Hej!

Jag har nyligen flyttat till hus med vattenburen golvvärme och Luft-vattenvärmepump från CTC. Känner dock att den drar lite väl mycket el. Ligger på cirka 60kWh om dygnet vid temperatur mellan 2-9 grader ute. Bor i mellansverige, ca 120m2 hus enplan.

Info om pumpen:
Elpanna 53
Elpanna max kW 3.0
Elpanna nedre 38
Elpanna nedre 6 kW
Framledning ligger normalt på mellan 25-27
Har ca 22-23 grader inne.

C CTCpumpen1 skrev:
Hej!

Jag har nyligen flyttat till hus med vattenburen golvvärme och Luft-vattenvärmepump från CTC. Känner dock att den drar lite väl mycket el. Ligger på cirka 60kWh om dygnet vid temperatur mellan 2-9 grader ute. Bor i mellansverige, ca 120m2 hus enplan.

Info om pumpen:
Elpanna 53
Elpanna max kW 3.0
Elpanna nedre 38
Elpanna nedre 6 kW
Framledning ligger normalt på mellan 25-27
Har ca 22-23 grader inne.
Låter helt normalt.

60 kWh/dygn är mycket i mina ögon med plusgrader i ett så litet hus.

Klart enklast är det ju att följa värmepumpens elförbrukning efter sommaren när värmesäsongen börjar.

Nu har vi kört luftvärmepumpen några nätter när det har varit lite kallt och då har den tagit ca 300W/h och totalt per dygn för hela huset mellan 15-16 kWh. 21,7 kWh har vi haft som högst ett dygn under mars. Högsta dygnet i januari låg på 27 kWh och i februari 28,58 kWh.

CTC vill jag minnas har en förkärlek till att använda elpatronen till nästan allt. Det är jävligt ruttet. Kompressorn ska maxas så är det bara.

Håller med @Runnis 60kWh / dygn är lite mycket.

Har 90+90 kvm hus med taskig isolering.
Mitt hus gör av med 25-40kWh / dygn med 23C inne och de ute temperaturerna du anger.

Känns som din VP vill använda sig av elpatron väl mycket.

Finns det nån inställning du kan göra på VPn som blockar användandet av elpatron?
Dock görs varmvatten via VPn så kanske VP inte klarar av att göra tillräckligt varmt VV om elpatronen blockas. Beror på märke och modell.

Testade att blockera elpatronen helt och då kom vi under natten ner till 2kwh i timmen, konstant, vilket är bättre än 3-4 som det har varit ibland men ändå lite mycket kan jag tycka. Dock tog varmvattnet slut relativt snabbt så var tvungen att avblockera och sätta den på 3kw. Funderar på om systemet gjort sitt och om det är dags för ny eller om det kanske krävs service eller annat? Lite ny till detta, därav min okunskap

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.