F Freddy_kruger skrev:
Jag betalar ju såklart räkningen innan det blir ränta... Och visst har jag ett par hundringar tillgängliga om så skulle behövas. Men kallar det inte för buffert, mer nöjeskonto:rofl:
Precis det är ingen buffert enligt mitt sätt att se på buffertsparande.
Pandemi där vissa blivit utan inkomst och fördröjda utbetalningar av annan ersättning, kanske med osäkerhet när det återgår till det "normala", börserna dyker, etc, då kan en buffert vara bra att ha.
Gäller inte bara privatpersoner utan även företag.

Jag har också lite svårt att se behovet av sparad likviditet om man ändå är belånad. Jag har ett par–tre kreditkort med som minst 30 dagars fri kredit vilket ger gott om tid att likvidera fonder eller ta bättre lån.

Är man redan högt belånad och/eller saknar långsiktigt sparande kan det förstås vara bra att säkra upp sina marginaler, men jag utgår från att de som här stoltserar med stora likvida tillgångar tvärt om är lågt belånade och har annat sparande. En och annan prepper finns säkert också i gruppen.

P
T tanaris skrev:
Jag köpte visserligen inte ett kylskåp, men lite gymutrustning igår. Mindre än tio klick totalt, behövde inte ens mata in adressen. Levererades till garaget samma eftermiddag. Givetvis med hjälp av Klarna.

Jag bor ju i hus, så nu är jag lite nyfiken på varför jag skulle ha dålig koll?

(Givetvis loggar jag in någon gång i veckan på Klarna och klickar i att de ska dra alla utestående fakturor från mitt lönekonto på förfallodagen.)
Jag har inga problem med klarna.
Och jag pratade om AKUT inte gym. Kylskåpet går sönder och du har matvaror för 4000 spänn. Har man inte 4000 spänn att ta direkt utan klarna så tycker jag att det är illa. Och det står jag för.

M mr_bygg skrev:
Det räcker väl att ha ett kreditkort med en kredit på säg 35 000:- så har du pengar direkt om du behöver det akut och köpa ett kylskåp eller något annat.
Kreditkort är jag nästan helt emot.
Och buffert är till för sånt här. Kreditkort är värdelöst kontra casha direkt.

M mr_bygg skrev:
Jag tolkade Rkarlssons inlägg som att enda bufferten som duger är pengar i madrassen som man direkt har åtkomst till. Tar det en stund att sälja fonder eller fixa pengar från någon annan buffert så har man pengarna direkt om man har ett kreditkort och sen har man upp till 45 dagar att frigöra sin buffert
Nu reder jag ut det.
- Buffert, ett konto på samma bank du har lönen på och betalkortet. Dvs logga in för över till kylskåpet, bilen mm.
- Alla värdepapper har jag på en annan bank, vilket är värdelöst att ha buffert (akut) på.
- Kreditkort är i mina ögon helt värdelöst jämfört med att ha allt ur världen med en kortdragning.

Nackdelen för många med kreditkort är att - JAA men jag har 45 dagar på mig. Så vi tar det då, sen blir det en dålig kedjereaktion som ofta slutar med att man betalar ränta istället.
Ja jag har bensinkort men det är automatiskt överföring för den delen vill jag ha separat inför deklarationen :P

Alltså bufferten är ju inte alla dina besparingar, 30 tusen är ju en struntsumma i sammanhanget och gör varken till eller från om du får ränta på det. För mig är det en trygghet att kunna lösa de där akuta sakerna och ha det ur världen.
Men vi gör som vi själva vill =)

Den som tycker det är dumt att inte kunna ha pengar som väntar på det där kylskåpet tycker jag ser bara pengar som det primära i sitt liv.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Jag och sambon betalar in några tusen varje månad, dyraste driftmånaden + lite extra så det blir samma varje månad.
Så där byggs upp ett stadigt överflöd (15000 om året minst) till grejer som slits, sen har vi en husbudget där det finns en pott på ca 100 000 till eventuella extrema utgifter.

Utöver det har jag min arbetslöspott på en 200 000 som inte är så benhård för tillfället om det skulle vara något jättedyrt som händer. Skulle hela huset brinna ner så får man nalla av aktierna :)

Ja lite cash ska man väl ha, har runt 10-15000 löst i ett skåp.
Men just det här att man måste ha en hel del kontanter hemma för att kunna fixa akuta saker för att det tar 3-5 bankdagar att sälja fonder fattar jag inte...

Skulle det krisa så jag måste hosta upp kontanter så kan man nog låna ihop 50' av släkt och vänner, men vet inte vad man skulle vara i för nåt då, spelskulder till lånehaj möjligen...

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Kreditkort är värdelöst kontra casha direkt.
Rätt anmärkningsvärt och onyanserat. Jag vet att du förklarar det lite längre ned, men förklaringen bygger på ett ifrågasättande av folks förmåga att sköta sina liv. Den stora majoriteten av oss har inte det problemet och då blir de stora orden rätt tomma. Och de som inte kan sköta sin ekonomi faller i huvudsak utanför frågan ändå, de lär alltid bränna allt.

Rkarlsson skrev:
Den som tycker det är dumt att inte kunna ha pengar som väntar på det där kylskåpet tycker jag ser bara pengar som det primära i sitt liv.
Ingen propagerar nog för att inte ha pengar att kunna betala med, den halmgubben håller inte. Men om jag ska tolka dig snällt och läsa ”inte ha pengar att betala med” som att inte ha kontanter tror jag ändå att du har helt fel. Jag känner mig fullt trygg med att ha likvider på kredit utan att se pengar som något annat än ett medel för långt viktigare mål.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
T
Rkarlsson skrev:
Jag har inga problem med klarna.
Och jag pratade om AKUT inte gym. Kylskåpet går sönder och du har matvaror för 4000 spänn. Har man inte 4000 spänn att ta direkt utan klarna så tycker jag att det är illa. Och det står jag för.

Kreditkort är jag nästan helt emot.
Och buffert är till för sånt här. Kreditkort är värdelöst kontra casha direkt.

Nu reder jag ut det.
- Buffert, ett konto på samma bank du har lönen på och betalkortet. Dvs logga in för över till kylskåpet, bilen mm.
- Alla värdepapper har jag på en annan bank, vilket är värdelöst att ha buffert (akut) på.
- Kreditkort är i mina ögon helt värdelöst jämfört med att ha allt ur världen med en kortdragning.

Nackdelen för många med kreditkort är att - JAA men jag har 45 dagar på mig. Så vi tar det då, sen blir det en dålig kedjereaktion som ofta slutar med att man betalar ränta istället.
Ja jag har bensinkort men det är automatiskt överföring för den delen vill jag ha separat inför deklarationen :p

Alltså bufferten är ju inte alla dina besparingar, 30 tusen är ju en struntsumma i sammanhanget och gör varken till eller från om du får ränta på det. För mig är det en trygghet att kunna lösa de där akuta sakerna och ha det ur världen.
Men vi gör som vi själva vill =)

En fördel med kreditkort är att oftast är MYCKET enklare att backa betalningen om det blir något strul. Sen förstår jag fortfarande inte vad som är negativt med räntor. Men jag håller med om att om man inte kan få loss 4000 spänn kontant inom några timmar ligger man lite sämre till. Alla är ju inte anslutna till Klarna.

(Min trygghet ligger i att jag kan lösa samtliga lån, kreditkorts- och andra skulder inom en vecka om jag skulle behöva, så ja, alla är förstås olika.)

Fördelen med en buffert är att du klarar dig ett tag om du hamnar lite snett i livet utan att det ger skuldfällor som hänger kvar länge. Man bör klara sig ifall du förlorar jobbet eller något annat som sker. Jag vet att det finns inkomstförsäkring men dessa upphör att gälla om man nekar lämpligt arbete. Man får därmed acceptera ett väsentligt lägre betalt jobb på sin väg mot nytt jobb. Helt plötsligt räcker inte pengarna till att leva när man betalat bostadslånen och driftkostnader. Hur kompenserar man detta utan buffert. Jo krediter som förmodligen kommer hänga kvar länge och till slut får man sälja både hus och hem för att överleva. Kreditkort är jättebra så länge man inte använder dessa till att köpa något för pengar som man inte har. Själv är jag fortfarande permitterad till 25% som jag har valt att lägga på studier så jag lättare kan få ett nytt jobb ifall jag blir uppsagd. Jag tar inte smällen när den kommer utan att vara förberedd. Man vet vad man har för stunden men inte vad som kommer att komma. Man skall inte ta något för givet. Jag tror på öppenhet och flexibilitet. Man bör se möjligheter istället för hinder. En buffert hjälper dig en bit på den vägen men är bara en liten del i det hela.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
T
Silver78 Silver78 skrev:
Fördelen med en buffert är att du klarar dig ett tag om du hamnar lite snett i livet utan att det ger skuldfällor som hänger kvar länge. Man bör klara sig ifall du förlorar jobbet eller något annat som sker. Jag vet att det finns inkomstförsäkring men dessa upphör att gälla om man nekar lämpligt arbete. Man får därmed acceptera ett väsentligt lägre betalt jobb på sin väg mot nytt jobb. Helt plötsligt räcker inte pengarna till att leva när man betalat bostadslånen och driftkostnader. Hur kompenserar man detta utan buffert. Jo krediter som förmodligen kommer hänga kvar länge och till slut får man sälja både hus och hem för att överleva. Kreditkort är jättebra så länge man inte använder dessa till att köpa något för pengar som man inte har. Själv är jag fortfarande permitterad till 25% som jag har valt att lägga på studier så jag lättare kan få ett nytt jobb ifall jag blir uppsagd. Jag tar inte smällen när den kommer utan att vara förberedd. Man vet vad man har för stunden men inte vad som kommer att komma. Man skall inte ta något för givet. Jag tror på öppenhet och flexibilitet. Man bör se möjligheter istället för hinder. En buffert hjälper dig en bit på den vägen men är bara en liten del i det hela.
I ett sånt läge måste det ju under de flesta omständigheter vara bättre att både ha lån och ett rejält buffertsparande, istället för att som många förespråkar amortera så mycket som möjligt innan man börjar lägga undan pengar. Naturligtvis med någon slag rimlig balans.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Rätt anmärkningsvärt och onyanserat. Jag vet att du förklarar det lite längre ned, men förklaringen bygger på ett ifrågasättande av folks förmåga att sköta sina liv. Den stora majoriteten av oss har inte det problemet och då blir de stora orden rätt tomma. Och de som inte kan sköta sin ekonomi faller i huvudsak utanför frågan ändå, de lär alltid bränna allt.

Ingen propagerar nog för att inte ha pengar att kunna betala med, den halmgubben håller inte. Men om jag ska tolka dig snällt och läsa ”inte ha pengar att betala med” som att inte ha kontanter tror jag ändå att du har helt fel. Jag känner mig fullt trygg med att ha likvider på kredit utan att se pengar som något annat än ett medel för långt viktigare mål.
Man gör ju som man vill. Jag säger bara hur jag tycker man ska göra. Sen hur folk gör det är ju inte mitt problem =) Funkar ditt för dig utan problem är det toppen.
Men det funkar inte för alla, precis som mitt sätt inte funkar för alla.
Anmärkningsvärt vet jag inte om det är. Kanske för den moderna människan. Jag kan vara gammalmodig trots jag är relativt ung, Likvider ser jg iallafall som ett måste för att kunna vara trygg och sköta akuta åtgärder.
Men visst går pannan rakt åt helvete ikväll så får jag ju ta en faktura på 14 dagar innan jag kan casha av den.

T tanaris skrev:
En fördel med kreditkort är att oftast är MYCKET enklare att backa betalningen om det blir något strul. Sen förstår jag fortfarande inte vad som är negativt med räntor. Men jag håller med om att om man inte kan få loss 4000 spänn kontant inom några timmar ligger man lite sämre till. Alla är ju inte anslutna till Klarna.

(Min trygghet ligger i att jag kan lösa samtliga lån, kreditkorts- och andra skulder inom en vecka om jag skulle behöva, så ja, alla är förstås olika.)
Nu har jag ju inte problemet med att backa betalningar. Men om jag handlar på nätet från ett företag jag inte handlat från förr så kan jag absolut ta klarna, få varan först betala sen. För att vara 100% på att jag får det jag beställt.
Men om jag går in på elgiganten för att hämta ett kylskåp så kvittar ett kreditkort, spara kvittot. Går det nya sönder så får de fixa till dig.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
P
T tanaris skrev:
I ett sånt läge måste det ju under de flesta omständigheter vara bättre att både ha lån och ett rejält buffertsparande, istället för att som många förespråkar amortera så mycket som möjligt innan man börjar lägga undan pengar. Naturligtvis med någon slag rimlig balans.
Den har jag erfarenhet av. Fast bodde i hyresrätt och var ganska ung.
Där hjälper inga kreditkort eller dylikt (då iallafall)

Mitt tips till alla som har hyra eller lån att betala är faktiskt att ha till fasta kostnader för boende i minst 3-4 månader.
Just pga att du vet inte när du har ditt nästa jobb.
Och vid kriser som nu och som finanskrisen och alla andra kriser kan du inte räkna med att få någon a-kassa inom 3 månader från du anmält arbetslöshet.
Därav bör du inte ha den tryggheten på börsen heller.

Jag var iallafall glad att jag hade sparat ihop pengarna då, annars hade det blivit inkasso, kronkalle eller i värsta fall vräkning. Hyresvärden jag hade skickade omgående till inkasso vid utebliven betalning. Fanns inga undantag :P

T tanaris skrev:
Självklart. Allt handlar om balans.

engs
Tror inte det varit uppe men tycker ålder på huset man bor i också spelar in. Har man ett nybyggt hus (eller själv totalrenoverat nyligen så man har koll på varje kvadratdecimeter) och inte ser några större renoveringar på 10+år klarar man sig med ”vitvarubuffert”.

Har man ett hus från 30-talet som delvis renoverats av olika tidigare ägare, kanske inte alltid efter konstens alla regler. Ökar sannolikheten för överraskningar av det tråkiga slaget och kräver högre buffert.

edit: även säg eget vatten/avlopp, pelletspanna etc. Skulle jag säga ökar behovet av buffert.

Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
T
Silver78 Silver78 skrev:
Självklart. Allt handlar om balans.
Det är inte självklart för alla. Min fru, t ex :)

Närmar man sig pensionen får bufferten en helt annan betydelse. Pensionsförsäkringssystemet är så enastående otydligt att man inte kan lita på vad man får ut när det är dags. Då är det bra att ha lite slantar nedstoppade i madrassen. Kan ju också kallas för besparing, det är samma sak för mig.
Sen tror jag det blir svårt att låna till renoveringar när man är pensionär men har inte provat ännu. Hur finansierar jag ett takbyte då?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.