F Fredrik- skrev:
Det här är ju tyvärr en paradox.
Hela samhället och ekonomin i stort (läs företagen går bra = jobbtillfällen = folk kan köpa bostad/bil, åka på semester osv) bygger på konsumtion.

Om alla skulle spara i ladorna så havererar ekonomin i stort med lägre företagsvinster, arbetslöshet, trolig deflation, minskat bostadsvärde osv.

För samhället i stort behövs alltså konsumtion, och som det ser ut nu, gärna med krediter.

För den enskilda personen är det dock alltid bättre att ha så mycket nettotillgångar som möjligt och som kan generera avkastning, och naturligtvis inga eller så små lån som möjligt.
Googla ränta på ränta effekten.

Det finns en anledning till att rika blir ännu rikare, och fattigare ännu fattigare.

Personligen fyller jag på min lada och är tacksam för alla som håller uppe ekonomin.
Jag vet att det är en paradox men jag har hellre litet halvknapert för jämnan än lysande tider nu och 50% arbetslöshet och havererad valuta och kraschad samhällsekonomi längre fram. Att låna nu för att hålla igång konsumtionen innebär att äta upp morgondagens mat.

Vi råkade ut för en liten släng av det där i Finland på 90-talet. Sovjet kraschade och eftersom vi förlorade en exportmarknad så föll några företag och några blev arbetslösa men när alltför många hade för stora skulder blev det en dominoeffekt som ledde till 20% arbetslöshet och en konkursepidemi utan like samtidigt som valutan rasade i värde och bankerna försökte rädda sina skinn genom att paniksälja folks hus för struntsummor på en marknad där ingen ville köpa och sätta företag i konkurs och realisera tillgångarna för småpengar. Minskade skatteintäkter fick både stat och kommun på knäna och både sjukvård och skolor drabbades hårt.
Det är många som håller på än i dag och arbetar hårt och lever på lagstadgad minimiinkomst och betalar resten åt banken som amorteringar på något hus eller företag eller jordbruk som banken tog och sålde för kaffepengar för 25 eller 30 år sedan. Det tog 10 år för arbetsmarknaden att återhämta sig någotsånär men än i dag ser vi skadorna av den krisen.

Nu är skuldsättningen i Finland igen lika hög som den var 1990 och därför har staten vridit igen lånekranarna rejält. Man måste ha 10% sparade pengar för att få bostadslån om båda har fast heltidsarbete annars ännu större andel. Bostadslån skall betalas bort på högst 20 år men man kan få några år förlängning på grund av sjukdom eller arbetslöshet.
Tyvärr tror jag att de åtgärderna är för små och kom för sent.
I Sverige har ni väl i storleksordningen dubbelt högre skuldsättning...... och där tycker ni att det är orimligt att tvingas amortera litet småpengar.
Naturligtvis är vi i Finland rädda att Sverige skall falla så som vi gjorde en gång eftersom ni är vår bästa granne och viktigaste handelspartner.

Redigerat:
  • Gilla
HSP och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag vet att det är en paradox men jag har hellre litet halvknapert för jämnan än lysande tider nu och 50% arbetslöshet och havererad valuta och kraschad samhällsekonomi längre fram. Att låna nu för att hålla igång konsumtionen innebär att äta upp morgondagens mat.

Vi råkade ut för en liten släng av det där i Finland på 90-talet. Sovjet kraschade och eftersom vi förlorade en exportmarknad så föll några företag och några blev arbetslösa men när alltför många hade för stora skulder blev det en dominoeffekt som ledde till 20% arbetslöshet och en konkursepidemi utan like samtidigt som valutan rasade i värde och bankerna försökte rädda sina skinn genom att paniksälja folks hus för struntsummor på en marknad där ingen ville köpa och sätta företag i konkurs och realisera tillgångarna för småpengar. Minskade skatteintäkter fick både stat och kommun på knäna och både sjukvård och skolor drabbades hårt.
Det är många som håller på än i dag och arbetar hårt och lever på lagstadgad minimiinkomst och betalar resten åt banken som amorteringar på något hus eller företag eller jordbruk som banken tog och sålde för kaffepengar för 25 eller 30 år sedan. Det tog 10 år för arbetsmarknaden att återhämta sig någotsånär men än i dag ser vi skadorna av den krisen.

Nu är skuldsättningen i Finland igen lika hög som den var 1990 och därför har staten vridit igen lånekranarna rejält. Man måste ha 10% sparade pengar för att få bostadslån om båda har fast heltidsarbete annars ännu större andel. Bostadslån skall betalas bort på högst 20 år men man kan få några år förlängning på grund av sjukdom eller arbetslöshet.
I Sverige har ni väl i storleksordningen dubbelt högre skuldsättning...... och där tycker ni att det är orimligt att tvingas amortera litet småpengar.
Naturligtvis är vi i Finland rädda att Sverige skall falla så som vi gjorde en gång eftersom ni är vår bästa granne och viktigaste handelspartner.
Jag håller med dig, dock lever vi i kapitalism så det kommer bara fortsätta.
Dvs, varken företag eller politiker kommer göra något för att bromsa detta, upp till den enskilda individen att använda sitt förnuft.

Nyfiken på varför många har så stora buffertar på ett sparkonto? Varför inte investera pengarna istället ?

buspojken buspojken skrev:
Nyfiken på varför många har så stora buffertar på ett sparkonto? Varför inte investera pengarna istället ?
Definitionen av en buffert kanske skiljer sig åt bland folk.. för mig är det något man ska ha tillgängligt med kort varsel, alltså inget för någon form av investering. Men det kan ju stämma att folk sitter med för mycket pengar på banken eller sparkonto, beroende på vad de menar med buffert

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
H heimlaga skrev:

Problemet med den finska mentaliteten är att det helt saknas framtidstro. Till och med nationalsången beskriver (om än vackert och patriotiskt) ett fattigt, slitet land.

Effekten av nordiskt skattetryck och konservativ ekonomisk politik och mentalitet gör att det är svårt att få igång ekonomin. Kombinationen av fantastiskt skola, närhet till både med öst och väst, minimal korruption, hög IT-kunskap, mycket naturresurser, homogen befolkning, talar allt för att Finland borde booma ifrån Sverige, men det kommer aldrig igång. Tyvärr ska sägas, för jag tycker finländare är redigare än svenskar.

• Gilla
Flyktsoda och 1 till
  • Laddar…
Bor ensam i hus. Har ca 400k på sparkontot. Går aldrig under 350k.

Edit: typo 100k

Redigerat:
H Hochiha skrev:
Problemet med den finska mentaliteten är att det helt saknas framtidstro. Till och med nationalsången beskriver (om än vackert och patriotiskt) ett fattigt, slitet land.

Effekten av nordiskt skattetryck och konservativ ekonomisk politik och mentalitet gör att det är svårt att få igång ekonomin. Kombinationen av fantastiskt skola, närhet till både med öst och väst, minimal korruption, hög IT-kunskap, mycket naturresurser, homogen befolkning, talar allt för att Finland borde booma ifrån Sverige, men det kommer aldrig igång. Tyvärr ska sägas, för jag tycker finländare är redigare än svenskar.
Mja..... räknar vi bort den större mängden lånepengar i cirkulation i Sverige så kan det faktiskt hända att Finland inte alls ligger efter Sverige ekonomiskt. Någon borde räkna på det där.

Riktigt sådär enkelt tror jag inte att det är. Skulle vi sänka skatterna skulle vi omedelbart tvingas montera ned skola och sjukvård och infrastruktur och kunskaper varefter korruptionen och klyftorna mellan befolkningsgrupperna skulle växa av sig själv och det som skulle vara kvar skulle närmast motsvara Bulgarien...... eller snarare Azerbadjan

Som jag ser det är det fyra saker som hindrar Finland från att dra ifrån:

-Tsaristiskt tradition bland tjänstemännen. Ända sedan ryska tiden tror varenda liten statstjänsteman att det är hans/hennes mening med livet att hålla befolkningen i herrans tukt och förmaning.
Det här leder till att varje lag och varje förordning tolkas och tillämpas av tjänstemännen så att det inte skall finnas minsta risk ens i teorin att någon medborgare gör någonting som går att tolka som förbjudet.

-Det finska klassamhället där man skall hållas på sin plats. Herrar skall vara herrar och arbetare skall vara arbetare. Herrar skall inte hugga i och grovarbeta och arbetare skall inte tänka. För varje position finns oskrivna förhållningsregler som dikterar hur man skall leva för att passa till sin position.
Det här leder till att det utförda arbetet blir fullt med slarvfel för att arbetarna inte tänker medan planeringen blir full med fel för att herrarna inte vet någonting om verkligheten. För mig som finlandssvensk från Österbotten är det där en av de tydligaste skillnaderna mellan vår kultur och finnarnas. Helt säkert en huvudorsak till att svenskösterbottningar och ålänningar har så många företag i förhållande till vår lilla andel av totala folkmängden. Vi ger blanka fan i vilken klass vi borde tillhöra enligt finnarna och försöker få saker uträttade i stället.

-Dåligt socialskydd för småföretagare och ett socialskydd som rent allmänt bygger på flugpappersprincipen där man trasslas in och fastnar i ett nät av strängt tolkade regler och förpliktelser som hindrar en från att ta emot ett nytt arbete även när arbete finns.
Vi är många som vill men inte har råd att ta risken att bli företagare på heltid. 50% av alla nystartade småföretag konkursar och hör man till dem är risken mycket stor att fastna på socialbidrag till döda dagar vaktad av tjänstemän som omedelbart ser till att man straffas om man råkar bryta mot en regel för hur man måste leva som bidragstagare. Till exempel kan man råka riktigt ila ut om man uteblir från någon aktivitet på arbetsförmedlingen för att man har fått arbete och därför är upptagen på dagtid.

-Tjänstemännen och politikerna tycker att det är mest praktiskt för dem själva att ha ett fåtal storföretag med tydliga hierarkier att förhandla med och inte en massa oregerliga småföretag.

P patriq83 skrev:
Nyfiken på hur mkt folk ha som buffert på banken? svenska äö lite rädda om prata om pengar och vi nyligen köpt hus så undra va folk har i sina buffertar om når större gå sönder eller om man lita på man få låna på banken?

Vi ä 2 st men normala inkomster runt 60000 netto i månaden med 2 små barn.
Vi ligger runt 120000:- sparat som vi kan ta av om nåt större/ dyrare gå sönder eller vill göras. SÅ vi sagt alltid ligga runt 100000:- men vissa säger räcker ligga med 30000-40000 på banken.

Nyfiken :)
vi hade 1.100.000 sparat , när vi insåg att det var för mycket att ha på vanlig bankkonto med obefintlig ränta köpte vi tomt och byggde sommar hus på västkusten vid havet för 2.000.000
Allt sparande gick till bygget
Sen började vi spara igen , nu ligger vi runt 200.000
Inkomster är likt era , så där runt 55000 /mån

J Jasmin9371 skrev:
vi hade 1.100.000 sparat , när vi insåg att det var för mycket att ha på vanlig bankkonto med obefintlig ränta köpte vi tomt och byggde sommar hus på västkusten vid havet för 2.000.000
Allt sparande gick till bygget
Sen började vi spara igen , nu ligger vi runt 200.000
Inkomster är likt era , så där runt 55000 /mån
Vit enplansvilla med snedtak, veranda och stenlagd uppfart under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Definitionen av en buffert kanske skiljer sig åt bland folk.. för mig är det något man ska ha tillgängligt med kort varsel, alltså inget för någon form av investering. Men det kan ju stämma att folk sitter med för mycket pengar på banken eller sparkonto, beroende på vad de menar med buffert
att ha pengarna på börsen har ju varit ett lyckat sparande,och aktier är ju tillgängligt på ditt konto inom minuter, så därför ja undrar varför många har så stor del liggande på ett sparkonto till 0 ränta

att ha pengarna på börsen har ju varit ett lyckat sparande,och aktier är ju tillgängligt på ditt konto inom minuter, så därför ja undrar varför många har så stor del liggande på ett sparkonto till 0 ränta
Kan inget om aktier , plus mina pengar på bankkonto var inte liggande
Jag använde dessa pengar för att öka värdet på dom i olika affärer
Och det gav säkert det dubbla avkastningen jämfört om man hade dom i fonder
Sp detta faktum att jag kan på säkert sätt kan höja värdet av mina pengar genom affärer litar jag mer än min kunskap om fonder:rofl:
Satsningen att bygga sommarhus är också satsning att öka värde av pengarna
2.000.000 gick att bygga färdig , värde vid försäljning är ca 3.000.000
Så 100 % på mina 1.000.000 kr
Desutom hyr jag ut för ca 1500/ dag, viket ger ca 150.000 per år

• Gilla
leby
  • Laddar…
Jag närmar mig 60 och kommer förmodligen inte att jobba (vara anställd) så länge efter det då det finns andra värderingar idag än när jag var yngre. Det samma gäller sambon.
Vi har noll lån, gården är avbetald och allt man behöver i dyra prylar har vi redan så det är inte svårt att lägga på hög idag. Även fast vi unnar oss allt vi vill och behöver med förnuft. Vi buffrar 100Ksek resten går oavkortat till placeringar på börsen och det växer så det knakar pga en hel del tur, så att kliva av om något år med bibehållen ekonomi dvs med samma nettolön fram till det att pensionen tas ut blir nog verkligt.

• Gilla
Nyblivenhusägare123 och 4 till
  • Laddar…
Exakt, skippa bankkontot annat än för den dagliga driften, förstår inte att folk är så passiva?

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
T
För att jag inte vet hur jag ska investera dem till låg risk. Jo, jag har förstås både aktier och fonder, men det är ju en annan risknivå. Och att öka exponeringen som börserna ser ut nu känns inte helt rätt.

TorpAnders TorpAnders skrev:
Exakt, skippa bankkontot annat än för den dagliga driften, förstår inte att folk är så passiva?
För att en del av oss har sett vänner oh bekanta vars besparingar har gått upp i rök över en natt.

• Gilla
HSP och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.