108 295 läst ·
327 svar
108k läst
327 svar
Hur många olika poster får hantverkaren ta betalt för?
Kan ju vara en idé då att skicka mail ett par andra firmor som gör samma jobb och be om offert på jobbet. Det blir förstås med normaltimpris men då får du en fingervisning om vad som är normalt pris. Sen kan du ju titta förbi dem med en vetelängd i efterhand som tack för tiden om du inte vill utnyttja deras tid gratisS Sir Duke skrev:
Är dessa offerter i samma härad så är det kanske rimligt, är de snarare runt 2800:- så har du lite på fötterna när du sedan meddelar att du tänker betala det rimliga, har begärt offerter och därmed betalar det rimliga, inkl 1300:-/h i den meddelade jourtidsersättningen. Du behöver ju inte säga var du fått offerterna ifrån men ATT du har 3 offerten på samma jobb på under xxxx kronor vilket visar att det du betalar är skälig summa, då de inte meddelat extrakostnaderna i förväg.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Kan tilläggas att de dessutom var två man och det tog väl ca en timme (tog en fastprisoffert, och om jag förstod dem rätt så var det inget oväntat med jobbet).
Tack för tips!Tomtom79 skrev:
Kan ju vara en idé då att skicka mail ett par andra firmor som gör samma jobb och be om offert på jobbet. Det blir förstås med normaltimpris men då får du en fingervisning om vad som är normalt pris. Sen kan du ju titta förbi dem med en vetelängd i efterhand som tack för tiden om du inte vill utnyttja deras tid gratis
Är dessa offerter i samma härad så är det kanske rimligt, är de snarare runt 2800:- så har du lite på fötterna när du sedan meddelar att du tänker betala det rimliga, har begärt offerter och därmed betalar det rimliga, inkl 1300:-/h i den meddelade jourtidsersättningen. Du behöver ju inte säga var du fått offerterna ifrån men ATT du har 3 offerten på samma jobb på under xxxx kronor vilket visar att det du betalar är skälig summa, då de inte meddelat extrakostnaderna i förväg.
Så här står det på Hallå konsument:
"Du ska betala ett pris som är skäligt med tanke på vilken typ av arbete det rör sig om. Vid en bedömning är det företaget som ska kunna bevisa att priset är skäligt. Men för att du ska veta hur du ska bemöta företagets betalningskrav är det bra om du själv har en uppfattning om vad som är ett skäligt pris för tjänsten. Om du inte vet kan du be andra hantverkare inom branschen om en prisuppgift på samma typ av arbete.
Se till att få prisuppgifterna skriftligen, till exempel via mejl eller sms, så du kan spara det som underlag."
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Observera att det bara hantverkare där det är "självklart" att de får betalt för att åka till jobbet. Det gäller inte poliser eller sjuksköterskor. Eller någon annan.H hempularen skrev:Om vi börjar med servicebil och restid. Separatbetalningen för servicebil, har (tyvärr) blovot standard. Delvis pga. ROT reglerna. Skatteverket tillåter inte att kostnaden för bil bakas in i timdebiteringen (det skulle ju då bli ROT avdrag för kostnaden för bilen). Restid 'r rimligt att man får betala för, du betalar för all tid hantverkaren lägger ned på just ditt projekt.
Men att ta betalt både för tiden han var på plats, och för spolning etc, är inte rimligt. Såvida inte timdebiteringen gäller arbete utöver spolning etc.
Jag kan ta som exempel, jag anlitade för några år sedan en betonghåltagare, dels för att borra 3 hål för avloppsrör i betong, det hade han fastpris för, dels för att ta upp en öppning i en stödmur på tomten, där jag skulle ha en trappa. Det var fastpris för sågning i betongen (kostnad per meter) ,men sedan bilade han bort den utsågade delen. Det fick jag betala timdebitering för. Han var på plats i ca 2h totalt, fick betala dels fastprisert för sågningen och håltagningen, dels 1/2 h för bilning.
Kändes som en rimlig debitering, han hade dessutom en ertableringskostnad som täckte restid och att bära in maskiner osv.
men jade jag fått betala både fastpris för håltagningen och timprsi för hela vistelsen så hade jag blivit sur.
Edit: kom överens om totalt pris och ROT. Sen kan han skriva vad som helst på fakturan. Eller rita roliga figurer. Det är så man löser det här problemet du har fått TS.
Skumpe skrev:
Observera att det bara hantverkare där det är "självklart" att de får betalt för att åka till jobbet. Det gäller inte poliser eller sjuksköterskor. Eller någon annan.
Edit: kom överens om totalt pris och ROT. Sen kan han skriva vad som helst på fakturan. Eller rita roliga figurer. Det är så man löser det här problemet du har fått TS.
En hantverkare får inte betalt för att åka till jobbet lika lite som polisen eller sjuksköterskan. Däremot får man betala för tiden det tar för att ta sig från den enas bygge till det andra. Varför skulle man ha intresse av att sitta och köra emellan jobb, eller hämta material utan ersättning för den tiden? För nöjet att köra brumbrum eller vad menar du?Tomtom79 skrev:
" Det är dessutom inte jourtid utan övertid."
Jourtid är väl något som kunden ser. Om det är övertid eller ej beror helt på hur många timmar personen jobbat under dagen. Det är ju en fråga mellan arbetsgivare och anställd, inte mellan kund och företag? Visst, om du som KUND har haft gubben hos dig 8 timmar och vill att de stannar 2 timmar till så är det kanske rimligt att begära övertid, men om du ringer in någon på jourtid á 1300:- så får du väl anta att den personen jobbar med detta löpande och att dennes OB-tillägg, övertidstillägg eller vad det nu är i aktuell bransch ingår i det priset?
När jag köper in konsulttjänster är det alltid så att upp till 40h/vecka är normaltid, kräver vi mer än så blir det övertid. Sen är det timpris för en viss tjänst med specificerade arbetstider/ramar. Men om jag beställer 20 timmar och snubben redan jobbar 40 på ett annat projekt så betalar jag självfallet inte övertid, om det inte är klart och tydligt specat i förväg!
Jag jobbar inom mark/anläggning och vi ska vara på plats på bygget klockan sju utan lön för restid. Jag kör hem med min firmabil men många företag tillåter inte det och då utgår man från firman när arbetsdagen börjar. Detta är väl självklart. Polisen börjar väl inte få lön när han kommer fram till dagens första larm?Skumpe skrev:
Observera att det bara hantverkare där det är "självklart" att de får betalt för att åka till jobbet. Det gäller inte poliser eller sjuksköterskor. Eller någon annan.
Många hantverkare åker hemifrån till bygget/kund med firmabilen och får betalt för det. Så var det med den saken.D Drburr skrev:En hantverkare får inte betalt för att åka till jobbet lika lite som polisen eller sjuksköterskan. Däremot får man betala för tiden det tar för att ta sig från den enas bygge till det andra. Varför skulle man ha intresse av att sitta och köra emellan jobb, eller hämta material utan ersättning för den tiden? För nöjet att köra brumbrum eller vad menar du?
Poliser gör mycket annat än att åka på larm kanske är viktigt att du får veta.G-83 skrev:
Jag jobbar inom mark/anläggning och vi ska vara på plats på bygget klockan sju utan lön för restid. Jag kör hem med min firmabil men många företag tillåter inte det och då utgår man från firman när arbetsdagen börjar. Detta är väl självklart. Polisen börjar väl inte få lön när han kommer fram till dagens första larm?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Som kund ser jag inte det som något som rör mig, utan det är mellan arbetsgivaren och arbetstagaren.Skumpe skrev:
Jag tycker det är rimligt att jag får betala för restid som är kopplat till uppdraget hos mig. Jag betalar resan från firman till mig, inte från hantverkarens bostad. Om hantverkaren bor 45 minuter från firman han jobbar på, och firman ligger 5 minuter från mig så betalar jag för 10 minuter plus eventuell tid att hämta material, inte för 45 eller 90 minuter. Om hantverkaren får betalt av sitt företag för resan så rör.det inte mig.
Som IT-konsult så har har jag ibland fått ersättning för restid från mitt företag (anställd) och ibland inte. Det är inte direkt kopplat till kundens faktura.
Detta handlar inte om det utan att hantverkare i mycket högre grad än andra får betalt för att transportera sig till platsen där de arbetar medan de flesta andra inte får det. Och faktumet att hantverkare här på forumet inte ens förstår vad som är fel.Fairlane skrev:
Som kund ser jag inte det som något som rör mig, utan det är mellan arbetsgivaren och arbetstagaren.
Jag tycker det är rimligt att jag får betala för restid som är kopplat till uppdraget hos mig. Jag betalar resan från firman till mig, inte från hantverkarens bostad. Om hantverkaren bor 45 minuter från firman han jobbar på, och firman ligger 5 minuter från mig så betalar jag för 10 minuter plus eventuell tid att hämta material, inte för 45 eller 90 minuter. Om hantverkaren får betalt av sitt företag för resan så rör.det inte mig.
Som IT-konsult så har har jag ibland fått ersättning för restid från mitt företag (anställd) och ibland inte. Det är inte direkt kopplat till kundens faktura.
Om en sjuksköterska får veta att hon ska arbeta på ett annat sjukhus i Regionen en period så kommer vederbörande inte få betalt för att åka dit. Men det får hantverkaren. För bor du längre bort tar de mer betalt. Men det gör inte sjuksköterskorna.
Det får gärna vara så men låt det vara samma för alla. Låt hantverkarna betala mer på apoteket om farmaceuten haft långt att köra.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Det är väl snarare en förhandlingsfråga för sjuksyrrorna?Skumpe skrev:
Detta handlar inte om det utan att hantverkare i mycket högre grad än andra får betalt för att transportera sig till platsen där de arbetar medan de flesta andra inte får det. Och faktumet att hantverkare här på forumet inte ens förstår vad som är fel.
Om en sjuksköterska får veta att hon ska arbeta på ett annat sjukhus i Regionen en period så kommer vederbörande inte få betalt för att åka dit. Men det får hantverkaren. För bor du längre bort tar de mer betalt. Men det gör inte sjuksköterskorna.
Det får gärna vara så men låt det vara samma för alla. Låt hantverkarna betala mer på apoteket om farmaceuten haft långt att köra.