67 696 läst ·
228 svar
68k läst
228 svar
Hur mycket "buffert" har ni sparat?
Köper alltid mina bilar kontant. De blev lite ställda när vi köpte en ny Volvo i november 2000 och ville betala med bankkortet...useless skrev:
Det gick bara att ta 60 000 i taget, sedan var det maxat för månaden, så de fick ringa upp banken och be dem nollställa mellan varje kortdragning.
Eller så ringer man banken och ber dom sätta ett maxbelopp på ett dygn till säg 500k. Så slipper ni klydda hos bilhandlaren. Så gör vi iaf.Anna_H skrev:
Nej, däremot beskattas hela summan oavsett vinst eller ej. Dras varje kvartal.Anna_H skrev:
Fördelen är att man kan sälja och köpa som man vill inom en kf utan att åka på skatt.
Har aldrig plockat ut pengar ur en sådan men det ska inte vara några problem. Kan finnas nått regelverk om att man måste lämna de där första året eller så?
Har några aktier i en depå inköpta under krisen 2008-2009, ännu äldre fond. Inga stora summor i kronor men nästan allt är vinst och ska beskattas om jag säljer, så man känner sig inlåst. För att göra en alternativ placering måste den vara oroligt lockade. Man hamnar direkt 30% back som ska hämta sig innan man är +/- noll.
Lite sidodiskussion, men det kan vara idé att sälja av allt och köpa motsvarande i ISK istället även om det innebär att du måste skatta för hela vinsten nu på ett bräde.Anna_H skrev:
https://rikatillsammans.se/behalla-befintlig-depa-med-30-skatt-eller-byta-till-isk/
Men det kräver dels lite räknande för att se om det lönar sig, och som vanligt med investeringar att man "tror" på det man väljer att göra. Det finns ju inga garantier.
På ISK finns inga krav på att lämna pengar första året, det gäller KF.engs skrev:
Nej, däremot beskattas hela summan oavsett vinst eller ej. Dras varje kvartal.
Fördelen är att man kan sälja och köpa som man vill inom en kf utan att åka på skatt.
Har aldrig plockat ut pengar ur en sådan men det ska inte vara några problem. Kan finnas nått regelverk om att man måste lämna de där första året eller så?
Har några aktier i en depå inköpta under krisen 2008-2009, ännu äldre fond. Inga stora summor i kronor men nästan allt är vinst och ska beskattas om jag säljer, så man känner sig inlåst. För att göra en alternativ placering måste den vara oroligt lockade. Man hamnar direkt 30% back som ska hämta sig innan man är +/- noll.
Svammel.engs skrev:
Nej, däremot beskattas hela summan oavsett vinst eller ej. Dras varje kvartal.
Jag har alltså en fond på drygt 500 000. När dottern ska köpa lägenhet kommer jag att sälja hela fonden och få vinstskatt. Inga andra insättningar eller uttag kommer att göras.
xLnT säger nu att jag borde byta till IKS för att slippa betala vinstskatt. Om jag idag går till banken, säljer fonderna och placerar hela summan i IKS, för att om två år plocka ut hela summan, slipper jag då betala 126 000 i vinstskatt nästa år?
Ja eller nej?
Det som ligger i en ISK blir ingen vinstskatt när man säljer. I stället betalas en någorlunda låg schablonskatt. Om du flyttar ett befintligt sparande till ISK för du betala vinstskatt före flytten. Förmodligen är det bättre att lägga allt nysparande i ISK. För befintligt sparande beror det på. Om du tänker behålla lång tid och det går hyggligt bra är det bättre att flytt till ISK. En medelväg kan ju var att flytta en del till ISK och sedan fylla på när du nysparar. Ta sedan ut från det vanliga fondkontot när pengar behövs. Om ett antal år kommer du kanske att ha det mesta sparandet i ISK.Anna_H skrev:
Om du säljer befintliga "vanliga" fonder som inte ligger inom ISK betalar du skatt för denna vinst, normalt 30 procent på värdeökningen.Anna_H skrev:
Pengar inom ISK ger dock varken revinstskatt eller möjlighet till förlustavdrag utan de schablonbeskattas.
Trots att man behöver skatta om man säljer befintliga aktier/fonder för att flytta kapitalet till ISK kan det vara lönsamt beroende på "hur man räknar" och vad man tror om framtiden.
Nej, du får betala vinstskatten om du tar ut pengarna och placerar om till ISK. Fördelen med detta är att om fonderna fortsätter att stiga så ökar skatten från 126 tkr till något högre. Så blir det inte för en ISK. I ett tidigare inlägg finns länkar till sidor som diskuterar om detta är fördelaktigt eller ej.Anna_H skrev:
Svammel.
Jag har alltså en fond på drygt 500 000. När dottern ska köpa lägenhet kommer jag att sälja hela fonden och få vinstskatt. Inga andra insättningar eller uttag kommer att göras.
xLnT säger nu att jag borde byta till IKS för att slippa betala vinstskatt. Om jag idag går till banken, säljer fonderna och placerar hela summan i IKS, för att om två år plocka ut hela summan, slipper jag då betala 126 000 i vinstskatt nästa år?
Ja eller nej?
Anna_H: svaret på din fråga är nej.
Det som AnnaH säger är att befintliga fonder finns utanför ISK ger en större reavinstskatt på 126.000. Inte säljer man dem och flyttar till ISK.
Har ett kapital i Rysslandsfond utanför ISK utav den anledningen.
Vi båda förstår att ISK schablonbeskattas och utifrån ISKs värde varje kvartal som sedan summeras på årsbasis.
Har ett kapital i Rysslandsfond utanför ISK utav den anledningen.
Vi båda förstår att ISK schablonbeskattas och utifrån ISKs värde varje kvartal som sedan summeras på årsbasis.