9 564 läst ·
63 svar
10k läst
63 svar
Hur minskar man mängden damm och smuts i huset? Tips och tricks!
Som en person som inte gillar att städa, men tycker om tekniska eller dylika lösningar, så funderar jag på om det finns bra sätt att minska mängden damm, innan den kommer in, eller faller ner, på golvet.
Några tips som jag tycker fungerar (och är värda att implementera) är:
-Använda ett tvättmedel utan zeoliter: https://www.sverigesradio.se/artikel/491549. Jag tycker rent subjektivt att filtret till robotdammsugaren har mycket färre partiklar när man skakar det. Dessutom känns det som att horisontella ytor inte har så mycket gråbeigt damm längre (när dom är ostädade)
- skaffa en lite överdimensionerad turfmatta utanför ytterdörren.
-skaffa en microfiber (och en del bomull) matta innanför dörren, som dessutom går att tvätta i maskin. Den håller kvar smutsen tills man maskintvättar den.
Fler tips? Kan luftrenare hjälpa exempelvis?
Några tips som jag tycker fungerar (och är värda att implementera) är:
-Använda ett tvättmedel utan zeoliter: https://www.sverigesradio.se/artikel/491549. Jag tycker rent subjektivt att filtret till robotdammsugaren har mycket färre partiklar när man skakar det. Dessutom känns det som att horisontella ytor inte har så mycket gråbeigt damm längre (när dom är ostädade)
- skaffa en lite överdimensionerad turfmatta utanför ytterdörren.
-skaffa en microfiber (och en del bomull) matta innanför dörren, som dessutom går att tvätta i maskin. Den håller kvar smutsen tills man maskintvättar den.
Fler tips? Kan luftrenare hjälpa exempelvis?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 194 inlägg
Jag använder luftrenare under maj och juni eftersom jag är allergisk mot de pollen som det är mycket av i luften då. Efter det så rengör jag deras filter.
Tillägg: Specifikationen till luftrenare brukar ange hur många kvm de kan rena på högsta effekten (ganska bullrigt så när man är i samma rum vill man ha en lägre effekt).
Tillägg: Specifikationen till luftrenare brukar ange hur många kvm de kan rena på högsta effekten (ganska bullrigt så när man är i samma rum vill man ha en lägre effekt).
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Minimalistisk inredning och en rejäl tryckluftskompressor och en andningsmask.
Öppna alla fönster och dörrar och gå runt med tryckluftsmunstycke alternativt lövblås.
Vädra ur ordenltligt och stäng alla dörrar och fönster, KLART!
/Workingclasshero
Öppna alla fönster och dörrar och gå runt med tryckluftsmunstycke alternativt lövblås.
Vädra ur ordenltligt och stäng alla dörrar och fönster, KLART!
/Workingclasshero
Ska väl tilläggas att jag har FTX, med god filtrering, så mitt damm verkar komma inifrån huset eller dras in genom ytterdörr. En hel del av dammet är mörkgrått ludd, så jag misstänker tvättmaskin /torktumlare kan vara en källa.
Har faktiskt övervägt det…men lite för få och små fönster i sovrum och badrum. Därtill har jag långt ifrån minimalistisk inredning, tyvärrWorkingclasshero skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Mycket av det damm som kommer på ytor är från kläder och hud, så kläder som inte avger partiklar hjälper.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Jag har en bred mopp med mikrofibertrasa på som jag snabbstädar golvet med, saknar golvmattor så det är supersnabbt avtorkat om det ligger löst damm på golvet som virvlar upp.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Ull, bomull, bambu etc. Man kan torktumla kläder så samlas en del av det lösa luddet upp i torktumlaren. Gäller även gardiner, mattor och tygsofforlnilsson skrev:
Polyester är väl det som avger minst partiklar, fleece undantaget.
Det uppstår ju små mängder hela tiden, svårt att få bort allt, då en litet skikt alltid ligger på golvet. En jonisator så damm klumpar ihop och faller till golvet och då skura golvet ofta kanske är effektivast
Vad gäller "damm" (partiklar som rör sig i luften) hos mig är det mesta från textil och mig själv. Textil kan minska genom tumling och från mig själv med hudvård. Själv har jag tumlare som ventilerar ut luften, en kondenstumlare blir bara så bra som filtret fungerar...