67 696 läst ·
228 svar
68k läst
228 svar
Hur mycket "buffert" har ni sparat?
När jag har räknat på det där blir det så liten skillnad och så många antaganden i slutändan att det inte känns som det är värt att byta, om det inte är så att man t ex vill byta till andra värdepapper samtidigt.Anna_H skrev:
Svammel.
Jag har alltså en fond på drygt 500 000. När dottern ska köpa lägenhet kommer jag att sälja hela fonden och få vinstskatt. Inga andra insättningar eller uttag kommer att göras.
xLnT säger nu att jag borde byta till IKS för att slippa betala vinstskatt. Om jag idag går till banken, säljer fonderna och placerar hela summan i IKS, för att om två år plocka ut hela summan, slipper jag då betala 126 000 i vinstskatt nästa år?
Ja eller nej?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 251 inlägg
Har du köpt andelarna för 80 tkr och de är värda 500 tkr nu alltså? Grattis! Men ja, de måste som sagt skattas av först om de sen ska in på ISK. Sen måste de förstås skattas av oavsett innan de ska användas så när den stora vinsten skattas av är ju relativt oviktigt.Anna_H skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 251 inlägg
Nej, jag säger inte att det är en orimlig utveckling på kapital över tid. Tyckte bara att relationen sparat kapital och potentiell kapitalskatt verkade hög så jag räknade på vad den faktiska vinsten måste vara för att det skulle bli så.
Jag gör gärna liknande när folk klagar på potentiell skatt på bostadsförsäljning. Man måste veta vad kapitalvinsten är för att det ska gå att ha en uppfattning om skatten.
Om man sen tycker att skattesatsen är rättvis är en annan sak, men det är vinsten, inte kapitalet i sig som är intressant att räkna på.
Jag gör gärna liknande när folk klagar på potentiell skatt på bostadsförsäljning. Man måste veta vad kapitalvinsten är för att det ska gå att ha en uppfattning om skatten.
Om man sen tycker att skattesatsen är rättvis är en annan sak, men det är vinsten, inte kapitalet i sig som är intressant att räkna på.
Tack!Nötegårdsgubben skrev:
Det var det jag trodde!
Ja, jag ärvde dem när farmor dog i maj 2000 och har inte rört dem förrän äldsta dottern skulle börja plugga på annan ort med bostadsbrist.
När jag köpte min förra bil drog jag runt 350tkr på kortet utan problem med nordea.Anna_H skrev:
Buffert bör väl ändå betraktas som likvida medel man har tillgängligt omedelbart (tex räknas inte värdepapper eller antika föremål in då dessa först måste säljas) utifall behov uppstår?
Jag har alltid haft olika typer av avsättningar utav lön. En del går till buffert som totalt uppgår till tre månadslöner (netto). Är bufferten ”full” går det istället till långtidssparandet. 15-20% av lönen går till långtidssparande varje månad. Långtidspar innebär för mig värdepapper. 5-7% går till korttidsspar, även detta i värdepapper. Skillnaden är att korttidssparandet används till lite mer riskfyllda investeringar än långtidssparandet.
Huset är belånat till ca 65% (bor i kranskommun till Göteborg) och äger två bilar. Bilar köper jag alltid kontant och aldrig nya, helst 3-5 år gamla. Helst hade jag varit utan bil då dem bara är kapitalförluster. Har ett barn på snart 2 år, sparar hela barnbidraget till honom i värdepapper varje månad. Med ränta på ränta och extrainsättningar (födelsedagar mm) bör detta vara på minst 500k när han är 18. Inga pengar som ges bort utan snarare lånas ut vid behov för tex första lägenheten eller liknande.
Jag har alltid haft olika typer av avsättningar utav lön. En del går till buffert som totalt uppgår till tre månadslöner (netto). Är bufferten ”full” går det istället till långtidssparandet. 15-20% av lönen går till långtidssparande varje månad. Långtidspar innebär för mig värdepapper. 5-7% går till korttidsspar, även detta i värdepapper. Skillnaden är att korttidssparandet används till lite mer riskfyllda investeringar än långtidssparandet.
Huset är belånat till ca 65% (bor i kranskommun till Göteborg) och äger två bilar. Bilar köper jag alltid kontant och aldrig nya, helst 3-5 år gamla. Helst hade jag varit utan bil då dem bara är kapitalförluster. Har ett barn på snart 2 år, sparar hela barnbidraget till honom i värdepapper varje månad. Med ränta på ränta och extrainsättningar (födelsedagar mm) bör detta vara på minst 500k när han är 18. Inga pengar som ges bort utan snarare lånas ut vid behov för tex första lägenheten eller liknande.
Nja, för mig är buffert likvida medel som man snabbt kan frigöra och placerade i former där inte stora variationer förekommer, dvs mycket liten risk så man vet vilket belopp som finns tillgängligt oberoende av tid. Kan då även vara värdepapper i form av t.ex. räntebärande med mycket låg risk, ofta fonder. Så visst kan en buffert placeras i värdepapper.I Idea skrev:
Det beror väl på vad man har för beloppsgränser på kortet. Kanske är dumt att nån som kommer över ditt kort olovandes kan plocka ut allt som finns på kontot?G GargamelSE skrev:
Fast du flyttade väl över pengarna precis innan affären!
Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg
Och jag gör precist tvärtom. Betalning endast kontant på gården. Fungerar utmärkt. Fast jag måste erkänna att jag nu i denna kris har ökat kortbetalningen.M mr_bygg skrev:Det är ju inte bara folk i allmänhet utan varken banker eller butiker vill ju helst befatta sig med kontanter. Jag har nog inte hanterat kontanter på många år och när jag säljer något dyrare på exempelvis blocket brukar jag vara tydlig med att jag inte accepterar kontanter utan endast digital betalning.
Jag ska ha hit folk från utlandet som ska bo på hotell. Jag fick förvarna dom att hotellet inte tar riktiga pengar. Besökarna skakar bara på huvud över detta land.
Jag och ett par kompisar var lika förvånade när vi på semesterresa i Tyskland inte kunde betala vare sig hotell eller restaurang med kort. Eller när jag på genomresa i Danmark inte kunde betala med Visa (men Mastercard hade gått bra om jag haft ett) när jag skulle handla lunch.T Thomas_Blekinge skrev:Och jag gör precist tvärtom. Betalning endast kontant på gården. Fungerar utmärkt. Fast jag måste erkänna att jag nu i denna kris har ökat kortbetalningen.
Jag ska ha hit folk från utlandet som ska bo på hotell. Jag fick förvarna dom att hotellet inte tar riktiga pengar. Besökarna skakar bara på huvud över detta land.
Kan man så ska man låta bli billån.O olsjo skrev:
Om man köper en bil för 300 000 så har du ju betalt nästan 30 000 i ränta på 60 månader.
Nu kan man ju ta de 30 000 till att göra något annat om man har cash till en bil i den klassen.
Buffert tänker jag idag att de ska ligga på ett konto i min vanliga bank. Går kylskåpet sönder ikväll ska jag kunna åka in och hämta ett klart och betalt imorgon. Det kan jag inte om jag har de i värdepapper som ska säljas och sen föras över.
Där jag bor kan jag hämta en vitvara, ta det på faktura och betala 14dagar efter jag fått den.
Skulle det krisa ordentligt så kan man ju handla på nätet och ta det på Klarna eller Svea.
Med det menar jag inte att man ska handla allt på kredit men att det kanske är onödigt att ha 20-50000 I cash bara för att kunna köpa en ny frys imorgon, det kan man alltid (oftast) lösa på något vis
Skulle det krisa ordentligt så kan man ju handla på nätet och ta det på Klarna eller Svea.
Med det menar jag inte att man ska handla allt på kredit men att det kanske är onödigt att ha 20-50000 I cash bara för att kunna köpa en ny frys imorgon, det kan man alltid (oftast) lösa på något vis