108 295 läst ·
327 svar
108k läst
327 svar
Hur många olika poster får hantverkaren ta betalt för?
Frågade du något innan vad det skulle kunna bli att kosta?S Sir Duke skrev:
Just våtsugen vet jag var firmans egenF frityreldarn skrev:En snickare tar inte betalt för skruvmejsel och en rörmokare tar inte betalt för skiftnyckel. Men om en snickare har en extra ovanlig maskin även om den tillför förman kan de ta betalt för den. Och är den hyrd tar de alltid betalt för vilken maskin det än är. Ovanlig maskin, kan man väl säga är de maskiner som går att hyra. Inte alla men många
Det är helt galet med 15 lax efter ROT oavsett vilken inställning man har till habtverkares priser. Vi betalde 4000kr för nästan exakt samma sak. Den där människan kan omöjligen få igenom den där fakturan oavsett om det inte avtalats något. Bestrid fakturan (kom ihåg att göra det på rätt sätt), betala vad du tycker är rimligt och se om han är beredd att ta det någonstans. Det är på snudd till bedrägeri det här.
Okey. Beror ju lite grann vad det är för våtsug känner jag. Är det en oerhört stor och effektiv och dyr maskin så kan jag nog tycka man kan ta ut en avgift för den. Är det en vanlig våtdammsugare för tre fyra tusen tycker jag nog den går info i tim pengenS Sir Duke skrev:
Den såg rätt gammal och sliten ut. Funkade sådär, stannade hela tiden.F frityreldarn skrev:
Det går att hyra motsvarande för typ 60-200 kr för ett helt dygn såg jag när jag googlade snabbt. Beror säkert på märke och modell. Tror de hade en Pullman. Ser ut som R2D2 fast med rött huvud.
https://www.hygglo.se/category/1834-vatdammsugare/stockholms-lan
Känner som du. Frågan är bara hur man lägger upp argumentationen. Att det känns dyrt räcker ju liksom inte. Men ska absolut ifrågasätta alltihop. Inte bara dubbeldebiteringen utan även servicebilen och jourtaxan.ingenmansland skrev:
Det är helt galet med 15 lax efter ROT oavsett vilken inställning man har till habtverkares priser. Vi betalde 4000kr för nästan exakt samma sak. Den där människan kan omöjligen få igenom den där fakturan oavsett om det inte avtalats något. Bestrid fakturan (kom ihåg att göra det på rätt sätt), betala vad du tycker är rimligt och se om han är beredd att ta det någonstans. Det är på snudd till bedrägeri det här.
Du behöver inte krångla till det tror jag. Säg att du gärna betalar vad de kostar per timme jourtid och en eventuell inställningskostnad/utryckningssvgift. Men inga dubbla debiteringar. 15000 för 3,5 timme är helt enkelt orimligt dyrt. De är ju inte rymdingenjörer eller managementkonsulter. Om de kostar 1700/timme jourtid så är det ändå väldigt väl tilltaget utan andra tillägg.S Sir Duke skrev:
Betala absolut inte mer än så. Inte ens en hel sugbil alltså av lastbilsvarianten kostar ju så mkt. Och de hade garanterat löst stoppet snabbare.
Nu har jag inte läst allt. Men ringer jag en hantverkare och han ger timpris och inget mer så kan han glömma att få betalt för sin gamla bil och hyrverktyg. Bara bluff och båg.
Samma om du tankar på macken till literpris, sedan lägger macken på pumpavgift och hyra på lokalen.
Samma om du tankar på macken till literpris, sedan lägger macken på pumpavgift och hyra på lokalen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Jag köper att jour är dyrare, helt klart men jag kan inte förstå att man inte klämmer ur sig det när kunden ringer. Är man tydlig med att jour kostar extra så kan ju den göra ett val och acceptera eller vänta. Man slipper få en kund som är negativt överraskad.
Jag har själv ringt rörmokare när det var akut, men det var en trevlig kille som var tydlig med vad det skulle kosta och jag accepterade det. Givetvis i get klagomål från min sida efter.
Jag har själv beredskap på jobbet och när kunde vill att man jobbar i det läget så blir det dyrt, riktigt dyrt. Det har hänt att det kommit en beställning på jobb den lördagen jag haft beredskap. Jag ringde då kunden och frågade om han ville att jag gjorde jobbet direkt eller om det kunde vänta till måndag och då till ett helt annat pris. Han var dom ursäkt, han hade tänkt måndag, men missat det i beställningen. Vi gjorde jobbet på måndagen till normalpris och kunden var tacksam för varningen.
Man måste för fasen kunna kommunicera med sina kunder. Är man proffs borde man förstå att kunden inte alltid tänker rationellt och frågar allt i en stressad situation.
Jag har själv ringt rörmokare när det var akut, men det var en trevlig kille som var tydlig med vad det skulle kosta och jag accepterade det. Givetvis i get klagomål från min sida efter.
Jag har själv beredskap på jobbet och när kunde vill att man jobbar i det läget så blir det dyrt, riktigt dyrt. Det har hänt att det kommit en beställning på jobb den lördagen jag haft beredskap. Jag ringde då kunden och frågade om han ville att jag gjorde jobbet direkt eller om det kunde vänta till måndag och då till ett helt annat pris. Han var dom ursäkt, han hade tänkt måndag, men missat det i beställningen. Vi gjorde jobbet på måndagen till normalpris och kunden var tacksam för varningen.
Man måste för fasen kunna kommunicera med sina kunder. Är man proffs borde man förstå att kunden inte alltid tänker rationellt och frågar allt i en stressad situation.
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
Klart du får betala i timpengen ingår gubben men servicebilen filmning spolning är dyr utrustning att suga upp vatten med en våtdamsugare kändes lite udda att ta betalt för då det inte är någon dyr maskin men gissar att detta är i närheten av en större stad av timpriset att döma.S Sir Duke skrev:Hej alla!
Hade en rörmokare hemma pga stopp i avloppet.
Han vill nu ha betalt både för servicebil, för nedlagd restid och arbetstid, samt för arbetsmomenten (spolning, filmning och våtsugning). Dessutom hyra för våtdammsugaren.
Men alltså blir inte det dubbel och trippeldebitering?
Vad betyder ens servicebil?
Och för timpengen 900, sitter han bara på en stol och rullar tummarna då, och om han ska resa sig och göra något så blir det en separat tjänst som jag ska betala extra för?
Och hyra, vad f-n han hade sin egna dögamla garanterat avskrivna dammsugare som knappt funkade. Han hyr väl inte sina egna grejer, och jag köper ju honom inklusive vanlig utrustning som han behöver för att han ska kunna göra sitt jobb?
Eller vad är det man betalar för?
Hur hade ni reagerat, och formulerat någon invändning?
Tack på förhand!
Så det där var normalt redan när jag jobbade som röris för 35 år sedan.
Priserna är dessutom UTAN moms... Alltså 970 kr/h blir 1212,50 med moms, jourtaxan 1700 kr/h blir 2125 kr/h med moms... Helvete vilka guldgrävareC cajolug skrev:Du behöver inte krångla till det tror jag. Säg att du gärna betalar vad de kostar per timme jourtid och en eventuell inställningskostnad/utryckningssvgift. Men inga dubbla debiteringar. 15000 för 3,5 timme är helt enkelt orimligt dyrt. De är ju inte rymdingenjörer eller managementkonsulter. Om de kostar 1700/timme jourtid så är det ändå väldigt väl tilltaget utan andra tillägg.
Betala absolut inte mer än så. Inte ens en hel sugbil alltså av lastbilsvarianten kostar ju så mkt. Och de hade garanterat löst stoppet snabbare.
Det började på eftermiddagen, avbröt kl 16:15, packade och åkte kl 16:45. Jourtid är efter 16. De skrev 1,5 h jourtid, antagligen med resan hem.Fairlane skrev:
Jag köper att jour är dyrare, helt klart men jag kan inte förstå att man inte klämmer ur sig det när kunden ringer. Är man tydlig med att jour kostar extra så kan ju den göra ett val och acceptera eller vänta. Man slipper få en kund som är negativt överraskad.