9 564 läst ·
63 svar
10k läst
63 svar
Hur minskar man mängden damm och smuts i huset? Tips och tricks!
En människa släpper 8 miljoner partiklar per timme. Om du klär dig i operations kläder med hårnät och munskydd kan du komma ner till 60 000.
vanliga konsumentdammsugare beter sig på det här viset. de är optimerade för att helt kort klara rådochröns test, men inte direkt mer än så.M marp68 skrev:Kör pulver, men ingen aning om det innehåller zeoliter. Googlar jag på detta ord får jag dock upp en massa om att det skulle vara bra för hälsan, detox etc.
Precis, damm utifrån brukar vara gråsvart.
Det är ett fint lager vitgrått damm som visar sig alltför snabbt. Även i badrummet syns det efter någon dag efter rengöring av t.ex. det till och med vita handfatet, som jag får dra av med trasa varannan dag då det känns så synligt smutsigt.
Använder en Elextrolux Classic Silencer. Har märkt att mätaren som visar när påsen börjar bli full, börjar visa hälften rött väldigt snabbt fastän påsen inte alls är speciellt fylld. Har bytt/tvättat filter.
En fråga. Någon som vet om det ska sitta någon extra gummibricka på slangen där den snäpper fast i dammsugaren? Nu är det bara påsens tunna gummiring vid öppningen som tätar. Tycker dock att det är bra sug. Men som sagt, den visar rött ganska fort. Tänker att maskinen kanske intesuger upp allt, utan rör upp det i luften som sedan faller ner igen.
Funderar om det ändå kan vara något som kommer in via frånluftsventilationen i badrum och kök, även om det verkar som att luften dras ut, när jag kollar hur lågan från tändsticka dras inåt hålet. Eller att ventilationsteknikerna för två år sedan kontrollerade tryck, drag, rikting etc.
membranytorna är löjligt små, sätts snabbt igen av findamm, påsarnas ytterväggar likaså. följden blir ökat undertryck liksom sämre sugförmåga. vakumindikatorn anger då full påse.
dammsugaren i mitt inlägg 21 kan man köra med eller utan hepafilter. det är veckat på ett sätt som ger membranyta på troligen ett par kvadratmeter. det går som bonus att göra rent bakvägen med hjälp av tryckluft. mitt hepafilter är up and running sedan nittiotalet. använder det under pollensäsong, kör annars vanliga skumfiltret som fyller hela locket, och är tvättbart. för båda finns ett svart skvallerfilter strax före motorn, så man kan detektera eventuella läckor i systemet.
påsen rymmer 15 liter, men brukar byta när den är drygt halvfull. luften går lätt igenom maskinen som fungerar bra även med förhållandevis låg motoreffekt. så som eu-förordningar numera påbjuder.
enkel, basic och välfungerande. uz930 som den heter har försvarat sin förstaplats på proffsmarknaden sedan 1974. hur många produkter har en sådan meritering?
.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Jag kör grumme tvättsåpa, man kan ju testa att hänga tvätt också. Torktumlaren samlar upp en hel del ludd, men jag tror nog den också sliter på kläderna så det är kanske ett nollsummespel trots alltM marp68 skrev:Det står att de testat i enplansvilla och att torktumlare sprider damm i huset. Dessutom gäller det tvättmaskin i hemmet. Jag bor i flerfamiljshus och tvättar och torkar i tvättstugan. Men intressant att kläderna etc. kan sprida zeoliterna i hemmet sedan. Använder Icas parfymfria kulörtvätt. Det står faktiskt att det innehåller zeoliter. Ska testa att köpa annat tvättmedel.
Om det inte står just zeoliter, finns det några andra namn för samma sak? Eller kan någon rekommendera ett vanligt tvättmedel som går att köpa på vanliga Ica, Coop etc
Eller räcker det alltså med extra sköljning?
Alla flytande tvättmedel är fria från zeoliter, så testa med ett sådant. Huruvida det hjälper med extra sköljning beror på tvättmaskinens förmåga att skölja bort fina partiklar, och det brukar väl framgå i tester av tvättmaskiner (den förmågan varierar ganska ordentligt mellan olika maskiner).M marp68 skrev:Det står att de testat i enplansvilla och att torktumlare sprider damm i huset. Dessutom gäller det tvättmaskin i hemmet. Jag bor i flerfamiljshus och tvättar och torkar i tvättstugan. Men intressant att kläderna etc. kan sprida zeoliterna i hemmet sedan. Använder Icas parfymfria kulörtvätt. Det står faktiskt att det innehåller zeoliter. Ska testa att köpa annat tvättmedel.
Om det inte står just zeoliter, finns det några andra namn för samma sak? Eller kan någon rekommendera ett vanligt tvättmedel som går att köpa på vanliga Ica, Coop etc
Eller räcker det alltså med extra sköljning?
Var hittar man lång slang till dammsugare?rakt09 skrev:
sen för att underlätta riktig dammsugning åter en bild på usp lång slang, så man slipper konka runt dammsugaren till varje vrå.
otänkbart återgå till vanlig slang om man provat. lätt halva tidsåtgången.
[bild][bild][bild]en stark pannlampa också en framgångsfaktor. liksom ett brett och lätt manövrerbart munstycke och som inte fastnar i mattor
.
Större proffstvättmaskiner brukar vara snabbare, vilket torde bero på att de sköljer mycket kortare tid (övriga moment i maskinen borde går ganska fort), vilket borde innebära att de är sämre på att skölja bort partiklar. Men å andra sidan kanske dom istället värmer och centrifugerar väldigt fort, så att dom kanske har hygglig tid att skölja ändå. Jag vet inte riktigt.
finns nog hos valfri firma som säljer dammsugare till städfirmor? eller de som pysslar med centraldammsugare. annars vet jag att städmaskinshuset med lokalitet i skutskär har på metervara, och kan skicka.lnilsson skrev:
han har också 36cm-munstycket på bilderna, vilket jag funnit vara en bra kompromiss mellan kapacitet och smidighet. det har hjul i ändarna, fastnar inte i mattor. och bäst av allt; man behöver inte ställa om mellan matta och golv.
min slang är kring 6 meter lång, den uppfattas som lagom. den ska ju inte innebära ett bylse i sig, men bör vara såpass lång att man inte behöver släpa med dammsugaren in i t ex ett sovrum, inte heller så kort att man inte klarar en trappa.
eller att komma runt bilen...
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklaste sättet att minska mängden damm inomhus är att aldrig vistas där, absolut inget torkande av kläder inomhus. Se till att huset har övertryck och filtrera all inkommande luft.
Men nu vill man ju leva också...
Men nu vill man ju leva också...
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Om man på allvar vill minska på damm i huset så behövs:
1. Alla utrymmen där särskilt mycket damm produceras (t ex där kläder hanteras) ska ha mycket kraftigt utsug.
2. Många luftrenare med hög kapacitet.
F ö alla kläder utom typ regnkläder i plast/gummi avger partiklar. Och förstås människor och djur.
1. Alla utrymmen där särskilt mycket damm produceras (t ex där kläder hanteras) ska ha mycket kraftigt utsug.
2. Många luftrenare med hög kapacitet.
F ö alla kläder utom typ regnkläder i plast/gummi avger partiklar. Och förstås människor och djur.