9 564 läst ·
63 svar
10k läst
63 svar
Hur minskar man mängden damm och smuts i huset? Tips och tricks!
Intressant. IKEA är ju faktiskt en seriös mätare (Sensirion SEN54) men se upp, den tar inte bort luftfuktighet, vilket gör att den redovisar mer partiklar när det är hög luftfuktighet. Och när det gäller PM2.5 så sjunker de faktiskt när luftfuktigheten stiger då en hel del partiklar fraktionerar då. Tack för input. Kommer skaffa en i rent studie syfte. Bra för alla att veta är att hemma mätare ljuger ganska mycket av just den orsaken. De tolkar hög luftfuktighet som partiklar, vilket ger missvisande resultat. Att mäta är att veta, om man vet hur man mäter.lnilsson skrev:
Såsom jag minns när jag läste studierna om luftfuktighetens påverkan på partikelsensorer så var det först vid ganska hög RF (typ 60-70) som det inverkade signifikant på resultatet. I mina hemtrakter är det sällan så fuktigt inomhus (men mina mätningar utomhus blir lidande av det,ja…).
I övrigt så ser man att halten PM10 är ganska fladdrigt värde jämfört med PM2,5, därtill så är PM 2,5 giftigare för lungorna/kroppen så jag brukar mest bry mig om PM2,5.
Men vad jag har funderat på är om PM10 på något sätt kan falla ner som synligt damm? Då skulle man ha nytta av dom mätningarna för att försöka analysera vad som man kan göra för att minska mängden damm hemma.
I övrigt så ser man att halten PM10 är ganska fladdrigt värde jämfört med PM2,5, därtill så är PM 2,5 giftigare för lungorna/kroppen så jag brukar mest bry mig om PM2,5.
Men vad jag har funderat på är om PM10 på något sätt kan falla ner som synligt damm? Då skulle man ha nytta av dom mätningarna för att försöka analysera vad som man kan göra för att minska mängden damm hemma.
Jag bytte också ben på soffan för att robotdammsugaren skulle komma under. Väldigt skönt att inte behöva bry sig om att dammsuga under soffan så ofta.NyKarin skrev:
PM10 är i de billigare mätarna kalkylerad från PM2.5, därav fladrigheten. Synligt damm är allt som är större än 10 my. Skulle behöva mäta hela spektrat då.lnilsson skrev:
Såsom jag minns när jag läste studierna om luftfuktighetens påverkan på partikelsensorer så var det först vid ganska hög RF (typ 60-70) som det inverkade signifikant på resultatet. I mina hemtrakter är det sällan så fuktigt inomhus (men mina mätningar utomhus blir lidande av det,ja…).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden