109 074 läst ·
327 svar
109k läst
327 svar
Hur många olika poster får hantverkaren ta betalt för?
Sedan är det jäkligt lustigt om en röris inte har egen våtdamsugare.S Sir Duke skrev:Hej alla!
Hade en rörmokare hemma pga stopp i avloppet.
Han vill nu ha betalt både för servicebil, för nedlagd restid och arbetstid, samt för arbetsmomenten (spolning, filmning och våtsugning). Dessutom hyra för våtdammsugaren.
Men alltså blir inte det dubbel och trippeldebitering?
Vad betyder ens servicebil?
Och för timpengen 900, sitter han bara på en stol och rullar tummarna då, och om han ska resa sig och göra något så blir det en separat tjänst som jag ska betala extra för?
Och hyra, vad f-n han hade sin egna dögamla garanterat avskrivna dammsugare som knappt funkade. Han hyr väl inte sina egna grejer, och jag köper ju honom inklusive vanlig utrustning som han behöver för att han ska kunna göra sitt jobb?
Eller vad är det man betalar för?
Hur hade ni reagerat, och formulerat någon invändning?
Tack på förhand!
J Jontha skrev:Förjävligt. Och det har helt spårat ut med servicebil som dom kan styra upp så man plockar en hel gata som får punga bilen. Men så är det när efterfrågan på hantverkare är stor. De behöver inte bry sig, det finns jobb. Detta pga av det idiotiska rotavdraget som idioterna moderaterna införde. Hur fan går det ihop deras ideologi egentligen? Staten betalar?
Nu sitter dom i skiten iom att marknaden åter fått den jämvikt som var innan rotavdraget, då svart arbetskraft valdes framför vit. Har folk betalat 100 000kr för en tjänst tidigare och priset sedan "sänks" 25% kan man alltså höja priset till dess att man träffar taket för vad svensken tål.
Min elektriker frågade om jag vill ha ROT-avdrag med servicebildebitering eller om jag ville slippa att betala för bilen, men då tillät skatteverket ingen rot.J Jontha skrev:Förjävligt. Och det har helt spårat ut med servicebil som dom kan styra upp så man plockar en hel gata som får punga bilen. Men så är det när efterfrågan på hantverkare är stor. De behöver inte bry sig, det finns jobb. Detta pga av det idiotiska rotavdraget som idioterna moderaterna införde. Hur fan går det ihop deras ideologi egentligen? Staten betalar?
Nu sitter dom i skiten iom att marknaden åter fått den jämvikt som var innan rotavdraget, då svart arbetskraft valdes framför vit. Har folk betalat 100 000kr för en tjänst tidigare och priset sedan "sänks" 25% kan man alltså höja priset till dess att man träffar taket för vad svensken tål.
Möjligt att jag inte förstår ditt inlägg.electroluxaren skrev:
I företagsvärlden fins det ingen variant med netto/bruttofakturering.
Att du eller ditt företag debiterar 800 kr//tim är för helt ok för mig.
Dock är det viktigt att kunden informeras om vilka kostnader som i så fal tillkommer på dina 800 kr/ tim. I regel förutsätter man som kund att angivet timmpris är totalt inklusive alla lönebistnader, tillkommer moms ska kunden informeras om det.
Mot privatkund ska moms alltid anges i prisangivelser.
Vilken kund accepterar att i efterhand krävas på semesterlön, pensionsavgift, sjuklön och annat.
Det fans viljor för flera decennier sedan att på lönespecifikationer visa "bruttolön" och specificera lönebikostnaders olika delar:
Semesteröner, sjuklöner, VAB-dagar, pensionsavsättningar mm.
Det blev då ett ramaskri inom fackföreningsrörelsen som ansåg det felaktigt att visa den verkliga lönekostnaden.
Redigerat:
Nu är det jag som inte förstår!B Bernt Ö97 skrev:Möjligt att jag inte förstår ditt inlägg.
I företagsvärlden fins det ingen variant med netto/bruttofakturering.
Att du eller ditt företag debiterar 800 kr//tim är för helt ok för mig.
Dock är det viktigt att kunden informeras om vilka kostnader som i så fal tillkommer på dina 800 kr/ tim. I regel förutsätter man som kund att angivet timmpris är totalt inklusive alla lönebistnader, tillkommer moms ska kunden informeras om det.
Mot privatkund ska moms alltid anges i prisangivelser.
Vilken kund accepterar att i efterhand krävas på semesterlön, pensionsavgift, sjuklön och annat.
Det fans viljor för flera decennier sedan att på lönespecifikationer visa "bruttolön" och specificera lönebikostnaders olika delar:
Semesteröner, sjuklöner, VAB-dagar, pensionsavsättningar mm.
Det blev då ett ramaskri inom fackföreningsrörelsen som ansåg det felaktigt att visa den verkliga lönekostnaden.
Vad har detta med TS inlägg att göra?
Tycker ändå den här tråden är symptomatisk för vad som händer i branschen. Inte många trådar man läser där folk känner att de blåst en hantverkare på en deal. Missförstå mig inte nu. Jag är på hantverkarens sida och vill att de, liksom jag, ska ha möjlighet att verka på en jämlik marknad utan att behöva ligga vaken om nätterna med ångest över yrkesval. Jag uppskattar deras professionella utföranden och de papper jag får att trycka ner i halsen på försäkringsbolaget. Det är bara så synd att man blivit så slarvig med debitering. Man förstår att kunden som hade 50% rot skrattade bort en saltad räkning. Det blev ju asbilligt ändå!! Det var inte alls så farligt att klämma in nån timme här och där, half price liksom. En för två.
Nu har dagen kommit när folk börjar ifrågasätta notan här på byggahus. Det säger en hel del! Det får vara nog med debitering för användning av batteri i hörselkåpan och limousinetransport till kund.
Nu har dagen kommit när folk börjar ifrågasätta notan här på byggahus. Det säger en hel del! Det får vara nog med debitering för användning av batteri i hörselkåpan och limousinetransport till kund.
Jag har svarat på ditt inlägg att du förutsatte att boihus inte räknade in minst 47% i skatt, och därmed räknade upp hans lönekostnad till den dubbla.electroluxaren skrev:
Men du har rätt. Det har inget med TS grundfråga att göra.
En snickare tar inte betalt för skruvmejsel och en rörmokare tar inte betalt för skiftnyckel. Men om en snickare har en extra ovanlig maskin även om den tillför förman kan de ta betalt för den. Och är den hyrd tar de alltid betalt för vilken maskin det än är. Ovanlig maskin, kan man väl säga är de maskiner som går att hyra. Inte alla men mångaS Sir Duke skrev:
Jo men en rörjour jobbar väl bara med läckor och stopp. Att rensa och spola är väl ordinarie arbete. Eller?F frityreldarn skrev:En snickare tar inte betalt för skruvmejsel och en rörmokare tar inte betalt för skiftnyckel. Men om en snickare har en extra ovanlig maskin även om den tillför förman kan de ta betalt för den. Och är den hyrd tar de alltid betalt för vilken maskin det än är. Ovanlig maskin, kan man väl säga är de maskiner som går att hyra. Inte alla men många
Inte f..n ska väl hur någon skött sin ekonomi och t.ex. dragit på sig skulder motivera vilken lön den ska ha..!!B Bengt Numelin skrev:
Det är vad man presterar som ska ligga till grund för lönen - inget annat.
SantF frasen_36 skrev:
Vad man presterar borde avgöra löneläget. Nu har TS frågeställning tydligt belyst att så inte är fallet.
Hutlös debitering för att rensa ett stopp i avloppet är inte OK.
Prestationen blir inte större av att "lönen" är större.
Jag har sett många fakturor för avloppstopp i tidigare BR förening, radhus, ett normalt stopp brukade kosta 3,500:- då för 10 år sen, ej jourtid. 0,5-1 tim arbete, 1 tim restid och drygt 6 mil.
Stor skåpbil utrustad med allt som behövs för avloppstopp så som högtryck med hetvatten, suga upp till en kubik mm.
Mins inte hur han specade jobben, men inget vi reagerade på.
Stor skåpbil utrustad med allt som behövs för avloppstopp så som högtryck med hetvatten, suga upp till en kubik mm.
Mins inte hur han specade jobben, men inget vi reagerade på.
Jag skulle börjat med ett skriftligt bestridande och för att ha sitt på det torra betala vad jag bedömer är ett rimligt pris, dvs dra av dubbledebiteringen av samma tjänst. Sen får du se vad deras drag blir och det enda de juridiskt sett faktiskt kan göra är att då ta dig till tinget (eftersom fordran är tvistig kan den inte drivas in). Eftersom det är ett småmål riskerar du inte några enorma advokatarvoden mm om du mot alla odds skulle hamna i tinget och därefter förlora.
De var här i 3,5 h. Spolade, stack ner en enkel kamera en kort bit. Sög vatten. Det var lite struligt, men jag betalar ju dyra arbetstimmar. Däremot osugen på att betala extra för deras ordinarie arbetsmoment. För de gjorde väl precis bara vad en rörjour ska göra?Anna_H skrev:
14700 efter ROT.
Jag förstår om man inte vill hålla på med offert för småjobb, men då ska de vara öppna med sin prislista i stället, timkostnad, bil/startkostnad och om det är något särskilt som förväntas tillkomma. Sedan tar de ju ofta fantasipriser för hårdvaran också.E eddiw skrev:Håller med. Givetvis tar man in offert för större jobb, men inte för såna här små jobb.
Jag tog in en rörmokare för byte av expansionskärl. Tog väl en timme ungefär, men jag blev positivt överraskad faktiskt. Det var inte hutlösa priser för varken bil, arbete eller material. Arbetet blev bra gjort. LÄTT att jag anlitar honom igen.
Men iallafall, frågar man om pris för såna här jobb så vet sällan rörmokaren det. Jag brukar få svaret, ”vet inte riktigt, men det är nog snabbt avklarat” utan att få något pris, utan det är någon annan som sätter priset från företaget, rörmokaren gör jobbet. Blir ju bara löjligt att skriva ”vad säger offerten” för ett avloppsstopp. Än mindre ta in offerter från flera företag för nåt sånt här. Men det ska ju alltid härjas om det här på byggahus, för alla är så duktiga och begär det. Tyvärr dyker nog inte hantverkarna upp om man tjatar om offert för såna här jobb.