9 678 läst ·
63 svar
10k läst
63 svar
Hur minskar man mängden damm och smuts i huset? Tips och tricks!
Gamla tjock-tvapparater var dammsamlare av rang, numera är det väl desktop-datorer som är de största dammuppsamlarna. Brukar ta av sidan på mitt gamla fulltower och dammsuga (närmare 30 år, många datorgenerationer som passerat genom det 😀). Finns säkert elektrostatiska dammuppfångare för hemmabruk enligt samma princip . Det finns för serverrum och dylikt men de brukar kosta "lite" mer.
Absolut. Men det damm som kommer när man daskar till en kudde exempelvis, kommer det dammet från textilierna i sig själva, eller är det annat damm som har lagt sig på kudden med tiden?Rabbithole skrev:
Dammsuger man med gammal påse och utan HEPA filter blir det mycket damm i luften som virvlar runt. Speciellt vintertid när luften är torr. All dammsugning skapar massa luftvirvlar.
När solen står lågt och man daskar till en kudde eller slår ett lakan ser man hur mycket damm som virvlar omkring.
Så jag slår verkligen ett slag för att våttorka golvet lite snabbt och ofta om man tycker damm är viktigt.
Jag funderar på hur många/starka luftrenare man måste ha för att minska mängden (större) damm i luften, det som lägger sig överallt och gör det ”dammigt”.(eller om det överhuvudtaget går) Jag har FTX och en liten luftrenare, och som resultat har jag väldigt låga nivåer av ultrafina partiklar (PM 10 och PM 2,5) och en hälsosam inomhusluft. Men lik förbannat blir det damm på alla apparater, bord, böcker etc.
Vi låter roboten köra varannan dag. Det hjälper rätt bra med dammet som man rör upp. Man kan ju inte möblera i hörnorna för det är där damm och sånt hamnar. Sen swiffrar jag ytorna nån gång i veckan. Går rätt snabbt.
Fast toaletterna tycker jag nog är värre än lite damm.
Sen finns det städhjälp utöver det 😉
Fast toaletterna tycker jag nog är värre än lite damm.
Sen finns det städhjälp utöver det 😉
Hur mäter du PM2.5?lnilsson skrev:
Jag funderar på hur många/starka luftrenare man måste ha för att minska mängden (större) damm i luften, det som lägger sig överallt och gör det ”dammigt”.(eller om det överhuvudtaget går) Jag har FTX och en liten luftrenare, och som resultat har jag väldigt låga nivåer av ultrafina partiklar (PM 10 och PM 2,5) och en hälsosam inomhusluft. Men lik förbannat blir det damm på alla apparater, bord, böcker etc.
Nån som har något tips på var man skulle kunna hitta det. Har letet efter en electrolux ultra one på 2200w i flera år. Går så otroligt mycket snabbare att städa med en sådan maskin. Nuvarande Miele på typ 900w putter bara runt grus och torkade matrester som de två små grisarna (barnen) förorenar hemmet med.C cpalm skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 411 inlägg
Dom är effektbegränsade sen typ 10 år. Så dessa lär du inte hitta.H Hegge_ skrev:Nån som har något tips på var man skulle kunna hitta det. Har letet efter en electrolux ultra one på 2200w i flera år. Går så otroligt mycket snabbare att städa med en sådan maskin. Nuvarande Miele på typ 900w putter bara runt grus och torkade matrester som de två små grisarna (barnen) förorenar hemmet med.
Lösningen för damm, inte grus..
https://www.biltema.se/hem/stadning...X9_QsxIp-McC4kAXX5lUGzEFAzzZyrtwaApOyEALw_wcB
Genom en egenbyggd sensor (luftbubblan på Facebook eller http://sensor.community)M MickeMörkö skrev:
Med ikea har en sensor om jag inte minns fel.
Industridammsugare (finns på byggvaruhus/biltema/jula etc.). Dom har ingen påtvungen effektbegränsning. Men dom kan vara lite stora och fula…H Hegge_ skrev:Nån som har något tips på var man skulle kunna hitta det. Har letet efter en electrolux ultra one på 2200w i flera år. Går så otroligt mycket snabbare att städa med en sådan maskin. Nuvarande Miele på typ 900w putter bara runt grus och torkade matrester som de två små grisarna (barnen) förorenar hemmet med.
så här skrev jag om ultraone i ett annat forum. den är en riktig black om foten. mitt råd är sök vidare.H Hegge_ skrev:Nån som har något tips på var man skulle kunna hitta det. Har letet efter en electrolux ultra one på 2200w i flera år. Går så otroligt mycket snabbare att städa med en sådan maskin. Nuvarande Miele på typ 900w putter bara runt grus och torkade matrester som de två små grisarna (barnen) förorenar hemmet med.
och tänk på att munstyckets utformning är det mest avgörande för en bra dammsugarfunktion, mer avgörande än en massa watt. miele har där egen rördiameter som kan ställa till det om du vill ha ett bättre eftermarknadsmunstycke, men med ultraone är du i princip låst
.
"tänkte visa ett exempel på en hemdammsugare som man absolut och till varje pris bör undvika, och som jag tyvärr haft det tveksamma nöjet att använda ett antal gånger. en elektrolux ultra one.
att den kunnat vinna tester i råd och rön ställer verkligen deras testverksamhet i skuggan. sannolikt optimerar den någon variabel som man där mäter, som dammsugning på heltäckningsmatta eller sugeffekt.
varför är den så värdelös?
- slangen är så kort att man inte tar sig uppför en normal villatrappa utan att behöva bära dammsugaren med sig. överhuvudtaget måste man ständigt ägna sig åt att dra med sig dammsugaren för att räckvidden är så kort. den är i vägen närmast hela tiden.
-munstycket är utformat så att det inte går att dammsuga en trappa uppifrån. det är dessutom så högt att det inte går under skåp och möbler. toppat med smalare än normalt, så en större yta tar en evighet.
-handtaget har ett extra handtag. det sitter i en oergonomiskt vinkel så man inte kan använda det utan handledssmärta. bättre att ta i röret, men det utstickande handtaget fastnar överallt..
-röret som sitter på handtaget är en kort stubbe, når ingenstans. det kombinerade borstmunstycket och platta spetsröret som sätts dit är också kort, man når alltså exakt ingenstans när man t ex skall dammsuga en bilinredning. röret är special så man kan inte ersätta med ett vettigt munstycke.
-handtag, rör och munstycke är tunga som bly.
-utväxlingen på suget är åt helvete. det går l-å-n-g-s-a-m-t. så man måste föra munstycket långsamt över golvet, annars missar man en massa damm. samtidigt är suget sas fysiskt starkt, så den suger fast i t ex mattor så munstycket knappt går att röra.
-den bullrar inte direkt farligt, men ljudet är ett högfrekvent närmast enerverande ylande, så hörselkåpor anbefalles.
-sladden är kort och av en lågvärdig självvridande kvalisort, måste ständigt bytas eluttag. och då minns fanskapet inte vad den stod inställd på, så det måste göras om. maxinställningen förbättrar inte suget, bara ökar ylandet och med fyllande påse alltmer ökande värmeutveckling, så det undviks gärna. sen när sladden ska tillbaka i maskinen måste man hjälpa till med matningen.
-påsarna är mikrosmå, fylls på nolltid.
ja, det var väl det mesta. ett verkligt skämt av en dammsugare. att gå från dess 2200 watt till en uz930 på 1000 watt och 4-5 meter slang är som att byta från klumpig damtralla till samarbetsvillig racer. nu har ju eu begränsat strömförbrukningen till 900 watt, så testoptimerade bastarder som den här ultraone försvinner förhoppningsvis. men ergonomin måste också förbättras, den är verkligen under all kritik."
Produkter som diskuteras: "hörselkåpor"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 411 inlägg
Jonisator och moppa golvet ofta är det jag testat som gett märkbar effekt.lnilsson skrev:
Jonisatorn får dammet att falla till marken, sen får man torka bort det från golvet
I mitt förra hem hade jag luftrenare i sovrummet, upplevde att det blev mindre damm.lnilsson skrev:
Just nu har jag fyra katter, har förhoppning om att jonisator i luftvärmepump och robotdammsugaren ska klara av att hålla dammet nere. Men behöver byta ben på soffan för att det ska fungera bra.
Ha jonisator långt ifrån väggar och andra ytor som ni är rädda om och inte enkelt kan bytas ut. Dammet som laddas upp av de frisläppta jonerna kan av sin statiska laddning accelerera så mycket av de statiska fälten mot omgivningen att det kan smacka in så hårt i väggfärg och tapeter och även golvunderlag att det sedan inte går att rengöra med dammsugning eller våtavtorkning utan är djupt begravda i själva färger eller tapeterns struktur som en mörkfärgning...
Det var det som hände av 'hembyggd' jonisator (med förmodligen mycket större kapacitet än kommersiella - då det hela tiden var en isande stråle av luft som en jetstråle från nålen som joniserade luften) på en av mina första arbetsplatser, att hörnan där den satt var rejält nedskitad redan efter 6 månader och vid flyttstädning senare var helt omöjlig att få hörnan ren igen - en del av dammet hade tagit in sig på djupet även på halvblank färg som typiskt på dörrkarmar och motsvarande...
Det var det som hände av 'hembyggd' jonisator (med förmodligen mycket större kapacitet än kommersiella - då det hela tiden var en isande stråle av luft som en jetstråle från nålen som joniserade luften) på en av mina första arbetsplatser, att hörnan där den satt var rejält nedskitad redan efter 6 månader och vid flyttstädning senare var helt omöjlig att få hörnan ren igen - en del av dammet hade tagit in sig på djupet även på halvblank färg som typiskt på dörrkarmar och motsvarande...