9 564 läst ·
63 svar
10k läst
63 svar
Hur minskar man mängden damm och smuts i huset? Tips och tricks!
Intressant tråd.
Jag tycker att det samlas ett vittgrått damm på saker väldigt snabbt efter städning, t.ex. när jag städat bort det på plana ytor, och som syns framförallt på mörka saker, som svartbetsade möbler, spishäll, bord, tv och allt annat lite mörkare. Börjar synas efter någon dag bara. Har kollat frånluft i kök och badrum med tändsticka, och tycker lågan dras inåt i hålet, så ventilationen verkar funka. Har satt in lite syntetstoppningsvadd i tilluftsutrymmet ovanför fönster för att inte få in luftpartiklar. Så det vitgrå dammet bör ju komma från kläder i så fall. Kan ytor verkligen täckas så snabbt som att det börjar synas efter någon dag? Vad gäller dammråttor börjar de samlas efter några dagar på vissa specifika platser på golvet. De gråvita dammpartiklarna synns dock inte lika bra på parketten, men finns ju där också.
I övrigt rengjordes för två år sedan husets ventilationskanaler med efterkontroll av tryck etc i varje lägenhet. Däremot har jag märkt att det ibland finns ett väldigt litet drag via springor i brevinkastet i dörren och nyckelhålet. Tror det är när någon ställt upp porten på bottenvåningen och jag stängt halva tilluften pga kyla. Kan sådant påverka? Det är ju dock väldigt sällan. Och har jag tilluften öppen drar det inte in något från dörren.
Fixar luftrenare alltså sådant fint damm? Vad är så bra med en sådan där pre eco dammsugare?
Jag tycker att det samlas ett vittgrått damm på saker väldigt snabbt efter städning, t.ex. när jag städat bort det på plana ytor, och som syns framförallt på mörka saker, som svartbetsade möbler, spishäll, bord, tv och allt annat lite mörkare. Börjar synas efter någon dag bara. Har kollat frånluft i kök och badrum med tändsticka, och tycker lågan dras inåt i hålet, så ventilationen verkar funka. Har satt in lite syntetstoppningsvadd i tilluftsutrymmet ovanför fönster för att inte få in luftpartiklar. Så det vitgrå dammet bör ju komma från kläder i så fall. Kan ytor verkligen täckas så snabbt som att det börjar synas efter någon dag? Vad gäller dammråttor börjar de samlas efter några dagar på vissa specifika platser på golvet. De gråvita dammpartiklarna synns dock inte lika bra på parketten, men finns ju där också.
I övrigt rengjordes för två år sedan husets ventilationskanaler med efterkontroll av tryck etc i varje lägenhet. Däremot har jag märkt att det ibland finns ett väldigt litet drag via springor i brevinkastet i dörren och nyckelhålet. Tror det är när någon ställt upp porten på bottenvåningen och jag stängt halva tilluften pga kyla. Kan sådant påverka? Det är ju dock väldigt sällan. Och har jag tilluften öppen drar det inte in något från dörren.
Fixar luftrenare alltså sådant fint damm? Vad är så bra med en sådan där pre eco dammsugare?
Kör du med flytande tvättmedel, eller med pulver som kan innehålla zeoliter? Jag tycker det låter lite misstänkt zeoliter🤔, särskilt eftersom du säger att det borde komma från kläderna.M marp68 skrev:Intressant tråd.
Damm från uteluften brukar ofta vara svart från avgaser i städer och deras närhet.
Redigerat:
det där med luddigt damm från kläder stämmer troligen. lagt märke till att det blir tydligt mer av det när man haft mycket gäster i huset. det är därför man skall städa mer noggrannt efter helgerna än man gör före. att ägna energi åt så kallad julstädning är helt bortslösat. good enough får i det läget gälla. städa ordentligt först när granen åkt ut.
en annan källa är det som dras in från ingång och balkong, förmodar det mer fingrusiga. och på sommaren pollen.
där har jag funnit att lite mer proaktiv användning med en lätt tillgänglig skaftdammsugare kring och även utanför dörren minskar behovet av riktig dammsugning huset runt. man kan passa på att samtidigt ta ett tag med den på kända platser där dammråttor brukar samlas. och det där skräpet på golvet vid köksbänken.
snabbt gjort på några minuter.
har till det ändamålet i många år använt enklaste makitan dcl180. den duger gott till uppgiften. skaffade nyligen en till, för andra våningen, en motsvarande identiskt utseende modell superduper borstlös med högre sugeffekt. den är inte uppenbart värd merkostnaden; den gamla enkla fungerar tillräckligt bra.
.
en annan källa är det som dras in från ingång och balkong, förmodar det mer fingrusiga. och på sommaren pollen.
där har jag funnit att lite mer proaktiv användning med en lätt tillgänglig skaftdammsugare kring och även utanför dörren minskar behovet av riktig dammsugning huset runt. man kan passa på att samtidigt ta ett tag med den på kända platser där dammråttor brukar samlas. och det där skräpet på golvet vid köksbänken.
snabbt gjort på några minuter.
har till det ändamålet i många år använt enklaste makitan dcl180. den duger gott till uppgiften. skaffade nyligen en till, för andra våningen, en motsvarande identiskt utseende modell superduper borstlös med högre sugeffekt. den är inte uppenbart värd merkostnaden; den gamla enkla fungerar tillräckligt bra.
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
sen för att underlätta riktig dammsugning åter en bild på usp lång slang, så man slipper konka runt dammsugaren till varje vrå.
otänkbart återgå till vanlig slang om man provat. lätt halva tidsåtgången.
en stark pannlampa också en framgångsfaktor. liksom ett brett och lätt manövrerbart munstycke och som inte fastnar i mattor
.
otänkbart återgå till vanlig slang om man provat. lätt halva tidsåtgången.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Dammsuger man med gammal påse och utan HEPA filter blir det mycket damm i luften som virvlar runt. Speciellt vintertid när luften är torr. All dammsugning skapar massa luftvirvlar.M marp68 skrev:Intressant tråd.
När solen står lågt och man daskar till en kudde eller slår ett lakan ser man hur mycket damm som virvlar omkring.
Så jag slår verkligen ett slag för att våttorka golvet lite snabbt och ofta om man tycker damm är viktigt.
Kör pulver, men ingen aning om det innehåller zeoliter. Googlar jag på detta ord får jag dock upp en massa om att det skulle vara bra för hälsan, detox etc.lnilsson skrev:
Precis, damm utifrån brukar vara gråsvart.
Det är ett fint lager vitgrått damm som visar sig alltför snabbt. Även i badrummet syns det efter någon dag efter rengöring av t.ex. det till och med vita handfatet, som jag får dra av med trasa varannan dag då det känns så synligt smutsigt.
Använder en Elextrolux Classic Silencer. Har märkt att mätaren som visar när påsen börjar bli full, börjar visa hälften rött väldigt snabbt fastän påsen inte alls är speciellt fylld. Har bytt/tvättat filter.
En fråga. Någon som vet om det ska sitta någon extra gummibricka på slangen där den snäpper fast i dammsugaren? Nu är det bara påsens tunna gummiring vid öppningen som tätar. Tycker dock att det är bra sug. Men som sagt, den visar rött ganska fort. Tänker att maskinen kanske intesuger upp allt, utan rör upp det i luften som sedan faller ner igen.
Funderar om det ändå kan vara något som kommer in via frånluftsventilationen i badrum och kök, även om det verkar som att luften dras ut, när jag kollar hur lågan från tändsticka dras inåt hålet. Eller att ventilationsteknikerna för två år sedan kontrollerade tryck, drag, rikting etc.
Redigerat:
Kör med HEPA baktill och ett internt vanligt filter. Electrolux Classic Silencer. Har inte riktigt tänkt på om jag upplever sådan stor skillnad vinter- och sommartid. Kanske något. Ska kanske testa våttorkning. Först dammsuga, sedan vänta och våttorka dagen efter. Har egentligen bara två mattor, i kök och vardagsrum.Rabbithole skrev:
Dammsuger man med gammal påse och utan HEPA filter blir det mycket damm i luften som virvlar runt. Speciellt vintertid när luften är torr. All dammsugning skapar massa luftvirvlar.
När solen står lågt och man daskar till en kudde eller slår ett lakan ser man hur mycket damm som virvlar omkring.
Så jag slår verkligen ett slag för att våttorka golvet lite snabbt och ofta om man tycker damm är viktigt.
Jag har luftrenare, kör med flytande tvättmedel utan zeoliter... Blev väldigt mycket damm överallt ändå på samma sätt som beskrivs. Robotdammsugare med moppfunktion minskade det nog med mer än hälften, men det är ganska mycket tillbehör man behöver byta i dem också då de slits ut (nya moppdynor, nya HEPA-filter, nya borstar, och diverse hållare som vibrerar sönder).lnilsson skrev:
Jag skulle tro det är damm från kläder. De slits ut trots allt...
Här finns en mycket uttömmande beskrivning om zeoliter i tvättmedel:M marp68 skrev:Kör pulver, men ingen aning om det innehåller zeoliter. Googlar jag på detta ord får jag dock upp en massa om att det skulle vara bra för hälsan, detox etc.
Precis, damm utifrån brukar vara gråsvart.
Det är ett fint lager vitgrått damm som visar sig alltför snabbt. Även i badrummet syns det efter någon dag efter rengöring av t.ex. det till och med vita handfatet, som jag får dra av med trasa varannan dag då det känns så synligt smutsigt.
Använder en Elextrolux Classic Silencer. Har märkt att mätaren som visar när påsen börjar bli full, börjar visa hälften rött väldigt snabbt fastän påsen inte alls är speciellt fylld. Har bytt/tvättat filter.
En fråga. Någon som vet om det ska sitta någon extra gummibricka på slangen där den snäpper fast i dammsugaren? Nu är det bara påsens tunna gummiring vid öppningen som tätar. Tycker dock att det är bra sug. Men som sagt, den visar rätt ganska fort. Tänker att maskinen kanske intesuger upp allt, utan rör upp det i luften som sedan faller ner igen.
Funderar om det ändå kan vara något som kommer in via frånluftsventilationen i badrum och kök, även om det verkar som att luften dras ut, när jag kollar hur lågan från tändsticka dras inåt hålet. Eller att ventilationsteknikerna för två år sedan kontrollerade tryck, drag, rikting etc.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ska-man-valja-2025.563691/page-6#post-6433424
Det är helt enkelt mycket finmalda lerpartiklar, som säkert kan funka bra vid hudvård, men
dom är inte bara ett problem i inomhusdamm (som jag länkade till i mitt första inlägg), utan ställer också till det för enskilda avlopp.
Har du problem med zeoliter så:lnilsson skrev:
Här finns en mycket uttömmande beskrivning om zeoliter i tvättmedel:
[länk]
Det är helt enkelt mycket finmalda lerpartiklar, som säkert kan funka bra vid hudvård, men
dom är inte bara ett problem i inomhusdamm (som jag länkade till i mitt första inlägg), utan ställer också till det för enskilda avlopp.
1. Se över din dosering av tvättmedlet.
2. Se till att välja extra sköljnig och överfyll inte tvättmaskinen.
Om du har problem med att tvättmedel blir kvar i kläderna så gör du något fel och du får antagligen inte bort annan smuts heller.
Det står att de testat i enplansvilla och att torktumlare sprider damm i huset. Dessutom gäller det tvättmaskin i hemmet. Jag bor i flerfamiljshus och tvättar och torkar i tvättstugan. Men intressant att kläderna etc. kan sprida zeoliterna i hemmet sedan. Använder Icas parfymfria kulörtvätt. Det står faktiskt att det innehåller zeoliter. Ska testa att köpa annat tvättmedel.lnilsson skrev:
Om det inte står just zeoliter, finns det några andra namn för samma sak? Eller kan någon rekommendera ett vanligt tvättmedel som går att köpa på vanliga Ica, Coop etc
Eller räcker det alltså med extra sköljning?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 327 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 327 inlägg
Jag vill väl också ha dammfritt utan att det blir för extremt
Först och främst skaffade jag robotdammsugare i våras och jäklar vad damm den hittar. Sen försöker jag blåsa ur huset med lövblås eller kompressor minst några gånger per år och samtidigt ha kraftigt tvärdrag.
Men jag kör också majoriteten av kläderna i torktumlaren. Vilket innebär att väldigt mycket damm samlas upp redan där.
Först och främst skaffade jag robotdammsugare i våras och jäklar vad damm den hittar. Sen försöker jag blåsa ur huset med lövblås eller kompressor minst några gånger per år och samtidigt ha kraftigt tvärdrag.
Men jag kör också majoriteten av kläderna i torktumlaren. Vilket innebär att väldigt mycket damm samlas upp redan där.
Intressant. Jag brukar undvika torktumlare just för att det sliter mer på kläder och tyger. Kanske blir det mer partiklar kvar i kläderna som sedan sprids i hemmet.Ossian K Olsson skrev:
Jag arbetar numera hemifrån på heltid, så kanske blir det extra mycket dammpartiklar bara av det.