108 294 läst ·
327 svar
108k läst
327 svar
Hur många olika poster får hantverkaren ta betalt för?
Att det var normalt för 35 år sedan är väl ingen bra ursäkt.B b50gud skrev:Klart du får betala i timpengen ingår gubben men servicebilen filmning spolning är dyr utrustning att suga upp vatten med en våtdamsugare kändes lite udda att ta betalt för då det inte är någon dyr maskin men gissar att detta är i närheten av en större stad av timpriset att döma.
Så det där var normalt redan när jag jobbade som röris för 35 år sedan.
Vadå för timpriset ingår bara gubben?
Vad är det för speciellt och dyrt med en spolslang?
Vad är rimligt att betala om de inte informerar om pris innan?
Över 2000 spänn i timmen i jourtaxa och då packade han bara bilen?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 911 inlägg
Betala inte hela fakturan… jag skulle bestrida timpengen … var noga med att skriftligt bestrida… och betala resten… i bestridandet timpengen får du säga att du inte beställt timmar på något annat jobb utan endast beställt spolningsarbetet… om han lagt timmar på obeställt jobb så får han redovisa vad han använt timmarna till om han ska få betalt för dem.S Sir Duke skrev:
Jag kan säga som så här, det här forumet är helt fel för att få ”kött på benen” risken är nog att om du bygger argument på andras åsikter som du upplever som tillfredsställande inte är helt korrekta. Tror du kommer upplevas ganska o äkta eller konstig när du ringer å ska berätta sanningen, ring å säg som det är med god ton att det blev för dyrt för din ekonomi och vet inte hur du ska lösa det. Säg att så högt faktura belopp kunde du aldrig ana att det skulle bli. Är det säkert att fakturan verkligen blivit rätt. Det händer nämligen titt som tätt att fakturorna blir fel ej avsiktligt. Kan lova dig att de kommer gå dig tillmötesS Sir Duke skrev:
Tack för din input! Javisst man ska alltid börja hövligt och inte förutsätta att de har jäklats med flit.Hebbelilleifråkungälv skrev:
Jag kan säga som så här, det här forumet är helt fel för att få ”kött på benen” risken är nog att om du bygger argument på andras åsikter som du upplever som tillfredsställande inte är helt korrekta. Tror du kommer upplevas ganska o äkta eller konstig när du ringer å ska berätta sanningen, ring å säg som det är med god ton att det blev för dyrt för din ekonomi och vet inte hur du ska lösa det. Säg att så högt faktura belopp kunde du aldrig ana att det skulle bli. Är det säkert att fakturan verkligen blivit rätt. Det händer nämligen titt som tätt att fakturorna blir fel ej avsiktligt. Kan lova dig att de kommer gå dig tillmötes
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 911 inlägg
Klart han måste ta ut extra betalt för en gammal våtsug. De är jättedyra 
Samma rörmokare betalar säkert runt 15000 för ett oljebyte i bilen, för jävlar vad dyr lyften på verkstaden är jämfört med hans våtsug. När han ska byta däck så slantar säkert samma rörmokare med glädje upp en extra 500-ring varje däck för att hjälpa till att betala av däckmaskinen och ytterligare 500 per däck för balanseringsmaskinen. Säker betalar han med glädje också extra för arbetet med att montera däck på fälg och balansera hjulen, utöver det som däcksverkstaden tar för att montera och balansera däck...
Eller kanske inte.
Samma rörmokare betalar säkert runt 15000 för ett oljebyte i bilen, för jävlar vad dyr lyften på verkstaden är jämfört med hans våtsug. När han ska byta däck så slantar säkert samma rörmokare med glädje upp en extra 500-ring varje däck för att hjälpa till att betala av däckmaskinen och ytterligare 500 per däck för balanseringsmaskinen. Säker betalar han med glädje också extra för arbetet med att montera däck på fälg och balansera hjulen, utöver det som däcksverkstaden tar för att montera och balansera däck...
Eller kanske inte.
ja det är ju en grundbult i all företagsekonomiska utgiftsposter att utgifterna måste finansieras med inkomsterna. Växer utgifterna större än inkomsterna så går företaget i konkurs. Därför regleras timpris mm efter utgifterna. Hantverkare brukar överlag var tydliga på fakturan med timpenning och bil och material. Men går du till närmsta livsmedelsbutik eller klädbutik redovisar de aldrig vad deras timpenning och frakter kostar å dyl.Fairlane skrev:
Eller kanske inte.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 911 inlägg
Ja självklartHebbelilleifråkungälv skrev:
Ja självklartHebbelilleifråkungälv skrev:
Nja, timpris är såklart en modell, men det finns fler. Sen kan man också minska sina utgifter.Hebbelilleifråkungälv skrev:
Det är ju intressant till exempel att flera i tråden betalat 3000-4000 kronor för liknande arbete som här där TS rörmokare tycker att 15000 kronor är lämpligt.
Ja, på fakturan ja, när det är för sent. Innan är man överlag urusla på att vara tydliga.Hebbelilleifråkungälv skrev:
Nej, men det är också fullständigt ointressant. Jag ser att mjölken kostar 15 kronor eller byxorna 500 kr.Hebbelilleifråkungälv skrev:
Det är inte så att man får en räkning för mjölk när man väl kommer hem och då ser att den är på 75 kr.
Hade den här rörmokaren innan sagt att det nog skulle sluta på 15000 kronor så hade TS haft tre val.
1) Leta rätt på ett billigare rörmokare
2) Försökt åtgärda själv
3) Accepterat
Om TS valt alternativ 3 och sen kommit och klagat, ja då är jag rätt övertygad om att han fått den stora massan emot sig.
Så här skrev jag till firman:Fairlane skrev:
Eller kanske inte.
"Hej!
Vi har frågor om faktura nr --- som hör till arbetet med order nr ---.
Det ser tyvärr ut som att ni råkat överdebitera en del, kanske finns kunder som långtidshyr utrustning etc, eller att det tolkades som jourtid etc. Kanske någon som knappat lite för fort när fakturan skrevs, sådant händer.
1. Servicebil har oskäligt högt pris, det är bara 12 km från --- till --- så restid och resväg är kort. Förklara gärna vad servicebil betyder och vad som ingår.
2. Jourtidtaxa ska vara 1300 kr/h enligt information från er egen personal på plats. Tänk på att prisuppgift till privatperson alltid är inklusive moms om inget annat meddelas. Det var heller inget aktivt arbete på jourtid, bara packa bilen och åka.
3. Ni har satt upp både arbetstiden OCH arbetsmomenten, alltså spolning, filmning och vattensugning. Men det är ju dessa som ÄR själva arbetet. Det är er ordinarie hantverkstjänst, och det betalas förstås med timpriset. Återigen, det var inget arbete på jourtid.
4. Filmningen var inte en utredning som vid förbeställd komplett inspektion av anläggning, utan en enkel undersökning med er lilla kamera med låg kvalitet, bara titta ner i en pipa ett par meter. Det ska förstås ingå i ordinarie hantverkstjänst och betalas med timpriset.
5. Ni har satt upp hyra av vattensug, men det är ju standardutrustning för de tjänster ni utför. Ni äger dessutom er egen utrustning och hyr förstås inte av er själva. Ni tar ju även betalt för servicebil och där ingår förstås utrustningen.
6. Spolmaskin är samma som ovan, en del av standardutrustningen och den grundläggande tjänsten och ska ingå i timpriset. Vi hyr eller köper ju inte utrustningen utan det är era vanliga nödvändiga arbetsredskap.
Tacksam om ni kollar igenom detta och återkommer med uppdaterad faktura. Ni kan skicka till --- på enklaste sätt.
Tack på förhand och trevlig helg!
Med vänlig hälsning,
---
"
Och fick följande svar:
"Det märks att det är Januari. Och dyra elräkningar efter jul och nyår.
Det är ingen som sagt några 1300. Det är dessutom inte jourtid utan övertid.
Servicebil inbegriper kostnad för bil verktyg mm.
Vad gäller kostnader förutom timkostnader. Så är ju det dyr utrustning. Och därmed så måste vi ju ta ut dessa på kund när dom används.
Bara spolaggregatet kostar 800 000 i inköp. Hur kan du få att detta ska ingå. Fiberoptik kameran likaså är jättedyr i inköp. Och på detta går den sönder ibland och måste servas. Likaså spolaggregatet mm. Vattensugen måste ju göras ren. Då vi inte kan åka runt med dina felikalier till nästa kund hursomhelst.
Timkostnaden avser ju att täcka löner skatter sociala avgifter samt kostnader som hyror kontorspersonal mm.
Det du begär i princip är att du vill att vi ska betala mer i kostnader än vad vi debiterar. Vilket är helt orimligt.
Hursomhelst är kostnaderna riktiga. Och i linje med vad andra företag tar för liknande tjänster.
Vi emotser full likvid senast på förfallodagen."
Jag tycker det som "Hebbe..." här ovan uttrycker stämmer ganska bra ang att få kött på benen från forumet.Hebbelilleifråkungälv skrev:
Jag kan säga som så här, det här forumet är helt fel för att få ”kött på benen” risken är nog att om du bygger argument på andras åsikter som du upplever som tillfredsställande inte är helt korrekta. Tror du kommer upplevas ganska o äkta eller konstig när du ringer å ska berätta sanningen, ring å säg som det är med god ton att det blev för dyrt för din ekonomi och vet inte hur du ska lösa det. Säg att så högt faktura belopp kunde du aldrig ana att det skulle bli. Är det säkert att fakturan verkligen blivit rätt. Det händer nämligen titt som tätt att fakturorna blir fel ej avsiktligt. Kan lova dig att de kommer gå dig tillmötes
Forumets åsikter och tyckande har ingen egentlig tyngd i resonemanget.
Min rekommendeation är att ringa konsumentvägledaren i din kommun. De flesta kommuner har en och där kan du få råd vad du kan göra. De har "koll på bitarna" och vad som gäller enligt lagen så även om firman inte brutit någon lag så kan du få veta vilket resonemang som är vettigt.
" Det är dessutom inte jourtid utan övertid."
Jourtid är väl något som kunden ser. Om det är övertid eller ej beror helt på hur många timmar personen jobbat under dagen. Det är ju en fråga mellan arbetsgivare och anställd, inte mellan kund och företag? Visst, om du som KUND har haft gubben hos dig 8 timmar och vill att de stannar 2 timmar till så är det kanske rimligt att begära övertid, men om du ringer in någon på jourtid á 1300:- så får du väl anta att den personen jobbar med detta löpande och att dennes OB-tillägg, övertidstillägg eller vad det nu är i aktuell bransch ingår i det priset?
När jag köper in konsulttjänster är det alltid så att upp till 40h/vecka är normaltid, kräver vi mer än så blir det övertid. Sen är det timpris för en viss tjänst med specificerade arbetstider/ramar. Men om jag beställer 20 timmar och snubben redan jobbar 40 på ett annat projekt så betalar jag självfallet inte övertid, om det inte är klart och tydligt specat i förväg!
Jourtid är väl något som kunden ser. Om det är övertid eller ej beror helt på hur många timmar personen jobbat under dagen. Det är ju en fråga mellan arbetsgivare och anställd, inte mellan kund och företag? Visst, om du som KUND har haft gubben hos dig 8 timmar och vill att de stannar 2 timmar till så är det kanske rimligt att begära övertid, men om du ringer in någon på jourtid á 1300:- så får du väl anta att den personen jobbar med detta löpande och att dennes OB-tillägg, övertidstillägg eller vad det nu är i aktuell bransch ingår i det priset?
När jag köper in konsulttjänster är det alltid så att upp till 40h/vecka är normaltid, kräver vi mer än så blir det övertid. Sen är det timpris för en viss tjänst med specificerade arbetstider/ramar. Men om jag beställer 20 timmar och snubben redan jobbar 40 på ett annat projekt så betalar jag självfallet inte övertid, om det inte är klart och tydligt specat i förväg!
Bra tips, men tyvärr har min kommun ingen egen konsumentvägledare, utan de hänvisar till Hallå konsument. Men där står det en del tips. Självklart räcker det inte att man allmänt tycker att jobbet kändes dyrt.Snablis skrev:
Jag tycker det som "Hebbe..." här ovan uttrycker stämmer ganska bra ang att få kött på benen från forumet.
Forumets åsikter och tyckande har ingen egentlig tyngd i resonemanget.
Min rekommendeation är att ringa konsumentvägledaren i din kommun. De flesta kommuner har en och där kan du få råd vad du kan göra. De har "koll på bitarna" och vad som gäller enligt lagen så även om firman inte brutit någon lag så kan du få veta vilket resonemang som är vettigt.
Edit: Här finns info. Lagen säger att man är skyldig att betala skäligt pris.
"Ett skäligt pris betyder ett pris som är rimligt i förhållande till den typ av arbete som utförts, och omfattningen av det. När skäligheten bedöms har det betydelse vad liknande tjänster vanligtvis kostar."
https://www.hallakonsument.se/varor...xMjQyZTk3YTkzYyIsInR5cGUiOiJpbnB1dC1vbmx5In1d
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Vilket jävla pris.
Hade ett begynnande stopp, så det var förvisso inte jourutryckning. Men jag betalade 2800kr för fem år sedan, då ingick spolning av stopp, kamera och sökning efter spolbrunn (de hade med sig en sökare och en kamera med sändare).
Edit: Och då hade de iaf 30km hem till mig!
Hade ett begynnande stopp, så det var förvisso inte jourutryckning. Men jag betalade 2800kr för fem år sedan, då ingick spolning av stopp, kamera och sökning efter spolbrunn (de hade med sig en sökare och en kamera med sändare).
Edit: Och då hade de iaf 30km hem till mig!