop med mina föräldrar.
Allt det här efter att både sambon och jag har gått igenom många svåra år med små inkomster av olika orsaker.

Jag tror att vi allihop måste ta vår del av ansvaret och minska belåningsgraden och öka sparandet så mycket vi kan om vi skall kunna stabilisera ekonomin i trakten och landet och hela Europa och undvika att få en ekonomisk kris som får 90-talskrisen att framstå som rena guldåldern.

Alla vi som verkligen har gått igenom personliga ekonomiska kriser vet att konsumtionskrediter och avbetalningar av olika slag är rena katastrofen för den som har knappt om pengar. Räntorna är höga och det finns inga garantier för att man kan betala dem när lånetiden löper ut. Jag vet många som har fallit i den gropen och aldrig kunnat ta sig upp.
Därför är kreditmöjligheter att betrakta som ett säljärn som man fastnar i och dras ned och drunknar. Raka motsatsen till en buffert när det verkligen kniper.

• Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Man ska ta så mycket lån man kan som möjligt när man är ung, på 30-40 år är lånet halverat bara genom dagens låga inflation, och huset det ökar i värde. Enda risken är att man inte ska klarar månadskostnaden men detta är i princip ingen risk för vissa individer som arbetar i attraktiva branscher och är skyddad av sjuk- och livförsäkringar.

• Gilla
Garningen och 2 till
  • Laddar…
S johd01 skrev:
på 30-40 år är lånet halverat bara genom dagens låga inflation
Det där får du gärna utveckla.

Jag tror att johd01 menar att penningvärdet av lånet halverats. Inte det faktiska beloppet. Om du tar ett lån idag på 1 miljon så kommer det om 30-40 år kännas som ett lån på 500 000 gör idag pga av inflationen.

• Gilla
Garningen
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Om du tar ett lån idag på 1 miljon så kommer det om 30-40 år kännas som ett lån på 500 000 gör idag pga av inflationen.
Ja och hög inflation förstärker den effekten. @johd01 skrev "dagens låga inflation" och det var det jag inte fattade.

• Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag tror att vi allihop måste ta vår del av ansvaret och minska belåningsgraden och öka sparandet så mycket vi kan om vi skall kunna stabilisera ekonomin i trakten och landet och hela Europa och undvika att få en ekonomisk kris som får 90-talskrisen att framstå som rena guldåldern.
Det här är ju tyvärr en paradox.
Hela samhället och ekonomin i stort (läs företagen går bra = jobbtillfällen = folk kan köpa bostad/bil, åka på semester osv) bygger på konsumtion.

Om alla skulle spara i ladorna så havererar ekonomin i stort med lägre företagsvinster, arbetslöshet, trolig deflation, minskat bostadsvärde osv.

För samhället i stort behövs alltså konsumtion, och som det ser ut nu, gärna med krediter.

För den enskilda personen är det dock alltid bättre att ha så mycket nettotillgångar som möjligt och som kan generera avkastning, och naturligtvis inga eller så små lån som möjligt.
Googla ränta på ränta effekten.

Det finns en anledning till att rika blir ännu rikare, och fattigare ännu fattigare.

Personligen fyller jag på min lada och är tacksam för alla som håller uppe ekonomin.

• Gilla
sinclairhacker och 6 till
  • Laddar…
engs
A AndersS skrev:
Man kan ju välja att placera olika "buffert", lätt tillgängligt, kortsiktigt och låg risk med små variationer - "sparande", längre perspektiv och högre risk, men värdet varierar mera över tiden.
Finns inget rätt eller fel, man gör på det sätt som passar.
Så har vi.
En mindre "hushållsbuffert" för att dels jämna ut inkomster/kostnader över året (högre fjärrvärmeräkningar vintertid, försäkring som betalas på årsbasis osv) samt kanske nya möbler eller andra kostnader som inte riktigt ryms i den normala hushållsbudgeten/kontot som hålls rätt stram. Dvs medvetet inte tillåter större utsvävningar utan att nalla av hushållsbufferten.

En större "Renoveringsbuffert" för t.ex. akutinköp av vitvaror till större renoveringar, eller som i sommras, ett växthus.

Sen har vi eget sparande/investerande, barnspar osv men det rörs normalt inte. Frugan har separat bilsparande också, jag har tjänstebil.

• Gilla
Ragganof
  • Laddar…
Stora konsumtionskrediter är tyvärr en framtida urholkad köpkraft eftersom större del av inkomster går till att betala historisk konsumtion.
Det blir en sas negativ ränta på ränta effekt.

”Problemet” är att lockelsen att konsumera är för stor så 90% av mänskligheten kan aldrig bryta detta mönster.
Så att försöka övertyga/omvända någon som typiskt har noll kr på lönekontot den 24:e varje månad är helt meningslöst, det är sas döva öron.
Antingen förstår dom inte grundläggande ekonomi eller så kan dom inte motstå att konsumtion.

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Jag tror att johd01 menar att penningvärdet av lånet halverats. Inte det faktiska beloppet. Om du tar ett lån idag på 1 miljon så kommer det om 30-40 år kännas som ett lån på 500 000 gör idag pga av inflationen.
Är effekten faktiskt så stor? Jag trodde den var mindre med dagens låga inflation. Men har inte räknat på det.

DennisCA DennisCA skrev:
Är effekten faktiskt så stor? Jag trodde den var mindre med dagens låga inflation. Men har inte räknat på det.
35 år vid 2%

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Har i princip inga buffertar. 2 månadslöner netto typ. Sen har vi ett renoveringssparkonto som förbrukas och fylls på efter hand. Ca 100’ där just nu. Sätts in 10’ per månad sen betalas ca 5-10’ av renovering direkt utöver detta varje månad.

Lån på 2885’ där bilen är inräknad. Värde på den ca 350’. Värde på huset någonstans mellan 6,5-7 Mkr.
Amortering ca 6,3’/mån.

30 år gamla båda två.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.